Jag e inackorderad, har funderat på detta med vad det egentligen kostar att ha eget stall o ha hästar inhyrda.
I stallet där jag står finns 4 inhyrningar o stallägarna har 2 egna hästar.
Jag är väl i princip övertygad om att stallhyrorna täcker stallägarnas kostnader för deras hästar.
De köper både hö o havre väldigt billigt direkt från bonde (1 kr/kg för båda), torven hämtas i stoooora balar direkt från torvfabriken/där de tar upp torven ur marken alltså.
Detta ingår i stallhyran, o är en liten del av stallhyran vi betalar.
Sen tillkommer ju klart kostnader för vatten (fast de har egen brunn i o för sig), el, underhåll av staket, paddock o hinder.
Ut/insläpp ingår, samt 3 fodringar (man fixar en fodring själv varje dag). Dock fixar vi det själva om man är i stallet när ngn fodring etc ska äga rum. Sedan kan man ju tycka att ska man ändå fodra 2 hästar, kan man lika gärna fodra 6. Det är ju en annan sak om man inte ska fodra nån häst alls.... :smirk:
Visst, jag tror inte du kan tjäna pengar på att ha inhyrningar, men lite pengar måste det ju bli över (kostnaderna för din egen häst/ar kan ju på så sätt minska).
Det känns ju som klart mkt mer jobb om du BARA har inhyrningar o du ska sköta om dem, än om du har någon/några egna hästar som ändå ska fodras osv.