Att få hästen i form.

S

Sweet

Läste en gammal hästfynd i dag och hittade dessa ord som kommer från en tysk tränare i western: " Det går inte att först tvinga ner huvudet på hästen och sen kräva att den ska arbeta i form. Det hela kommer i omvänd ordning. Då hästen går i form så sänker den huvudet och går i den form som känns mest behagligt för hästen. "

Tål att tänkas på eller hur? :)

Ja det är väl en fördel om man tänker så om man sitter på en häst.
Tyvärr verka många, speciellt inom islandsridningen och dressyr kalla det för att hästen dyker och då måste man driva och fånga upp.... :crazy: (dvs förstöra formen)

Tycker att det var ett mycket bra uttalande :bow:. Det är precis det jag själv utgår ifrån; aktivering av bak och rygg kommer i första hand och sedan får huvudet komma på plats av sig själv!

"Nackböjen" kommer sig av att muskelringen engageras, dvs när hästen arbetar rätt. Så uttalandet är helt korrekt, och BORDE inte vara nån "aha-upplevelse" för någotn. Men det är det väl, tyvärr.

det är många hoppryttare som rider med knäckta nackar på sina hästar..dumt!
finns säkerligen inom dressyren också..

det är många hoppryttare som rider med knäckta nackar på sina hästar..dumt!
finns säkerligen inom dressyren också..

Jag skulle vilja säga att det finns överallt. Det finns ingen anledning att racka ner på en viss grupp ryttare.

Och när det gäller det ursprungliga inlägget om att rida hästen i en för den korrekt form och låta huvudet komma när det kommer kan man bara konstatera att det vore önskvärt om ryttare från alla discipliner och nivåer kunde ta till sig det på allvar.

;) Krocket

Har du något emot av att jag i en tråd tar upp några tänkvärda ord angående hur man får hästen att gå i form??

Det är ju ofta den frågan kommer upp här på forumet.

Detta är väl ett ämne viktigt nog att diskutera ofta och ingående. Att ett sånt häör fint uttalande kommer är bara positivt. Visst - man hade kunnat hoppas på att alla vet om det men många mindre rutinerade ryttare tar åt sig av omgivningen och kan behöva en "puff" i rätt riktning ibland och det här var ett enkelt men beskrivande ordval!
Du måste inte läsa o kommentera de trådar du inte vill...

Och det stämmer ju!!
Man vill ju att hästen ska vara avslappnad, välva sin rygg och bära oss med sina muskler. Länga söka sig neråt. Sen när man ber hästen att göra en övning så söker sig hästen uppåt , men då med mer naturlig väg åt samling...är det inte så tro ;)

Sv: Att få hästen i form.

Det är inte alls fel att ta upp det här. Detta är viktigt och det finns väldigt många olika åsikter om hur en häst ska gå och i vilken form den skall gå. Tyvärr är det ju så att om en häst får lägga sig i den form den trivs i betyder inte det att den bär upp sig och ryttaren bäst då. Det beror på hur utvecklade muskler den har och oftast måste man visa vägen för hästen och hjälpa den på vägen mot formen för att den ska sätta rätt muskler. När de musklerna utvecklas ´kommer hästen att välja den formen själv då det ju blir behagligt där.
Hästarna är inte skapade för att bära oss och får de välja helt själva kommer de att gå i den form de har utan ryttare. Det sliter på hästkroppen och då måste vi hjälpa till. Mycket få hästar väljer själva att använda och utveckla de bärande musklerna utan att vi visar vägen.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka