Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett välskolat känsligt dressyrsto och världens bästa läromästare eftersom hon inte gör det jag har i tanke förrän jag gör rätt. det som jag försöker är att liksom tänka lite bakåt och flytta tyngdpunkten lite lite bakåt, samt hålla om med benen och spänna mag- och rumpmuskler. Då kommer mina skänklar (antiverar bakbenen) i kombination med mitt säte (bromsar upp hästen) få den att trampa under sig. Tänker jag rätt? Mitt problem i detta är 1. jag gör för stora och långsamma rörelser, för det känns som att det är nödvändigt för att hästen ska känna det, fast jag ju vet att hästen känner minsta lilla man gör på dess rygg, och 2. Jag spänner mig i hela kroppen, märkte att jag t.o.m slutar andas. jag försöker sitta stilla och vara avslappnad, samtidigt som jag spänner sätets muskler, vilket leder till en stel och jättespänd ryttare på en fundersam häst. jag övade detta igår när jag var ute och rida i skogen, red på långa tyglar för att inte av misstag ens råka hålla in hästen med hjälp av dem, och försökte på olika sätt förmedla till hästen vad jag ville, men hon lunkade bara vidare.
Egentligen, nu när jag filosoferar lite (att skriva på Buke är bra för aha-upplevelser... ) tror jag att jag lutar mig bakåt med överlivet i ett försök att flytta tyngdpunkten bakåt istället för att sitta rakt på hästen, vilket gör att jag skjuter hästen framför mig med höfterna...kan detta stämma?
Jag skulle verkligen vilja lära mig detta, har grubblat läänge över hur det fungerar men aldrig fattat...mitt mål är att kunna med små små hjälper kommunicera med hästen; sitter jag till lite svarar hästen genast. Så, har ni tips? Vad gör jag fel? Hur ska jag göra för att få det att bli rätt? Hur gör ni? tacksam för svar!
Egentligen, nu när jag filosoferar lite (att skriva på Buke är bra för aha-upplevelser... ) tror jag att jag lutar mig bakåt med överlivet i ett försök att flytta tyngdpunkten bakåt istället för att sitta rakt på hästen, vilket gör att jag skjuter hästen framför mig med höfterna...kan detta stämma?
Jag skulle verkligen vilja lära mig detta, har grubblat läänge över hur det fungerar men aldrig fattat...mitt mål är att kunna med små små hjälper kommunicera med hästen; sitter jag till lite svarar hästen genast. Så, har ni tips? Vad gör jag fel? Hur ska jag göra för att få det att bli rätt? Hur gör ni? tacksam för svar!