Att gå från att ha en till att ha två hästar

Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag och mannen "delar" på två hästar! :D

Jag köpte min unghäst sommaren 2011,då var han ett år,sen i senvintras/våras (2012 alltså) så sa mannen att det var ju så tråkigt att följa med ut i stallet och inte ha en egen häst,så han kunde ju lika gärna skaffa sig en han också,och han har under en längre tid varit intresserad av körning,så sagt och gjort så annonserade vi och fick tag på en äldre gammal travare,helt perfekt för oss,lugn och säker,men endå lite fart i!

Vi fick hem han i slutet av Februari,tanken var att jag skulle rida han för att komma igång med ridningen igen så jag hade kondis och balans på topp för att börja rida in min unghäst nu under vintern,sen skulle mannen naturligvis köra honom. Efter att vi precis lärt känna honom,och han hunnit bosätta sig så får vi reda på att jag är gravid,absolut inget som var planerat,och jag hade gärna väntat kanske en 5 år till innan man ens skulle börja tänka i dom banorna,men nu var det som det var,och vi beslutade efter många om och men att behålla.

Ridningen vart lagd på hyllan,men vi körde han,men han drabbades av hovböld på våren som kom och gick under hela sommaren,nu i slutet av sommaren/början på hösten eskalerade detta,och vi hamnade på klinik där hoven fick skäras upp och gipsas,och så klart massa sjukvila på detta. Unghästen min red en i stallet under Oktober,han är riden i alla gångarter,bara att det inte var jag som gjorde det,men annars så gick allt enligt planen där iallafall,så nu står han på helvila fram tills Januari MINST.

"Gammlingen" är nu frisk,så han är bara att sätta igång,men tiden finns inte just nu då vi ska flytta,och jag är höggravid och allt tar sån jäkla tid! :crazy: Det är KOLSVART när mannen kommer hem från jobbet,och jag är så osmidig så jag vågar inte ge mig ut ensam och köra på dagarna ifall något händer. Nu går vi dock in på sista veckan innan flytten ska vara klar,så då lugnar det ner sig ett tag igen förhoppningsvis,men det kommer inte bli mer än skritt i skogen typ endå,för i Januari är det dags för lillen i magen att komma,så då blir det väll mycket tid till han först och främst,så sätta i gång någon häst nu kommer inte funka.

MEN,i framtiden så ska vi väll se till så det funkar,men ingen kommer vara i toppkondis innom dom närmaste åren iallafall,lillhästen räknar jag väll med att kunna rida 3-4 dagar i veckan dom närmaste åren,lika så gammlingen. Vi får ta med oss lillen till stallet så får den ena mocka och fixa allt ena dagen,medans den andra får motionera sin häst,sen dagen efter så är det tvärt om. När lillen blir större så får han vara hos farmor/mormor nån dag i veckan så vi kan ut på turer tillsammans jag och mannen,så som det var planerat.

Även om jag inte skulle vara gravid/vi skulle ha barn så har jag svårt att se hur man skulle ha tid med två hästar att sköta själv,vi är ju som sagt två stycken,men dom dagar jag tar stallet ensam så är det en massa jobb,och det tar flera timmar,även fast ingen ska ridas. Men då är den ena hästen en RIKTIG skitgris i boxen,så tar en jäkla tid att mocka! Och den andra är en riktig skitgris ute i hagen,så han tar en evighet att få någorlunda ren. :p

Gamlingen tar oftast 1 minut at mocka åt,han har bädd,och skiter i ett hörn,så om unghästen vore likadan så hade inte mockningen tagit tid alls tex,men han skiter och pissar överallt,sen vispar han runt det i hela boxen... :grin: Men vid insläpp så kan jag dra borsten över unghästen något tag bara så är han ren igen,medans gammlingen lär jag börja borsta täckerna,och arbeta mig in till hästen! :p

Sen tar det längre tid att göra i ordning honom om man ska ut,då det inte bara är en gjord som ska spännas när man kör,det är ju typ 355 stycken... :crazy: Så där tar ju han åter igen en massa extratid som inte unghästen tar om man skulle ut med honom.

Sen beror det ju på vad man har för förutsättningar,vi har i princip bara kolsvart skog eller asfalltsbyvägar att välja på... Toppenvägar i skogen,MEN,inte när det är mörkt. Finns även ridbana,men den står snart under vatten efter detta års nederbörd... :( Så nu hade det varit tufft att hålla igång dom oavsett graviditet eller inte. Om man hade ridhus så skulle man inte alls vara lika låst.
 
Senast ändrad:
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Kan ju alltid sälja unghästen senare? Den får ju en värdeökning eftersom den utbildas hela tiden.

Dock vet man ju inte förrän man har provat? I värsta fall kan jag ju alltid sälja unghästen? Eller?

En liten varning av egen erfarenhet. Min unghäst fick en senskada. "Värdemiskning" kan gå snabbt sen står man med en i princip osäljbar häst och det är inte alltid säkert att man får igen det på försäkring :( Det är då som man bör ha de ekonomiska marginalerna på sin sida :crazy:

Men samtidigt är jag en sån som alltid försöker intala mig att man ska prova på. - utan att tänka så hade jag aldrig köpt min ponny. Bättre det än att senare i livet gå och ångra sig över allt man inte gjorde. Men det är helt klart att genomtänkta beslut har alltid större chans att bli bra :)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Kl
Två hästar går bra på sommaren eller om man har ridhus.:o

Annars blir det övermäktigt när man har hållt på i många år o inte tävlar o har superdisciplinen längre:o
Även skador blir jobbigt o om båda är sjuka är det dubbelt så tufft o ofta jäkligt dyrt....
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har som mest haft 4 egna hästar, 3 ridbara och en ponny som hölls igång från marken. Det var alldeles för mycket.

Länge hade jag två ridhästar och det gick, men var kämpigt, man kände många gånger att man hade velat ha den där lilla extra stunden med bägge, för bara mys. Och det hände ofta att jag hade dåligt samvete för att den ena fått mer än den andra.

Efter det att min valack somnat in hade jag bara mitt sto ett par månader, kände dock snart att jag ville ha sällskap till henne och skaffade en 2-åringt shetlandssto, tyvärr funkade det inte och jag kände att även om hon var liten så behövde hon så mycket mer tid till måste motion och uppfostran än vad jag hann med och så blev storhästen lidande igen. Så därför fick hon åka hem till ägaren.

Hade därefter bara mitt sto i några månader igen och trivdes bra, men sen kom erbjudandet om att köpa ett knabstruppersto, b-ponny billigt då hon inte fungerade. Jag åkte lite på känn och kikade och naturligtvis skulle hon med hem. Trots att hon nu i efterhand har kostat MYCKET mer än det ursprungliga inköpspriset på 3000,- pga av att den lilla ponnystackaren dels har haft lite otur och sen hade en massa skit i kroppen som vi har fått åtgärda så är hon värd det tusen gånger om. Ponnyn är 18 nästa år och är pga sin kropp "pensionär" och har det bara bra med några korta promenader då och då... + en massa kärlek...:love:

Detta gör att jag behöver inte skämmas om hon bara får en halvtimma kel och borst varje dag och sen gå i hagen, för det är när allt kommer omkring där hon trivs bäst, ute hos sin flock.

Då kan jag alltså lägga en massa tid på min ridhäst precis som jag vill utan att få skuldkänslor.

Summa summarum av allt detta babbel blir att två ridhästar, Nej tack!
Men en ridhäst och en sällskapsponny, Absolut!

Mina tjejer, sällskapsponnyn till vänster och ridhästen till höger.
http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1040428_502dcdeeddf2b31b0f001d18.jpg

Mvh Domino_s
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag köpte en till i början av oktober.
Det tar tid, jag räknar ca 5 timmar om bägge ska ridas och stallet fixas.
Men jag varierar mig oxå och har jag ont om tid kan jag rida varannan häst varannan dag i en vecka. En dag tömkör jag en och rider en osv.
Dyrare blir det men det hoppas jag att alla som funderar på en häst till förstår.

Tycker du ska göra ett försök, det värsta som kan hända är att du får sälja.
Men har man inte provat så vet man inte :)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

KL
Jag har tre. Gick från en till två för så länge sedan att jag inte minns hur det var. Tre har det däremot varit i 6 år, jag som ensam ansvarig/hålla igång hästarna-person de senaste 4 åren. Har periodvis haft medryttare en till två gånger i veckan (oftast en gång). I övrigt sköter jag allt, verkligen allt själv. Håller i gång alla tre på lagom nivå, tävlar ca en gång i månaden under sommarhalvåret med en av hästarna.

Det kostar pengar och tid men jag tycker att det är roligt.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag skaffade en unghäst 2009 och min plan var så himla bra.

När unghästen skulle gå för fullt alltså 7 år senare så skulle gubben gå i pension. Men det hela har slutat med att jag bara har en häst igen.

Det tar så mycket mer tid än man tror mina planer på att kunna ha unghästen som handhäst m.m. gick sönder när jag insåg att jag var tvungen och ha dom i två olika stall. Jag fixade att ha det så i 1 år men sen tog det slut för jag orkade helt enkelt inte och det vart alldels för dyrt och gå +- 0 varje månad.

så för mig var det inte alls en bra sak då lägger jag hellre energi på en häst än att "ta hand om" med träning och ridning varannan vecka.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har haft 2-3 hästar både när jag gått i skolan och när jag jobbat fulltid. Man kan om man vill, helt enkelt! Jag har hästarna hemma och har därför inte samma kostnader för hästarna och har dessutom fått hjälp av mina föräldrar att betala en del, så den biten har aldrig varit några problem. Rent tidsmässigt gäller det att planera och prioritera! Andra fritidsintressen är inte att tänka på och TV är inget man hinner titta på. Men jag rider hellre, så mitt val har alltid varit enkelt ;) Och du - det finns inget roligare än att forma en unghäst själv!
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Vad gör det möjligt? Hur gör ni som har två hästar? Får ni mycket hjälp (ekonomiskt eller praktiskt) utifrån? Klarar ni det tidsmässigt? Osv osv, ge mig så mycket för- och nackdelar ni kan komma på..

Har i dagsläget en tävlingshäst men har fått ett oemotståndligt erbjudande om en knappt inriden treåring (som skulle bli min blivande tävlingshäst isf). Tänker att en unghäst vid sidan av inte tar lika mycket tid som en till fullvuxen i tävlingskondition. Dvs den ska inte ridas lika hårt och länge varje dag som tävlingshästen.. Men den är ju också bara unghäst i några enstaka år till ;-)

Så ös på med fördelar och nackdelar! Har alltid bara haft en egen häst åt gången så vet inte hur det är att ha två på heltid.

Jag har eget stall och det gör det möjligt för mig att ha fler hästar. Dock ska hästarna stallas in en period. Genom att jobba extra, lagt undan en del pengar, verksamhet vid sidan om , csn så kommer jag klara detta med god marginal. Installningen i det nya stallet som jag kollat lite på kostar 1000:- månaden och då ingår in och utsläpp, fodring alla vardagar. Tycker detta är rätt billigt sen kan du hitta billigt hö och spån/torv/halm i närområdet och välja pris+ kvalitet själv på detta.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Tiden är väl det som är det svåraste när man har mer än en häst. Men jag har funderingar på att sätta in medryttare några gånger i veckan.:)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

*kl

Jag har två hästar, en 20-åring och en 4-åring. Den äldre hästen har medryttare 2 dagar/vecka, och den yngre arbetas bara ca 4-5 ggr/vecka. Jag arbetar 45 h/vecka, och tycker tiden räcker till men det är värre med orken. Att arbeta två hästar på vardagkvällarna orkar jag sällan, utan försöker arbeta en alternativt ha med unghästen vid hand så båda får motion. På helgerna försöker jag arbeta båda.

Den dagen en av mina hästar går bort kommer jag nöja mig med en häst. Det tar nästan dubbelt så mycket tid att ha två, men visst är det otroligt roligt också då mina är väldigt olika individer.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

KL

Jag har fyra hästar, dock är en endast 3 och gör inte så mkt tidskrävande.
Mina tre ridbara hästar går 4-5 ggr i veckan. Har alltid med handhäst på skritturer och brukar även ibland jobba ena hästen i alla gångarter med handhäst. De är så snälla och vana så att det brukar gå bra om det inte är extra blåsigt eller ngt annat läskigt ute.
Hästarna går på stor lösdrift, kommer in en gång om dagen och medan en äter så rider jag en annan. Jag lägger inte tid på någon borstning i onödan, helrengöring sker endast inför träningar annars får det räcka med ben och under sadeln. Har iofs inget annat liv att tala om, men det har jag ju valt själv. Älskar att vara med hästarna och tycker nog att jag har tid för gos. Men att ha fler hästar än två förutsätter nog att man har hästarna hemma. ALLT blir enklare då tyckte jag och man kan även sno en gosstund innan jobbet på morgonen:)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har två, en ridhäst och en unghäst (nu 2,5 år) och har väl än så länge tid med båda. Det blir ju i princip dubbelt så mycket jobb och dubbelt så stora kostnader. Än så länge går det bra då unghästen inte tar så mycket tid för "träning", hon är ju under inridning men jag planerar att skaffa en medryttare ett par gånger i veckan till den stora så jag få lite mer tid med den lilla. Två hästar i full träning hade jag nog inte känt att jag hann med. Rent teoretiskt kanske det skulle gå men då skulle jag nog vara i stallet hela kvällarna på vardagarna och det kan ju vara skönt att hinna med hem och lite andra aktiviteter med.
Jag är singel så jag har inte heller någon sambo eller pojkvän som saknar mig om jag är för mycket i stallet, det hade nog känts svårare att vara borta så mycket om jag hade haft det.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Knapplån!
Jag har två hästar och är nu på gång att köpa en tredje... Men jag är nog lite galen!

Men jag har hästarna hemma, några på lösdrift, driver liten hästverksamhet med inridningar och dyl, så en häst er eller mindre gör inte så stor skillnad, tror jag i alla fall...
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har två hästar, en 15-åring och en ettåring.
Ettåringen köptes som som fölunge, för att gå som sällskap till min 31-åriga ponny och bli framtida ridhäst. När ponnyn hastigt fick avlivas efter en olycka i hagen så köptes 15-åringen som sällskapshäst till ettåringen/ridhäst.
Definitivt mer jobb med två än en, speciellt nu när ettåringen ska ha lite aktivering och halvblodet ska ridas 5-6 dagar i veckan. Hade jag vetat då att det skulle sluta såhär så hade jag nog inte skaffat unghästen. Jag som hade tänkt sluta med hästar efter ponnyn :grin:

Men nu när man har vant sig så skulle det kännas jättekonstigt att bara ha en. Två känns alldeles lagom för mig :)

Kan tänka mig att det blir en större omställning om man går från att ha en ridhäst till två dock. För mig är det ridningen (och allt däromkring) som tar mest tid och det känns som att det kommer behövas med planering för att hinna rida två hästar när det är dags för det.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

*kl*

Jag har två hästar. Jag äger dock bara den ena och kan lämna tillbaka den andra i fall ekonomin skulle bli övermärktig. För det är ju den som är det tuffa. Jag har båda inackorderade, men den dyraste kostnaden är som ngn annan skrev hovslagare. Men med planering och att hästarna är sunda och inte behöver en massa "special" och kan gå barfota under längre viloperioder så har det fungerat. En annan sak som har blivit lite bortprioriterat är dyra träningar. Det fungerar inte längre att lägga en tusenlapp på det i månaden.

Tidsmässigt är det hittills inga större problem. Jag jobbar lite drygt heltid (nätter, långa pass). Den ena hästen jobbas fem dagar i veckan och den andra tre dagar när han är i jobbperiod. Men eftersom han bara är tre år så vilar han i längre perioder. Stallet där jag står är otroligt lättjobbat och jag gör klart mockning och foder på 20 minuter. På tre timmar hinner jag alltså utan problem med båda hästarna. Men OM det skulle krisa har jag en liten tjej som kan rida den som är lite äldre.

Nu har jag ponnier och det är betydligt billigare att äga! Har tidigare haft både två halvblod samtidigt och ett halvblod samtidigt som ett fullblod. De kostade enormt mycket mer i foderkostnad och försäkring. Räknar att dom kostar ca 7.000:- tilsammans/månad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 822
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 980
Senast: mimus
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 306
Senast: fredde
·
Hästmänniskan Hej! Står inför ett svårt beslut och väger fördelar och nackdelar men tycks inte kunna bestämma mig, vill verkligen ha åsikter och...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: LitenC
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp