Att ha årsföl på lösdrift över vintern eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 558
A

Agrimonia

Jag håller på att fundera på att skicka mitt hingstföl på lösdrift över vintern, perioden november tom maj. Men jag velar hit och dit.. Ville höra lite om andras erfarenheter och åsikter.. Hur vanligt är det att man gör så och går de miste om mycket om man skulle ha kvar dem hemma utan jämnåriga? Jag väger fördelar mot nackdelar. Har jag honom hemma blir han ju hanterad av människor på ett annat sätt.. På den aktuella lösdriften skall det gå åtta st årsföl, blandat ston och hingstar. De har en 80 kvm stor ligghall med halm, fri tillgång på hösilage, får kraftfoder två gånger om dagen och tas in och "pysslas" med en gång i vecka. På stationen finns veterinär tre dagar i veckan och hovslagare kommer regelbundet. Min lilla hingst har gått med sin mamma och "moster" nu under sommaren och om jag inte skulle skicka iväg honom kommer han att få fortsätta gå med "mostern" och eventuellt ett annat sto under vintern. Jag har planerat att kasterera honom så snart det går då jag bara har ston hemma och jag har inget intresse av att behålla honom som hingst.
Vad tycker ni?

(vet inte om det vart rätt forum eller om detta passar bättre under hästhantering men Moderator får gärna flytta i sådana fall)

Sv: Att ha årsföl på lösdrift över vintern eller inte?

Jag kommer att låta mitt hingstföl bo i lösdrift. Dock inte med ston utan bara med hingstkompisar - ett och tvååringar.

Jag skulle inte låta ett hingstföl som är över 8-10 månader gå med ston. Varken unga eller äldre.

Den bästa fostran är alla gånger andra hästar !

Såg ett tydligt exempel på detta nyligen.
En relativt nykastrerad och i sin gamla flock ranghög kille släpptes in i ny flock. Gammelvalacken i nya flocken tittade i princip bara på nykomlingen så förstod han sin plats. Vi stod länge och tittade på skådespelet och det blev så tydligt att flock är liksom det absolut bästa.

Våra unghingstar/ston hanteras vid verkning, maskning osv de första åren och ingen har varit svår.

Det låter konstigt att de låter åringarna gå blandade, jag hade föredragit enbart hingstar/valacker eller ston.
Jag tror att det är positivt att bara ha åringar, på så sätt får de antagligen den vila de behöver.
Vi har själva lösdrift (med tillgång till stall) och jag vet att stallägaren tog in åringarna varje dag och lät de stå inne några timmar för att verkligen vara säker på att de fick vila (de fick då i blandad flock med två åringar och resten äldre valacker).
Hur har era erfarenheter varit av detta?

Jag kommer att ha min lillkille på lösdrift i vinter och har enbart goda erfarenheter av sådant sedan tidigare även om det då var ett ungsto. Han kommer att gå i en mindre grupp jämnåriga slynglar, bindas upp för genomgång/dag vid kraftfodring och visitering och i övrigt ha fri tillgång tilll hösliage och har en välhalmad ligghall att vila i. Själv planerar jag att göra som med min unghäst, dvs att åka dit ca 1 gång/vecka för lite extra hantering som korta promenader själv och när hovslagaren ska fixa fossingarna. Det räcker ganska långt första året med det och att i övrig låta dem fostra varandra. :bow:

Andra året börjar jag tömköra lite enkelt med tömmarna fästa i grimman och min sambo som leder, men så de får vänja sig vid att man går bakom och tömmar som ligger runt rumpan även om jag inte kräver mer än att de ska gå fram och stanna vid kommando. Åka till ridhus är ganska lagomt vid den här åldern även om man inte börjar med löshoppning utan bara låter dem springa runt lite, gå över bommar osv. Inkörning vid 2 och inridning vid 3 passar oss, inga större krav eller jobb utan mest för tillvänjningen. :idea:

Jag ser bara fördelar med att de går med andra jämnåriga i mindre flockar. :bow:

Hej!helt klart är det bättre för småttingarna att få komma på lösdrift om de tidigare haft eller inte kommer ha några komisar mer än mamma o andra tanter:) främst hingstar behöver verkligen busa med jämnåriga under första året, så mitt tips är skicka honom till kompisarna
mvh prillan

Hallå! Är jag ensam om att ha dåliga erfarenheter av föl på lösdrift...? Jag skickade min lilla hingst och han var inte tillräckligt "tuff". Fick dåligt med mat pga av det, växte inte till sig och blev jätteängslig. :(

Jag tror på lösdrift! Vi kommer att skicka iväg vår fölis på det (om stot nu är betäckt). Självklart måste manju se att det funkar i flocken och med allt annat så det inte blir som med Lewinas häst.

Tack för alla råd och tankar! Fortfarande känns det tungt med tanken att skicka iväg min pärla men jag försöker att inte tänka så egoistiskt utan att se till hästens bästa! jag har ju ett tag kvar att vänja mig vid tanken...

Skulle det vara så att han inte kommer in på ett bra sätt i flocken och det inte fungerar skulle jag inte tveka att ta hem honom igen..

Varför tycker ni att de inte ska gå blandade? Han som har hand om dem sa att de inte var någon fara och att de inte provar att betäcka förrän framåt våren och vid minsta tecken så delar de dom då.. Jag vet inte, jag får ju lite på hans erfarenhet, själv är jag ny på det här med föl...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle mest vara kluven till att det går ston i flocken om jag var du.

hingstar o ston busar på olika sätt, det kan bli lite väl tufft för stona bland hingstar är min erfarenhet...

självklart måste man ta bort den unghäst som inte passar in i flocken o blir mobbad, tror att det är viktigt att man inte bara lämnar bort dom utan har möjlighet att besöka dem regelbundet

Lyckligtvis ligger inte detta stället så långt borta (ca 20 min med bil) så de kommer säkert att bli döless på mig att jag ränner där i tid och otid..:angel:

Det är en seminstation och som jag har förstått det så är det deras varmblod som kommer att gå där och så mitt lilla halvblod.. Utan att dra alla över en kam så brukar ju inte "travfolk" vara lika fjolliga med sina hästar som vi ridmänniskor så de kommer nog att bli trötta på mig, men det är ju min babe ju!:love:

Jag personligen är väldigt tudelad i frågan, lösdrift eller inte. Tanken är god men min erfarenhet av lösdriftar är dålig. Tycker oftast att dem som har lösdrift talar sig varm för denna och att det är arbetsbesparande medan det i mina ögon är tvärtom. Tycker att flockarna ska vara åtskilda både av ålder och kön, gärna med någon kärleksfull valack/sto som håller ordning i flocken. Stooooor ligghall som hålls efter och inte tillåts bli äcklig. Daglig uppbindning för individuell utfodring och visitering (ofta eftersatt). Torra och någorlunda stora kuperade marker med träd/skogspartier. Fri tillgång till riktigt bra grovfoder, vilket det ofta slarvas med. Ordentliga stängsel som bör kollas dagligen. Dessutom bör den som har ansvar för lösdriften ha förmåga att se individen! Tycker dessutom att första levnadsvintern bör de stå uppstallade, givetvis med många timmars utevistelse men med möjlighet att få vila ordentligt.

Summa kardemumma: 2-åringar och äldre kan det vara okej att ha på lösdrift med alla ovanstående kriterier uppfyllda, annars inte.

Till TS; vill du ha honom på lösdrift ska du vara noggrann i ditt val. Kolla upp stället och lösdriftsinnehavaren noga och våga ställa krav. Har ni samma syn på utfodring av unghästar tex? Tycker han att du är pjoskig med din bebis har ni inte samma syn.

Noa

Vi har själva de flesta av våra hästar på lösdrift året om, en stogrupp & en vallak/hingstgrupp.
Vår erfarenhet är possitiv bara man fodrar & ser igenom varje individ noga dagligen & är noga med flockledarskapet.
Ingen individ ska någonsin tveka att komma fram eller bli handskad med!
Är där någon som inte mår bra tex pga ranglåghet/utfrysning ur flocken, är det noga att flytta den individen till en liten passande flock. Då ger de oftast gensvar direkt om den nya flocken passar bättre.
De ska givetvis ha god tillgång till bra grovfoder hela tiden & vatten av god kvallitet.
Icke att förglömma är renligheten dä de vistas, man får en del gratis parasitbekämpning genom att verkligen ta sig tid & mocka lösdrifterna noga.
Vår erfarenhet av blandad könsgrupp är negativ, då hingstar & ston leker olika oavsett ålder.
I en naturlig flock finns ju bara en hingst bland så många ston han kan attrahera & ta hand om. (hingstens uppgift är ju att vakta & betäcka stona = han dricker vattnet först, äter först, håller eventuella konkurrenter stågna, uppfostrar i första hand hingstfölen (fram tills de senast är 2 för då åker de ut ur flocken förstås & bildar små hingst grupper till de skaffat så god pondus att de kan attrahera till sig ett eller ett par egna ston för att bilda en egen flock!) mm & så ska han till detta vara en bra älskare! Oftast är det ju äldsta stoet med föl som är flockledaren! Flockledaren är ju som bekant alltid ett sto!)
Så har vi ju en intressant del i detta, nämligen att vissa hingstar är könsmogna redan vid 6/7 månaders ålder!!!!
Vet att en islandshingst betäckte ett sto i flocken när han var blott 7 månader gammal!!!!!
Så blandad könsgrupp känns fel.
Det mest possitiva med lösdriften är att hästarna uppfostrar varandra helt gratis åt oss (det kräver förstås en eller ett par äldre individer av samma kön i gruppen)
Vi fick ett hingstföl förra året & han kamperade under vinterhalvåret med vår hingst & vallack i samma hage med ypperligt resultat.
Han är trygg, social, nyfiken & mycket harmonisk.

Hoppas detta gett dig lite mer kött på benen & att du har nytta av detta:)

Roligt att läsa, att det finns så många olika åsikter om just detta.
Jag själv kör någonting mitt emellan lösdrift och uppstallning.

Vår bestämda uppfattning är;
att det är viktigt för avvanda föl, 1 och två åringar att det finns en stabil flockledare i gruppen. Vi har i år ett äldre dräktigt sto som kommer att ha den rollen som flockledare, samt att hon fostrar hingstarna, som görs i en flock ute i det fria.

Man skall nog inte avvika för mycket ifrån det naturliga flocken som är när hästarna är vilda, alltså mixa en flock även på en lösdrift.

Hallå! Är jag ensam om att ha dåliga erfarenheter av föl på lösdrift...? Jag skickade min lilla hingst och han var inte tillräckligt "tuff". Fick dåligt med mat pga av det, växte inte till sig och blev jätteängslig. :(
Låter som han gick på en dålig lösdrift isf. Självklart ska småttingarna bindas upp dagligen för visitering och så de får äta sitt kraftfoder i fred + ha fri tillgång på bra grovfoder. Fungerar inte en individ i flocken måste den ju flyttas, något annat är helt otänkbart!

Hei

Jeg hadde en araber hoppe føll gående på løsdrift nå i vinter som var.
Der gikk de ti stykk i sammen, både hingster og hopper, alle var føll. De lot hingster og hopper gå i sammen, men ga for sikkerhets skyld hoppeføllene (som da var blitt åringer)abort sprøyter i mai da de ble sluppet på sommer beite.

Var veldig fornøyd med opplegget: de ble bundet opp tre ganger om dagen når de fikk kraft for, hadde selvsagt fri tilgang på høy(både ute og inne), stor fin og tørr/ vind fri inneplass. Stor plass ute, synes ikke man skal sette unge hester i paddocker.

Er ikke alle som driver løsdrift så seriøst har jeg fått inntrykk av!
Men et slikt sted som eg hadde hesten gående på kommer eg nok til å sette føll/åringer på igjen.

Ville ikkje satt hesten hvor som helst, er jo en viktig alder. Viktig at de får i seg nok for, blir bundet opp,løftet bein på- blir litt håndterte!
Hør med noen som har hatt føll på utegang før om de har et sted de kan anbefale!!

-Birthe-

Jag tror att man måste se till sitt föl och individen och därefter avgöra.

Mitt enda föl, numera 6 år, fick inte gå på lösdrift utan gick hemma med mamma och en annan unghäst och det är jag evigt tacksam för idag. Hon är nämligen extremt tuff och hade antagligen mejat ner de flesta med sina maktspel, här hemma har hon aldrig fått några större tillfällen och har kunnat hållas i schack.

Men har man möjlighet till en bra lösdrift som fungerar så skulle jag gärna välja det idag, med förutsättning att fölungen fixar det.

Ni som har hästarna på lösdrift. Vad betalar ni? Vad ingår? Var bor ni?

Jag har själv inte sett själva hagen som de ska gå i men har varit på seminstationen ett antal gånger och känner veterinären som arbetar där samt att jag har blivit rekommenderad detta stället av min hovslagare som själv hade sin nuvarande tvååring där som föl. Då gick hingstar och ston skilda åt enligt honom, vet inte varför de har bestämt sig för att blanda?

På något sätt tvekar jag och jag vet inte om det är för att jag har svårt att släppa taget men jag tycker inte om att inte ha kontrollen själv.. Det måste ju finnas föl som inte gått med jämnåriga som det har blivit häst av ändå? Han kommer ju inte att gå ensam om han blir kvar hemma heller.. Skillnaden blir att han går med två äldre ston istället för jämnåriga, går ute morgon till kväll men får stå inne på nätterna under kallaste vintern.

Åhh! Vad svårt detta är! :(

Tycker dessutom att en ligghall på 80 kvm inte låter så stort till åtta föl? Blir inte det bara en kvadratmeter per häst? Skratta inte åt mig om jag har räknat fel! Är värdelös på allt vad matematik heter...:p

Jag skulle få betala 1500 kr i månaden inkl fri tillgång hösilage, kraftfoder två gånger/dag och en dag i veckan med "pyssel".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 822
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 569
Senast: Efwa
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 807
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 498
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka