Att ge kortison livet ut?

rahl

Trådstartare
Som ni vet har jag en tik med misstänk polyartrit, hon fick 1.5 tablett 10 mg prednisolon i 5 dagar, nu är hon 3 dag inne på 0.75 och tyvärr är hennes ben uppe nu igen... vi skulle ge henne 0.75 i 2 dagar till, sen 0.5 varannan dag i 10 dagar.. jag fick lov att ge henne 1 tablett eller 1.5 om 1 inte skulle ge resultat.. ordinarie vet ska ringa oss på måndag men det ser ut att hon klarar inte vara utan den... annars är hon pigg och glad.

jag har läst en del om kortison och läser även nu. Men det bästa är alltid era erfarenheter. Vilka har ni i det situationer när vovve får det livet ut? biverkningar? allt annat man ska tänka på?

img_7688a010.jpg

Sv: Att ge kortison livet ut?

Min Raskva gick på kortison från det att hon var 9 tills hon dog när hon var nästan 16. Nu är det inte riktigt samma sak eftersom hon hade Addison och alltså inte kunde producera eget cortisol, medicineringen ersatte alltså den egna produktionen.
Man kan ju dock ändå aldrig få medicineringen att bli perfekt så det kan ändå bli biverkningar.
Hon mådde toppen:)! Jag var jättenojjig för tex diabetes (kortison kan utlösa en latent diabetes), benskörhet och diverse andra biverkningar som kan komma på lång sikt men jag märkte i princip aldrig någon förutom att pälsen blev lite dassig och det klunde jag ju leva med.
Raskva blev som sagt nästan 16 år och när hon väl fick somna in var det pga diverse ålderskrämpor, inte för hennes Addison eller kortisonet.

Hoppas att det går bra för din vovve! Det finns ju kortison som vanligtvis inte har lika mycket biverkningar som Prednisolon men jag vet inte om det skulle funka på din hund. Kolla med Snuzie på AoH, hennes Uzie går på något annat (Medrol??).
Sen är det viktigt att man har så låg dos som möjligt men det vet du nog.

Min Raskva gick på kortison från det att hon var 9 tills hon dog när hon var nästan 16. Nu är det inte riktigt samma sak eftersom hon hade Addison och alltså inte kunde producera eget cortisol, medicineringen ersatte alltså den egna produktionen.
Man kan ju dock ändå aldrig få medicineringen att bli perfekt så det kan ändå bli biverkningar.
Hon mådde toppen:)! Jag var jättenojjig för tex diabetes (kortison kan utlösa en latent diabetes), benskörhet och diverse andra biverkningar som kan komma på lång sikt men jag märkte i princip aldrig någon förutom att pälsen blev lite dassig och det klunde jag ju leva med.
Raskva blev som sagt nästan 16 år och när hon väl fick somna in var det pga diverse ålderskrämpor, inte för hennes Addison eller kortisonet.

Hoppas att det går bra för din vovve! Det finns ju kortison som vanligtvis inte har lika mycket biverkningar som Prednisolon men jag vet inte om det skulle funka på din hund. Kolla med Snuzie på AoH, hennes Uzie går på något annat (Medrol??).
Sen är det viktigt att man har så låg dos som möjligt men det vet du nog.
Tack för ditt svar! Det hjälper mycket :)

Ja men frågan är vad är låg dos för henne, hon väger 12 kg och verkar inte ha klarat av 0.75 av 10 mg :( 1.5 tablett var det okej, då hade hon alla ben nere. Jag märker inga biverkningar i nuläget men just precis det man läser verkar det finnas en del och det ska man överväga. Vet ska ringa mig på måndag, vi ska kanske ta ana-test och kolla och det autoimmun och bestämma om dosen, det kan vara att vi sänkte för fort.

Hon har i alla fall inte feber längre, och hasled är inte svullen som innan. Det bara just det benet som är uppe till kl 15 på eftermiddag från morgon.. idag var det uppe efter kl 15 också.. i princip hela dagen :(

Man får alltid hoppas och vi ska göra allt för henne. Allt som går att göra

Det går inte att jämföra biverkningarna för en Addison-hund och en hund som får en förhöjd dos kortison pga t ex smärta eller autoimmun sjukdom. En Addisonjycke har ju brist på bla kortison och man ersätter upp till den normala nivån. För antiinflammatorisk effekt krävs högre doser.

Kortison livslångt är förenat med många biverkningar, men ibland har man inget val. Är hunden ordentligt utredd och positiv för autoimmun polyartrit?

Kortison livslångt är förenat med många biverkningar, men ibland har man inget val. Är hunden ordentligt utredd och positiv för autoimmun polyartrit?

Ledvätske prov la i en grå zon och var inte helt säker diagnos men i med hennes hela historian och ingen reaktions alls på vetromix, norocap eller canidryl och 100% reaktion och kortison vet vi att det är det.

Vet ska ringa idag och vi ska bestämma dos igen, jag minskade efter 5 dagar till 0.75 och tyvärr fick lov att höja det igen till 1.5 för 3 dagar sedan för att hon hade benet uppe igen och har den uppe igen... vågar inte sätta ner den.

jag ska fråga om ana-test idag när hon ringer

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
761
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 365
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 257
Senast: Sassy
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 285
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka