Att få en hjälp-känsligare häst, vad är rätt?

danilo

Trådstartare
Jag har fått för mig (genom att läsa och diskussioner) att man får en häst känsligare för hjälperna genom att alltid börja med att ge den en liten hjälp, sen öka till mellan och om den fortfaranade inte reagerar dra på mera. Om jag ska göra halt gör jag:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Ännu mer tyglar
Och så förtstås eftergift

Men nu har jag fått se en erkänd dressyrtränare som inte gör riktigt likadant. När han gör halt kör han mer metoden:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Dra hårt med högertygeln som en sågning, fast bara en gång snabbt.
Eftergift

Vad tycker ni om det? Med tanke på att hästens mun är så känslig så tycker jag att det känns lite... grymt. Eftersom hästen inte har varit dum eller istadig, utan kanske mer inte förstått eller helt enkelt är okänslig i munnen sedan tidigare. Är jag fånig? :crazy:
Eller är det bara ett bra sätt att visa för hästen att den måste vara uppmärksam och reagera snabbt?

Sv: Att få en hjälp-känsligare häst, vad är rätt?

Ett tag med omedelbar eftergift, är ofta humanare än en uttragen längre segdragning. med andra ord: vad som är "snällast" för hästen är inte helt uteslutande en "snällare" hjälp - det är att nöta, draaaa och inte ge omedelbar eftergift som ofta är hårdare för hästen. den kan ta en ganska stark korrigering, om man omedelbart belönar och lättar sekunden den svarar, och det gör den snabbt, om hjälpen markera-eftergift används korrekt.

Hur jag än rider, alltså vilken hjälpgivning det än gäller så försöker jag göra så här:

*Gör en liten hjälp normalt sätt enbart med säte.
*Svarar inte hästen gör jag om igen för att kontrolera att jag verkligen gjorde rätt.
*Svarar inte hästen då så se jag till att den gör det. ;) Hellre en tvärnit/skentur och att hästen verkligen svarar.

Givetvis anpassas detta efter hästens utbildningsgrad/känsligheter. :idea:

Kan inte riktigt förstå vitsen med att ta en snabb förhållning (ryck?) i ENA tygeln. Normalt tar man ju förhållningar på båda tyglarna, tar man en förhållning är det väl troligare att hästen uppfattar det som att den ska böja huvud och hals åt det hållet eller svänga bakdelen åt andra hållet eller möjligtvis svänga åt det hållet.

Har man problem med en okänslig eller seg häst så tycker jag att det är effektivast att renodla hjälperna - för ofta grundar sig problemet i att ryttaren har gett motstridiga hjälper, eller att hästen av någon annan anledning har börjat nonchalera vissa hjälper.

Exempel på renodlade hjälper = göra halt för bara säte och tyglar (utan skänkel), sätta igång för enbart säte och skänkel (ingen tygelkontakt).

Först när de renodlade hjälperna fungerar så använder man samverkande hjälper igen, och då har man oftast fått en mycket känsligare och lydigare häst.

Jag gör följande.

Tyngden måste läggas frammåt med hjälp utav överlivet eftersom om man lutar sig bakåt trycker man med bäckenet frammåt, vilket betyder fram, så jag lägger axlarna liite framför lodsittsen och hästen stannar :) Jag brukar också göra halten i en utandning vilket gör att jag kommer djupare i sadeln så hästen kan hålla stillheten sedan, funkar jätte bra :D

Tycker inget av dem är rätt men dressyrtränaren är värre eftersom han orsakar smärta som gör att hästen stannar

Felskrivet: med säteshjälper i mitt ovanstående inlägg så menar jag vikthjälper.

Har också använt de vikthjälperna med jättebra resultat. Man får bara tänka på att det är LITE man ska fram med axlarna, många ryttare viker hela överlivet framåt när hästen inte vill stanna.

Bra inlägg!

Jag måste ju erkänna att jag jobbar hårt med sitsen nu, för att jag har varit mindre medveten om den förut :crazy: . Men det jag har kommit fram till är att jag gör reflexmässigt ungefär som du: stannar upp genom att spänna magen (vilket innebär att jag hamnar aningen framåt med överkroppen, ca 2 cm). Jag har läst om utandningen, och det verkar som en bra sak!

Men hur gör du om hästen inte svarar rätt? Nu rider ju t.ex. jag en häst som ridits fel i två år ungefär, och aldrig har lärt sig säteshjälper rätt.

kul att mitt tips var bra :) jag visste inte heller det förut (lärde ju mig bakåt på ridskolan:( )

Eftersom du skriver "felriden" så antar jag att hästen är dragen i munnen (rätta mig om jag har fel)

Om det går tycker jag du ska rida barbacka i skritt, eftersom du då är så nära hästen som du kan komma och göra tempoväxlingar med endast sätet, de behöver inte vara tydliga, bara små så det blir skillnad.

Eftersom jag utgår från att hästen är dragen i munnen så måste du såklart hjälpa den att förstå, krama lite samtidigt som du lutar dig frammåt. Överdriv om hästen inte förstår = förtydliga, dra inte mer utan luta dig mer. men se då till att dina skänklar fortfarande ligger på samma plats så de inte åker bak när överlivet åker fram.

När hästen stannar ska du såklart berömma, massor.

När du känner skillnad dvs. tempoväxlingar som du reglerar och placerar, inte hästen. Börja då göra halter, på samma sätt.

(hästen behöver nödvändigtvis inte gå i form)

danilo skrev:
Men det jag har kommit fram till är att jag gör reflexmässigt ungefär som du: stannar upp genom att spänna magen (vilket innebär att jag hamnar aningen framåt med överkroppen, ca 2 cm).

ofta när folk spänner magen så spänner dom ofta mer än vad dom ska, vilket ofta är rumpan eller rygg. Då lyfter man sig själv från sadel och tappar kontakten,m hästen börjar då ofta springa snabbare. Så att slappan av i stället så du känner dig "tung"/djupt ner i sedaln (eller på ryggen) är bättre riktlinje, enligt mig ;)

danilo skrev:
Jag har fått för mig (genom att läsa och diskussioner) att man får en häst känsligare för hjälperna genom att alltid börja med att ge den en liten hjälp, sen öka till mellan och om den fortfaranade inte reagerar dra på mera. Om jag ska göra halt gör jag:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Ännu mer tyglar
Och så förtstås eftergift

Men nu har jag fått se en erkänd dressyrtränare som inte gör riktigt likadant. När han gör halt kör han mer metoden:
1. Säte
2. Säte + tyglar
3. Dra hårt med högertygeln som en sågning, fast bara en gång snabbt.
Eftergift

Vad tycker ni om det? Med tanke på att hästens mun är så känslig så tycker jag att det känns lite... grymt. Eftersom hästen inte har varit dum eller istadig, utan kanske mer inte förstått eller helt enkelt är okänslig i munnen sedan tidigare. Är jag fånig? :crazy:
Eller är det bara ett bra sätt att visa för hästen att den måste vara uppmärksam och reagera snabbt?

Det absolut första man måste göra för att få en häst känslig för hjälperna är att ge den en rimlig chans... dvs kolla upp dess kropp så den inte har spänningar och/eller muskelknutor... kolla sedan upp hur du själv sitter, se till att du sitter i balans o att din tyngdpunkt sammanfaller med hästens... o sist men inte minst kolla upp din utrustning.

Finns tyvärr inga genvägar... den här metoden borde hjälpa det mest avtrubbade ekipage att kommat tillrätta med hjälpgivningen.

Ofta fokuserar man på att hästen inte förstår o att den behöver en viss typ av hjälper, men jag tror att hästen vet vad som väntas av den om man bara ser till att förmedla det o ge hästen möjligheten att utföra det.

Utgå från att hästen alltid gör så gott den kan, med de verktyg den har att jobba med, dvs ryttare, sin egen kropp, utrustning osv.

//Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Jag lärde mig också bakåt, men det känns ju som att det puttar på framåt i stället!

Jag kämpar på här jag, men på ett ridpass på 80 minuter (vanligtvis uteritt, annars 30 min tur och retur till banan) så märker jag att jag ibland tappar fokus på säteshjälperna och därför inte är konsekvent (senast för två timmar sen). Det måste ju vara jättejobbigt för häststackarn, som får olika signaler! Har du något tips där? :)

Ahh, jag har hittills använt säte, tyglar och ännu mer tyglar, har inte tänkt på att i stället öka säteslutningen. Ska pröva det imorgon, fast tänka på skänklarna då... Och ja, självklart spelar det ingen roll vilken form han går i! :)

När man rider ute finns det så mycket annat man kan kolla på, tycker även min häst. :angel:

Jag anar att hästen är lite pigg och ofokuserad på vad du vill ute(brukar vara så) De enda tips jag kan ge är att rida så mycket som är möjligt ute och träna dressyr.

Vi har haft en smitta i ett av stallen här på annläggningen så vårat stall har inte haft tillgång till ridhus, jag har bara ridit ute i ca 2 månader nu, utan träning för instruktör och har märkt en enorm skillnad.

Jag har också märkt vart min häst tycker det är lättare att träna dressyr. Hon gör det bäst i skogen på vägar, det har en riktning och allt är naturligt, inte en massa konstiga saker eller ljud. Hästen vet vart den ska och kan då slappna av mer och lyssna på ryttaren! :D

Om jag vill rida mer som på en bana väljer jag gärna mindre ängar, med plan och jämn mark, gärna omslutna av träd (men det finns inte här :smirk: )

Sammanfattat gillar hon inte öppna ytor, där ville hon bara gärna kuta i full kareta, inget annat :o

Men efter all träning ute så har hon lungnat sig enormt, det är fortfarande lite svårt (både för mig och henne) att vara "seriös" när andra hästar är med och på öppnare ytor, men det har blivit bättre.

Det är ju ofta så att i ett ridhus eller på en bana så blir det ofta så, helt omedvetat ex. att hästen långsamt flyttar sig nån halvmeter men vi accepterar det, det blir lixom "det gör inget eftersom jag fortfarande har stöd på höger" eller nått sånnt. Man tappar fokus på grunderna, de viktiga grunderna. Jag är vägledare till hästen och måste hålla den rollen för att inte skapa missförstånd vid senare tillfälle.

ojoj, lite rörigt men jag hoppas du förstår de sissta :eek: :o

Jo, det är helt klart en större utmaning att rida dressyr utomhus. Jag håller med om stigarna i skogen också - där är allting lugnt och inte så mycket att titta på, men man kan ju inte rida samma vända hela tiden. Samtidigt rider jag honom gärna där det händer mycket, just för att han är lite känslig för det och behöver vänja sig. Skulle han gå i skogen ett halvår och sen stöta på en bil, då vete fasiken hur det skulle gå :eek: .
Dessutom är ridbanan belägen precis bredvid ett stort stall med hagar runtomkring. Senaste igår var det en häst som brallade bredvid (hästen jag rider är väldigt flockberoende), tre personer som gick fram och tillbaka med hästar och kärror och två dörrar som öppnades då och då. Tjolahopp: du kan ju gissa hur bra det gick att samla traven då.

Och det med att rida med andra är ännu svårare! Då vill man gärna prata samtidigt, vilket oftast inte är någon bra idé med tanke på ridningen, men vi jobbar på det där med...

Njaa, jag förstod nog inte riktigt det sista. Menar du verkligen att du tycker att det är okej att hästen flyttar sig en halvmeter åt något håll på ridbanan, om du inte gett kommando? Jag skulle snarare säga tvärtom - att det är på uteritten som det inte gör lika mycket för att man helt enkelt inte är lika fokuserad.

Jag tycker inte det är okey eftersom man sedan vid ett annat tillfälle säger åt hästen att inte flytta sig, hästen förstår inte den fick ju innan

då är det bättre att rida rakt fram ute för då vet både häst och ryttare vart man ska.

Klart man ska variera på miljön :D

Genom att vara konsekvent får man en känslig häst, då vet den vad som är rätt och vad som är fel, och när man gör vad etc.

Jag tror jag förstår vad du menar, men det jag själv menade var inte att det alls är okej att han rör sig i sidled utomhus (vilket han gör hela tiden, han har inte lärt sig det där med att gå rakt än), men att det är mer förståeligt att man som ryttare inte har total koll hela tiden. Men självklart ska man kunna begära att hästen följer ens kommando, och har man inte gett ett nytt så ska den gå som man senast bad den :) . Håller du med?

JA! :)

De är de jag menar, man blir lite kvickare i tänkandet och reaktionsförmågan utomhus, som du skrev tillåter inte du honom att gå åt sidan om du inte sagt det :D

Nu har jag fått lite nya intressanta tankegångar här...

Vi red ut idag kring ett område där det händer mycket: maskiner, fåglar som äter sopor, mycket ljud, hoppa över dike. Han blir halvt stressad och går snabbt och okoncentrerat. Å ena sidan tänker jag att han behöver trava och röra på sig, för att han ska bli av med lite energi. Å andra sidan vill jag inte att han bara ska flänga iväg, vilket han då kommer att göra eftersom han inte är fokuserad. Hur skulle du göra där? Besluta dig för att försöka rida så fokuserat som möjligt nästan hela rundan i skritt, eller låta honom trava på?

danilo skrev:
Nu har jag fått lite nya intressanta tankegångar här...

Vi red ut idag kring ett område där det händer mycket: maskiner, fåglar som äter sopor, mycket ljud, hoppa över dike. Han blir halvt stressad och går snabbt och okoncentrerat. Å ena sidan tänker jag att han behöver trava och röra på sig, för att han ska bli av med lite energi. Å andra sidan vill jag inte att han bara ska flänga iväg, vilket han då kommer att göra eftersom han inte är fokuserad. Hur skulle du göra där? Besluta dig för att försöka rida så fokuserat som möjligt nästan hela rundan i skritt, eller låta honom trava på?

Jag skulle nog göra det som krävs för att locka honom till att ta upp kontakten med dig igen... Dvs den gångart som han är mest kontaktbar i.

//Jessica

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka