Att ge hästarna mat två ggr/kväll

lovehorses

Trådstartare
De är första gången för mig som vi börjat ta in hästarna kl 20 och då får de kraftfoder +några kg hösilage och sedan mer hösilage vid ca 23 tiden.
Jag vill veta lite hur mycket ni ger och hur ni tänker kring det?

Jag tänker som så att 20 givan blir som ett litet mellanmål, de får sitt kraftfoder + några kg hö att pilla på och sen mera sista givan när de blir hela natten.

Hur gör ni?
Tycker ni hästarna ska ha mat tills 23 givan kommer?
Åsikter hur ni gör!

Hösilage mängden kommer ju såklart att öka på när de blir kallare.

Sv: Att ge hästarna mat två ggr/kväll

Min lättfödda häst som går på gräs hela dagarna får bara en liten tuss hö som "smakis" när han kommer in vid 18-tiden. Sen får han en lite större högiva vid 21 när det är kvällsfodring. På morgonen får han hö om jag ska rida då, annars får han gå ut i hagen och skaffa sin frukost själv.

Hela dagen har ju varit ett mellanmål för honom, så det är snarare bra om magen får vila en stund om jag ska rida på kvällen.

Höfördelningen styrs av hans näringsbehov. Nu när det finns gräs kan jag ge max 2 kilo utan att han går upp.

Det finns alltid äthalm tillgängligt så att han har något att plocka med.

Har hästen tillgång till ren, god ätehalm så är det i mitt tycke inte så kvistigt. Om hästen äter upp nattgivan väldigt fort så hade jag satsat på att ge mer hö då och mindre vid intag.

när mina hästar fick foder så såfick de en 4kg till kraften och sen 6kg till natthöet, 2-3kg till morgonen sen.

nu så får de allt på en gång och kommer in vid 21-22 tiden, orkar inte springa ut hela tiden :p. 2kg till morgon kraften och sen mer frukost hö när de kommer ut i hagen.

Vintertid fodras våra hästar 3 gånger om dagen, ca kl 7, 19 och 23. Höfördelningen för min häst brukar vara 2,5 kg, 2 kg, 3,5 kg. Får mat i krubban endast kl 19 då det är insläpp. Fri tillgång till halm både ute och inne.

Jag tycker det är bäst att ha största givan till natten, dels för att hålla hästen lite mer sysselsatt i boxen och dels för att vara säker på att han får det han ska ha. I hagen samsas 3 hästar om maten, så att min häst verkligen får 2,5 kg är svårt att veta. Vi brukar lägga ut nåt kg extra för att hålla storätaren upptagen lite längre. :p

Jag tar in mina kl 18 och då får de kraftfoder och 2-3 kg hö. Sen får de mat igen kl 22 och då är det betfor och ca 4 kg hö. Funkar bra.

De som är lättfödda får en liten giva vid intag för att kunna få så stor nattgiva som möjligt. Den som är svårfödd får så mycket hon orkar äta. I princip hade jag kunnat ge henne hela nattgivan direkt vid intag men jag upplever att hon får i sig mer om jag delar upp det och inte ger mer än hon orkar äta upp.

Fri tillgång är bäst, flera små smål är näst bäst! :)

Så har du möjlighet hade jag slängt in kraft och en tuss hö vid 20 och sen resterande kvälls kg vid 23 så har dom över natten och beroende på när dom får frukost slipper magen vara tom så länge!:)

(Baserar detta på att dom får mat ute i hagen under dagen samt middag)

Mina hästar får fri tillgång när dom står inne. Behöver någon ha begränsningar så är det i så fall ute de får mindre under dagen.
Det innebär att dom som behöver kraftfoder får det när dom kommer in och då finns det grovfoder också i boxarna. Vid släckning kollar jag upp så att alla har så att det räcker hela natten + att om den är någon som behöver mycket tillskott kom dom det en gång till då. På morgonen har alla lite grovfoder kvar om allt stämmer så det blir kraftfoder till de som behöver innan utgång. Merparten av våra hästar har fri tillgång även ute så då står det en bal och väntar i hagen på dom.

Fri tillgång på selage i hagen vintertid, kraftfoder vid ca 07.00 sen ut i hagen, rids vid ca 17.00 sen intag ca 21.00 får då kraftfoder + full Hey bar, svårfött fullblod.

Man får analysera höet och se vad dom behöver. Hellre mer hö än att ge kraftfoder om det blir bra balans.
Sen är det upp till ägaren hur mycket just deras häst ska ha.
Att göda ev redan feta hästar med för mycket mat är inte bra.
Vi tar analys och ser hur mycket dom generellt behöver. Vill någon ge mer hö så får dom ordna det själva. Eftersom vi har lösdrift så går det inte att ha olika högivor.
Om du är ny i stallet så måste det ju finnas rutiner och kunskap ang. fodringsrutiner.
Att öka mängd vid kyla är inte superviktigt på oklippta islandshästar hästar i stall. Det beror på vad du menar med kyla. -10-15 grader så ger vi lite mer på natten. Dom fryser mer av regn och blåst om dom inte är täckade.

Tacksam för svar!
Kul att höra hur andra har det och att man inte tänker helt olika.

De får i år mat 5 ggr/dag det ärlite ovant. Förra året hade vi fyra å det känndes mycket. Men hällre små givor ofta.
När man kommer på morgonen har de som max nu ca ½ kg hö kvar iboxen å det känns rätt.

Det är ju bra att det kan ligga kvar hö i boxen utan att hästen blir för fet.:)
Finns det alltid mat kvar så låter 5 ggr/dag lite överkurs.

Jag ger mina mer till natten, än vid den fodringen som är mellan 19-20 tiden. De andra hästarna i stallet, som är aningen större än mina små, får t.ex 1 kg kl 19:30 och sedan 2,5 kg till natten alt 1,5 kg kl 19:30 och sedan 3 kg till natten. Då får de även havre, betfor och lucern vid 19:30, mina får sin sörja då.

I det stallet jag har mina ponnyer är det minst 5 fodringar/dag, ibland upp mot 7 st en dag men oftast 6ggr/dag. Att dela upp Max 3 kg hö/dag är inte helt lätt men får mina 0,3kg hö andra fodringar får de 0,5kg hö till natten.

Edit: nattfodringen ges runt 23:30, frukosten får de runt 07.

Jag tycker din plan verkar bra, så skulle jag också göra, det är ju bra att de har att göra större delen av natten

Mina tas som regel in vid 19 de dagar dom jobbar. Då får dom lucernpelletsgiva (lucernpellets, vetekli och vitaminer/selen) och inget hö. Högivan (3 kg) serveras kl 21 i finmaskiga hönät. Vissa dagar jobbar jag sent och hästarna går in kl 21 och då får dom allt samtidigt. Ingen hetsäter, lugna och fina.

Just nu går mina häst in 20.00 då får dom kraftgivan samt 2-4kg hö. Observera att 4kh hö e vad jag max får i en höpåse. 2kg är full men inte proppad. Den ena får lite halm att pilla med.
Dom går på bete mellan 07-20

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama