Att få till en snygg foderkammare

TIzzANO

Trådstartare
Snygga och praktiska sadelkammare hittar man nästan i alla stall men hur är det med foderkammarna? Jag har nog inte varit i ett stall som har en snygg och praktisk foderkammare. Skulle bli jätte glad för tips och bra idéer hur nu har gjort med era. Trött på fula fodertunnor där alla har olika, öppna påsar som står på sj-pallar och hyllor med tusentals olika små burkar med varierande innehåll. Hur har ni?
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Om jag hade haft mitt eget stall hade jag valt att bygga egna längder med foderlårar som är uppdelade i lagom stora fack med eget lock för varje fack.
Ovanpå det hade jag valt köksskåp med passande luckor så man slipper se alla småburkar med tillskott osv.

Ordning och reda, enkelt och snyggt.
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Vi har eget två-hästars stall, och vår foderkammare består av en 3x3m box (jätteskönt att kunna låsa in fodret om natten!). Där förvarar vi hö, strö (halmpelletssäckar) och kraftfoder. Vi har fodret i vita ikealådor som är staplade ovanpå varandra, snyggt, lätt och behändigt. :) i lådorna finns müsli och sånt, ovanpå finns en burk med mineraler och en korg där en kniv och en hövåg finns. I korgen finns även en liten ask (med hästmotiv ;) ) där små lappar finns. Dessa lappar sätter jag i höpåsarna då jag sätter följande dags höportioner, och alla turers lappar har en egen matchande färg (frukost - gul som morgonsolen, lunch - grön, e.m hö - rosa, kvällsmål - blå som natten :) ) men jag håller med dig, lätt blir det grisigt i foderkammaren. Har även krokar på ena väggen där en påse med löshö, en sax, hönät och skopor hänger. Hoppas du fick några tips av min luddiga beskrivning! :)
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

2013-04-06-13-49-401.jpg

Såhär ser min foderkammare ut, dock är bilden tagen mitt under vårstädning :p = burkar och tillskott blivit utslängda i stallgången ^_^.
Men det är plats för fodertunnor nederst, har tillskottet i kraft miner hinkar på bänken och när man gör i ordning kraften så ärdetbara att sätta hinkarna på bänken och blanda allt, allt är på behagligt avstånd och det är lätt att hålla rent.
Foderkammaren är i samma rum som sadelkammaren, 2*3kvm totalt så man har fått inreda smart för att gå in utrustning och foder för 3 hästar :p

Kan leta upp ngn bild när det är mindre städat :)

(Hö har vi på loftet)
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Jag skulle bygga typ en låda till varje sorts foder, typ så här:

https://www.google.se/search?q=fode...linolaussen.blogg.se%2F2011%2Fjune%2F;400;267

Så slipper man se påsar, man lägger ner fodret i lådan, slänger påsen.
Har en lapp på locket som säger vad som finns där.

Sen till små burkarna vet jag inte riktigt vad man kan göra, skåp kanske?
Ha en diskbänk med skåp över där alla får ha sina små burkar? Eller vanliga hyllor.
Viktigt tycker jag är att man få städat lätt och smidigt, inte massa tunnor och sånt att sopa runt. =)
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

En sån bra tråd, hoppas det kommer in fler tips! Jag går o lurar på hur vi ska göra med vår lilla "foderkammare" (ett ca 200 år gammalt kök..), som dessutom är genomgångsrum mellan höutrymmet och sadelkammaren.

Vi har fodret i vita ikealådor som är staplade ovanpå varandra, snyggt, lätt och behändigt. :)

Hur fungerar det med möss och dessa lådor?
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

vi hade allt foder i ikealådorna. inga problem alls med möss som tar sig ini dom.

förstår inte hur de ska kunna göra de?? öppna locket?
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

vi hade allt foder i ikealådorna. inga problem alls med möss som tar sig ini dom.

förstår inte hur de ska kunna göra de?? öppna locket?

Jag antog att personen jag frågade pratade om de här lådorna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90076364/
sortera-avfallskarl-med-lock__37787_PE098086_S4.jpg


Vi har ett gäng sådana som vi tog undan för några år sedan, och jag har faktiskt för mig att det var för att vi fick musbesök i någon av dem... Men jag kan minnas fel, ska fråga frun när hon kommer hem. Iaf så står de i garaget och väntar på bättre tider... kanske en renässans i foderkammaren? Men vi kanske har en gammal modell (de är sedan ngn gång före 2005) med ett inte lika tättslutande lock?
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

såna i olika strl har vi haft inte en musskit på felställe :p

de ja märkt är att om den man ställer ovanpå är tung kan locket i den under öppnas lite.

de löste vi med en planka rakt över nedersta raden ( bara3 st irad) å sen ställa näst rad ovanpå
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

är dina svarta lådor såna manhar som soptunnor på många kontor?? litet hål under handtaget på båda sidor??
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Det har fungerat bra med dessa lådor (det var sådana lådor du satte bild på som jag menade :) ), vi har mycket möss men har aldrig haft några i fodret i ikealådorna.
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

har haft en sån låda. mössen hos mig gnagde hål i skarven på locket och kröp in och festade loss på min havre:devil: plasten är ju rätt tunn och mjuk så vill de komma in så går det.
föredrar tunnor med tjockare plast.
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Har foder och förvaring av täcken i samma förråd. Jag har fodertunnor med lapp på locket att skriva på. Burkar och våg står på en bänk. (på hyllor ovanför ligger täcken och schabrak) Funkar bra och det är lätt att hålla ordning. (Inga möss alls, men tre katter)
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

är dina svarta lådor såna manhar som soptunnor på många kontor?? litet hål under handtaget på båda sidor??


Eeeh... det är avfalls tunnor och från ett företag som riktar sig till kontor osv, med det är inga hål. Helt täta och håller mössen borta.
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Fick en trevlig överaskning igår när jag gjorde i ordning foder. öppnade locket till en av mina stora svarta fodertunnor som har som en lite hake på locket så att det inte öppnas allt för lätt. Tar tag i foderskopan och i där ligger det en mus. Slänger mig iväg, far genom luften och landar på golvet 3-4 meter där ifrån, skopan landar i tunnan igen. Den lilla musen vägrar hoppa ur. Reser mig och tar försiktigt upp skopan (livrädd för att den ska hoppa upp och hugga mig i handen). lägger ner den på golvet. Men tröttnar efter några minuters väntan och får hälla ur musen.

Känner att det är dax att fixa foderkammaren nu!!
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Fick ett bra tips på foderkammarlösning häromdagen. Tänkte sno idén själv.

fodertunnor_5084205fddf2b37416002edf.jpg
 
Sv: Att få till en snygg foderkammare

Fick ett bra tips på foderkammarlösning häromdagen. Tänkte sno idén själv.

fodertunnor_5084205fddf2b37416002edf.jpg

Har sådana tunnor och mössen försökte äta sig in genom att gnaga hål i hörnet på handtaget. Jag lade in bomull indränkt i tabaco underifrån och tejpade med silvertape både över och under handtaget. Sen var det lugnt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp