Att flytta utomlands med häst

Tingeling

Trådstartare
Hur funkar det?
Får man ta med hästar inom eu hursomhelst,
eller är det en massa karantän och grejer?
Och vad gäller utanför eu?
Någon som flyttat med sina hästar utomlands?
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Jag har flyttat hästar fram och tillbaka mellan Finland och Sverige. Bra information finns på Jordbruksverkets hemsida. Hästen ska alltid veterinärbesiktigas innan man reser. I övrigt ska du kolla din försäkring så att den gäller alt. försäkra om hästen i nya landet. Att flytta en häst utanför EU vet jag inget om men inom EU är det inga karantäner etc.

Tänk också på att du kan behöva färdplan vid längre transport.

Sen är ju hästhållningen ganska olika i olika länder så själv kollade jag runt en hel del på finska stall innan jag tog över första pållan. Problemet var mest utevistelse - flera stall erbjöd mindre än 4 h i ynkligt liten ruta.
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Att flytta utan om EU är svårare och dyrare än inom. Bland annat kan man bli tvungen att betala avgifter för tull och moms och även karantän.
Vad som gäller varierar beroende på vilket land och hur smittskyddsläget ser ut vid det tillfälle man vill flytta hästen.
En annan sak är också om man avser att ta ut hästen ut EU permanent en så kallad export, då ska hästen importeras till det nya landet vilket blir lika med avgifter. Eller om det är en temporär utförsel för en bestämd tid. Då kan man ibland klara sig undan med att deponera avgifterna eller ställa säkerhet för dom som då upphör när hästen kommer tillbaka.
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Inga problem att flytta inom EU.

Enklast är att anlita någon av de stora transportfirmorna som är vana att transportera hästar mellan olika länder. De sköter veterinärbesiktning, har/ordnar alla papper etc. De har större möjlighet att få en fräsch häst fram hela vägen än vad man själv har, såvida det inte bara är en kort resa. De har stora fina bilar, bra övernattningsstall på vägen etc. Går inte att jämföra med de ibland eländiga tranporter av föräljningshästar som kan förekomma. Räkna med att det kostar minst 10 000 kronor om det är en längre resa. Prisvärt jämfört med alternativet...

Och som Akleja skriver; kolla upp försäkringen. Försäkringsbolagen har väldigt olika villkor för utlandsflytt.

Väl framme behöver man kolla upp vad det landet har för regler/rekommendationer för hästhållning. Ofta är smittrycket större vilket gör att man har andra rutiner för vaccinering på kontinenten. Lång utevistelse dagtid har man kanske annan åsikt om, speciellt om det är i varmt eller ont om mark. Stöldrisken kan påverka möjligheten att ha hästarna utomhus nattetid. Man får vara öppen för andra rutiner helt enkelt och inte automatiskt tro att allt som är annorlunda mot vad man är van vid är detsamma som sämre.
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Jag bor utomlands med mina 2 svenska hästar :) Det är inga problem alls att flytta inom EU bara att göra en hälsokontroll 48 timmar innan den ska åka (görs av distriktare) och ha pass i ordning.

Jag rekomenderar dock att åka med transportörer, då åker de bra på lastbil och får oftast stanna o sova i ngt stall på vägen. Det är svårt att ordna med själv. Och de har massa erfarenhet av att resa långt med hästar.

Får man fråga vart du ska flytta?
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Jag ska inte flytta nu :)
Det är bara det att jag och min man har börjat prata om att göra det så småningom, om kanske sex år ungefär, pga att vi fullkomligt hatar den svenska vintern!
Men eftersom jag har en blivande fyraåring och ett föl om någon månad, och jag har planer på att behålla dem, så undrar jag mest generellt om det ens är möjligt att fundera på en flytt med hästar......eller om det innebär att man måste välja isf.
Länder vi pratat om är södra Frankrike eller södra Italien, beroende på klimat.
Vi har tänkt att åka till lite olika ställen de närmsta åren vintertid, för att ta reda på om det är värt det rent temperaturmässigt.
Vill inte gärna flytta längre bort än så, då vi vill kunna åka fram och tillbaka en del. Så det är inte superbråttom, men kan vara kul att veta ungefär vad som gäller och hur andra gjort. Intressant att veta tex att andra länder inte har lika mycket utevistelse ofta och att hästarna riskerar att bli stulna nattetid osv.
Låter ju inte som att det är enklare att bo utomlands med dem?
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Nej, hästarna i Sverige har det otroligt bra.
Jag var tvungen att skaffa eget stall så jag kan ha mina ute och i en vettig miljö.

Här i Holland går hästarna inte ut vintertid utan står inne jämt. Ofta i mörka stall. Om man har tur kan man hitta stall där de får vara ute 1 timme i en liten grushage, då ska alla hästar dela på den hagen så det blir 1 timme var.
På sommaren är det likadant då får hästarna gå ut kanske 2-3 timmar i en liten gräshage.
Och många stallmiljöer är hemska, de har inte kommit särkilt långt med djurskyddet här, stora hästar står i pyttesmå boxar helt böjda i kropparna för att få plats, ingen social kontakt mellan boxarna. Min häst fick magsår efter 3 veckor här i inackorderingstall. Kvalitén på höet här ska vi inte ens prata om, jag kör 14 mil för att köpa importerat hö med min trailer. Så det är inte som hemma, det är det inte. Har sagt till min man om det händer mig något får han Aldrig sälja min häst här utan han ska hem till Sverige!
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Neeeeeej, jag vill ju ha kvar dem OCH bo i värmen :(
Usch, det låter inget kul alls. Någon som har mer erfarenheter???
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Nej, hästarna i Sverige har det otroligt bra.
Jag var tvungen att skaffa eget stall så jag kan ha mina ute och i en vettig miljö.

Här i Holland går hästarna inte ut vintertid utan står inne jämt. Ofta i mörka stall. Om man har tur kan man hitta stall där de får vara ute 1 timme i en liten grushage, då ska alla hästar dela på den hagen så det blir 1 timme var.
På sommaren är det likadant då får hästarna gå ut kanske 2-3 timmar i en liten gräshage.
Och många stallmiljöer är hemska, de har inte kommit särkilt långt med djurskyddet här, stora hästar står i pyttesmå boxar helt böjda i kropparna för att få plats, ingen social kontakt mellan boxarna. Min häst fick magsår efter 3 veckor här i inackorderingstall. Kvalitén på höet här ska vi inte ens prata om, jag kör 14 mil för att köpa importerat hö med min trailer. Så det är inte som hemma, det är det inte. Har sagt till min man om det händer mig något får han Aldrig sälja min häst här utan han ska hem till Sverige!
Vart i Holland bor du och hur många stall har du varit i om du kan generalisera så till den milda grad?
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Länder vi pratat om är södra Frankrike eller södra Italien, beroende på klimat.

Vi har tänkt att åka till lite olika ställen de närmsta åren vintertid, för att ta reda på om det är värt det rent temperaturmässigt.

Låter ju inte som att det är enklare att bo utomlands med dem?

Det är väldigt stor skillnad på klimatet i södra Italien och södra Frankrike! Skulle nog inte vilja ha hästar i värmen och torkan i södra Italien på sommaren. Norra Italien har däremot bra klimat om man kommer upp i bergen (men de har å andra sidan vinter med snö). Om ni ska testa klimatet måste ni ju vara på varje plats en längre tid i flera år, det kan ju variera ganska mycket både under en vinter och år från år. Men generellt så är det att byta ut snön mot regn längre söderut :meh:

Enklare eller svårare, annorlunda. Man får tänka på andra saker. Är inkomstskillnaderna i ett land stora blir dyra "saker" som hästar (och utrustning!) mycket stöldbegärligt. Finns säkert platser i Frankrike där man kan ha hästarna ute på nätterna om det inte är för mycket insekter.

En "fördel" i länder med stora inkomstskillnader är att man ofta har fullskötsel, och det gör ju livet enklare för hästägaren. Men bygger förstås på att den har hög inkomst ;)
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Jag anlitade en stor transprtör, som även fixade med intyg o så vidare.
Har hasten I ett trevligt stall, inte fancy, men hästarna är ute var dag (utom vid lite extremare väder som pållarna här inte är rustade för, dvs. inte har täcken för) men det är sällan. De går inte ute på nätterna för det är stor risk för stöld (och där med slaktas o äts de).

Min hast trivs väldigt bra. de har lite konstiga ideer ibland här, men drabbar sällan mig. bor inte I en hästnation, utan det finns endast ca 6000 hästar I landet, så är inte så jätte kunnigt här. men I det stora hela går det bra.

Den enda stora nackdelen just I mitt stall är att de får sista givan med hö när de kommer från hagen, vilket vintertid kan vara redan kl 16... jag loser detta med att själv lägga in ordentligt med hö I boxen samt ett par smhn nät så hon har att äta hela natten.
Hästarna har även hö I hagen, föutom när det är lerigt (kortare perioder) och även då loser ajg emd att ordna nät I hagen.

Är I övrigt mkt billigare med hast här för mig, trots att jag har fullservice (förutom att jag ordnar med extra hö och förbereder krafftfoder eftersom hon inte äter havre som d andra). jag får även hjälp av stallägaren när jag är hemma 2 mån på sommaren och de är snälla o staller upp på mina för dem "konstiga" ideer ibland. :)
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Det är väldigt stor skillnad på klimatet i södra Italien och södra Frankrike! Skulle nog inte vilja ha hästar i värmen och torkan i södra Italien på sommaren. Norra Italien har däremot bra klimat om man kommer upp i bergen (men de har å andra sidan vinter med snö). Om ni ska testa klimatet måste ni ju vara på varje plats en längre tid i flera år, det kan ju variera ganska mycket både under en vinter och år från år. Men generellt så är det att byta ut snön mot regn längre söderut :meh:

Enklare eller svårare, annorlunda. Man får tänka på andra saker. Är inkomstskillnaderna i ett land stora blir dyra "saker" som hästar (och utrustning!) mycket stöldbegärligt. Finns säkert platser i Frankrike där man kan ha hästarna ute på nätterna om det inte är för mycket insekter.

En "fördel" i länder med stora inkomstskillnader är att man ofta har fullskötsel, och det gör ju livet enklare för hästägaren. Men bygger förstås på att den har hög inkomst ;)

Har i första hand Frankrike i åtanke, men är osäker på om det är för kallt där vintertid, därför har vi även pratat om södra Italien.
Norra Italien bör väl ha samma klimat som södra Frankrike??
Vill inte ha regn hela vintern!
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Nu vet jag ju inte var du bor, men upplever du det som svårt att få tag i foder, så som Lindsen har det i Holland?
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Men det kanske inte regnar lika länge där som vi har det kallt här?????
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Generalisera vet jag inte om det är, det är min bild av stallen och hästhållningen här. Nu pratar jag inackorderingstall. Finns säkert många privata stall där det ser bättre ut. När vi skulle flytta hit så var vi runt i säkert 30 olika stall och tittade, tillslut orkade jag fan inte se mer. :mad: vad är din bild av hästhållningen i Holland då?

Kan ju tillägga att det enda stall jag hittade med 2 timmar utevistelse i grushage på vintern och 3 h på sommaren, 4 fodringar/dag och mockning 6 dagar i veckan (de flesta hade mockning endast 2 dagar/vecka) var 7 mil hemmifrån och man kommer ganska långt i Holland på 7 mil så radien vi letade var rätt stor. Det var där han fick magsår efter 3 veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Att flytta utomlands med häst

Bor i slovakien.
Hö ingår i stallhyran. Kvaliteten är väl ifs lite varierande. vet faktiskt inte hur det skulle vara att själv försöka få tag på det, men skulle inte tro det är något jätteproblem, är ganska mkt jordbruk här så någon bonde som kan sälja går nog enkelt, eller genom något annat stall.
Vanligt foder är inget problem. jag kan välja mellan felra olika märken och sorter på lokala hästaffären. de har mest olika tyska märken för inget produeras här. använder havrefri musli och lucerna hack till min.
var lile knepigt att få tag på betfor, men med hjälp av stallägaren gick även det, det är väldigt ovanligt här så även det import.

veterinärvården är billig här. men har trots d hasten försäkrad, mest för att ajg vill ha försäkring när hon kommer till sverige igen. Agria är inte så förtjusta i att försäkra i utlander, så byte till folksam som inte har krånglat det minsta. men beroende på var man flyttar så är det batter att frösäkra i det alndet, men här finns inte ens djurförsäkringar....
 
Sv: Att flytta utomlands med häst

Kanske helt olika delar av landet då. Men det låter konstigt att det skulle vara så olika. jag överdriver verkligen inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
919
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 088
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp