Att döpa sitt företag...

Sv: Att döpa sitt företag...

Det beror på vad man anser har med tråden att göra. Ville bara tipsa om att din beskrivning KAN beskriva just ett sådant illegalt upplägg som är alltför vanligt och drabbar många ganska hårt (men rättvist) när de stora skattetilläggen kommer.

Det är lite som om någon frågar vilket namn min speditörs och drogförsäljningsfirma ska ha och sedan blir förbannad på om någon påpekar som ett tips att just knarklangning är olagligt i Sverige. Om det sedan framkommer att knarket är legala droger så är det ju bara bra.

Mitt allra bästa tips är att starta två oberoende AB (men samma ägare går ju bra) med de olika verksamheterna, om man inte kan hitta tydligare kopplingar mellan grenarna. Då har man betydligt bättre förutsättningar för att driva verksamheten på ett bra sätt.

Om man tar ut pengar privat (dvs skattad lön efter att moms och andra skatter är betalda i det företaget) från företag 1 får man gärna påföra det kapitalet till företag 2 utan att SKV blandar sig i den biten. Sedan OM det olyckligtvis skulle visa sig att företag 2 inte kan visa vinst även efter ett par år kan man avsluta det snyggt och fint, utan att påverka företag 1 och dra på sig gigantiska skattetillägg för företag 1. Det är ju tråkigt om en ekonomiskt misslyckad hästverksamhet ska dra med sig en lyckad uthyrningsverksamhet, eller tvärtom.

Huuur i hela fridens namn kan man jämföra hästverksamhet med drogleverantörer??
:mad:

Huuur i hela fridens namn kan man jämföra hästverksamhet med drogleverantörer??
:mad:

Jag förstår ditt resonemang och visst brister just den jämförelsen på många håll.

Men antalet ekobrottsliga hästföretag är alldeles för stort, det har bla visat sig supertydligt på detta forum, acceptansen för exvis svarta pengar och momsbedrägerier är hårresande inom "vår" bransch. Det är ju synd om man väljer att starta nya företag med tveksamma upplägg som man med 95% sannolikhet kommer få problem med, när man istället kan starta nya bra företag med goda prognoser och utan problem med SKV. Det var liksom ett tips om att man kan göra saken på bättre sätt, för att undvika problem.

Nu planerar jag inte att bidra till att tråden spårar ur mer, utan vill bara betona att det var ett tips för att undvika framtida problem, inget annat.

Ja och det var ju väldigt snällt av dig att komma med tips, men jag förstår fortfarande inte vad det hade men denna tråda ämne att göra :mad:

Du får tycka precis som du vill, men jag kommer ändå köra båda verksamheterna i ett bolag, vet flera som gör likadant dock inte med samma verksamheter och det går alldeles utmärkt.

Varken min revisor eller min bokföringstant (som f.ö jobbat över 30år på Skattemynd) tyckte att det skulle bli några problem.

Jag förstår fortfarande inte att du måste komma och peka med hela armen så fort man yppar nåt om att man har hästföretag, bara för att jag kommer köra två verksamheter i en betyder inte det att jag ska fuska hejvilt.

Just sånna inlägg som ditt föregående är ju rent anklagande och nån som inte läst hela tråden kan ju uppfatta det som att jag har startat mitt företag enbart för momsbedrägerier och att tjäna svarta pengar!

Jag tror på mina idéer annars hade jag inte chansat och om du nu tycker att mitt upplägg är så himla tveksamt så är ju det väldigt bra att du inte är delaktig då.

Tillbaka till tråden så är namnförslaget inlämnade och Quickstar finns med, dock kom vi på ett par sista minuten förslag här hmma som också var bra så vi hoppas på att åtminstone nåt av dem blir godkänt!
Tack för alla namntips!

Svarta pengar fanns inget i beskrivningen som antydde, däremot skattebedrägerier finns ganska nära till hands, men är givetvis inget jag pekar ut någon för att försöka genomföra. Det är bara konstruktionen i sig som gör att det kan se så ut, eftersom verksamheterna inte är tydligt ihopkopplade och SKV gärna utgår från att hästverksamhet i liten omfattning är hobby och utan tillräckligt vinstsyfte. Svarta pengar är en helt annan sak, då bryr många sig inte om att starta bolag alls...

Däremot vet jag en del fall som gjort liknande upplägg och fört över stora skattemedel från den verksamhet som direkt går med vinst, typ konsult/uthyrningsverksamhet för att finansiera "hobby" verksamhet som aldrig var riktigt tänkt att gå med vinst. Det har drabbat dem hårt och de hade haft ett lättare liv ekonomiskt idag om de hade valt att starta oberoende företag, där man kan likvidera ena utan kopplingar till det andra. Därav tipset.

Om båda verksamhetsgrenarna visar positivt resultat å det snaraste på egna händer och fötter så är ert upplägg inte problematiskt alls. Fast ändå inte speciellt bra, i mitt tycke. Enda "vinsten" är att man håller nere det absolut nödvändiga aktiekapitalet.

Nog om detta:
Bra att ni hittat nya namnförslag och lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka