A
Agrimonia
Jag håller på att fundera på att skicka mitt hingstföl på lösdrift över vintern, perioden november tom maj. Men jag velar hit och dit.. Ville höra lite om andras erfarenheter och åsikter.. Hur vanligt är det att man gör så och går de miste om mycket om man skulle ha kvar dem hemma utan jämnåriga? Jag väger fördelar mot nackdelar. Har jag honom hemma blir han ju hanterad av människor på ett annat sätt.. På den aktuella lösdriften skall det gå åtta st årsföl, blandat ston och hingstar. De har en 80 kvm stor ligghall med halm, fri tillgång på hösilage, får kraftfoder två gånger om dagen och tas in och "pysslas" med en gång i vecka. På stationen finns veterinär tre dagar i veckan och hovslagare kommer regelbundet. Min lilla hingst har gått med sin mamma och "moster" nu under sommaren och om jag inte skulle skicka iväg honom kommer han att få fortsätta gå med "mostern" och eventuellt ett annat sto under vintern. Jag har planerat att kasterera honom så snart det går då jag bara har ston hemma och jag har inget intresse av att behålla honom som hingst.
Vad tycker ni?
(vet inte om det vart rätt forum eller om detta passar bättre under hästhantering men Moderator får gärna flytta i sådana fall)
Vad tycker ni?
(vet inte om det vart rätt forum eller om detta passar bättre under hästhantering men Moderator får gärna flytta i sådana fall)