Att ge betfor till shettisar?

Pallen

Trådstartare
Har tidigare hört att shettisar (och andra smått överviktiga hästar/ponnier) inte bör äta betfor då fångrisken ökar eftersom det innehåller mycket socker.

Menar inte att shettisar alltid är överviktiga men många bär på ett par extra kilon och fången hos denna ras är ju betydligt större än hos andra.

Någon som kan stärka eller fälla denna teori?
Vad tror/tycker/vet/tänker ni?

Sv: Att ge betfor till shettisar?

de shettisar som stått här (6-7 st) har alltid fått betfor, dock 2 dl som mest. Dock har de alltid varit unghästar, avelshingstar, ston med föl eller arbetande. Om man har en shettis som bara står så känns det dock onödigt, speciellt om den har haft fångkänningar eller är fet. Vill man ha smörj för tarmarna är ju linfrö(kaka)i så fall bättre med sitt höga proteinvärde. Betfor tillför mest energi så egentligen är det meningslöst o ge en lättfödd häst. Jag ger det för bättre smaklighet i maten, därav den lilla mängden.

Precis vad jag tänker också. Har en unghingst som är under inkörning och vill egentligen mest ge det för smakens skull och att det ev ska tillföra lite energi. Vill också helst ge uppblött kraftfoder men min lilla äter inte pelletsen (lucern och mineraler) uppblötta enbart.

Om du vill sänka sockerinnehållet i betforen kan du hälla bort vattnet som blir efter du blött upp det alt. köpa speedibeet. Då har du en perfekt smakdöljare men med lågt sockerinnehåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 640
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar