Att gå från att ha en till att ha två hästar

qwerty

Trådstartare
Vad gör det möjligt? Hur gör ni som har två hästar? Får ni mycket hjälp (ekonomiskt eller praktiskt) utifrån? Klarar ni det tidsmässigt? Osv osv, ge mig så mycket för- och nackdelar ni kan komma på..

Har i dagsläget en tävlingshäst men har fått ett oemotståndligt erbjudande om en knappt inriden treåring (som skulle bli min blivande tävlingshäst isf). Tänker att en unghäst vid sidan av inte tar lika mycket tid som en till fullvuxen i tävlingskondition. Dvs den ska inte ridas lika hårt och länge varje dag som tävlingshästen.. Men den är ju också bara unghäst i några enstaka år till ;-)

Så ös på med fördelar och nackdelar! Har alltid bara haft en egen häst åt gången så vet inte hur det är att ha två på heltid.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har som mest haft 3 hästar (under gymnasietiden).
Nu har jag haft en ett tag men om 2v kommer min andra häst hem från fodervärd och jag kommer ha två.
Jag pluggar 100% på högskola och jobbar extra en del. Tidsmässigt kommer det bli tufft men med en sambo som inte gnäller och lite disciplin för studiernas skull så tror jag det kommer funka bra ändå. Ekonomiskt har jag stor hjälp av mina föräldrar -annars hade jag inte kunnat ha häst alls.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Vad som gör det möjligt? 48 h på dynget kanske :p

Jag hinner verkligen inte med 2 egna ridhästar. Möjligtvis om man har en unghäst som man sen säljer eller nåt, men jag gillar att lägga mycket tid på från att hästen är typ 2 år iaf. Typ långa skrittpromenader på hårt underlag o liknande. Och 2 h skritt är trots allt 2 h skritt.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Hur lång tid brukar du vara i stallet för 1 häst? Dubbla den tiden så har du tiden för 2 hästar! :idea:
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Det beror ju på. Så som jag läser av ditt inlägg så kräver dina hästar mer än vad mina hästar gör.


Jag pensionerade min tävlingshäst och flyttade honom till ett annat billigare stall och köpte mig en till häst (ungponny) "bara för att jag nu kunde".
Stallhyran blev vid flytt 1000kr billigare/månad fast jag har två än vad det var att ha en på större anläggningen innan :angel:

Nu behöver jag inte hålla igång hästarna på samma sätt längre så på helgerna när det är ljust så jobbar jag båda hästarna och i veckorna så blir det mindre. En häst/dag någon veckodag. Typ tisdag unghästen och fredag storhästen. Måndagar och torsdagar är jag oftast inte i stallet alls. Eftersom dom går på lösdrift så behöver jag inte vara där varje dag, har inga sysslor som måste göras.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag flyttade till egen gård med min sambo för ett tag sedan och skaffade då en unghäst som komplement till min 15-åriga dressyrvalack som är i full kondition. Allt jag kan säga är att man tror att man förstår vad det innebär i tid, men man bör tänka en två och tre gånger. För tycker man att stallet tar upp mycket tid så är det inget emot vad det gör med en häst till :)

Sen är det också att gå från just en häst till två, man glömmer bort att tänka på att man kanske inte kan "unna" sig det där dyrare märket eller det där "lilla extra" till hästen eller dig själv på något man vill köpa som man gjort tidigare när man bara haft en häst, för nu har du baskostander för en till
häst. Tidsmässigt hinner jag inte rida båda samma dag så medryttare har varit ett måste (jobbar dagtid) och har inte paddock eller ridhus hemma, så måste åka. Visst det har många gånger varit värt det, för min unghäst artar sig strålande :), men andra gånger så saknar jag den rena tiden man hade att lägga på en häst i form av pyssel m.m. Den tiden finns helt enkelt inte om man också ska umgås med sambo lite :)

Men står man uppstallad och har helinackordering så skulle det naturligtvis underlätta väldigt mycket båda i tid och ork :)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Har en häst, köpte en till, sålde den efter 1,5 år.

Kände att tiden inte räckte till. Och det var den gamla hästen som fick stå tillbaka när jag bara hann rida en av dom vilket resulterade i en stelare häst.
Kände också att framförallt hovslagarkostnaden blev jobbig. Stallhyra och foder var ok, står billigt och hade lättfödda ponnysar. Men en bra hovis kostar, går inte att tulla på.

Sen är jag en sån som gärna kollar upp hästarna med jämna mellanrum med veterinären, Et, massör och speciellt då den gamla hästen. Den unga tog en stor kostnad i form av sadelprovningar, nya sadlar pga av han växte ur dom gamla hela tiden osv osv. Så den gamla hästens extra behov av tex Et fick stå tillbaka=jag dåligt samvete.

Hästkostnaderna tas av familjens gemensamma ekonomi, har ingen hjälp utifrån. Har även både man, hus och två barn och massa andra djur som ju också är jätteviktiga för mig.

Så nu är jag lycklig ägare till EN häst som jag har både tid och råd att skämma bort så som jag vill:love:
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har utökade till två hästar i våras eller rättare sagt en häst och en ponny. Men i mina ögon ska ponnyn motioneras lika mycket som hästen (om inte mer :o :p) - och det är jag som motionerar båda - dvs ponnyn är inte till för min dotter även om hon är välkommen att rida på den ;).

Vad som gör det möjligt, att jag hyr en stuga på gården där jag har hästarna och kan "betala av" ena boxen genom stalltjänster. Annars hade jag inte fått ihop det ekonomiskt och tidsmässigt. Som jag ser det så är det inte själva motionen av hästarna som tar mest tid. - dvs om du har en unghäst som "bara" ska motioneras 30-40min så lär det ändå ta ganska lång tid att göra markarbetet.

Det underlättar väldigt mycket "tidsmässigt" de två dagar jag har medryttare på ponnyn och att jag inte känner krav att behöva motionera båda hästarna varje dag.

De veckorna jag har min dotter (9år) blir det ofta bara en av dem som får motion per dag. Sen kan jag gå ut och fixa marktjänsten på morgonen och har bara ridningen kvar på kvällen. Det är körigt men än så länge värt det, men visst jag hinner inte följa alla tv-serier men lyckas ibland pressa in någon timme framför tv:n :)

Det som skulle kunna få mig att ångra mitt val är när jag själv känner att jag inte hinner lägga den tid jag vill på hästar och familj utan går omkring med skuldkänslor. Men samtidigt sätter man själv "ribban" på hur vältränade man vill att hästarna ska vara och hur mycket tid man vill umgås med sin familj. Kvalitée vs kvantite. just nu siktar jag på det första ;)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Ekonomin är ju en del av det, och det beror ju helt o hållet hur mkt man har att lägga, om båda får lite mindre av allt, eller om man kan ge båda samma "utrymme. Men man bör ju tänka på att en skadad häst kan kosta en del, och att ha två skadade om man har otur, två försäkringar och sedan alternativa behandlingar, sadlar, kurser etc Samtidigt har du tur kan du använda en del saker på båda:).

Det mest positiva tycker jag är att de har varandra, och man behöver inte fundera över hag-kompisar, man kan ta in och ut när det passar en om man inte har service.
Sedan är det skönt att ha en "fungerande" häst när man får problem med den andra, om den är skadad eller i en jobbig fas

Det som jag tycker varit jobbigt är att allt tar mkt längre tid, två hästar ska ha sitt, och även om den ena är lite "roligare" för tillfället måste man lägga tid på den andras träning också, jag kände mig ofta orättvis eller trött/oengagerad över den ena hästen.

Det jag kan känna nu när jag enbart har en är att det är en enorm lättnad, jag får mer egen tid och det tar inte 4 timmar i stallet varje dag, jag får mer göra det jag verkligen vill med en häst som är på den nivå jag vill jobba.

Men jag har många vänner med fler än två hästar som är nöjda, men de har en annan nivå på sin träning med, deras hästar går i flock och rids inte varje dag. De har sina hästar hemma och det blir en mer naturlig del av dagen.
ror det beror mycket på vad man har för ambitioner med sin häst/sina hästar.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Har två sen i maj, den ena på foder. Ekonomin är ju som den är, två hästar kostar dubbelt så mycket. Tiden beror ju mycket på vilka ambitioner man har. Min ena har varit skadad, men är nu igång, om än inte "tränings-igång". Båda rids fem-sex dagar i veckan, MEN jag har en vuxen dotter som tar stallet tre dagar i veckan :) Jag har ju det hemma, så in och utsläpp och fodringar är det ändå jag som sköter, men då tar hon mocka, sköta, rida-delen. Underlättar väldigt.

Men som idag, min lediga fredag, har jag ridit båda, gick ut i stallet halv nio, kom in nu vid tretiden. Hade en liten frukostpaus efter mockningen. Önskar man kunde ha det så varje dag, men man måste ju jobba också...:)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag köpte en häst till i höstas. Visst tar det mer tid och mer pengar, men det fungerar. Det är mycket jobb, långa dagar. Men det är värt det! Jag tränar inte båda hästarna varje dag, de burkar få ledigt ungefär var tredje dag (ibland mer sällan). Rider ganska ofta med handhäst och konditionstränar båda samtidigt på så sätt. Det går bra.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag tror det beror mkt på dina ambitioner...

Jag köpte en till häst i somras så äger numera 2 men har den ena utlånad.
När lillskrutten kommer hem igen kommer det inte bli så stor kostnadsskillnad då han är en islänning som är billig i drift å den andra är dyr i drift..
Nu har båda hästarna sågott som komplett uppsättning av allt de behöver och jag får helt enkelt vänta med att köpa nya prylar tills den dagen de faktiskt behöver nya prylar.
Men å andra sidan är jag ingen shopoholic som behöver ha det nyaste hela tiden.
Jag kör på enkelt och klassiskt av god kvalité så får jag ha det sen :)
Det som kommer bli kärvigt senare är tiden, tiden för stallsysslor kommer bara att öka marginellt men det blir ju 2 som ska motioneras.
Dock har jag en medryttare nu och vi tycker det är kul att rida tillsammans så när hon är i stallet blir det bara 1 häst att rida, ev får det bli en till medryttare när han kommer hem.
Men å andra sidan är inte islänningen ngn tävlingshäst utan ska bara motionsridas och gå lättare träningar för skojs skull så han behöver inte gå mer än 4-5 dagar i veckan så jag tror det går bra ändå :)
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har två, och studerar 100 % på högskola. Nu är min ena min gamla halvpensionerade tävlingsponny född -87, och den andra är född -10 och rids inte, än, så de tar självklart inte lika mycket tid som två tävlingshästar i toppkondition. Jag försöker jobba med lillan ungefär fem gånger i veckan, antingen promenader eller longera en liten stund, och då håller jag på kanske en kvart med longeringen, 45 minuter om vi är ute på promenad. Den andra hästen rids lite lätt ungefär fyra gånger i veckan, och då rider jag henne självklart på helgerna och de dagar som jag inte är schemalagd.

Tiden för två hästar på det sättet jag har nu finns absolut, så länge jag går kvar i skolan. Man får prioritera och kanske plugga på kvällar och helger för att kunna lägga några av dygnets ljusa timmar i stallet. Vi har inget ridhus, så därför är det rätt bra om jag hinner med det jag ska medan det fortfarande är ljust.

Kostnadsmässigt skulle jag kunna ha en häst utan hjälp, men får hjälp av föräldrarna för att kunna ha två. Det var inte meningen att jag skulle ha två. Fick erbjudande om att köpa unghästen riktigt billigt, och den andra hästen var i princip utdömd, ingen trodde att hon skulle klara sig. Sen gjorde hon det, och självklart är jag överlycklig, trots att det blir dubbla kostnader. Mina ponnyer äter dessutom nästan inget kraftfoder alls, den lilla är oskodd, och höet ingår i stallhyran, så på så sätt kan jag ändå hålla kostnaderna hyffsat nere. Men visst, det kommer bli dyrare och kräva mer ju äldre hon blir, redan nästa år kanske hon måste skos, och året efter det kanske vi ska börja träna.

Nu har jag bara ett år kvar i skolan, förhoppningsvis får jag jobb sen och en bättre ekonomi. Och den dagen den gamla inte finns mer kommer jag bara ha den lilla, jag kommer inte skaffa en till häst då.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Jag har en Islandshäst jag rider och kör och en b-ponny som nästan alltid får följa med som handhäst eller bakom vagnen. Jag kör henne nån dag i veckan och hon rids ut på lugnare turer 1-3 dagar i veckan av en mindre tjej.
Har hästarna på lösdrift och mockar inte varje dag men när jag gör det så är det ju självklart desto mer...
Jag arbetar heltid och lite till och skulle aldrig orka med att själv se till att ha två rid/tävlingshästar i full kondition.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Det blir ju en tydlig ekonomisk skillnad, mer markant än vad jag väntat mig, av nån anledning :p Två hästar kräver av mig en extremt välplanerad vardag. Annars håller det inte, men det gör inte mig SÅ mycket. Jag pendlar mellan att tycka att två är lagom och en för mycket...
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Allt beror väl på hur man vill ha det och vad man har för mål med ridning och hästägande.

Jag har många hästar och tycker att det är roligt. Dock är det ingen av mina hästar som rids mer än tre-fyra pass per vecka.
Jag tycker att de utvecklas bra i träning och ridning, och de är utbildningsmässigt "med" utifrån ålder och förutsättningar.
Men det är klart, om man först jobbar eller pluggar heltid och ska rida, får man ju fundera på hur hästhållningen ska se ut.
Man kan ju inte gärna använda en timme till pyssel och plock och en timme per ridpass för två hästar varje dag (om man då tänker en timme pyssel plus en timme ridning = två timmar per häst och dag) och lite tid för att transportera sig till och från stallet.

Ekonomiskt: tja, det beror ju också på hur man väljer. Det finns dyrare och mindre dyra sätt att hålla häst.

Jag har bra lön.
Jag bor på egen liten gård på landet och har sexton hästar varav elva rids regelbundet.
Varje ridpass är ca 30 minuter långt, vilket räcker för att träna upp dem utbildningsmässigt. De går i hage största delen av dygnet och vandrar ju förstås efter eget huvud då.
Jag ser inget problem med att få dem tillräckligt utbildade på detta sätt.
Eftersom de rids högst 3-4 pass per vecka, kan det passet få vara intensivt och effektivt.
Några av dem är tränade för tävling, andra är i början av sin bana som ridhäst.

Men de flesta skulle spontant tro att det är omöjligt som jag gör med mina hästar.

Det handlar väl mycket om att ha en effektiv planering kring hästhållningen. Rationellt sätt att hantera foder, mockning. Ryktning får inte ta en timme per häst utan man borstar av dem och tar bort smutsen. Ridpassen behöver vara effektiva.
Man kan inte ha en timmes körtid till och från stallet.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Unghästen behöver ju inte jobbas mer än tre dagar i veckan. De tre dagarna kan de andra vila eller så lägger du unghästens arbete på dagar som du har mycket tid.

Jag har två men de går på lösdrift, den ena 11a och den andra 09a som ska vila :D

När jag gick i skolan så red jag runt 4 hästar om dagen, inga problem.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Gudars, ni gör det verkligen inte lätt för mig! Det känns verkligen som antingen eller. Har ju inga barn nu och har inga planer på att skaffa förrän om minst fem år, så det känns lite som att om jag någon gång i livet ska testa att ha två hästar så är det nu. Kan ju alltid sälja unghästen senare? Den får ju en värdeökning eftersom den utbildas hela tiden. Tävlingshästen ska jag ha i all evighet så därför utgår ju alternativet att sälja honom och köpa en ny och bara ha en häst åt gången liksom.

Åååh har försökt vara klok och eftertänksam i flera dagar nu. Känns lite som att unghästen är en häst på miljonen, vill liksom inte att tillfället ska glida mig ur händerna. Samtidigt som jag inte vill stå med två hästar som jag inte hinner ge tillräckligt med tid åt. Dock vet man ju inte förrän man har provat? I värsta fall kan jag ju alltid sälja unghästen? Eller?
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

När jag fick erbjudandet om att köpa unghästen tänkte jag som du. Jag har inga barn, och inte ens en pojkvän. Det är fråga om en tioårsperiod i livet innan jag kommer ens vilja ha barn, om jag någonsin vill det. NU har jag tiden att ha två hästar, att utbilda henne och tävla henne. Jag tog den.

Skulle jag sen om tio år vilja ha barn, och stå med en tolvåring som kanske inte blir ordentligt riden, så är alternativet glasklart. Medryttare under graviditeten och sen på det igen. Jag går inte med på att skaffa barn om inte pappan drar sitt strå till stacken, och hästen är ett villkor som inte går att förhandla bort. Enda anledningen till att någon annan skulle få rida henne skulle vara att jag rent fysiskt inte kan på grund av min egen/barnets säkerhet. Nu har jag en D-ponny, så jag räknar lite med att det kanske finns många tonåringar som skulle vilja ha häst ett par gånger i veckan och som skulle kunna ta henne.
 
Sv: Att gå från att ha en till att ha två hästar

Alltså, jag gav ett tämligen ambivalent svar tidigare i tråden men det är trots allt väldigt kul och en häst skulle nu kännas väldigt tomt. Som sagt, det går att sälja om det skiter sig. Kör på!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 822
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 980
Senast: mimus
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 306
Senast: fredde
·
Hästmänniskan Hej! Står inför ett svårt beslut och väger fördelar och nackdelar men tycks inte kunna bestämma mig, vill verkligen ha åsikter och...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: LitenC
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp