Att ha årsföl på lösdrift över vintern eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 558
Sv: Att ha årsföl på lösdrift över vintern eller inte?

80 kvm til åtte hester= 10 kvm per hest;)

Der gikk de ti stykk i sammen, både hingster og hopper, alle var føll. De lot hingster og hopper gå i sammen, men ga for sikkerhets skyld hoppeføllene (som da var blitt åringer)abort sprøyter i mai da de ble sluppet på sommer beite.
Eh? Blandat unghingstar och -ston och ger sen ungstona abortsprutor skulle vara seriöst?! :eek: Låter inte ett dugg seriöst i mina öron och jag skulle aldrig ämna bort ett ungsto på de premisserna. :cool: Mitt ungsto brunstade första gången vårvintern hon skulle fylla 1 år.

TS: Personligen anser jag att man ska låta unghästar och föl går tillsammans med andra jämnåriga för deras mentala och fysiska utveckling, precis som människobarn behöver andra barn. Finns de som anser att det går bra ändå, men jag skulle inte nöja mig med det. Finns det ingen lämplig lösdrift att släppa den på får man göra det bästa av saken och hyra in sig där den får gå med andra ungästar med uppstallning.

En förutsättning är att du inte släpper in din "annorlunda" i en solid flock där alla de andra redan känner varandra. Ni måste plocka ut en som han får lära känna och bli kompis med innan han inlemmas bland de övriga annars är det stor risk för mobbing.

Mitt enda föl, numera 6 år, fick inte gå på lösdrift utan gick hemma med mamma och en annan unghäst och det är jag evigt tacksam för idag. Hon är nämligen extremt tuff och hade antagligen mejat ner de flesta med sina maktspel, här hemma har hon aldrig fått några större tillfällen och har kunnat hållas i schack.

Tänk det tror inte jag, om det är något med den som driver lösdriften så brukar man kunna ordna med "uppfostran" för dessa hästar.
Flockuppfostran ger enormt mycket både för häst och sedemera ryttaren, den unga hästen får ett helt annat signalsystem än vad den kan få i vårat sällskap.

En lösdrift innebär inte utebliven hantering, den kan man ändå genomföra. Men för tuffa, fräcka hästar är den bästa uppfostran från andra hästar och den uppfostran kan ingen människa mäta sig med.

En bra lösdrift kan se till varje enskild individ, även hästar som är mindre tuffa kan klara den galant men det hänger faktiskt på den som driver det hela.

Tänk det tror inte jag, om det är något med den som driver lösdriften så brukar man kunna ordna med "uppfostran" för dessa hästar.
Flockuppfostran ger enormt mycket både för häst och sedemera ryttaren, den unga hästen får ett helt annat signalsystem än vad den kan få i vårat sällskap.

En lösdrift innebär inte utebliven hantering, den kan man ändå genomföra. Men för tuffa, fräcka hästar är den bästa uppfostran från andra hästar och den uppfostran kan ingen människa mäta sig med.

En bra lösdrift kan se till varje enskild individ, även hästar som är mindre tuffa kan klara den galant men det hänger faktiskt på den som driver det hela.

Men en sån bra fin lösdrift fanns inte här, det var jag kanske lite luddig på.
Men jag måste ju framföra lite tydligare att hon gick ju knappast själv och har sedan släppts på unghästbete flera gånger, så det var ju inte för att Jag skulle uppfostra henne för det klarade jag ändå inte ut.

Nästa föl släpper jag gärna på lösdrift, under förutstättning att det finns en fungerande och att fölet är normalt.

Vad det gäller lösdrift för unghästar är jag överlag mkt positiv, om det med lösdrift menas att hästarna allesammans kan gå in under tak, ha en varm,TORR bädd och tillräcklig yta för att alla kan vila samtidigt.
Däremot har jag lite emot att man släpper sina ½ åriga unghingstar på en lösdrift... av många olika skäl.dels behöver de ju tränas ordentligt vad det gäller massa saker den vintern. Sedan är det lätt att ngn blir mobbad, kanske inte kommer åt mat ordentligt...
Men om matning sker uppbundet och om daglig ,noggrann visitering ingår i skötseln, så kanske jag skulle fundera över det hela.

Lösdrift för friska unghästar i åldern 1 och 2 är kanon!

Jag skulle aldrig blanda ston/hingstar i en flock i den åldern.
Jag skulle aldrig ha "föl", 1,2 och 3 åringar blandade heller.

Jag vill återigen förtydliga att han inte kommer att gå ensam om han går hemma. Han kommer att bli fostrad av äldre hästar morgon till kväll i hage och hanterad varje dag av mig.

Som det känns nu så tar det emot lite att skicka iväg honom i vinter men skulle gärna ha honom på hingstbete med åringar nästa sommar när han är 1 år.

Ville egentligen bara veta om det kan bli hästar av föl som inte lekt med andra föl under sitt första levnadsår? Han leker med sin "moster" idag, morsan är inte mycket för sådant, som klart och tydligt säger åt honom när hon inte tycker att leken är rolig längre, då föltuggar han och slutar omedelbart, så nåt rätt måste han ju ha lärt sig ändå....?

Jag har ingen stor erfarenhet, men har ett föl i år , precis som du, och hon går med sin mamma och ett äldre sto, det är hela flocken.
Jag tänker låte henne gå så i alla fall till nästa sommar, då har jag tänkt att hon ska vara på bete i en flock med flera unghästar, men också äldre hästar, Där jag planerar att ha henne skiljer man på hingstar och ston.Hur länge hon blir där beror på hur hon utvecklas och trivs.
Jag hade gärna unnat henne en fölkompis, men det fungerar tyvärr inte. Jag är inte alls orolig för att hon inte ska bli en riktig häst . Hennes mamma är uppväxt ungefär så men mycket mänsklig kontakt och utan jämnåriga, hon är en underbar och lyhörd häst, helt utan problem faktiskt.

Kl

Jag hade lösdrift för hingst-års föl i vintras. De var 4 killar både hbl och vbl. Hur de klarade sig i flocken berodde på många olika omständigheter är min erfarenhet.

De hade fri tillgång på foder på 2-4 olika platser i hagen/ligghallen. De bands upp två ggr per dag och fick kraftfoder och visiterades. Analyserat foder och fodergiva efter hur stora de skulle bli.

1. Min häst, född här. Tuff och bossig. Ville gärna bestämma men hade periodvis sin överman i en av de andra. Har blivit jättetrevlig även om jag inte har gjort så mkt med honom. Har inte varit sjuk under hela perioden. Hållt hullet bra.

2. Vbl. Gick själv med min ca 2 v innan någon annan kom. Jättetrevlig. Inte hög i rang. Pendlade lite i vikt och råkade ut för en infektion. Blev väldigt tuff när han flyttade härifrån!

3. Flockledaren. Gick oförklarligt ner i vikt och allmäntillstånd. Vetrinären hittade inget efter flera undersökningar med div prover och tester. Åt bra. Blev bättre när han flyttade och fick egen box.

4. Kom sist, hade rest från Norrland i lastbil. Krasslig från början. Ranglåg. Gick länge med infektion (smittade nog ner de andra med den). Tanig och gick inte upp i vikt trots "gödfoder". Blev även han värsta bosssen när han flyttade till sommaren!

Mina slutsatser:

Att min häst klarade sig så bra tror jag beror på att han hela tiden var hemma och hade koll på läget. Jag har fått mkt gratis med honom pga flocken.

Har hästen sämre förutsättningar när den kommer (sjuk, trött, sist in osv) blir det svårare för den att trivas, komma in i gänget osv.

Är hästen verkligen dålig så är lösdirft ett dåligt alternativ.

Lösdrift utan mkt hårdgjorda ytor/väldigt bra hage är ett dåligt alternativ om det regnar så mkt som de gjorde förra året, då vill de bara stå inne i ligghallen...

kl...

Min åring har gått på lösdrift i vinter, och det har fungerat väldigt bra. Jag hade egentligen tänkt ta hem honom till betet, men beslöt istället att han ska få gå kvar ett år till. Han har förhoppningsvis många år på sig framöver att stå i stall och bli riden och arbetad med, så ett par år på lösdrift för fostran och utevistelse/rörelse är inte mycket i det sammanhanget tycker jag. 1400 i månaden betalar jag.

Tycker dessutom att en ligghall på 80 kvm inte låter så stort till åtta föl? Blir inte det bara en kvadratmeter per häst? Skratta inte åt mig om jag har räknat fel! Är värdelös på allt vad matematik heter...:p

80 delat i 8 är 10. Fullt tillräckligt alltså.

Jag skulle inte välja att släppa föl på lösdrift. Den främsta anledningen är att man har sämre kontroll på både foder o hälsa på både sto o föl. Känns mycket osäkert.

Ville egentligen bara veta om det kan bli hästar av föl som inte lekt med andra föl under sitt första levnadsår? Han leker med sin "moster" idag, morsan är inte mycket för sådant, som klart och tydligt säger åt honom när hon inte tycker att leken är rolig längre, då föltuggar han och slutar omedelbart, så nåt rätt måste han ju ha lärt sig ändå....?

Jag tror det skiljer en del på unghingstar och ungston där. Jag tycker att unghingstar behöver ungefär jämnåriga unghingstar att rasa av sig med i hagen, ett ungsto däremot har inte lika stort behov av detta utan det är tillräckligt med att de går med äldre hästar och lär sig flocklivet. Nu utgår jag från mina erfarenheter och generellt, det finns säkert undantag, men unghingstarna behöver, förutom flockuppfostran, leka av sig mer än ungstona.

Lånar knapp; Vi gör så att våra årsföl ca 5-6st/år står på box under första vinter och går ute hela dagarna. Jag blandar ston o hingstar under första vintern fram till mars/april när hingstarna blir jobbiga...
Jag delar på fölen när stona går in bland 2 årsstona på sommarbete, då plockar vi samtidigt bort de nyblivna 3 årsstona som får gå in i egen hage i väntan på att bli betäckta och jobbade med. 3 årsstona går in i avelssto gruppen när jag avvänjer årets föl!
Hingstfölen har vi under mer kontroll på för vi säljer alla hingstföl som inte ska sparas som hingstar. Hingstarna går ut på eget sommarbete och står på stall under vinterhalvåret, medans stona går på lösdrift 1-2 åringar tillsammans. 3 årsstona flyttar över till avelsto flocken som går på egen lösdrift under vintern.
I stallet finns föl, unghingstar och avelshingstar + några ridhästar!
Anledningen till att vi låter våra föl stå inne under första vintern är hanteringen och att föl behöver äta så mycket mer än en blivande 2 åring. Vi ger våra föl ca 2-3 kg kraftfoder/dag + fritt hösilage. Det tar olika tid att äta detta så dom står ensamma eller två och två. Vi placerar aldrig ihop föl som inte har växt upp tillsammans(i samma box).
Vi tycker att detta fungerat bra för oss, men vi tycker inte att det fungerat bra att släppa ut 1 åringar när de blivande 3 åringarna går kvar i flocken. Vi släpper aldrig in en ensam ny 1 åring utan ser till att dom alltid är två som känner varandra.

Jag tror precis så, unghingstar behöver andra unghingstar att busa med, ungston är lite "tönt" dom kan leka vuxna och inte ha samma behov att busa!

Men att ha en unghingst ensam med vuxna kan nog ge en och annan störning! Dom behöver leka!

Låter i mina öron som ett perfekt upplägg o precis som jag vill ha det! :bow:

Själv skulle jag aldrig kunna skicka iväg mitt föl. Skulle vara väldigt orolig över om han får i sig maten han behöver, (föl ska ha lite extra hull för att klara sig bra under vintern) såvida inte det låg inärheten, så att jag kunde hälsa på den när jag ville. Men visst har de roligt ihop och dem behöver få busa av sig med jämnåriga. Få den stimulans de behöver, motion, starkt skelett osv

Mina var ute till dan inna nyårsafton förra året, helt underbart att se på när de busar och de gjorde de nästan hela tiden mellan tuggorna. Så visst är det viktigt för dem med lekkompisar ;)

Både Zorro, Welano & Mirang gick på lösdrift som små och de är ju friska & starka så jag tror absolut på det konceptet om man hittar en bra lösdrift. Shira hade jag ju här hemma på gården, dock i stora hagar och med sällskap av sprattliga lekfarbror Welano. Hade hon varit hingst eller extremt mammig är jag dock inte säker på att hon fått vara här första året. Jag tror det är bra för hingstar att få komma iväg & mäta krafterna med andra än sin mamma & andra äldre ston. Tänker på min kompis häst som blev helt galen framåt vintern, domderade i hagen med mkt större hästar, "betäckte" sin mamma, slog ner folk till backen som skulle leda honom etc. Honom satte vi ju in med Welano som satte honom på plats en gång för alla. Men då gäller det att man har en sån valack hemma att tillgå, en som både kan leka och säga ifrån på skarpen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 822
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 569
Senast: Efwa
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 807
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 498
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka