Att ge bara Korn kross + mineraler och hö

Sv: Att ge bara Korn kross + mineraler och hö

Det är ju jättesvårt för oss att ge konkreta förslag såhär på distans, men om du upplever att hästen är FÖR pigg, så testa att behålla betforen (det är så himla liten mängd att det inte borde göra nån skillnad), dra ner kornet till hälften, öka på hösilaget om det går att få i henne mer, alternativt lägg till nåt halvkilo-kilo lusern kanske?

Betfor kan faktiskt ersätta hö. Då kan du ju fundera på hur mycket man egentligen kan ge ;)

OM man inte har en susning om värdena på grovfodret är INTE kraftfoder det första man tar till...det är Lusern. Lusern kan du ösa på mycket av eftersomd et räknas som grovfoder. Börja där.

min häst går på endast hösilage och korn (ca 1.5kg/dag) och han mår inte dåligt sen är det väl lite beroende på vilket hö du har mm

Men om du märker att hon blir för pigg av betfor så ta bort det då?

Enda gången mina hästar får betfor är om dom ska få i sig medicin och då är det ca 1 näve.

Två av hästarna blir riktigt jobbiga när dom har ätit det även om det inte är mkt alls.

Lusern är helt underbart bra, sen finns det något annat väldigt proteinrikt foder som krafft säljer, ska visst vara ännu bättre än lusern, men dyrare, dock behöver man inte ge lika mkt så det kankse jämnar ut sig.

Ett av mina vbl var ganska tunn men då gav jag lusern och behövde inte ge nå mkt lr länge alls för att han skulle bli superfiin i hullet och då slutade jag med det och sen dess har det inte varit några problem alls.. :)

om det är sockret i betforen som du tror är problemet (vilket jag inte tror) så tänk på att lucernpellets även det innehåller melass precis som betfor.
jag ger dock betfor, lucernpellets och korn till min unghäst under inridning och det är inget hon blir extra pigg av.
ger allt uppblött på kvällen och så får hon enbart korn på morgonen, kanske kan testa något sådant för då borde ju energin från betfor och ev. lucern hunnit gå ur till nästa dag.

Är kornet krossat så blir det inte så mkt i vikt. Väg det du ger henne så vet du exakt vad hon får.

1liter helt korn och 1liter krossat korn väger ju inte lika mkt.

Passar korn in med hösilagets värden så att hästen får vad den behöver så behöver man inte ge något mer.
Korn brukar vara bättre än t.ex. havre för att öka hullet och brukar inte ge så heta hästar.

Fast utan värden på grovfodret så kan man ju inte veta vad hon behöver. Hon kanske behöver något med mer protein i än i kornet. Då hjälper inte betforen eller att öka kornmängden.

Fortsätt med korn, men du kan ge mindre börja ge lusern alt groov 90 alt 125 beroende på hur mycket protein du vill ha ut. Du kan även ge olja (majs eller raps) 1dl om dagen först sedan öka upp till 2 dl så får du lite extra protein och långsamma energier som även hjälper till att hålla hullet uppe och bra päls som + .

*kk*
Jag gillar inte att ge korn, och man bör inte heller enbart ha korn i en foderstat, vad jag har läst.
Korn innehåller i princip lika mycket energi som havre.
Jag skulle gett lusern istället.

Min häst (vbl travare 170 cm) får bara hösilage och betfor uppblött med lusern. :)

Om du upplever att hästen blir för pigg av betforn inte känna att du absolut måste ge det. Det är inget krav på att betfor ska ingå i foderstaten. Sedan kan man ju diskutera om betforn verkligen orsakar att hästen blir pigg eller inte - men det är du som ska rida och om du tror att det har ett samband så kan du gott utelämna det.

Det går utmärkt att ha en foderstat som bara innehåller till exempel grovfoder och korn. Det förutsätter dock att man får till rätt proportioner och att man kan täcka hästens behov med hjälp av de fodermedlen. Då krävs dels att man har analys på grovfodret och dels att man känner till hur mycket hästen behöver få i sig, vilket är individuellt.

Det går jättebra att ge korn som enda kraftfoder. Det finns en den skrönor om att man måste ge hälften korn och hälften havre och liknande. Det stämmer inte. Däremot kan man inte överutfodra med korn eftersom man kan ge så stora givor att det inte hinner brytas ned. Men då talar vi om större mängder, och även här är det individuellt hur mycket hästen klarar att smälta.

Du får helt enkelt prova dig fram och försöka hitta en foderstat som passar hästen. Om den behöver lägga på sig med hull håller jag med övriga som föreslagit lusern.

Skulle gett din häst 1 dl betfor (innan uppblötning 1 dl) En halv skopa korn kross och 1 kg lusern morgon och kväll.

testat det ett tag och funkar det inte så får du testa något annat.:laugh:

kl

Fattar inte varför betfor och kraftfoder ska vara nödvändigt om en tillräckligt stor och närande grovfodergiva ges. Min 28-åring som fortfarande håller hullet lever på enbart hö och några nävar havre. Det funkar alldeles utmärkt.

Hästar som är känsliga för stärkelse kan få reaktioner på korn.
Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

Dock kan det vara så att jag haft känsliga hästar med. :) Smaken är som baken ;)

Ok då förstår jag vad du menar. :)
Har också läst om maxgivan för korn och att det ger störningar om man ger för mycket. Men som jag fattat det är det inga problem att använda korn som enda kraftfoder i sin foderstat. I rätt mängd då.

Precis, vi är eniga!
Det är inget problem att ge korn som enda kraftfoder, problemet är att man kan ge en för stor giva korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar