Att flyga med Ryanair

Hur illa är det, egentligen? Jag har hört så många negativa saker om detta bolag och försökt undvika det som pesten, men när jag nu bokade biljetter för att hälsa på en kompis i Barcelona var det det enda flygbolaget som flög direkt så jag blev så illa tvungen. Och jag, som annars räknar mig som mycket resvan, känner mig faktiskt lite olustig till mods.

Någon som har några tips, "fällor" man ska se upp för och liknande? Eller kanske rentav en riktig liten solskenshistoria för att väga upp allt det dåliga jag hört? :D

Och ptja, skulle ni råka sitta inne på lite Barcelona-tips så får ni gärna dela med er av det också!
Det är ju verkligen inte bekvämt. Trångt o hårda säten. Men har aldrig upplevt förseningar lr dyl.
 
@Dressyrtjejen_97 Nä det lät inte som någon speciellt rolig upplevelse! Kallt brukar det dock vara ombord tycker jag, som inte heller är särskilt frusen av mig i vanliga fall. Enligt pappa pilot släcker man ned kabinbelysningen vid start och landning i mörker för att inte störas av att det ger reflexer från molnen. Kanske var det en så pass kort flygning att de helt enkelt inte brydde sig om att tända mellan start och landning? En annan förklaring kan vara att t.ex. någon passagerare bett om att det ska hållas nedsläckt hela vägen.

@Hagens_Zorba Jamen Norwegian flyger jag med typ jämt, så är det inte svårare än så ska det säkert gå vägen! :)

@Sörlatungu Härligt att höra! Har du händelsevis varit på Glasgow Prestwick nån gång? Det är därifrån jag flyger, men jag är van vid Glasgow International och Edinburgh jag!

@Killaloe De är lite sneaky alltså... Eller mycket sneaky. Det ante mig! Får packa färdkost så det räcker för en hel barnfamilj då :D

Mycket möjligt det där med kylan, men jag vet inte. Tyckte iaf att det var ovanligt kallt. Angående belysningen så var det ju som sagt nedsläckt hela tiden... Flygtiden var typ 1 h 45 min eller 2 h, typ något sånt. Så det var liksom inte Bromma-Skavsta vi pratade om heller... :wtf:
 
Någon annan har säkert skrivit det men glöm för guds skulle inte att checka in online 24 timmar innan, annars blir det dyr böter. I övrigt är det relativt otrevlig personal, stressig stämning och hårda plastsäten, men ingenting man inte står ut med några timmar :D
 
Mycket möjligt det där med kylan, men jag vet inte. Tyckte iaf att det var ovanligt kallt. Angående belysningen så var det ju som sagt nedsläckt hela tiden... Flygtiden var typ 1 h 45 min eller 2 h, typ något sånt. Så det var liksom inte Bromma-Skavsta vi pratade om heller... :wtf:
När jag flög från New York släckte de också i planet för att folk som ville skulle kunna sova. Det var ett 8 (?) timmars flyg och vi åkte runt 19-20 på kvällen och kom fram tidig morgon. De som inte ville sova hade en egen lampa över sig, film osv. De tände vissa av lamporna vid måltider (så att det blev ett mjukt ljus), ingen klagade på det såvitt jag vet och det var ett omtyckt och välkänt flygbolag.
 
Man får väl vad man betalar för helt enkelt. Trångt, obekväma stolar, inredning som medvetet gjorts för att se billig ut, reklam precis överallt, hysterisk boarding vid fulla flighter, och, helt krasst, crew som inte får jobb någon annanstans.

Jag har flugit Ryan air en gång, blev bjuden på resan. Har inga planer på att göra om det om jag verkligen inte är tvungen. Framför allt pga villkoren för deras personal. Har flertalet vänner i flygbranschen och är inte direkt avundsjuk om man säger så.

Att flyga Ryan air med hänvisning till att man tar sig från a till b utan problem är väl ungefär som att köpa dansk fläskfilé för 39:-. Det är klart att man blir mätt om man står ut med eftersmaken.
 
Att flyga Ryan air med hänvisning till att man tar sig från a till b utan problem är väl ungefär som att köpa dansk fläskfilé för 39:-. Det är klart att man blir mätt om man står ut med eftersmaken.
Absolut, bra poang. I mitt eget fall vill jag dock att forsvara mig med att alla andra alternativ hade haft negativa konsekvenser framforallt for miljon, med fler flyg och ovriga resor (forst till Amsterdam och sedan till Barcelona t.ex.). Och sa tog jag sjalvklart hansyn till min egen comfort - det ska jag inte sticka under stol med - nar det stod mellan en resa pa runt 2 timmar med Ryanair och en pa runt 6 timmar med t.ex. KLM.

Men visst, man ska vara medveten om konsekvenserna av sina val och for egen del forsoker jag som sagt undvika detta bolag i storsta mojliga man aven om jag i detta fall inte lyckades. Sedan kan jag inte lata bli att undra om inte andra lagprisbolag som t.ex. EasyJet och Jet2 aven de har ratt vardelosa personalforhallanden, aven om Ryanair nu ar det klart mest okanda. Men det ar sadant man (jag) bara kan spekulera i!
 
Men visst, man ska vara medveten om konsekvenserna av sina val och for egen del forsoker jag som sagt undvika detta bolag i storsta mojliga man aven om jag i detta fall inte lyckades. Sedan kan jag inte lata bli att undra om inte andra lagprisbolag som t.ex. EasyJet och Jet2 aven de har ratt vardelosa personalforhallanden, aven om Ryanair nu ar det klart mest okanda. Men det ar sadant man (jag) bara kan spekulera i!

Visst är det så! Alla lågprisbolag har mer eller mindre värdelösa personalförhållanden. Men eftersom frågeställningen handlade om Ryan skrev jag bara om dem :)
 
Visst är det så! Alla lågprisbolag har mer eller mindre värdelösa personalförhållanden.
Ja, Norwegian är väl rätt dåliga också? Jag flyger alldeles för ofta med dem, just pga att de är de enda som flyger direkt.
 
Har åkt med dem de senaste gångerna till London. Har gått väldigt smidigt och har inte reagerat på vare sig sätena eller personalen.
 
Man får väl vad man betalar för helt enkelt. Trångt, obekväma stolar, inredning som medvetet gjorts för att se billig ut, reklam precis överallt, hysterisk boarding vid fulla flighter, och, helt krasst, crew som inte får jobb någon annanstans.

Jag har flugit Ryan air en gång, blev bjuden på resan. Har inga planer på att göra om det om jag verkligen inte är tvungen. Framför allt pga villkoren för deras personal. Har flertalet vänner i flygbranschen och är inte direkt avundsjuk om man säger så.

Att flyga Ryan air med hänvisning till att man tar sig från a till b utan problem är väl ungefär som att köpa dansk fläskfilé för 39:-. Det är klart att man blir mätt om man står ut med eftersmaken.

Lite överdrivet kan jag tycka. Deras personal har varit underbara alla gånger vi rest, vänliga och hjälpsamma.
Planen är inte sämre och mer obekväma än tex SAS inrikes plan, där blir man både döv och har ont i ryggen i en vecka om du har otur.

Aldrig varit med om någon hysterisk boarding heller. Senaste resorna har man fått sittplats på biljetten, tror det är standard nummer.
 
Lite överdrivet kan jag tycka. Deras personal har varit underbara alla gånger vi rest, vänliga och hjälpsamma.
Planen är inte sämre och mer obekväma än tex SAS inrikes plan, där blir man både döv och har ont i ryggen i en vecka om du har otur.

Aldrig varit med om någon hysterisk boarding heller. Senaste resorna har man fått sittplats på biljetten, tror det är standard nummer.

Jag påstod aldrig att personalen på Ryanair inte är trevliga och hjälpsamma. Det är de säkert. Problemet är inte hur de anställda behandlar resenärerna utan hur Ryanair behandlar de anställda.

Vad jag menade med crew som inte får jobb någon annanstans var att det är nog väldigt få anställda hos "vanliga" flygbolag som frivilligt skulle börja flyga för Ryan. (Hos Ryan är piloterna inte anställda utan har eget bolag som Ryan anlitar. Detta så att Ryanair ska slippa oväsentligheter som sociala avgifter, sommarsemester och fackförbund). Ryanair är iofs inte ensamma om detta.

Om Ryan har börjat med säten som går att fälla bakåt och platsbiljetter så är det ju positivt, men det vore ju trevligare om de började förbättringarna med personalvillkor och att följa ARN :)
 
Jag påstod aldrig att personalen på Ryanair inte är trevliga och hjälpsamma. Det är de säkert. Problemet är inte hur de anställda behandlar resenärerna utan hur Ryanair behandlar de anställda.

Vad jag menade med crew som inte får jobb någon annanstans var att det är nog väldigt få anställda hos "vanliga" flygbolag som frivilligt skulle börja flyga för Ryan. (Hos Ryan är piloterna inte anställda utan har eget bolag som Ryan anlitar. Detta så att Ryanair ska slippa oväsentligheter som sociala avgifter, sommarsemester och fackförbund). Ryanair är iofs inte ensamma om detta.

Om Ryan har börjat med säten som går att fälla bakåt och platsbiljetter så är det ju positivt, men det vore ju trevligare om de började förbättringarna med personalvillkor och att följa ARN :)

Absolut, bra personalvillor hade ju varit trevligt.
Men jag tycker inte att det är mer konstigt att flyga med dem än att köpa kläder på tex HM.
 
Om någon annan hade flygit direkt så hade jag flygit med dom. Men nu gör bara Ryan Air det. Precis som TS sparar jag en halv dag mot om jag ska flyga med KLM eller Lufthansa + att jag får betala mer. Betala mer det hade jag iof stått ut med, så ofta flyger jag inte. Men när man inte har obegränsat med dagar att hälsa på hemma så värderar jag mer att få totalt 1 dag mer med min familj. Har aldrig haft en stökig eller stressig boarding eller mött otrevlig personal. Jämfört med de jag annars flyger med är enda skillnaden att jag inte får mat i biljettpriset (som då iof är högre och maten är oftast halvt oätligt hur som helst) utan får köpa den separat om jag vill ha. Men på en 1,5 timmes flygning behöver jag inte äta liksom.
 

Liknande trådar

Äldre Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair? Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska åka med det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp