Att förlora sin häst...

H

Havannis

Ngn gång i livet så får man som hästmänniska släppa taget om den man älskar...

Det fick jag göra..
I augusti 2007 köpte jag ett varmblods sto som var född 2000 hon var då bar 7år och en fd.travare. Det finns ju dom som har sina fördomar om travare men hon älskade evrkligen att hoppa och nästintill varje tävling stod vi på prisutdelningar fick jätte mkt beröm över det jobb jag gjorde på hon och många blev rikritgt imponerade på hon i tanke att hon är avlad till ngt annat. Min häst var mitt liv jag levde för min häst och hon var verkligen mitt allt!

I juli 2008 nu i sommar (Wrammlan var nu 8år) så som vanligt sringer jag ner till sommarbetet och skall ta in Wrammlan som hon hette och ropade på hon oron växte när jag såg att min häst näst intill kom hoppandes på 3ben istället. Min häst var helt olik sig hon såg väldigt borta ut och inte alls samam närvaro hade hon. Jag såg direkt att på vänsterframben nere vid kotan var hon rejält varm och svullen, jag tänkte att ajg väntar ngn dag för att se om det blir bättre och jag bandagerar hon som stöd och om hopp att svullnaden skall ge med sig, hon var dock ej jätte svullen.

Det hade nu gått 3dagar, svullnaden var kvar om om inte mer värmen var högre i benet hon var alvarligt så halt att hon kanppt ville gå hon hade hade rasayt ner i vikt på bara 3dagar och jag ringde vetreinären direkt när jag såg att det blivit sämre, distriktsveterinären sa att edt inte ens var ngn ide att komma ut hade tkt det lät mkt allvarligt och vi ringde då ATG kliniken dom hade ej tid förr'n dagen efter och när vi väl var på ATG visaade det sig att hon brytit kotsenbenet där gaffelbandet skall fästa så gafelbandet hade gått av på minst 2ställen. Dett var allvarligt och min häst var så dålig att det var tuft att se hon så annorlunda och att hon hade så ont. Min första frågan var som alla andra vad kan man göra åt det? veterinären sa att jag kunde operera hon och den skulle gå på mellan 10.tusen-15.tusen kronor, hon skulle aldorg bli en ridhäst igen hon skulle alltid lida av det och en skadad fd. travare förmodligen skulel hon bli trianegmärkt hoppet var så gott som ute och jag rekommenderades att avliva hon.

Den 23juli 2008 kl21.05 somnade Wrammlan in bara 8år gammal <3
Det går inte att förklara med ord hur mkt man kan älska en häst och alla som såg den hästen visste vem hon var sörjde och vi alla saknar hon för hon var speciell och tog oss alla till hennes hjärta! <3

R.I.P Wrammlan 23juli 2008 <3

Ngn som upplevt samma, det är tragiskt att skapa en så känslomässigtråd men det rbukar kännas bra att prata om det!

Sv: Att förlora sin häst...

Ååååh :(
Inte Wrammlan...

Hon stod uppstallad i närheten av mig ett bra tag innan min ridlärare köpte henne.
Han som hade henne innan min ridlärare var inte direkt snäll med henne, men sen hon fick komma ifrån honom blev hon lugn, harmonisk och verkade trivas bra.

Antar att det är samma häst då det inte finns två travare med samma namn.
Mycket tråkigt i alla fall, det var en fin häst.

Ååååh :(
Inte Wrammlan...

Hon stod uppstallad i närheten av mig ett bra tag innan min ridlärare köpte henne.
Han som hade henne innan min ridlärare var inte direkt snäll med henne, men sen hon fick komma ifrån honom blev hon lugn, harmonisk och verkade trivas bra.

Antar att det är samma häst då det inte finns två travare med samma namn.
Mycket tråkigt i alla fall, det var en fin häst.

Kan nog stämma, köpte Wrammlan av en som hette Gunilla och hon jobbade typ i Öviks ridklubb. Jo hon hade tydligen inte blivit bra behandlad tidigare och hon var stressad hos den förra ägaren upplevde jag honhar alltid varit stresssad men det blev ju bättre så fort hon kom till gunilla sedan när jag ahft hon ett tagbblev hon helt annorlunda hon blev mkt lugnare men edt var synd att det hände för hon var så himla fin coh det var inte bara jag som grät den dagen hon somnade alla älskade minh äst och hon var så himla fin!

Kan nog stämma, köpte Wrammlan av en som hette Gunilla och hon jobbade typ i Öviks ridklubb. Jo hon hade tydligen inte blivit bra behandlad tidigare och hon var stressad hos den förra ägaren upplevde jag honhar alltid varit stresssad men det blev ju bättre så fort hon kom till gunilla sedan när jag ahft hon ett tagbblev hon helt annorlunda hon blev mkt lugnare men edt var synd att det hände för hon var så himla fin coh det var inte bara jag som grät den dagen hon somnade alla älskade minh äst och hon var så himla fin!

Det stämmer till punkt och pricka :D

Jo, jag kan tänka mig att hon fick det bra hos Gunilla. Hon har så himla bra hästställe så det är inte klokt. :)
Jag hanterade bara Wrammlan ett par gånger, typ in och ut från hagen, och lite andra småsaker och det märktes verkligen hur hon bara väntade på att gamla ägaren skulle komma och göra henne illa :(
Men när han inte kom vågade hon slappna av lite lite. Så synd att en så fin häst ska fara illa.
Kul att höra att hon fick det bra hos dig i alla fall, det förtjänade hon verkligen. Synd bara att tiden skulle bli så kort. :(

Det stämmer till punkt och pricka :D

Jo, jag kan tänka mig att hon fick det bra hos Gunilla. Hon har så himla bra hästställe så det är inte klokt. :)
Jag hanterade bara Wrammlan ett par gånger, typ in och ut från hagen, och lite andra småsaker och det märktes verkligen hur hon bara väntade på att gamla ägaren skulle komma och göra henne illa :(
Men när han inte kom vågade hon slappna av lite lite. Så synd att en så fin häst ska fara illa.
Kul att höra att hon fick det bra hos dig i alla fall, det förtjänade hon verkligen. Synd bara att tiden skulle bli så kort. :(

Absolute kolla i mitt fotoalbum eller bilder på min profil där finns massor va bilder på Wrammlan :) Har även filmer på hon, har du msn? :)

ja absolute det var jätte synd, man saknar jon jätte mkt verkligen.. <3

Stackars dig....vet vad du går igenom. Det är bara att låta sorgen och tårarna komma och ge dig själv tid.

*Tröstkramar*

jag är ledsen. *hårda hårda tröstkramar*

har själv en fd, travardam, 7år, som tycker om att hoppa. aldrig inhoppad på "riktigt", men hoppad 90cm utan problem. Med tid och träning kan hon bli riktigt duktig, om vi nån gång får för oss att satsa på hopp istället för distans.
visst kan travare! ;)

underbara bilder :love:

ta hand om dig!

jag är ledsen. *hårda hårda tröstkramar*

har själv en fd, travardam, 7år, som tycker om att hoppa. aldrig inhoppad på "riktigt", men hoppad 90cm utan problem. Med tid och träning kan hon bli riktigt duktig, om vi nån gång får för oss att satsa på hopp istället för distans.
visst kan travare! ;)

underbara bilder :love:

ta hand om dig!

tack för ditt stöd!

ja sbolute travrare kan och det står jag för!

Jag lider med dig.

Måndagen den 21 juli 2008 tog jag farväl av min bästa vän i livet.

Den 4 maj 2002 var en mitt livs största dagar. Då fick jag hem min allra första egna häst. Han skulle snart fylla 5 och jag 15. En vbl valack. Det syntes i hans ögon att han hade ett hjärta av guld. Jag vill nog påstå att han måste ha varit en av världens snällaste varelser.

Den 21 juli i år fick jag ett samtal på jobbet och åkte direkt ut till stallet. Han hade skurit sig på nogot, eller av ngn och hasleden var väldigt infekterad. Han kunde inte gå, han krampade och prognosen såg väldigt mörk ut. Dessutom var det 2 timmar till klinik, och ytterligare tid att få tag på bil och släp. Med risken att han troligen skulle tvingas avlivas på kliniken.

Vi valde till slut att låta honom somna hemma i sin hage. Med alla sina favoritmänniskor runt sig. Tom. hovslagaren, hans bästa vän i världen, var där.

Frodo hjälpte mig igenom min tonårsperiod och gav mig en identitet som jag var väldigt stolt över. Jag hade garanterat inte varit den jag är idag, eller där jag är idag, om jag inte fått honom.

Jag kan ärligt säga att jag tror inte att jag nånsin kommer att riktigt hämta mig från sorgen. Men av någon konstig anledning överlever man och jag kan faktiskt redan nu känna entusiasm över kommande provridning i letandet efter en ny häst. Inte en ny Frodo, men en ny häst.

Jag lider med dig.

Måndagen den 21 juli 2008 tog jag farväl av min bästa vän i livet.

Den 4 maj 2002 var en mitt livs största dagar. Då fick jag hem min allra första egna häst. Han skulle snart fylla 5 och jag 15. En vbl valack. Det syntes i hans ögon att han hade ett hjärta av guld. Jag vill nog påstå att han måste ha varit en av världens snällaste varelser.

Den 21 juli i år fick jag ett samtal på jobbet och åkte direkt ut till stallet. Han hade skurit sig på nogot, eller av ngn och hasleden var väldigt infekterad. Han kunde inte gå, han krampade och prognosen såg väldigt mörk ut. Dessutom var det 2 timmar till klinik, och ytterligare tid att få tag på bil och släp. Med risken att han troligen skulle tvingas avlivas på kliniken.

Vi valde till slut att låta honom somna hemma i sin hage. Med alla sina favoritmänniskor runt sig. Tom. hovslagaren, hans bästa vän i världen, var där.

Frodo hjälpte mig igenom min tonårsperiod och gav mig en identitet som jag var väldigt stolt över. Jag hade garanterat inte varit den jag är idag, eller där jag är idag, om jag inte fått honom.

Jag kan ärligt säga att jag tror inte att jag nånsin kommer att riktigt hämta mig från sorgen. Men av någon konstig anledning överlever man och jag kan faktiskt redan nu känna entusiasm över kommande provridning i letandet efter en ny häst. Inte en ny Frodo, men en ny häst.

usch började typ gråta.. :cry:
Min häst Wrammlan då som jag tog bort blev också dåligt behandlad/misshandlad av förar ägaren. Sedan att amn får upp hästens förtroende igen man får se hur hästen utvecklas man har ett liv tillsammans, dom är ens vardag och dom är som ens eget barn man tar hand om dom, vi älskar dom! Sedan att förlora en livskamrat är svårt.. Det går inet förklaara om man aldrg har vart med om det tidigare. Det är svårt att mista ngn man älskar, det gör ont. det är obeskrivligt evt inte hur jag ska förklara.. :'(

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår hur det kan kännas.
Men precis som när vilken annan familjemedlem går bort så går man vidare och man kan vara glad åt livet ändå. Även om det känns hoppöst just nu.

Har du tänkt ngt på att skaffa häst igen?

Jag förstår hur det kan kännas.
Men precis som när vilken annan familjemedlem går bort så går man vidare och man kan vara glad åt livet ändå. Även om det känns hoppöst just nu.

Har du tänkt ngt på att skaffa häst igen?

jo jag har redan köpt en ny häst ett 4årigt fullblods sto :)

Så jävla tråkigt :/.. Men hon fick nog de bättre, eftersom hon led innan :/!

Oroa mig detsamma varje dag, skall få hem min häst nästa helg. *Inte köpt än* .. Oroa mig hela tiden, hon är en islandshäst som skall gå med ett halvblod/varmblod, varmblod & ett väldigt kratigt halvblod på 185. Jätte rädd att dem skall sparka henne eller likande, så hon blir illa halt direkt osv.. kan inte få de ur tankarna :(!

Nu är det dags för min historia..

År 2000 köpte vi min första ponny,det var en valack,en D-ponny.han var en fux m. strimbläs(Korsning Arab/New Forest) och hela han var vacker,och hade en såå härlig personlighet,han hette Nougat,han var 16 år när vi köpte honom.. Jag tävlade lite på honom i hoppning,fick 2 clear round rosetter,som jag är stolt över,då jag endast var 9 år gammal när jag "vann" dem, (jag är född 1992,i dec.).. Men ialla fall, år 2004 blev han plötsligt halt när jag red honom,vi lät han vila,men hältan var kvar,han vilade under några månader,men när vi skulle se om det blev bättre,var han halt igen!:(

Såå,vi åkte in 2005, och röngade honom,han var halt i ett bakben..När vi fick röntgenbilderna,blev jag jätteorolig..vetrinären sa att han hade fått spatt,och i och med att han var så pass gammal (21 år),så tyckte dem att det var bäst att ta bort honom,jag bara stogd där och grät,framför vetrinären,med mamma som hållde om mig om midjan... Så vi åkte hem med Nougat och han fick smärstillnade i några dagar,innan det blev dags att ta bort honom,jag fick inte vara med när dem tog bort honom,men jag sa adjö till han dagen innan:cry:..

Så den 28 April 2005 kl.9.15 avlivades min bästa vän
Jag hade Nougat i 5 år,vilket var de bästa åren i mitt liv, :love:
RIP Nougat

tog bort mitt varmblod den 20 aug :cry: blev 11 år, hade pålagringar i ena kotan och fick tillbaks inflammationen. Han skulle säkert ha blivit frisk nu oxå, men han skulle fått tillbaks det igen :crazy:. Sista månaden han stod så mådde han inte bra, när man tog in han på kvällen för att borsta och sedan stoppa in han i boxen verkade han undra " blir det inget mer än det här, ska vi inte ut i skogen?"
Så var inte alls kul på slutet, var världens underbaraste häst och har lärt mej otroligt mkt.

Även om vi inte ens hade han ett år så har han en stor plats i mitt hjärta och jag kmr aldrig glömma han.

R.I.P Tornado Spee "Toker" 1997 - 2008

Liknande trådar

Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
H
Hästvård Hej! Jag har ett sto som blev halt 8 mån efter att jag köpte henne. Hon behandlades i båda kotorna fram + ett knä fram ngr ggr sedan...
Svar
8
· Visningar
1 421
Senast: Hoppsan
·
H
Hoppning Hej alla hästmänniskor! Bilder* Jag köpte nu ia ugusti 2008 en fd. galopp och stepplechase häst som jag köpte direkt från galoppen(stod...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV