danilo
Trådstartare
Jag har fått för mig (genom att läsa och diskussioner) att man får en häst känsligare för hjälperna genom att alltid börja med att ge den en liten hjälp, sen öka till mellan och om den fortfaranade inte reagerar dra på mera. Om jag ska göra halt gör jag:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Ännu mer tyglar
Och så förtstås eftergift
Men nu har jag fått se en erkänd dressyrtränare som inte gör riktigt likadant. När han gör halt kör han mer metoden:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Dra hårt med högertygeln som en sågning, fast bara en gång snabbt.
Eftergift
Vad tycker ni om det? Med tanke på att hästens mun är så känslig så tycker jag att det känns lite... grymt. Eftersom hästen inte har varit dum eller istadig, utan kanske mer inte förstått eller helt enkelt är okänslig i munnen sedan tidigare. Är jag fånig?
Eller är det bara ett bra sätt att visa för hästen att den måste vara uppmärksam och reagera snabbt?
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Ännu mer tyglar
Och så förtstås eftergift
Men nu har jag fått se en erkänd dressyrtränare som inte gör riktigt likadant. När han gör halt kör han mer metoden:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Dra hårt med högertygeln som en sågning, fast bara en gång snabbt.
Eftergift
Vad tycker ni om det? Med tanke på att hästens mun är så känslig så tycker jag att det känns lite... grymt. Eftersom hästen inte har varit dum eller istadig, utan kanske mer inte förstått eller helt enkelt är okänslig i munnen sedan tidigare. Är jag fånig?
Eller är det bara ett bra sätt att visa för hästen att den måste vara uppmärksam och reagera snabbt?