Att flytta hästen långt

IslandsJulia

Trådstartare
Hej ni som kanske har varit med om detta mer än jag har! Jag funderar nämligen på att flytta från Göteborgs trakten upp till Härnösand (som ligger lite ovanför Sundsvall). Jag har funderat på hur det skulle gå att köra med en vanlig transport och kommit fram till att det nog inte hade varit så roligt för hästen att stå där i ett x antal timmar.. Då måste man väl stanna och ta ut och gå lite med hästen några gånger, och vatten kan den ju inte ha i transporten, eller?
Sedan funderade jag på hur det skulle vara om man anlitade en hästtransportfirma att köra hästen för mig, men jag vet inte vilka som är seriösa och desto mindre seriösa då det tyvärr finns de som är oseriösa här i landet..

Jag har ingen egen erfarenhet av att "frakta" en häst så pass långt och har endast varit med om att titta in och lasta på en häst i en sådan hästtransportlasbil då jag sålde min gamla häst.

Och min häst som är en islandshäst på 7 snart 8 år har inte heller fraktats längre än från Vårgårda till mig, så jag vet inte hur han kommer reagera på detta...

Hur ska jag göra?
Vet ni några seriösa firmor?

:confused:

/Julia
 
Sv: Att flytta hästen långt

Hej!
Jag tror inte du får köra så långt själv med hästen utan att pausa. Är inte helt säker på vad som räknas med paus heller, men vet att de stora transportfirmorna övernattar i vissa fall. Jag har skickat med transportfirma några gånger och det har alltid gått bra. Hästarna åker för det mesta mycket bättre i lastbil än i släp. Har varit fina lastbilar med kunniga chaffuörer vad jag har upplevt! :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

När jag köpte häst som skulle skickas Skåne - Härnösand skickade jag honom med lastbil. Han var då 1 år och var i fint skick när han kom fram, de hade då övernattat i Stockholm.
Har även använt denna firma tidigare för transport till västkusten och från Stockholm och alltid varit mycket nöjd

PMar om vilket företag.
 
Sv: Att flytta hästen långt

Jag har låtit min häst åka lastbil Stockholm - Åre tur och retur. Det har kostat 2000kr + moms.(dagstur) Hade jag kört själv hade det blivit en resa på närmare 10h säkert om man hållt hastigheter och andra lagar om att låta pållen sträcka på benen.

Lastbilarna har lite andra regler eftersom dom är säkrare och bekvämare för hästarna så de kan köra på!

Helt klart värt varenda krona att skicka på lastbil!!

Blir det så att transporten övernattar så tror jag du får lägga på en tusenlapp på priset. Min kompis betalade runt 3500kr Laholm - Stockholm med övernattning.

Dom flesta är nog ändå seriösa. Kolla i ridsport vilka som har råd med dyrast annonser ;) Där skyltas också med alla bevis dom har för att köra osv... Ring sedan runt och fråga hur det går till och lita sedan på din magkänsla :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Ah jag tänkte väl att man inte kan köra så långt ensam utan att låta hästen komma ut och sträcka på benen och sådant. Men det känns ju också rätt skönt om hästen får åka i en stor transport där de faktiskt har boxar med vatten och mat i, och även lite andra hästar troligtvis som sällskap!
 
Sv: Att flytta hästen långt

Som jag skrev till dig så verkade det företaget rätt lovande! Åker de ofta eller vet du inte det? :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Tack! Där fick jag lite pris också, det har jag också velat veta (glömde bara att posta det också). Tack! :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Vi har också anlitat dem ett antal gånger, Motala-Östersund, Östersund-Laholm, och nån fler tur. Inga problem! Samma firma ;) En nackdel dock - inte en enda av gångerna, varken vid hämtning eller avlämning av häst, har de ringt i tid om när de kommer. Dvs de säger alltid att de ska höra av sig sådär 1 timme innan de anländer, men ringer sådär 10-15 min i förväg! Rätt irriterande, men hästarna har alltid kommit fram som de ska och verkar åka väldigt bra med dem.
 
Sv: Att flytta hästen långt

Jag har flyttat hästar långt på båda sätt och föredrar helt klart transport-företag.

Flyttarna har skett från södra Dalarna till norra norrbotten, så det är nog jämförbart i avstånd med vad du har. Vid flytt med transport bakom vanlig bil så pausade vi en gång, hästarna fick röra på sig, vila, dricka osv. Vid flytt med transportör så åkte en häst rakt upp utan paus, medan en (med annat bolag) stannade på natt-vila i stockholm. Jag har dock fått hämta de företagstransporterade hästarna mellan 15 - 25 mil hemifrån så det har blivit både och för dem.

At jag trots allt föredrar "fraktbolag" har att göra med att det är fruktansvärt jobigt att åka bil så långt själv, att veta att hästarna har det bättre i en stor buss, och att det kostar ungefär samma.
 
Sv: Att flytta hästen långt

Fraktade min häst från Sverige till östeuropa nu i sommar. Gick aldelles utmärkt. tog en vecka, då hästen fick åka till holland först oc sedan vidare med nytt transportbolag (dock arrangerat genom det bolaget som hämtade henne i stockholm). Det gick superbra, fick en glad och frisk häst som klev ur transporten här.

Företaget jag bokade med var mkt bra, vill du veta vilket är det bara att skicka PM. De levererar över hela sverige som jag förstod det.
 
Sv: Att flytta hästen långt

Vi har också anlitat dem ett antal gånger, Motala-Östersund, Östersund-Laholm, och nån fler tur. Inga problem! Samma firma ;) En nackdel dock - inte en enda av gångerna, varken vid hämtning eller avlämning av häst, har de ringt i tid om när de kommer. Dvs de säger alltid att de ska höra av sig sådär 1 timme innan de anländer, men ringer sådär 10-15 min i förväg! Rätt irriterande, men hästarna har alltid kommit fram som de ska och verkar åka väldigt bra med dem.

+1 på den.
Men jag fick ju alltid ett ungefärligt svar om när dom skulle vara på plats. Och så ringde jag själv ca en timme innan den tiden och hörde om den fortfarande gällde.
Och chauffören svarade alltid när jag ringde :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Dom anlitade jag senast för köra dräktigt sto Skåne - Skövde och stoet mådde prima när hon kom fram :)

För några år sen använde jag dem med för Skåne - Stockholm och de kom fram så sent så jag kunde hämta min häst på uppstallningsplatsen.
Som för övrigt är väldigt fräscht stall vid skråmsta stuteri! Så de står bra nattetid med kan jag meddela :) !
 
Sv: Att flytta hästen långt

Skojar du med mig nu eller?
Jag körde min häst till skråmsta och lämnade där och så skulle lastbilen ta med hästen dagen efter till östersund.

Är inte imponerad av det stallet... inga fönster och trångt och jävligt? (fast boxarna var stora) Men dom kanske har bytt stall nu? Detta var hösten 2009

29533359.jpg



Men jag är supernöjd med firman i alla fall även om skråmsta-stallet inte var så snyggt. Hästarna har mått finfint när dom klivit av lastbilen :)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Jag satte min häst på lastbil från Luleå-Åmål
Kostade 4000.- från stall till stall, inkl övernattning + all utrustning jag fick med
 
Sv: Att flytta hästen långt

Så såg det inte ut när jag hämta. Var ljust och öppna boxdörrar :o
 
Sv: Att flytta hästen långt

Lastbil hade jag valt. SKickade min häst 43 mil förra veckan. Hon stod som ett ljus med vatten och mat pauser. 2750 kr betalade jag! Grens var det som körde. Super bra verkligen!
 
Sv: Att flytta hästen långt

Fast det är ju inte unikt just för deras företag att ringa 10-15 min innan de kommer. Har använt andra före dessa, och där gör dom samma sak. Fast vad spelar det för roll kan man tycka..man är väl ändå på plats i god tid innan hästen anländer ändå. Vad tex ska man göra om dom ringer 1 timme innan...fika extra mycket, sova eller ;)
 
Sv: Att flytta hästen långt

Varje gång nån kört åt mig har jag bett dem ringa 45 min innan för då hinner jag i ro ut och alla har ringt när jag bett :) Vissa tom när de blir försenade ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Gnägg Ska flytta till nytt stall om ett par veckor och funderar på att rida hästen till det nya stallet istället för att böka med boka/hämta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp