Sv: Att få igångsättning beviljat?
Det var aldrig tal om igångsättning när jag väntade tredje barnet.
Första förlossningen var en igångsättning i v40+1 pga havandeskapsförgiftning. Jag var inte jättemogen men det tog ändå bara 8 timmar från första värken. 4 timmar från att värkarna började göra lite ont.
Andra förlossningen (v 40+1) tog 1 h 45 min från första värken. Hann vara inne 7 min på förlossningen.
Båda barnen föddes samtidigt som vattnet gick.
Var förstås lite orolig och nervös inför tredje. Maken jobbar i Sthlm och har ca 2 timmars resväg, förlossningen ligger 6 mil bort och det var i februari (dåligt väglag).
Enda positiva var att en barn- och hundvakt fanns tillgänglig dygnet runt 5 min bort.
Min bm rådde mig att åka in vid minsta tecken på att förlossningen startat.
I v 38+4 vaknade jag kl 1 på natten och tyckte att sammandragningarna var lite obehagliga. 5 min mellan dem. Väckte maken efter en halvtimme, ringde barnvakt och packade det sista.
Hade absolut inte ont och funderade på om man kanske bara skulle gå och lägga sig igen. Kändes larvigt att åka in när det inte gör ont.
Men vi åkte iaf 2.30. Bilresan var mest trevlig, satt och pratade och skrattade och sa att vi kanske kommer få hem igen, bad mannen köra väldigt försiktigt, det var snorhalt.
3.30 var vi inne.
Låg en halvtimme med ctg, värkar var 3:e minut. Fortfarande inte onda.
4.10 undersöktes jag, öppen 3 cm. Utplånad tapp.
Vi blev lämnade ifred som jag bett om i journalen. Tog ett långt bad. Då gjorde det lite ont att sitta under värkarna.
Klev upp 4.50 och började gå fram och tillbaka på rummet. Värkarna gjorde ont och avlöste varandra.
5.10 ställde jag mig på knä i sängen och var tvungen att slå huvudet mot sängen för att det gjorde så ont. Då undrade mannen om han skulle ringa på nån. Undersöktes och var öppen 8 cm och hade buktande hinnblåsa.
5.20 tog bm hål på dem, fick krystvärkar och sonen var ute 5.27.
Jag är jättenöjd med förlossningen.
Så glad över att vi hann vara inne 2 timmar, och bada och byta om.