Att gå ned i vikt.

YaHilweh

Trådstartare
Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Att det handlar om att inte äta mer än vad man gör av med. Det vet jag. Men jag vill inte gå hungrig.
Promenader/jogging/löpning ska jag komma igång med ordentligt.
Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Att det handlar om att inte äta mer än vad man gör av med. Det vet jag. Men jag vill inte gå hungrig.
Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?

För mig räcker det att dra ner på kolhydraterna, spriten och mat som resulterar i mycket kalorier, antingen genom sitt innehåll (bearnaisesås) eller pga att jag lätt äter för mycket av det (pizza). Men då har jag inget högt tempo på viktnedgången, nu har jag tappat 3 kg på ett antal veckor. Men tack vare att det går sakta så är det också smärtfritt.

Räknar kalorier. Äter mindre skräpmat. Mindre portioner. Annars samma mat som tidigare men äter sällan bröd pga asmkt kalorier.

Jag försöker tänka på vad min kropp mår bra av. Får kroppen i sig sådant den mår bra av och man rör på sig tillräckligt, då hamnar vikten oftast på något lämpligt :)

För egen del innebär det att jag inte dricker saft/läsk eller liknande som innehåller tillsatt socker. Till frukost gillar jag att äta fil och flingor. Då väljer jag nästan alltid osötade flingor (finns några få sorter som är det, och som är goda).

Jag är noga med att äta frukost, lunch och middag. Vill jag äta onyttigheter så äter jag det efter middagen och då försöker jag välja så "rena" saker som möjligt. Dvs, inget lösviktsgodis, inget med långa och krångliga innehållsförteckningar utan istället kanske någon glass av bra kvalitet eller lite naturgodis.

Det i kombination med att jag rör på mig mycket gör att kroppen mår bra. Om jag går upp i vikt så är det ofta för att jag börjat slarva med middagen, äter mindre/ingen middag och äter stora mängder onyttigheter istället. Genom att då börja äta ordentlig mat igen så rättar det till sig med vikten också.

Som det är nu bryr jag mig dock inte så mycket om vikten. Jag väger ca 4kg mer än förra sommaren, men kommer i samma kläder som då. I vintras vägde jag 6-7kg mer, hade alltså gått upp ca 10kg sedan sommaren och tänkte "Oj, det här är inte bra, jag måste se till att gå ner i vikt igen", gick därefter ner 5-6kg. Men så började jag igen på ett fysiskt aktivt jobb, är aktiv med hundarna och får bra matrutiner pga mycket rutiner i övrigt och tja.. Jag blir smalare, men går inte ner i vikt. Däremot har jag fått synliga muskler igen :D

Jag försöker att äta regelbundet, minst fyra mål om dagen, helst fem. Nåt av målen består ofta av färdigblandad nutrilett/naturdiet. Har man som i kylen är dom rätt goda och det är smidigt, nåt av målen brukar vara frukt. Jag försöker tänka lite åt GI hållet när jag lagar mat, märker att min kropp mår bra av det. Viktigt med motionen också för min del :) just nu står jag stilla i min viktnedgång för att jag slarvat, men har gått ner väldigt mkt senaste åren.
Jag är väldigt sockerberoende och något jag märkt är att jag inte klarar av förbud mot socker. Jag måste ju minska sockret för att gå ner i vikt men jag kan inte ha nolltolerans mot socker, då blir det tvärtomeffekt och jag trycker i mig socker. Så lite socker måste vara okey för mig :)

När jag deffar för att sänka fett% så plockar jag bort bröd och pasta. Äter mestadels vegetariskt och massor med grönsaker. Mycket broccoli (sjukt mättande), sparris och grönkål är sjukt gott. Smoothies och liknande är inte min grej, har försökt mig på det men nä, vill inte dricka mim mat. ’Äter mest tofu och fisk, en del quorn men mest tofu.

Väg maten! Så himla lätt att äta mer än man ska. Väg iaf i början tills du får lite känsla för hur mkt x gram av x råvara är.

@YaHilweh Proteiner och bra fett är nyckeln och sen hitta kalorisnåla alternativ som mättar bra. Själv kör jag ingen metod eller diet utan äter av allt men tänker till vid vilka tillfällen jag äter det. Jag har gått ner totalt 23 kilo. För mig har det fungerat att ändra min frukost, nästan inget bröd på vardagarna då jag upptäckte att det var en stor kaloribov för mig. Jag älskar bröd så det har inte varit någon enkel uppoffring. Sen är såser en stor källa till kalorier så där kan man också tänka till kring . Mycket grönsaker på tallriken. Äter ägg, avokado, hemgjord musli, keso, fil, fisk, kött och vegetariskt. Till det så antingen ris, pasta eller kokt potatis. Sen älskar jag alla former av färska bär och färsk frukt.

Vad gäller motion så är det vardagsmotionen som gäller för mig. Rider 5-6 dagar per veckan och sen försöker jag cykla till de flesta ställena jag ska till den här årstiden. Fungerar inte det i vardagen så får man hitta något annat, för jag förstår att det inte fungerar för alla om man t.ex. har småbarn man ska lämna på dagis eller något annat som hindrar. Men jag cyklar till jobbet och förövrigt så mycket jag kan och orkar, snittar på runt 6-8 mil i veckan denna årstiden. Gym har jag varken tid eller minsta lust att gå till och kör träning med hjälp av nedladdad app hemma särskilt på vintern när jag inte cyklar lika mycket.

Det viktigaste är att du hittar din metod och inte gör det för svårt för dig i början. Jag kör inget godis eller kakor eller liknande på veckorna men om någon bjuder på jobbet eller jag är bortbjuden så äter jag vad som bjuds för jag vill inte ha ett tråkigt liv där jag går hungrig. Ibland tillåter jag mig att flippa ut lite med chips och dipp eller en pizza på helgen för att jag tycker det är så himla gott och bor jag någon enstaka gång på hotell så frossar jag i hotellfrukosten och äter mer än vanligt. Jag bestämde mig redan i början av min viktnedgång att jag aldrig skulle göra något jag inte vill eller kände för däremot har jag avstått vissa saker i vardagen för att just kunna unna mig saker när jag vill det. Lycka till!

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?
Jag äter inte socker eller gluten. Äter i övrigt för mycket. Går ned massor på det, men det är ett val av mat. Ingen bantning. Jag vill bara äta bättre.

För mig har appen MyFitnessPal varit så bra. Har gått ner ca 15 kg sedan slutet på mars. Jag räknar kalorier, och har inga förbud. Äter vad jag vill men håller "budget", och det har slunkit in fuskdagar här och där också där jag ätit mer. Den räknar steg också och jag kan lägga in träning i appen, den tar då hänsyn till det och lägger på kalorier i dagens "budget". Jag har en ätstörd bakgrund men har inte upplevt att jag blivit särskilt triggad genom den, den säger till om jag äter för lite också. Har 5-10 kg till jag vill bli av med (men har saknat ner på takten och ökat kaloriintaget) men sen tror jag att jag kommer fortsätta med appen iallafall ett tag med mål att "lära mig" att äta 2000 kcal (det jag personligen står still av med bara vardagsmotion) under lång tid och liksom ställa in mig på det för att förhoppningsvis kunna hitta en balans.

Har gått mycket långa promenader, gjort lite styrkeövningar och joggat/cyklat lite, men framförallt är det kosten som gjort skillnad!

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?

Jag måste ta tag i vikten nu när jag inte rider en massa hästar per dag utan sitter mkt vid datorn.
När jag vill ner i vikt så brukar jag äta enligt Zon-dieten. Lite mer protein och fett och ta bort pasta/bröd/potatis/ris och socker. Jag ersätter pasta/bröd/ris/etc med grönsaker, främst såna odlade ovan mark.
Och så försöker jag äta många små mål.

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?
Jag är hungrig. Typ jämt. Nej inte riktigt men nästan. Ingen metod funkar utan jag har lärt mig att stå ut med att vara det.

Jag måste äta lite och ofta. Så jag äter fem mål per dag. Frukost (en mjuk macka, två knäcke), mellanmål (110 g keso + 30 g bär), lunch (shake) middag (husmanskost + mkt grönsaker) kvällsmål (tre knäcke). På helgerna äter jag vad jag vill och syndar rejält.

Jag gick ner alla kilon först innan jag började motionera. Men nu har jag börjat löpträna.

För mig är således nyckeln att utöver vara nogrann med mellanmålen så behöver jag köra lågkalori på ett mål. Bäst hade ju varit att köra lågkalori på kvällen. Men jag vill äta middag m familjen då. Så lunchen är lättast för mig att så att säga hoppa över. Fungerar ypperligt och jag tror det är en livsstil som jag kan hålla fast vid.

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?

Havregrynsgröt med skivad frukt, nötter, frön till frukost.
Kvarg/proteinshake till mellanmål/kvällsmat/om jag är hungrig.
Vanlig hemlagad middag.

Brukar även räkna kalorier och ofta kan jag klämma in smörgås om jag är less på kvarg. Smörgås är ju så gott :p

Hur gör ni?
Vad funkar för er?
Vad äter ni?
Speciell metod?

Även gymmet på jobbet.

Men kosten?! Hur gör ni?
Jag lyckades knappa in lite genom att äta en macka till frukost istället för två. Det spelade lustigt nog ingen roll för mig, jag var lika mätt/hungrig efter en som efter två. Vet inte om jag gick ned i vikt men ett par kjolar sitter bättre i alla fall (efter ett år...). Grejen är att det var konkret och enkelt också, får hitta på ngt mer härnäst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka