Att fastställa kattfärger

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cytwise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 426
C

cytwise

Jag har en liten fråga om kattfärger eller snarare om hur man urskiljer vissa färger från andra på katter.
Det är så här att i den senaste kattkullen som jag har nu, finns det en liten tjej som är sköldpaddsfärgad. Jag har fått många såna förut men ingen som har varit smoke-aktigt i pälsen undertill. Dvs, ljusare i pälsen intill kroppen. Min kompis påstår att det är en sköldpadd-vit enbart varav mamman är en chokladsköldpadd, och längre ner i generna finns det även smoke och creme bl.a.
Så nu står jag rådvill och vet inte vilket färg denna kattunge egentligen är. Här finns några bilder på henne http://web.telia.com/~u85208892/katt/cookie/050328/gobit.html
(som jag kommer att uppdatera i sinom tid).

Finns det någon därute som kan hjälpa mej att fastställa hennes färgbeteckning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att fastställa kattfärger

Hon skulle kunna vara sköldpaddssmoke. Men för att hon ska kunna vara det så krävs det att någon av föräldrarna är silver, eftersom det är ett dominant anlag. Är ingen av föräldrarna silver eller smoke så är inte denna kattunge det heller.

Okies, att hon är sköldpaddsfärgad det vet jag, men.. choklad då?

Jag tycker hon ser för mörk ut för att vara choklad, men det är supersvårt att säga på bild, det borde du se bättre själv (är hon svart eller mörkbrun, helt enkelt). Om hon är smoke eller inte kan vi fortfarande inte svara på, vilken färg har pappan?

Nej, svart är hon inte. Brun är det, men undertill är det ljusare.
Naturligtvis skulle det vara enklare att fastställa färgen om det hade varit en bättre bild iofs. Men ännu så länge så är dessa bilder de enda jag har på henne. Och pappan är en röd-vit tigrérad bonnkatt.

Om pappan är huskatt så är det högst osannolikt att katten skulle vara choklad, eftersom chokladanlaget är väldigt sällsynt och normalt inte förekommer hos huskatt utan inblandning av raskatt. Det är ett anlag som t o m är sällsynt hos de flesta raskatter.

För att kattungen ska vara choklad så krävs det att bägge föräldrarna bär på chokladanlaget.

Enklaste sättet att se skillnad på svart och choklad är på nosspegel och trampdynor (de som inte är röda, förstås). En chokladfärgad katt har varmt chokladfärgade trampdynor och nosspegel. En svart katt har svarta till mörkbruna trampdynor och nosspegel

Jag tycker att det är en solkar svartsköldpadda. Ser hon lite brunaktig ut kan det bero på rufism, men av bilderna skulle jag definitivt säga svartsköldpadd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka