Att få hem en exem häst..

F

Forchaire

Måste fråga om tips och råd från er kloka, erfarna bukare:)

Jag får i slutet av denna månad hem en vallack med exem. Jag tycker att han har ganska grov exem, men har iallafall man och svans kvar, även om den är väldigt kliad på sina håll. Han är även sårig under mage och vid "virvlarna" på rumpan (hjärn stopp - minns inte namnet haha;)
Såg honom sist för nån månad sen,så han är antagligen bättre nu när det är kallare.
Han har stått i ett väldigt knottrikt område, men stått med täcke.

Så nu får han komma till oss= I princip inge knott, blåsigt och de flesta av exem hästarna som kommer hit blir otroligt mycket bättre, kliar sig väldigt lite och är inte lika irriterade. Hade en vallack som kom hit, som inte hade någåt spår av man alls, var helt sårig i mankammen. Nu har han tjock halv lång man och kliar sig ytterst lite på somrarna. Så det är ju ett plus!

Men det jag undrar är - Hur ska jag göra med honom nu i höst? Ska han få gå med täcke ett tag till? När börjar ni täcka på våren? vad smörjer ni era hästar med? Kan man ge något i maten för att förebygga exem redan nu?
Ska jag tvätta honom ofta, och med vad? lactacyd?
och alla dessa exem smörj/tvätt prylar.
Är ökozon bra? Det finns väl även i mat-form?
Nån som vet ett medel som fungerar?
Tack:)

Sv: Att få hem en exem häst..

Jag hade köpt en flaska horsol och behandlat man och svans.
Inte horsol i sår utan där det är mjälligt.
Klipp gärna halsen på båda sidor om manen och magsträngnen.
Det blir lättare att hålla rent och smörja med mjukgörande.
Täcke med maglapp i hagen fram tills frosten tagit knotten.
Installning på nätterna tillsvidare.
I vår så är det vanlig eksemhäst skötsel.

Sv: Att få hem en eksem häst..

Nu är jag igång igen:D, men jag måste få säga att Ökozon verkligen fungerar. Jag hade en valack med SVÅR eksem, hans ansikte var skavt och blodigt hur jag än smörjde och försökte lindra och jag smörjde ibland flera gånger om dagen och jag har provat olika preparat. En del har fungerat ganska bra faktistk men med mycket jobb nerlagt givetvis. Men så provade vi Ökozon och trots att vi fått öka dosen maximalt på denna valack så är han nu nästintill besvärsfri och jag kan "glömma" att ge han medicinen/smörja i 2 dagar utan att han blir sjuk igen. Det är bekvämt för ägare och det är SÅ skönt att slippa oroa sig över alla sår som uppkommer. Minimalt med jobb, maximalt resultat... Men det kostar!!!

En omgång Ökozon håller för en häst med SVÅR eksem. Den andra eksemhästen behöver jag knappt smörja längre och han går utan täcke.

Alla mina eksemhästar går ute dygnet runt och ändå har de inga sår... De har träd att klia sig mot..

Men prova med andra preparat AVS 14, Horsol, Prob-produkterna först och se om det fungerar bra, kanske du kommer undan lite billigare, men kolla så det inte jämnar ut sig i längden med fler av de andra produkterna mot ett stort paket Ökozon.

Har man mer kvar av en produkt kanske någon annan vill köpa den och då säljer man den och på så sätt investerar dem pengarna i ett nytt paket.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 851
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama