Att få igångsättning beviljat?

Sv: Att få igångsättning beviljat?

Bad och glass-drink? Var föder du??

Min förlossning höll på bra länge och jag fick varken bad eller drinkar? :D

Och inte fasen var det kul att hasa runt på sjukhuset med värkar, jag ville dö...

Men där ser man hur din hinnsvepning funkade, din kropp var alltså redo och färdig för förlossning. Det var inte min!

Det var aldrig tal om igångsättning när jag väntade tredje barnet.
Första förlossningen var en igångsättning i v40+1 pga havandeskapsförgiftning. Jag var inte jättemogen men det tog ändå bara 8 timmar från första värken. 4 timmar från att värkarna började göra lite ont.
Andra förlossningen (v 40+1) tog 1 h 45 min från första värken. Hann vara inne 7 min på förlossningen.
Båda barnen föddes samtidigt som vattnet gick.

Var förstås lite orolig och nervös inför tredje. Maken jobbar i Sthlm och har ca 2 timmars resväg, förlossningen ligger 6 mil bort och det var i februari (dåligt väglag).
Enda positiva var att en barn- och hundvakt fanns tillgänglig dygnet runt 5 min bort.

Min bm rådde mig att åka in vid minsta tecken på att förlossningen startat.
I v 38+4 vaknade jag kl 1 på natten och tyckte att sammandragningarna var lite obehagliga. 5 min mellan dem. Väckte maken efter en halvtimme, ringde barnvakt och packade det sista.
Hade absolut inte ont och funderade på om man kanske bara skulle gå och lägga sig igen. Kändes larvigt att åka in när det inte gör ont.
Men vi åkte iaf 2.30. Bilresan var mest trevlig, satt och pratade och skrattade och sa att vi kanske kommer få hem igen, bad mannen köra väldigt försiktigt, det var snorhalt.
3.30 var vi inne.
Låg en halvtimme med ctg, värkar var 3:e minut. Fortfarande inte onda.
4.10 undersöktes jag, öppen 3 cm. Utplånad tapp.
Vi blev lämnade ifred som jag bett om i journalen. Tog ett långt bad. Då gjorde det lite ont att sitta under värkarna.
Klev upp 4.50 och började gå fram och tillbaka på rummet. Värkarna gjorde ont och avlöste varandra.
5.10 ställde jag mig på knä i sängen och var tvungen att slå huvudet mot sängen för att det gjorde så ont. Då undrade mannen om han skulle ringa på nån. Undersöktes och var öppen 8 cm och hade buktande hinnblåsa.
5.20 tog bm hål på dem, fick krystvärkar och sonen var ute 5.27.
Jag är jättenöjd med förlossningen.
Så glad över att vi hann vara inne 2 timmar, och bada och byta om.

Jag förstår dig fullständigt och jag tänker också samma sak.

Om det blir fler barn åker vi in direkt och sätter oss i kafeterian tills vi blir insläppta för det har gått fort för mig och vi vill inte ha någon hemmaförlossning. Jag kommer åka vid minsta lilla känsla. Nu vaknade jag av en SD och jag visste direkt att det var förlossning på G, fast det inte ens gjorde ont. Jag bara visste.

Nödlösningen för oss skulle faktiskt vara att pappan väntar hemma med barnen på barnvakt och jag tar ambulans in. (Låter kanske som jag är grymt bortskämd som säger tar, men har man krystvärkar och bebis på G är det ingen höjdare att åka bil om det är 20-30 min resväg)

Ja så har vi tänkt oss. Visst är det trevligt om pappan är med, men vad är värst? Föda hemma, ha med de andra barnen till förlossningen eller att föda själv om det tar 15 minuter. Tar det längre tid hinner ju pappan fram :)

Vår dotter var född innan vi ens fått tid för undersökning. Jag tänker fortfarande på hur dum jag var som tänkte mig att jag skulle på en undersöknings tid som var satt tre timmar efter att vattnet gått.

Vad skönt med någon som förstår! :laugh: När jag ringde in fick jag ingen särskild tid för undersökning utan de sa bara att jag skulle komma men att vi skulle ta det lugnt och "inte åka med blåljusen på". Ändå sa jag att jag hade värkar med 3-4 min mellanrum. Hade de bett mig avvakta hade vi med all säkerhet gjort det för då gjorde värkarna inte speciellt ont. Vi kom in och jag fick ligga med ctg en halvtimma. Därefter fick jag gå till ett förlossningsrum och i samma stund jag klev över tröskeln började krystvärkarna.

Vi ska naturligtvis åka in vid första tecken och om våra grannar är hemma får vi lämna in sonen där tills mina föräldrar kommer och hämtar honom. Det känns iaf bra, men det är ju inte alls säkert att de är hemma då. Samtidigt vill man ju vara säker på att det verkligen är igång och inget falskt alarm.

Fast var det inte du som fick både epidural och bäckenbottenbedövning? Har bestämt för mig att jag frågade dig om det i en annan tråd för ca 1,5 år sen. Hur hann du med det isåfall? Jag ville ju verkligen ha det, men nu blev det ingen bedövning alls.

Det var med första barnet! Andra låg nedanför spinaltaggarna när vi kom in och då är det inte så mycket att göra ;) Hon låg 2 cm in så hon måste ha varit synlig när vi kom in och det var bara att börja krysta! Lustgas blev det och det hjälpte hur bra som helst. Jag var helt imponerad. När jag tröck på under krystningen kände jag inget ont alls. Jag har ju hört att man på något sätt självbedövar(?) sig själv när man krystar och precis det hände mig. Lustgasen tog resten (det sved ju lite när hon kom ut)

Jag kände inte heller någon smärta alls under krystningen. Men det var säkert mycket pga att jag haft så ont innan. Jag fick ingen lustgas heller.

Nu är det tredje gången jag försöker svara dig, har blivit avbruten varje gång. :D Det låter som att det blev en riktig drömförlossning, din sista! Precis lagom snabbt och utan stress. :laugh: Precis så vill jag också ha det. Men jag förstår verkligen att du var orolig eftersom andra gången gick så snabbt.

Men klart att jag funderar på om det kan gå lika snabbt igen och vad händer då? Vi har ju redan en plan fast vi inte ens vet om vi orkar med en till! Men vi pratade ju om det mycket efteråt. De tog upp det på samtalet efter förlossningen också om jag tyckte att det var jobbigt. Men det tyckte jag inte. Det var ju smidigt och jag var färdig till 10-kaffet typ. Men däremot var jag sur/besviken eller vilket ord jag nu ska använda på de jag hade kontakt med innan. Som inte trodde på mig. De bara körde sin standardmall. Men första gången tog det bara 25 min från att känna inget till att inte ens ha mellanrum mellan värkarna, vi åkte ju in direkt och jag var öppen 4 cm då. Jag förstod ju att det skulle gå snabbare denna gång, men lyckades inte förmedla det. Men jag trodde inte det skulle gå riktigt så snabbt som det gick. Jag bad om epidural när jag kom in och de kollade på mig som att jag var spritt språngade galen och jag förstod ju inte att hon var på väg ut direkt!

Men en sak funderar jag på. Första gången hade jag epidural och då blev det ju en chock när själva utdrivningen startade. Från att känna inget till att föda barn-ont. Men andra gången kände jag ju redan ont och då blev ju utdrivningen a pice of cake. Nej jag tror att det är normalt att man kan trycka bort smärtan. Min BM sa iaf att jag skulle det och att det fungerar och det gjorde det ju. Direkt hon var ute tänkte jag att det här vill jag göra igen!

Men en sak funderar jag på. Första gången hade jag epidural och då blev det ju en chock när själva utdrivningen startade. Från att känna inget till att föda barn-ont. Men andra gången kände jag ju redan ont och då blev ju utdrivningen a pice of cake. Nej jag tror att det är normalt att man kan trycka bort smärtan. Min BM sa iaf att jag skulle det och att det fungerar och det gjorde det ju. Direkt hon var ute tänkte jag att det här vill jag göra igen!

Det där pratade vi om på föräldrautbildningen. Utan epidural byggs endorfinpåsläppet upp då värkarna successivt ökar och gör att man har en större naturlig smärtlindrande buffert i kroppen än om man med epidural först inte känner något alls för att plötsligt kastas in i krystsmärtan (som epin ofta inte hjälper mot).

Fast jag hade också 3-4 min imellan när jag kom in och då tog de endå 7h till innan han kom. Här säger dom att man ska åka in vid 3min imellan så det brukar väll oftast vara pågång men endå lugnt vid det stadiet.

Jag hade vid sista mätningen jag gjorde själv 5-7 min mellan värkarna och de höll i sig ca 30 sekunder (jag har loggen kvar på datorn så jag hittar inte på). Jag födde efter 90 minuter från sista mätningen jag gjorde. Före det gjorde det inte ens ont så det var svårt att förstå att det var på gång på riktigt så snabbt så att säga. Jag vet att värkarna 30-40 min innan heller inte var tillräckligt många eller täta för att passa in i mallen och då hade jag ändå krystvärkar. Jag mätte inte själv utan de konstaterade att det var för korta värkar och för långt mellan dem för att bebis var på G. Men efter en kik så visade det sig att bebisen låg helt färdig för att bara krystas ut.

Det jobbiga är väl den inställningen om att det SKA ta tid och att alla har exakt samma händelseförlopp och tid mellan värkarna.

Liknande trådar

M
Övr. Barn Hur svårt har det varit för er som snittats med första, att få till snitt andra gången? Finns någon praxis där du bor? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 046
Senast: Isis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka