att få vad man betalar för

ameo

Trådstartare
Moderator
Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på trasiga bilar i sommar. 🙄
Det finns ju många prisklasser på spisar och fläktar. Frågan är, man brukar ju få vad man betalar för, men vad är det man missar om man köper från de lägre prisklasserna? Är det bara avancerade funktioner man missar eller är det kvalitet och/eller driftsäkerhet också?
Hur bra är t.ex Ikeas grejer i förhållande till det pris man betalar?
Andra lågprisgrejer?
 
Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på trasiga bilar i sommar. 🙄
Det finns ju många prisklasser på spisar och fläktar. Frågan är, man brukar ju få vad man betalar för, men vad är det man missar om man köper från de lägre prisklasserna? Är det bara avancerade funktioner man missar eller är det kvalitet och/eller driftsäkerhet också?
Hur bra är t.ex Ikeas grejer i förhållande till det pris man betalar?
Andra lågprisgrejer?
Vissa av Ikeas vitvaror är "märkesvaror" från välkända tillverkare som Electrolux/Siemens etc under eget namn och bra samt lika problemfria som märkenas vanliga vara, de har bara ett annat namn.

Annat kan var skumma prylar från Kina, som fungerar sådär.

Det finns folk som ägnar sig åt att hålla rätt på vad-som-är-vad bland Ikeas vitvaror, så med lite fiffiga googlingar så kan man hitta sådan information.

Jag vet att några grejer från Ikea, bl.a. en induktionshäll (som egentligen är en Electrolux) fått toppbetyg i Råd&Rön. Induktionshällen köpte vi härom året till vårt gästhus, och är mycket nöjda.

Frågan jag misstänker man ska ställa sig, är nog först och främst "vilka funktioner vill jag ha", och vilken prisklass, för att sedan leta tester och skippa sådant som fått dåliga betyg.

Man kan ju ibland fynda, t.ex. Elgiganten har ofta varor utan egentliga fel som säljs billigare, och titta efter "fjolårets modell" och liknande.
 
Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på trasiga bilar i sommar. 🙄
Det finns ju många prisklasser på spisar och fläktar. Frågan är, man brukar ju få vad man betalar för, men vad är det man missar om man köper från de lägre prisklasserna? Är det bara avancerade funktioner man missar eller är det kvalitet och/eller driftsäkerhet också?
Hur bra är t.ex Ikeas grejer i förhållande till det pris man betalar?
Andra lågprisgrejer?

Vi har IKEA rakt av vad gäller sådant i fältkontoret och det är den värsta skit jag varit med om (inbyggnadshäll, inbyggnadsugn, fläkt, kyl/frys samt diskmaskin). Jag skulle inte sätta in dem hemma om jag så fick betalt för det.

Kan en få tag på modeller som är tillverkade av tex Electrolux som @skogaliten säger är det väl värt att överväga IKEA men jag är rätt övertygad om att det är lågprisgrejor i kontoret...

Plus att även om de är tillverkade av ett "märkesnamn" så är det ofta deras lågprismodeller vilka kan innebär problem.

Generellt skulle jag säga att en får det en betalar för när det är frågan om vitvaror. Låg kvalité blir dyrt i längden om en får byta efter två år när prylen borde hållit i fem till 10 år.
 
Brorsan och jag insåg häromdagen att kolfiltret är snordyrt till hans köksfläkt. Det skulle gå på lite över 4000:- och det behöver bytas ut en gång per år enligt tillverkaren. Så värt är att kolla vad filter kostar ifall man har kolfilter.
 
Vissa av Ikeas vitvaror är "märkesvaror" från välkända tillverkare som Electrolux/Siemens etc under eget namn och bra samt lika problemfria som märkenas vanliga vara, de har bara ett annat namn.

Annat kan var skumma prylar från Kina, som fungerar sådär.

Det finns folk som ägnar sig åt att hålla rätt på vad-som-är-vad bland Ikeas vitvaror, så med lite fiffiga googlingar så kan man hitta sådan information.

Jag vet att några grejer från Ikea, bl.a. en induktionshäll (som egentligen är en Electrolux) fått toppbetyg i Råd&Rön. Induktionshällen köpte vi härom året till vårt gästhus, och är mycket nöjda.

Frågan jag misstänker man ska ställa sig, är nog först och främst "vilka funktioner vill jag ha", och vilken prisklass, för att sedan leta tester och skippa sådant som fått dåliga betyg.

Man kan ju ibland fynda, t.ex. Elgiganten har ofta varor utan egentliga fel som säljs billigare, och titta efter "fjolårets modell" och liknande.
Jag har induktionshäll och fläkt från Ikea både i min lgh och i mitt sommarhus. Funkar kanonbra, särskilt hällen kan jag inte se hur den skulle kunna vara bättre? Den gör sin grej utan problem så att säga. Alla våra vitvaror i köket är från Ikea och har inte varit några problem med något, tror det mesta (allt?) är från Electrolux. Åtminstone diskmaskin och inbyggnadsugn som vi behövt reparera (barn som snubblat på luckan och varmluftsaggregat som gick sönder efter 5 år minus typ 1 vecka och gick på garantin..) .
 
Brorsan och jag insåg häromdagen att kolfiltret är snordyrt till hans köksfläkt. Det skulle gå på lite över 4000:- och det behöver bytas ut en gång per år enligt tillverkaren. Så värt är att kolla vad filter kostar ifall man har kolfilter.
Värt att göra en sväng på google för det och letat kopior. Vi hittade t.ex en sida med kopior på filter till ventilationen i förra huset för en bråkdel av summan. De skulle bytas 2 ggr/år. Originaldelar kunde bara företag köpa och då tillkom installationen, 1 min jobb och tusenlappar i faktura. Kopiorna sparade oss massor med pengar både i delar och arbete 😅
 
Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på trasiga bilar i sommar. 🙄
Det finns ju många prisklasser på spisar och fläktar. Frågan är, man brukar ju få vad man betalar för, men vad är det man missar om man köper från de lägre prisklasserna? Är det bara avancerade funktioner man missar eller är det kvalitet och/eller driftsäkerhet också?
Hur bra är t.ex Ikeas grejer i förhållande till det pris man betalar?
Andra lågprisgrejer?
Vi har under åren gjort fantastiska fynd på begagnade vitvaror. Det har under lång tid funnits enormt många som bytt ut nästa helt nya produkter i samband med renoveringar. Jag vet dock inte om det kan ha bättrat sig lite på senare tid i och med det högre ränteläget. Men annars är det mitt bästa tips att se över begagnatmarknaden. Vi har fått högkvalitativa varor för en spottstyver i jämförelse med nypriser.
 
Vi har Ikeas kyl, frys, ugn, Micro, diskmaskin, fläkt och induktionshäll. Jättenöjda, men vi köpte dock deras dyrare varianter och inte deras billigaste.
 
Jag har nyligen flyttat in i en nyproducerad lägenhet där alla vitvaror är av märket Elvita. Allt fungerar men det känns billigt. Ugnens plåtar och galler är väldigt rangliga. Samma sak med diskmaskinen. Rekommenderar det inte.
 
Vi har "allt" utom fläkt och kran från Ikea i köket. Ca 5 år gammalt, fungerar utmärkt. Valde dock inte det billigaste, tog den dyraste diskmaskinen de hade då dom andra kändes plastiga och billiga. Är jättenöjd med vitvarorna.
 
Vi har under åren gjort fantastiska fynd på begagnade vitvaror. Det har under lång tid funnits enormt många som bytt ut nästa helt nya produkter i samband med renoveringar. Jag vet dock inte om det kan ha bättrat sig lite på senare tid i och med det högre ränteläget. Men annars är det mitt bästa tips att se över begagnatmarknaden. Vi har fått högkvalitativa varor för en spottstyver i jämförelse med nypriser.
Håller med, gjort jättebra fynd förr om åren. Har dock inte koll på andrahandsmarknaden just nu.
 
Jag har Ikeas vitvaror i min lägenhet som byggdes för 10 år sedan och vad jag förstått är det inte utbytt ännu. Alla fungerar utmärkt. Ser inte att de skulle fungera bättre på något vis.
 
Skriv till IKEAs kundtjänst och fråga efter tillverkarna på de olika vitvarorna.

Har arbetat där och tror inte det var mer problem med Ikeas vitvaror än andra. Samma garantier osv.
Då var det Electrolux och Whirlpool som var leverantör, så absolut, inte de dyraste märkena.
Sen förekom det ju absolut reklamationer, men det gör det ju av Boschs grejer med 😁
 
Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på trasiga bilar i sommar. 🙄
Det finns ju många prisklasser på spisar och fläktar. Frågan är, man brukar ju få vad man betalar för, men vad är det man missar om man köper från de lägre prisklasserna? Är det bara avancerade funktioner man missar eller är det kvalitet och/eller driftsäkerhet också?
Hur bra är t.ex Ikeas grejer i förhållande till det pris man betalar?
Andra lågprisgrejer?
Vi har IKEA häll, ugn (2 st) och microvågsugn. De har fungerat bra i 10+ år (tror vi byggde köket 2012), ena ugnen (den som används mest) börjar bli lite konstig (något glapp när man ställer in värme - man får ställa in flera gånger innan det fungerar), men eftersom vi har en till ugn så får vi nog leva med att bara en fungerar ett tag.

Jag minns inte prisläge, tror inte det var de billigaste modellerna men inte heller de dyraste. Det som är lite sämre är att induktionshällen inte verkar värma hela ytan på det stora stekjärnet, så nästa induktionshäll så ska jag kolla hur stor yta som induktionen fungerar på - så att hela ytan på stekjärnet värms och inte bara i mitten.
 
Häll Ikea, fanns i bostaden när jag flyttade in så den är minst 6 år gammal. Den gör sitt jobb, har inget att klaga på. Ugnen var Ikea, den började värma på som attan så istället för att laga så fick jag tag på en billig Cylinda. Den har varmluft och de vanliga grejerna men inte extra så men jag valde en billig eftersom jag ändå inte använder den så mycket, använder air fryer mer.
Jag jobbar med vitvaror i mitt jobb och vi säljer Miele. När min kollega skulle renovera sitt hus så valde han Ikea på kyl och frys. Han menade på, de ska ju bara vara kallt i dem, mer lull-lull behövs inte.

Väldigt vanligt att sätta in Elvita och Cylinda i nybyggen, det är de billigaste märkena absolut men verkar ändå vara ok.
 
Ikeas vitvaror här med, vi bytte spishäll nyligen till en icke Ikea, men den som satt i var Ikea och tror den var ca 18 år och det som hade slutat fungera var lyset på knapparna, i övrigt funkade den bra, men svårt att ställa in rätt värme i och med att siffrorna visade galet 😅 micro och ugn är från samma år och rullar på än, även om ugnen börjar grädda lite ojämnt.

Min mamma satte in whirlpool ungnar för ett par år sedan, helt jävla världelösa, det blir inte varmt nog så allt man bakar är blekt, sötpotatis pommes tar 1,5 timme osv...

Hade nog inte köpt det allra billigaste från något märke utan försökt kolla i mellanskiktet.
 
Vi har under åren gjort fantastiska fynd på begagnade vitvaror. Det har under lång tid funnits enormt många som bytt ut nästa helt nya produkter i samband med renoveringar. Jag vet dock inte om det kan ha bättrat sig lite på senare tid i och med det högre ränteläget. Men annars är det mitt bästa tips att se över begagnatmarknaden. Vi har fått högkvalitativa varor för en spottstyver i jämförelse med nypriser.

Instämmer, i vårt gamla fältkontor pajade spisen så värden köpte en begagnad som fungerade jättebra. Det är ju värt att köpa något begagnat om en behöver något snabbt och sedan spara ihop till det en verkligen vill ha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp