Att flyga med Ryanair

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hur illa är det, egentligen? Jag har hört så många negativa saker om detta bolag och försökt undvika det som pesten, men när jag nu bokade biljetter för att hälsa på en kompis i Barcelona var det det enda flygbolaget som flög direkt så jag blev så illa tvungen. Och jag, som annars räknar mig som mycket resvan, känner mig faktiskt lite olustig till mods.

Någon som har några tips, "fällor" man ska se upp för och liknande? Eller kanske rentav en riktig liten solskenshistoria för att väga upp allt det dåliga jag hört? :D

Och ptja, skulle ni råka sitta inne på lite Barcelona-tips så får ni gärna dela med er av det också!

Har rest med Ryanair tur och retur på en semester för två år sen. Inga konstigheter alls.
Tror tom jag gjorde nån liknande tråd om det :p

Var bara noga med att handbagaget inte är för stort. De hade ordentlig koll när vi skulle hem. Läs på om deras regler bara så är det ingen fara.

Har rest med dom massa gånger, senast två gånger i somras och har en till resa bokad med dom om en månad. Har aldrig varit några problem. Många av deras plan har väldigt hårda plastsäten, men det är nog det enda negativa jag har att säga om dom ;)

Har rest med dem många gånger. Visst är det inte lika bekvämt som de flesta andra flygbolag, men för korta resor där det bara handlar om att komma från A till B tycker jag det fungerar bra. Har haft försening en gång med ryanair, och då var det RIKTIGT rörig på flygplatsen (liten flygplats som de ofta använder sig av och massor folk). Sedan är alla tillval ganska dyra.

Kul med resa till Barcelona! :)

Mina problem med Ryan Air är:

* så länge det funkar funkar det, men vid minsta problem är de svåra att ha att göra med. Noll flexibilitet.
* urusla villkor för sina anställda
* obekväma säten
* inte supertrevlig personal
* dåliga flygplatser (oftast)

Jag flyger inte Ryan Air om jag inte absolut måste.

Ryanair är bra, dock dyrare för tillfället än det varit tidigare år tycker jag.
Det som kostar extra ä om du ska ha väska, sen handbagaget får du bara ha en väska , allt ska få plats i en normalstor ryggsäck ungefär.
Tycker alltid de är bra med tider, dock kör dom med att skriva ut något längre restid för att sedan skryta med att de alltid är lite före eller i tid tror jag =D

Flyger ofta med Ryan Air då det är dom enda som flyger direkt till Sverige från Bremen. Om man bara är noga och följer deras regler är det inga problem. Men du får bara tex ha 1 handbagage och då är det 1. Inte som på andra flyg då du kan ha en kabinväska + handväska. Var noga med måtten, de kollar de noga. Men med en godkänd väska och bara 1 är det inga problem. Lite obekväma flygstolar men med en flygtid på ca 1,5 timme är det inte viktigt alls för mig. Nackdelen är att jag landar i Nyköping. De andra jag kan välja är KLM eller Lufthansa och med dom måste jag sitta i Paris eller Amsterdam 3-4 timmar och flyga 2 x 1,5 timme så jag tjänar tid ändå. Dessutom är det billigare. Men kolla noga vad du bokar. Allt kostar extra så man måste ha koll. Mer koll än hos andra flygbolag som oftast är mer generösa. KLM säger inget om du har tex 2-3 kg övervikt på ditt bagage men hos Ryan Air får du betala extra och det är mycket dyrare än om du redan innan resan bokar till extra kilon i ditt bagage.

Skönt att höra lite positivt om dem i alla fall, det var precis vad jag behövde! Att det inte är det allra bekvämaste alternativet förstår jag, men med tanke på att det rör sig om knappt 2 timmar så känns det som ett ickeproblem. Och det här med att de endast tillåter ett styck handbagage är jag rätt van vid då både EasyJet och Jet2 har samma regler. Ska dock vara noga med att kolla måtten en extra gång!

@niphredil Just deras vidriga personalpolitik är en stor anledning till att jag försöker att undvika dem, har bott tillsammans med en tjej som jobbat som flygvärdinna för Ryanair och fick höra helt vansinniga historier. Inte konstigt att personalen inte är supertrevlig, liksom. Tyvärr. Men nu hade jag dessvärre inte mycket till val. Håll tummarna för att jag inte kommer att behöva testa deras skills när det kommer till flexibilitet!

Har bara rest med Ryan Air en gång, på vägen hem från en sak, när Lufthansas plan inte kunde åka av någon anledning.
Jag är inte flygrädd, och aldrig varit. Men det här var det värsta jag någonsin varit med om i flygväg, i hela mitt liv.

Till att börja med när vi skulle gå på planet stod de och "föste" oss runt som kor ungefär. Hittade man inte sin plats direkt så blev man tillsagd. Men det var ingenting mot vad som komma skulle... Planet gick kanske 18-19 på kvällen och skulle landa 20.30 typ. Inte jättesent alltså. Direkt när planet hade startat släckte de ner överallt, så det var helt svart. Oklart varför. Så förblev det hela resan. Men inte nog med det; Det var så kallt inne på planet att man höll på att frysa ihjäl! Det här var i mars, utomhustemp. var runt 10.C kanske, men jag satt inne i planet med dubbla koftor, och trots att jag är varmblodig så frös jag som en hund. Det kan knappt ha varit över 0:an där inne. Så sammanfattningsvis; Otrevligt, mörkt och kallt. :rage:

Hur illa är det, egentligen? Jag har hört så många negativa saker om detta bolag och försökt undvika det som pesten, men när jag nu bokade biljetter för att hälsa på en kompis i Barcelona var det det enda flygbolaget som flög direkt så jag blev så illa tvungen. Och jag, som annars räknar mig som mycket resvan, känner mig faktiskt lite olustig till mods.

Någon som har några tips, "fällor" man ska se upp för och liknande? Eller kanske rentav en riktig liten solskenshistoria för att väga upp allt det dåliga jag hört? :D

Och ptja, skulle ni råka sitta inne på lite Barcelona-tips så får ni gärna dela med er av det också!

Så länge du läser det "finstilta" under bokningens gång och gör rätt har du inget att frukta (precis som hos Norwegian), i princip alla som beklagar på dessa två flygbolag sig har glömt bort något/ gjort fel/ dabbat sig under bokningens gång ...

Jag flyger med ryan air till både Irland och Skottland, och det har funkat jättefint varje gång. En gång har planet varit typ 10 minuter försenat, men annars har det snarare gått några minuter innan det "ska" gå. Har inte varit med om att de är otrevligare där än någon annanstans, är väl som ställen är mest upplever jag; en del är supergoa, vissa helt okej och andra kanske inte lika skojiga. Flygplatserna har också varit bra, de har ju landat på samma ställen som alla andra plan.

Däremot hade jag både kabinväska + handväska sist, och det var jag absolut inte ensam om, inga problem alls, de flesta hade nog mer än bara sin kabinväska att bära på tror jag.

* så länge det funkar funkar det, men vid minsta problem är de svåra att ha att göra med. Noll flexibilitet.
För att spinna vidare - blir det större problem så är de dessutom väldigt bra på att göra minsta möjliga. De vet liksom precis när de måste erbjuda ex mat och när de kommer undan med att inte göra det (och när mat kan vara samma sak som en muffins :grin: ). Så ja, jag håller med om att det är det sist bolaget en vill ha problem med :down: (Men ja, om det funkar så är det ju, rent flygmässigt, inte så mycket sämre än andra lågprisalternativ)

@Dressyrtjejen_97 Nä det lät inte som någon speciellt rolig upplevelse! Kallt brukar det dock vara ombord tycker jag, som inte heller är särskilt frusen av mig i vanliga fall. Enligt pappa pilot släcker man ned kabinbelysningen vid start och landning i mörker för att inte störas av att det ger reflexer från molnen. Kanske var det en så pass kort flygning att de helt enkelt inte brydde sig om att tända mellan start och landning? En annan förklaring kan vara att t.ex. någon passagerare bett om att det ska hållas nedsläckt hela vägen.

@Hagens_Zorba Jamen Norwegian flyger jag med typ jämt, så är det inte svårare än så ska det säkert gå vägen! :)

@Sörlatungu Härligt att höra! Har du händelsevis varit på Glasgow Prestwick nån gång? Det är därifrån jag flyger, men jag är van vid Glasgow International och Edinburgh jag!

@Killaloe De är lite sneaky alltså... Eller mycket sneaky. Det ante mig! Får packa färdkost så det räcker för en hel barnfamilj då :D

@Sörlatungu Härligt att höra! Har du händelsevis varit på Glasgow Prestwick nån gång? Det är därifrån jag flyger, men jag är van vid Glasgow International och Edinburgh jag!

@Killaloe De är lite sneaky alltså... Eller mycket sneaky. Det ante mig! Får packa färdkost så det räcker för en hel barnfamilj då :D

Svarar även angående Glasgow - det är verkligen en liten flygplats (typ Säve-storlek om det säger dig något) och det finns inte särskilt mycket att se/äta/göra i väntan på flyget. Men förutom det så är det väl inget fel på den och tåget som går dit ut funkade över förväntan att åka med :)

Och jaaa, de är sneaky! :D glöm bara inte att inte packa något gram för mycket - de är väldigt bra på att ta ut avgifter för övervikt (sist jag flög från Glasgow hade de dessutom den goda smaken att väga väskan igen, EFTER tax-freen :grin: )

D
Svarar även angående Glasgow - det är verkligen en liten flygplats (typ Säve-storlek om det säger dig något) och det finns inte särskilt mycket att se/äta/göra i väntan på flyget. Men förutom det så är det väl inget fel på den och tåget som går dit ut funkade över förväntan att åka med :)

Och jaaa, de är sneaky! :D glöm bara inte att inte packa något gram för mycket - de är väldigt bra på att ta ut avgifter för övervikt (sist jag flög från Glasgow hade de dessutom den goda smaken att väga väskan igen, EFTER tax-freen :grin: )
Där ser man! Hmm, undrar om man skulle kunna tjäna lite pengar på att ta med sig mat och sälja till andra stackars resenärer? :D

Väskan skall vägas minst tre gånger om, här ska de minsann inte ha något att klaga på! Värre blir det väl på väg hem...

Liknande trådar

Äldre Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair? Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska åka med det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar