Att ha hast i USA

Kricko_S

Trådstartare
Hej alla,
Hoppas att någon kan häjlpa mig med lite svar på frågor här!
Jag och min sambo ska kanske flytta till USA inom en snar framtid, närmare bestämt till San Francisco/ Bay area i kalifornien.
Jag undrar lite grann hur det ar att ha häst där. Finns det mycket stall och hästmanniskor? är hasthållningen annorlunda, hur i såfall?
Någon som vet ungefar hur dyrt det ar om man jämför med sverige?
Funkar det likadant med ridskolor och har folk medryttare till sina hästar på
samma sett som hemma?
All info ni kan komma på vore verkligen uppskattat!
Tack :)

Sv: Att ha hast i USA

Jada har finns det fullt med hastar!
Stallen ar ju helt klart annorlunda, dom flesta har ju lixom bara vindskydd, det finns ju sa klart finare stallen med, men da maste man lagga ner lite mer slantar:D Man kan ju sjalvklart komma billigt undan precis som i sverige, men jag skulle nog satsa pa ett battre stall. Hast manniskor och hastmanniskor det far ni avgora sjalva, sjalv ar jag forundrad over den daliga kunskapen i almenhet:crazy: Nja, det funkar inte riktigt likadant med ridskolor. Skaderisken ar sa stor och vem vill bli stamd lix?:cool: Den ridskolan som jag hjalpte till med ett tag var hemsk! om det stallet var i sverige sa skulle det med sakerhet klassas som vanvard!
Ja med medryttari sa funkar det pa samma sett. Min erfarenhet i almanhet med hasteriet i USA ar inte helt fantastiskt:smirk:
sjalvklart finns det ju paradis med!:love: med maffiga warmblood upfodningar, med guldkanter kring krubborna och hela rubbet:rofl:
vi bor foresten tva timmar fran L.A:bump:

Oh, tack för svaren :)
Jag har googlat lite på stall i närheten och vissa ser fantastiska ut! Det verkar finnas en del riktiga monsteranläggningar. Jag får hålla tummarna för att jag har råd att ha hästen på ett sånt ställe. :o
Har dom flesta stallen bra hagar och så där?
Vet du vad medryttare kallas på amerikanska? Här i england heter det sharer eller part loan, är det samma där?
Drömmen vore ju att hitta en bra medryttarhäst först innan jag köper egen häst, så man hinner lära sig hur det funkar där borta och att få lite kontakter. Måste ju forstås bestämma mig om jag trivs så pass att jag vill stanna länge nog att ha en häst också :)
Tack igen! :love:

drar upp en gammal trad.

Bor i USA sen nagra ar tillbaka, och jag tycker att hasthallningen ar valdigt annorlunda. Som SomethingLovish sa, bristen pa kunskap var det som slog mig forst. Det finns naturligtvis jattekunniga hastmanniskor (har haft turen att traffa min f.d tranare som verkligen var toppen!) men nu har jag flyttat langre norrut (pa ostkusten) och det som slar mig ar att man inte far rida "dressyr". Det ar omojligt att hitta ett stalle dar folk rider med satet i stallet for med underskanklarna. Jag har verkligen letat. Tog lektioner ett tag i en sk. "hunter barn" dar jag blev uppmanad att luta mig framat, klamma at med underskanklarna och slappa tyglarna losa (eftersom hasten inte kunde "arbeta i form", det var ett lonslost fall - efter nagra minuter hade jag en valdigt losgjord hast - med kontakt i tygeln, men da gjorde jag fel.) Nar man sitter ner i traven ska man sitta framatlutat och med ett stadigt underskankeltag. Tvart emot allt jag lart mig.

En annan sak jag reagerar pa ar att hastagare har oftast hasten helinackorderad, alltsa har folk som mockar, slapper ut osv. Ofta betalar de sin tranare for att tranaren ska rida hasten (inget fel med det -toppen om man har rad). De flesta aker inte ut till stallet varje dag, kanske 3 ggr i veckan aker tjejen jag kanner ut till sin hast och rider lektion. De flesta ser inget fel i att bara motionera sin hast nagra ganger i veckan. Det finns inga ridvagar i de flesta stallen har dar jag bor, utan de rider bara i paddock.

Nu later jag kanske negativ, det finns bra stallen ocksa (sakert battre pa vastkusten!). Det ar bara att jag haller pa att bli galen i mitt letande efter ett normalt stalle att rida.

Om du tog lektioner i en "hunter barn" så var det hunter du fick lära dig, inte dressyr. Jag vet inte om du har sett Hunter? Det är nogot helt annat.

Om du tog lektioner i en "hunter barn" så var det hunter du fick lära dig, inte dressyr. Jag vet inte om du har sett Hunter? Det är nogot helt annat.

Har du ens sett nån hunter häst? Eller har du kanske råkat springa förbi nån hunterklass i väntan på att de ska släppa in kosserna så att den "riktiga" westernridningen ska börja...;)

*kl*
Nä, skämt åsido... Hästhållingen är de ju lite si och så med i USA och hagmarker till boxhästarna brukar de vara lite ont om. men vill du inte ha hästen i box så finns de på flera stall nått liknande lösdrifs mäjligheter. Anntingen att man har en lösdriftsbox med en liten hage eller att de får gå i en stor hage med nått skjul att gå in i.
Men de jag saknade mest var nog allemansrätten. Att inte kunna rida ut hur och när man vill, utan man måste transportera hästen till nån park.

det finns ett ställe jag funderat länge på att åka till som lärling. Det ligger på long island, stort stall (enligt hemsidan), antar att man inte får skriva ut namnet här, men är det ngn som har info om det? om det är så bra det verkar (enligt ägarna då :angel:)
Om ni vet vilket jag menar :D

Jag har inte bara sett en hunterhäst, jag har en! Tyvärr är det få svenskar som vet någonting om hunter men det är väl värt att informera sig om.

Ja, jag var medveten om att det var hunter jag fick lara mig. Tro mig, det var helt annorlunda an dressyr. Kande mig som en nyborjare pa nytt. :D Jag har aven tavlat "hunter" tavlingar (for att vanja hast vid tavlingar) och "improviserat" det jag tror ser ut som hunter. Ut med rumpan och brosten och lat hasten gora jobbet. ;)

Dock upplever jag det som att de flesta sk. hunter ryttarna ar inte lika allsidiga som svenska ryttare. I Sverige blandar vi ju dressyrtraning med hopptraning och uteritter (tillsammans med markarbete). Som svensk ryttare beharskar man alla discipliner i alla fall nagorlunda. Jag har sett sa manga hunterryttare har som t.ex. verkligen inte kan sitta ner i traven, och de ar duktiga TRANARE. Tjejer som har egna hastar (i 60 000 USD klassen...) vet inte hur man lindar ben eller hur man gor en skankelvikning. I det stall jag red i var det verkligen bara hoppning/bomarbete varje lektion, dag ut och dag in. Inga uteritter, inget dressyrarbete, ingenting. Tycker bara det ar lite trakigt.

Senast ändrad av en moderator:

nu borde ni förklara vad hunter är. Det låter som ngt jag skulle kunna lyckas i...:angel:

Jag pratar mest om flat klasserna, det ar dem jag reagerar mest pa

låter superkul! ska kolla på youtube om det finns ngn film på det :bump:

knapplån

Tycker oxå det verkar kul!!
Finns det i Sverige!?? Skulle passa mig utmärkt!

Skall vi dra igång detta i Sverige??

Senast ändrad:

Vet du, nar jag tittar pa den dar videon blir jag forvanad. Min hunter-tranare forbjod oss att sitta ner i sadeln under galopp (aven i tavlingsklasser). Vi skulle sta i sk. two point. Dessutom fick aldrig armbagarna rora kroppen, utan de skulle vara rakt framstrackta langt fram pa halsen.

I videon paminner ju ridstilen ratt mycket om hur jag forsokte att rida hunter, men da fick jag banningar. Kanske var det min fd. tranare som ar helt ute och cyklar?

Är det inte lika dyrt i USA som här.. typ bensin ock sånt också?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka