Att flytta hästen långt

Sv: Att flytta hästen långt

Min nya häst åkte sträckan Gävle-Skellefteå med Grens för två veckor sen. Supersmidigt! Dom ringde efter vägen och talade om ungefär när dom beräknade vara framme och lovade att ringa igen när dom passerat Umeå. Det gjorde dom också, så då hade vi 1,5 timme på oss att förbereda =) När dom anlände lastade dom snabbt och smidigt om henne till vår transport då vi fick köra henne sista biten hem till stallet själva. Mycket proffsigt må jag säga och jag är jättenöjd =)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Hinna hem från jobbet och såna små detaljer... ;) stallet hemma på gården och allt förberett så varför sitta där och häcka om det dröjer flera timmar tills hästen kommer. :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

*kl

Vad gör man när man fått ett pris på telefon, vid bokning av transporten, och ett helt annat när fakturan kommer?
Känner mig lite lurad när priset är över 1000 kr dyrare än vad som sagts i förväg, men vad kan jag göra för att bevisa det? Inget antar jag... :mad: Känns jättetråkigt, då jag varit nöjd med transportören tidigare... Svaret jag fick nu var att "han inte tänkt på uppstallningskostnaden".
 
Sv: Att flytta hästen långt

Jag har två hästar som åkte Kentucky- Long Island, karnatän 30 dagar, flyg till JFK-Liege och sedan Lastbil Liege- Sverige. Ingen av hästarna var van att trasnporteras, den ena hade åkt trasnport två gånger tidigare i sitt liv och då korta turer.. Trots det kom de fram i bra skick, även om det tagit tid innan de riktigt hämtat sig. Men din resa är ju betydligt kortare. Ville mest säga att även oerfarna hästar kan resa bra även om det är långt.
 
Sv: Att flytta hästen långt

Kontakta någon travtränare inne på Åbytravet. De kan säkerligen ge dig ett nummer till en hästtransportör, travtränarna skickar hästar land och rike runt och de vet vad det är för folk de har å göra med.
 
Sv: Att flytta hästen långt

*kl

Vad gör man när man fått ett pris på telefon, vid bokning av transporten, och ett helt annat när fakturan kommer?
Känner mig lite lurad när priset är över 1000 kr dyrare än vad som sagts i förväg, men vad kan jag göra för att bevisa det? Inget antar jag... :mad: Känns jättetråkigt, då jag varit nöjd med transportören tidigare... Svaret jag fick nu var att "han inte tänkt på uppstallningskostnaden".

Jag hade skriftligt bestridit den fakturan, med att jag hade fått en muntlig prisuppgift på bla bla, och att det egentliga priset får enbart avvika med 10% från den prisuppgiften, vilket blir bla bla.

/Camilla
 
Väcker tråden och lånar sista knappen.

Ska inom snar framtid flytta från Växjö till Gävle vilket innebär en liten nätt resa för mig och min fyrbenta.
Då jag ändå ska ha med mig bil och transport upp så har jag faktiskt tänkt att köra själv. Min häst är dessutom väldigt kräsen med vilka transporter/lastbilar som är OK så då känns det bra att välja en transport som han "godkänt".

Vill gärna ha tips att tänka på under resan.
Bör eller bör jag inte låta honom äta under resan? Eller bara äta när vi står still?

För att få i honom vätska har jag tänkt ge betfor med MASSA vatten.
Och det då när vi stannar. Jag kommer stanna och ta ut honom under resans gång.

Andra tips inför den långa resan? :)
tacksam för svar...
 
Det längsta jag kört själv är 3h så inte i närheten men ett tips är att blöta höet också

Jag hade låtit hästen ha hö att tugga under hela resan :)

Jag hade inte haft på transportskydd, de kan bli varmt, fuktigt och kliigt för hästen. Helst naken på benen om hästen inte är ett monster

Bra ventilation i släpet men det tycker jag slltid man ska ha ;)

Tänka på att köra förnuftigt såklart :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Min nya häst åkte sträckan Gävle-Skellefteå med Grens för två veckor sen. Supersmidigt! Dom ringde efter vägen och talade om ungefär när dom beräknade vara framme och lovade att ringa igen när dom passerat Umeå. Det gjorde dom också, så då hade vi 1,5 timme på oss att förbereda =) När dom anlände lastade dom snabbt och smidigt om henne till vår transport då vi fick köra henne sista biten hem till stallet själva. Mycket proffsigt må jag säga och jag är jättenöjd =)

Har också superbra erfarenhet av dom. Funkat toppen, hästarna har åkt bra och inte så dyrt. Och de hjälper till att lasta på ens egen transport om det krånglar. Rekommenderar verkligen! :)
 
Väcker tråden och lånar sista knappen.

Ska inom snar framtid flytta från Växjö till Gävle vilket innebär en liten nätt resa för mig och min fyrbenta.
Då jag ändå ska ha med mig bil och transport upp så har jag faktiskt tänkt att köra själv. Min häst är dessutom väldigt kräsen med vilka transporter/lastbilar som är OK så då känns det bra att välja en transport som han "godkänt".

Vill gärna ha tips att tänka på under resan.
Bör eller bör jag inte låta honom äta under resan? Eller bara äta när vi står still?

För att få i honom vätska har jag tänkt ge betfor med MASSA vatten.
Och det då när vi stannar. Jag kommer stanna och ta ut honom under resans gång.

Andra tips inför den långa resan? :)
tacksam för svar...

Den sträckan är på drygt 60 mil, jag skulle inte stannat och lastat ut under resan. Har åkt 70- samt 80 mil långa sträckor ett flertal gånger med min gammelhäst. Har haft hönät hela sträckan och gjort ett längre stopp på ca 1 h (men inte lastat ur). Stanna till med jämna mellanrum, erbjud vatten och kolla att allt är ok. Men överlag tycker jag att man lugnt ska ta sig från punkt A till B så snart man kan. :)
 
Den sträckan är på drygt 60 mil, jag skulle inte stannat och lastat ut under resan. Har åkt 70- samt 80 mil långa sträckor ett flertal gånger med min gammelhäst. Har haft hönät hela sträckan och gjort ett längre stopp på ca 1 h (men inte lastat ur). Stanna till med jämna mellanrum, erbjud vatten och kolla att allt är ok. Men överlag tycker jag att man lugnt ska ta sig från punkt A till B så snart man kan. :)

Tack för ditt svar, kanske jag helt enkelt inte ska lasta ur då... Men däremot stanna en lite längre tid... Och kolla till vartefter. Och hönät får det kanske bli då trots allt.

är lite nervös för resan faktiskt :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Gnägg Ska flytta till nytt stall om ett par veckor och funderar på att rida hästen till det nya stallet istället för att böka med boka/hämta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp