Att göra en förhållning med sitsen

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett välskolat känsligt dressyrsto och världens bästa läromästare eftersom hon inte gör det jag har i tanke förrän jag gör rätt. :) det som jag försöker är att liksom tänka lite bakåt och flytta tyngdpunkten lite lite bakåt, samt hålla om med benen och spänna mag- och rumpmuskler. Då kommer mina skänklar (antiverar bakbenen) i kombination med mitt säte (bromsar upp hästen) få den att trampa under sig. Tänker jag rätt? Mitt problem i detta är 1. jag gör för stora och långsamma rörelser, för det känns som att det är nödvändigt för att hästen ska känna det, fast jag ju vet att hästen känner minsta lilla man gör på dess rygg, och 2. Jag spänner mig i hela kroppen, märkte att jag t.o.m slutar andas. :cautious: jag försöker sitta stilla och vara avslappnad, samtidigt som jag spänner sätets muskler, vilket leder till en stel och jättespänd ryttare på en fundersam häst. :p jag övade detta igår när jag var ute och rida i skogen, red på långa tyglar för att inte av misstag ens råka hålla in hästen med hjälp av dem, och försökte på olika sätt förmedla till hästen vad jag ville, men hon lunkade bara vidare. :p
Egentligen, nu när jag filosoferar lite (att skriva på Buke är bra för aha-upplevelser...:) ) tror jag att jag lutar mig bakåt med överlivet i ett försök att flytta tyngdpunkten bakåt istället för att sitta rakt på hästen, vilket gör att jag skjuter hästen framför mig med höfterna...kan detta stämma?
Jag skulle verkligen vilja lära mig detta, har grubblat läänge över hur det fungerar men aldrig fattat...mitt mål är att kunna med små små hjälper kommunicera med hästen; sitter jag till lite svarar hästen genast. Så, har ni tips? Vad gör jag fel? Hur ska jag göra för att få det att bli rätt? Hur gör ni? :) tacksam för svar!
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

svårt att förklara utan att visa.

jag tror det bästa för dig är att ha lektion med någon som kan visa dig hur man gör.

testa också att rida barbacka.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Börja med att testa att bli stilla i sadeln. Om du skrittar på lång tygel och verkligen känner hur du gungar och följer hästens rörelser fullt ut. När du vet hur det ska kännas, testa att bli helt still med ditt säte och känn om hästen reagerar. Du ska alltså inte spänna eller trycka utan bara bli still. Lite svårt att förklara men värt att försöka. Så småningom får man rätt känsla och kan göra det även i trav och sedan utveckla.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Flytta tyngpunkten? Menar du luta dig bakåt då? Försök sitta stilla med överlivet istället. Sitt till liksom, spänn säte, lår och mage. Svårt att förklara. Som en innan sa: ta en lektion med någon som kan visa. Lycka till :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Jag kämpar just nu med att lära mig av med att använda sitsen som förhållning eftersom jag då trycker bort ryggen och inaktiverar bakbenen...
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

En gång i världen fick jag jag en liknelse beskriven för mig som jag tycker fungerar på i princip alla hästar. :p

Om du står på golvet (avsutten alltså) och tänker dig att du ska påbörja en "split" (dvs glida isär med benen utåt). Den tekniken/känslan använder du i sadeln! Inte så mycket att benen spretar ut från hästens sidor - men känslan ska vara att du pressar benen nedåt - utåt. Då blir du a) "tyngre" i sadeln b) överskänkeln förhåller/sluter om (jo- det blir faktiskt ett ökat tryck från överskänkelns översta del!) c) du förändrar inte tyngdpunkten särskilt mycket - eller åtminstone lutar man sig inte bakåt..

Det var en aha-upplevelse, för mig i alla fall, att förstå att överskänkelns inverkan inte skulle ske genom att "pressa/klämma" låren mot hästen!! Dessutom avslöjas varje tendens till att knipa sig fast eftersom det inte går att genomföra då. Framförallt löste sig de lite besvärliga övergångarna galopp-skritt, eller galopp - halt, vilka hux flux började fungera klockrent!

Man får naturligtvis prova sig fram - hästar är ju individer. Jag har varit med om hästar som i denna förhållning fungerar bäst om sätesmusklerna spänns samtidigt, och andra som inte tålde detta alls. Någon häst ville ha ryttaren lite tillbakalutad - en annan tom att axlarna fördes fram något.. Men grundprincipen är just denna "split-känsla". Testa och prova om det fungerar för dig och din häst!! :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Cha9 - det var en intressant beskrivning och känns som om den verkligen är klockren :).

TS - Jag brukar tänka släppa/trycka ner hälarna lite till och andas ut vilket uppnår liknande effekt.

Även att vinkla ner bäckenet bakåt och på så sätt hamna lite till på rumpan. (utan att luta sig bakåt)

Nackdelen med trycka ner hälen och att trycka med skänklarna är att man lätt trycker sig upp/ur sadeln och därigenom får motsatt effekt. Tänk snarare slut om/lätt kram.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Åååå, vilken bra beskrivning! Det ska jag prova när jag rider. Jag har också svårt att få till känslan. Ofta får man ju instruktionen att spänna mage och rygg, men på min häst går det inte igenom riktigt, förmodligen för att jag gör fel någon annanstans. Nu ska jag börja tänka "split" och se vad som händer :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

KL

Svarar alla på en gång, tack för era svar!

Diabla: Barbacka skulle jag kunna testa, man känner ju hästen bättre då! :)

Keramin: Jag tror jag förstår vad du menar, testade det igår, men det var svårt, jag började liksom gå emot hästens rörelser vilket gjorde att jag och hästen blev spända...svårt, svårt! :p

Silfra: Ja det var det jag också grubblade på hur man gör, tror jag därför lutade oavsiktligt bakåt...

Houdinie: Är det så? Hur menar du? :)

Cha9: Ahaaa är det på det sättet? :D Då har jag förstått fel, jag har försökt påverka genom att hålla om med hela skänkeln och spänna sätet, vilket har liksom "skjutit" mig upp ur sadeln. Men måste man inte ha skänkeln nära vid en förhållning för att behålla energin i övergången? Eller? :)

MiaS: Att andas ut har jag testat, det fungerade inte, men att trampa ner hälarna har jag däremot inte prövat...det får väl en att komma längre ner i sadeln och får "längre skänklar"? Vinkla bäckenet bakåt...svankar du ryggen då lite mer? Jo jag tror det var det jag gjorde, att jag inte kunde sitta ner i sadeln då jag höll om med skänklarna. Men ska prova om det går bättre om jag inte gör en så stor rörelse som du säger! :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Oh Neej :D..... tvärtom menar jag

Vinkla ner bäckenet bakåt såsom att trycka ut svanken så att du får en rak rygg i den nedre delen, tryck in rumpan framåt nedåt utan att spänna rumpmusklerna, sug in naveln. Oj vad svårt att beskriva men rörelsen kommer från magmusklerna.

Ihop med spliten vilket jag tycker var lysande så tänk långa ben, ingen svank och stark mage.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Aha okej, jag tror jag förstår. I princip, överdrivet sagt, ska alltså ens rygg rundas än svankas, åt det hållet? :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Det där har jag också hört. :) hur gör du en förhållning då? Använder du skänklarna mer?
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Det där har jag också hört. :) hur gör du en förhållning då? Använder du skänklarna mer?
Jag använder handen. Skänkeln är framåtdrivande.
Detta är alltså något jag jobbar på att lära om till och hittills är jag mycket nöjd då hästen blir mer självgående, villig och tillfreds. Varje hjälp betyder bara en sak och ges en gång och ska då gälla tills annan hjälp ges. Svårt men mycket givande.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Jag hade min andra lektion för en centrerad ridning-instruktör i går och vi började prata om förhållningar. Där var det stoppa in svansen lite mer under mig och dra upp byxknappen som gällde. Det handlar alltså inte om att kuta i ryggen, men vinklingen i bäckenet är åt det hållet, alltså motsatsen till att svanka. Vi jobbar vidare nästa gång, så då kanske jag kan utveckla :)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Jag rätar lite på mig lutar mig pyttelite frammåt (inget som syns) sedan för jag fram skänklarna(bägge) en aningens fram då tvärnitar min häst. Eller ja om allt klaffar ska hon de:D

Min öka och sänka knapp är luta mig lite bakåt(öka), luta mig frammåt(minska tempot)
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Wilhelm Museler, Riding Logic har ett helt kapitel om det, med övningar. Varpå han fortsätter att förklara genom halva sin bok. :) (Håller på att träna på det).

Musklerna som används är desamma som gör att man kan putta in en bok, som halvligger, på ett bord med höften, eller putta en pilatesboll fram när man sitter på den. Svanken och kanske magen?

Men det fungerar inte exakt med det du vill åstadkomma eftersom beskrivningen är ungefär, brace your back (fast på tyska, men jag kan inte tyska), vilket också innebär att man omsluter med skänkeln, man driver fram hästen mot en hand som är still (dvs inte ger efter som vid en ökning, men inte tar åt sig), då samlar den bakbenen under sig i en halt. (dvs den kräver nog kort tygel i alla fall i början)

Fast jag kan inte beskriva ngt som tar honom ett kapitel (dessutom inte beskriva rätt).

(Hellas -stoppa in svansen, låter ungefär som -brace your back)
 
Senast ändrad:
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

Wilhelm Museler, Riding Logic har ett helt kapitel om det, med övningar. Varpå han fortsätter att förklara genom halva sin bok. :) (Håller på att träna på det).

Musklerna som används är desamma som gör att man kan putta in en bok, som halvligger, på ett bord med höften, eller putta en pilatesboll fram när man sitter på den. Svanken och kanske magen?

Men det fungerar inte exakt med det du vill åstadkomma eftersom beskrivningen är ungefär, brace your back (fast på tyska, men jag kan inte tyska), vilket också innebär att man omsluter med skänkeln, man driver fram hästen mot en hand som är still (dvs inte ger efter som vid en ökning, men inte tar åt sig), då samlar den bakbenen under sig i en halt. (dvs den kräver nog kort tygel i alla fall i början)

Fast jag kan inte beskriva ngt som tar honom ett kapitel (dessutom inte beskriva rätt).

(Hellas -stoppa in svansen, låter ungefär som -brace your back)

Jag tolkar centrerad ridning-instruktionen på ganska precis det sättet. Det är bara ett annat sätt att förklara, som ska göra det enkelt för ryttaren att förstå.
 
Sv: Att göra en förhållning med sitsen

KL

Var just och rida på åkern och använde mig av era tips, och det fungerade! :D märkte att "split-grejen" har jag alltid gjort i galoppen, men inte fattat att det var allt som behövdes för en förhållning, handen kunde jag helt lämna bort. Gjorde även tempoväxlingar (förhållningarna) m.h.a sitsen, vilket fungerade jättebra, använde inte alls handen, utan gav bara ett stöd genom tygeln! Förhållningarna kändes bättre och hade bättre effekt än när jag gör dem "med handen". Underbart att äntligen fatta hur man gör! Perfekta "sitsförhållningar" var det såklart inte, men jag fick känslan och idén av hur det skulle vara :) märkte även att det inte behövdes så mycket på mitt sto, jag satt bara till lite och andades ut :) Tusen tack för era tips, är så glad och svävar på min aha-upplevelse! :D
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp