Att flytta utomlands med häst

Sv: Att flytta utomlands med häst

Bor i slovakien.
Hö ingår i stallhyran. Kvaliteten är väl ifs lite varierande. vet faktiskt inte hur det skulle vara att själv försöka få tag på det, men skulle inte tro det är något jätteproblem, är ganska mkt jordbruk här så någon bonde som kan sälja går nog enkelt, eller genom något annat stall.
Vanligt foder är inget problem. jag kan välja mellan felra olika märken och sorter på lokala hästaffären. de har mest olika tyska märken för inget produeras här. använder havrefri musli och lucerna hack till min.
var lile knepigt att få tag på betfor, men med hjälp av stallägaren gick även det, det är väldigt ovanligt här så även det import.

veterinärvården är billig här. men har trots d hasten försäkrad, mest för att ajg vill ha försäkring när hon kommer till sverige igen. Agria är inte så förtjusta i att försäkra i utlander, så byte till folksam som inte har krånglat det minsta. men beroende på var man flyttar så är det batter att frösäkra i det alndet, men här finns inte ens djurförsäkringar....
Sverige är ganska unikt med sin försäkringshysteri (med därtill skenande kostnades för veterinärvård) vilket gör att veterinärkostnader i andra Europeiska länder i många fall är enklare att ta till sig för gemene mans plånbok :)
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Kanske helt olika delar av landet då. Men det låter konstigt att det skulle vara så olika. jag överdriver verkligen inte.
Stolpskott till hästhållare finns överallt men din generalisering har inte minsta tillstymmelse gemensamt med mina erfarenheter där de Holländska hästarna snarare har mer uteliv och naturligt leverne än sina svenska kusiner.
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Jag anlitade hästtransportör mellan Sverige och England och det gick så bra så. Pållen anlände kolugn och i perfekt skick. Jätteskönt att veta att han var i proffshänder. Det enda jag behövde var ett vetintyg (distriktsvet) och ett pass, de skötte allt annat.

Hästhållningen här är mycket sämre än i Sverige generellt sätt, och speciellt i London där jag och pållen bor. Jag hade dock bott här i två år innan jag tog över honom, och har honom där jag jobbar så jag kan ju ge honom specialbehandling. Vi har bra hö, strö, rätt små leriga hagar men inte värre än vissa stall vi har bott på i Sverige.
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Du kanske vet hur klimatet är i södra England vintertid?
Är det något att ha? :D
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Lite regn har ingen dött av och du får inte samma snö och is som i Sverige - iallafall inte varje vinter.

Däremot är det ganska dyrt att köpa hus i England om man är ute efter någorlunda standard med tillhörande mark och med någorlunda närhet till civilisationen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
919
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 088
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp