Att ha hast i USA

Sv: Att ha hast i USA

Jo, visst ar det det! Nya ridsatt kan vara bra tillagg till ridkulturen i Sverige (om annu lite frustrerande nar man inte vet hur man "ska" rida). Pa min forsta huntertavling (skolade en unghast) sa domaren "drop your irons" och jag hade ingen aning om vad jag skulle gora. Jag slappte lite pa tyglarna och log. Sedan fattade jag att jag skulle slappt stigbyglarna. :o :D Inte latt alla ganger.

Men en sak undrar jag, finns det tva olika "hunter-ridsatt", alltsa man rider westernhastar pa ett visst satt (i hunter) och hoppehastar pa ett annat "hunter" satt? Nu pratar jag flat classes, alltsa under saddle, equitation etc. Det kanns som att hopperyttarna ar mera framatlutande och inte lika djupa i sadeln (plus handerna nara varandra och langre fram pa halsen) medans western-hunters sitter mer centrerade och djupare pa hasten, med handerna langre isar och narmare kroppen... Ar jag helt ute och cyklar?

Senast ändrad av en moderator:

shit har spenderatta 6:20 min med att titta på folk som knappt kan rida lätt som rider runt runt på hängande tyglar på hästar som har jättefinna svansar.

Ska jag vara ärlig förstod jag ingenting det såg skitråkigt ut.

Var är det vackra, hästar som går sådära blir fula enligt mig. Saknar djuret, styrkan, livfullheten, viljan.

Jag älskar mitt hästliv i usa, mest tack vare min tränare där som stått på helt fantastiska anläggningar med tillgång till helt fantastiska hästar! :D

Dock skulle jag nog inte alls ha råd att ha egen häst där, kanske mer för att jag är van vid standarden på anläggningarna jag hittills varit på, där även "hagboxarna" med vind/solskydd är dyra...

drar upp en gammal trad.

Bor i USA sen nagra ar tillbaka, och jag tycker att hasthallningen ar valdigt annorlunda. Som SomethingLovish sa, bristen pa kunskap var det som slog mig forst. Det finns naturligtvis jattekunniga hastmanniskor (har haft turen att traffa min f.d tranare som verkligen var toppen!) men nu har jag flyttat langre norrut (pa ostkusten) och det som slar mig ar att man inte far rida "dressyr". Det ar omojligt att hitta ett stalle dar folk rider med satet i stallet for med underskanklarna. Jag har verkligen letat. Tog lektioner ett tag i en sk. "hunter barn" dar jag blev uppmanad att luta mig framat, klamma at med underskanklarna och slappa tyglarna losa (eftersom hasten inte kunde "arbeta i form", det var ett lonslost fall - efter nagra minuter hade jag en valdigt losgjord hast - med kontakt i tygeln, men da gjorde jag fel.) Nar man sitter ner i traven ska man sitta framatlutat och med ett stadigt underskankeltag. Tvart emot allt jag lart mig.

En annan sak jag reagerar pa ar att hastagare har oftast hasten helinackorderad, alltsa har folk som mockar, slapper ut osv. Ofta betalar de sin tranare for att tranaren ska rida hasten (inget fel med det -toppen om man har rad). De flesta aker inte ut till stallet varje dag, kanske 3 ggr i veckan aker tjejen jag kanner ut till sin hast och rider lektion. De flesta ser inget fel i att bara motionera sin hast nagra ganger i veckan. Det finns inga ridvagar i de flesta stallen har dar jag bor, utan de rider bara i paddock.

Nu later jag kanske negativ, det finns bra stallen ocksa (sakert battre pa vastkusten!). Det ar bara att jag haller pa att bli galen i mitt letande efter ett normalt stalle att rida.

Du har så rätt i allt du skriver stämmer in på punkt och pricka . Jag har bott i CA i 7år och tränat galopphästar utan för Santa Barbara. Jobbade även 3 år hos Monty Roberts med unghästarna. Och jag har många kompisar som har häst och jag hade även mina två hästar inhyrda på ett par 3 ställen. Sålde mina två hästar när jag flyttade hem igen. Har varit en del upp i San Fransico oxå när jag varit ledig.

shit har spenderatta 6:20 min med att titta på folk som knappt kan rida lätt som rider runt runt på hängande tyglar på hästar som har jättefinna svansar.

Ska jag vara ärlig förstod jag ingenting det såg skitråkigt ut.

Var är det vackra, hästar som går sådära blir fula enligt mig. Saknar djuret, styrkan, livfullheten, viljan.

PS. Lossvansar ;)

Jag såg lite på tv från Gbg Horseshow. Då var det en amerikan som hoppade och kom rätt bra till i den klassen (kommer inte ihåg vilket klass eller vilken dag) Men det var i alla fall en man som red en vit valack? som ryttaren själv beskrev som lite lat och svår att få igång. Hoppas ni förstår vilken ryttare jag menar nu :D
Det jag skulle komma till var att jag reagerade på vilken urusel stil han hade när han red men nu börjar jag tro att det är det som menas med hunter, är det så? Hästen kom ju över alla hinder men det såg ut som om ryttaren inte red hästen utan bara hängde med..

va det inte den där svårridna hästen? Som Lotta Björe sa "en sån häst måste man bara åka med", alltså att man inte fick börja mixtra utan bara åka runt på.

Nja, det vet jag inte om hon sa, tänkte inte på det. Däremot så sa hon att ryttarens händer var en dröm för hästarna.
Den här amerikanska mannen red nämligen med rumpan putandes bak, vääääldigt framåtlutat hela tiden, satt inte i sadeln någonting med stod inte heller i sk fältsits.. Jag reagerade i alla fall på att stilen såg ut som man ser på en riktig nybörjare.

kanske inte va den då, får det kom en amerikan men en svårriden vit häst (tror den var vit), och då sa Lotta det.
Kanske var en annan :D

Men om hästen klarade det så spelar ju inte stilen ngn roll :angel:

jag hoppas du skämtar!! Peter wylde har en stil som alla borde eftersträva, lätt sits , hästen får jobba utan att bli störd, helt klart en av världens bästa ryttare. Dessutom så talar väl hans resultat för sig själva.

Ja, uppenbarligen så funkar den och då är det ju superbra. Jag är inte någon proffsryttera på något sätt så vem är jag att döma?:) Det var bara att man är van att se den gamla vanliga stilen och sen rider han in på banan och sitter på ett helt annat sätt i sadeln. Då blir en lekman som jag lite konfunderad. Jag menade inte att hans stil ÄR dålig bara att den SÅG märklig ut i mina ögon. Och är det så bra som du säger så lär vi ju få se mer av den. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka