Att ge eller inte ge (till tiggare)

Rosett

Trådstartare
Brukar ni ge pengar/mat till tiggare? Varför/varför inte? Hur mycket, om ni ger pengar?

Jag har länge "vägrat" ge något för tänkte att det kan vara ligor som bluffar till sig pengar...men såg på nyheterna att sånt är rätt sällsynt så häromdagen gav jag två kassar tomburkar till en kvinna. Hon blev glad för det och jag slapp gå och panta burkarna, tycker det är trist att stå och panta. Så det blev en win-win situation och jag kände mig lätt om hjärtat efteråt. :)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Aldrig för jag har aldrig kontanter. Finns inga tiggare där jag pantar heller.

Ger absolut om jag har pengar. Det handlar om mynt och eventuellt någon smörgås. Varför? Tja.. Varför inte? De behöver de där mynten mer än jag. Tyvärr har jag inte alltid mynt men då brukar jag stanna och småprata, fråga hur de mår och om jag kan göra något för dem.

Jag tycker det är en jättesvårt att veta vad man ska göra.
Jag tycker väldigt synd om de som personer. Samtidigt tycker jag att det inte är en hållbar situation att folk kommer hit och tigger. Problemet är ju att de inte får hjälp i sitt hemland av olika anledningar. Nu tänker jag på de tiggare som finns häromkring som vad jag hört på nyheterna främst är romer från Rumänien.

Jag har gett tiggare jag sett mat tex en macka jag haft i väskan. Skulle gärna ge kläder eller liknande om det behövs. Jag är rädd för att om man ger pengar så hamnar de hos någon som utnyttjar människor. Jag funderar kring att tiggarna började komma samtidigt så då antar jag att det finns någon som organiserar det..?

Jag ger sällan till tiggare, däremot kan jag ge mat till hemlösa. Men i ärlighetens namn måste det vara lite lättillgängligt för mig för att jag ska göra det. Tex så sov det ett tag en man på vägen mellan min bostad och den närmsta mataffären. Såg jag att han gjorde sig klar för kvällen när jag gick till affären köpte jag alltid någonting till honom som han fick när jag gick hem. Lite frukost typ.

Det har hänt att jag gjort det. Men jag känner mig lite kluven.
Vet liksom inte vem som verkligen behöver slantarna. Det finns ju dom som luras och på sommaren brukar det strömma hit tiggare till stan.
Ger nog heller bort en smörgås än pengar. Är man uteliggare borde väl mat vara väldigt uppskattat. Dom får ju annars tigga ett tag innan dom kanske får ihop till en vettig måltid.

Japp, jag ger. Framförallt när vi bodde i Malmö där det finns hemlösa och folk som tigger överallt.

Jag har vid två tillfällen varit med om unga, svenska, ganska rena killar som kommit fram till mig och sagt typ "Hej jag heter Jonas och är hemlös, du skulle inte kunna avvara någon krona så att jag kan köpa frukost". Båda gångerna har jag gett en slant, självklart. Men ovanligt sätt att be om pengar inbillar jag mig.

Runtomkring där jag bor finns det rätt många och i början tyckte jag synd om dom och om jag någongång hade nån krona löst i fickan så fick dom men sen en sen kväll såg jag samma kille som brukar gå runt med kryckor och tigga med båda fötterna helt inåtvända som han har nån sjukdom, gå helt utan problem och prata med någon i en iPhone.... då tappade jag förtroendet! Efter det har jag också märkt att dom roterar efter bestämt intervallschema där jag bor, numera kan jag tom veta vem som kommer sitta där beroende på veckodag osv... Dom delar dessutom snyftskyltar där det står historier med bilder och jag har liiiiite svårt att tänka mig att 8 olika personer OCH dom som lägger lappar i tunnelbanan ALLA har samma familj/syskon/barn som har någon konstig sjukdom som dom inte har råd att betala behandling för.

Den sista droppen för mig blev när jag satt på tunnelbanan och det kom en kille som la en lapp att han var helt döv pga nån sjukdom och inte kunde jobba och allt var det va, när han skulle samla in lapparna igen gick han ganska fort och hon som satt bredvid mig ville ge honom pengar så hon tänkte sig väl inte för och ropade när han kommit en liten bort "Vänta, här får du!" varpå han vänder sig om och kommer tillbaka... Var inte du döv? tänkte jag då...

Säkert inte alla som är bluff men tyvärr verkar många vara det iallafall där jag bor!

Så är det med många här också. Kan se dom gå till/från stan utan problem, men så fort dom kommer fram så måste det plötsligt stödjas på kryckor och så kan dom knappt stå upp alls för benen är vinklade åt alla möjliga håll och skakar.
Finns även minst en kvinna som sitter och tigger hela dagarna, hon kör bil till och från stan...
Även här verkar dom gå efter nåt slags schema. Har även sett de två killar som står över en del av tiggarna i stan, de går och plockar deras pengar med jämna mellanrum, för att sen gå och köpa cigg för pengarna.
Vissa av tiggarna är även inne i butiker och stjäl saker, och då är det inte mat dom tar utan typ nagellack och sånna egentligen helt onödiga prylar.

Jag ger inte till någon som bara sitter och tigger. Däremot händer det att jag lägger en slant hos någon som sitter och spelar instrument.

Jag köper Faktum (de hemlösas tidning i Göteborg) av en speciell man på vårt lokala torg, har "känt" honom sedan han jobbade i mitt bostadsområde och han klappade alltid hundarna och tyckte att de var fina :).
Däremot så ger jag inte till tiggare men jag ger regelbundet pengar till hjälporganisationer.
Läste nyligen i en tidning att många tiggare tvingats bli mer offensiva, att de går fram till folk och drar dem i kläderna för att få pengar och det hade ärligt talat gjort mig förbannad.

Nej, eftersom i princip samtliga tiggare jag ser är utländska, och jag är ett förbud mot utländskt tiggeri. Oavsett vilket vill jag dock inte skänka varken pengar eller materiella ting i några sammanhang när jag inte vet till vem, eller vad, de går.

Jag försökte däremot ge bort nyköpt och oöppnad mat en gång, fick en tom blick i retur innan maten kastades på marken. Var trevligt.

Rent mänskligt så vill man ge.

Sedan när man tänker efter så inser man att om man ger, och allt fler gör det så resulterar det bara i en enda sak. Det kommer fler.

Redan nu märks en beteendeändring beroende på att allt färre svenska är ovana vid tiggare och det ligger allt mindre i muggarna om kvällarna.

Vi kommer att se allt fler tiggare som övergår från passivt tiggande till aktivt.
I tunnelbanan, på lokaltågen och vid de punkter där befolkningsrörelser koncentreras.

Jag har tidigare sagt att lösningen ligger i Bryssel. De miljarder som Ungern o Rumänien får ska öronmärkas till de mest utsatta grupperna. Görs inte det så kommer tiggarna att komma upp hit och kosta svenska kommuner o landsting pengar..helt OK under förutsättning att dessa pengar ersätts med de bidragsmedel dessa länder skulle haft.

Nej jag ger inte till tiggare. Med tanken på mängden hitresta tiggare på gatorna skulle jag bli näst på ruinerad på kuppen om jag skulle ge till alla. Jag passerar 10-15 hitresta tiggare varje dag när jag byter färdsätt på väg till jobbet. Och jag tror knappast att det löser problemet.

Däremot brukar jag ofta när jag köper take away-kaffe på stan köpa en extra kopp och ge till en hemlös. Det brukar uppskattas!

Det händer att jag gör det. Jag har inget principiellt emot att göra det och jag skulle lika gärna kunna ge pengar som mat (hellre pengar, så de kan bestämma själva vad de vill lägga dem på). Favoriserar inte heller "musikanter" framför tiggare då jag har lite svårt för den här dance monkey dance-mentaliteten som många har för sig (dejtade en kille som tänkte så och det var fett avtändande för mig).

kl

Jag ger inte och speciellt inte sen min snälla granne köpt en kasse med bröd,mjölk,och lite andra behovs grejor och gav till tiggaren utanför Ica,som bleb skit förbannad och skrek money money,only money.

Har läst flera artiklar i tidningarna på senaste tiden där man ställde frågor till politiker inom EU kring detta. Dessa menade att det hade getts åtskilliga miljoner till länder och till projekt i tex Rumänien för att förbättra utsatta gruppers situation. Det dessa politiker menade var problemet var att det inte fanns en politisk vilja att förändra för tex romer samt korruption.

halvt kl

Jag hörde nån Rumänsk politiker som ansåg att de inte kunde göra något förrän Sverige kriminaliserar tiggeri. :banghead:

Rent mänskligt så vill man ge.

Sedan när man tänker efter så inser man att om man ger, och allt fler gör det så resulterar det bara i en enda sak. Det kommer fler.

Redan nu märks en beteendeändring beroende på att allt färre svenska är ovana vid tiggare och det ligger allt mindre i muggarna om kvällarna.

Vi kommer att se allt fler tiggare som övergår från passivt tiggande till aktivt.
I tunnelbanan, på lokaltågen och vid de punkter där befolkningsrörelser koncentreras.

Jag har tidigare sagt att lösningen ligger i Bryssel. De miljarder som Ungern o Rumänien får ska öronmärkas till de mest utsatta grupperna. Görs inte det så kommer tiggarna att komma upp hit och kosta svenska kommuner o landsting pengar..helt OK under förutsättning att dessa pengar ersätts med de bidragsmedel dessa länder skulle haft.

Jag håller med där.

Jag tycker inte heller att det är människovärdigt att behöva tigga. Tror inte att dom som tigger gör det för att dom tycker det är så himla roligt och att man tjänar några stora pengar på det.

Min gissning är att det är det enda sättet som finns för dom att få några pengar alls. Men tiggeri på detta sätt skall inte behövas i ett modern och demokratiskt samhälle.

Dessa människor måste få hjälp till ett värdigt liv. Samtidigt som jag vill hjälpa de här människorna så vill jag inte uppmuntra till tiggeri.å

Jag tycker det är en komplicerad historia med många moraliska och ekonomiska aspekter.

Hade det tex varit en och samma gumma som tigger år ut och år in så är det en sak. Men idag har ju detta fullkomligt exploderat och det är hur många som helst som tigger. Dessutom verkar dom vara ganska så organiserade och strukturerade.

Har läst flera artiklar i tidningarna på senaste tiden där man ställde frågor till politiker inom EU kring detta. Dessa menade att det hade getts åtskilliga miljoner till länder och till projekt i tex Rumänien för att förbättra utsatta gruppers situation. Det dessa politiker menade var problemet var att det inte fanns en politisk vilja att förändra för tex romer samt korruption.

Exaktemente som tösken säger..

Och om då de eu-pengar som det övriga samhället i exempelvis Rumänien brinner inne pga av alla utlägg som myndigheter runt om i Europa har pga av rumänska medborgare utan medel..då märks det, det svider och med hjälp av den piskan kan vi får dessa myndigheter i Rumänien att agera.

I sverige så ska de ju ha fri sjukvård, boende och ev skolgång till de barn som är med. En jättebra mänsklig inställning. Under förutsättning att vi inte betalar en massa miljarder i bidrag till Rumänien...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?