Att döpa sitt företag...

QuickStar

Trådstartare
Jag hade kommit på ett världsbäst namn till mitt företag som jag nu fått avslag på, alla förslag jag hade på lager här hemma om utifall att mina 3 förslag jag skickade in inte gick igenom, inne håller ordet BEST och det finns tydligen ett annat företag som har samma verksamhet och då går det inte att få godkänt.

Så jag behöver era fantasifulla hjärnor till hjälp då det står helt still i skallen på mig och förslaget måste helst vara inne innan veckans slut... :crazy:

Företaget är ett AB, huvudverksamheten är personaluthyrning, främst chaufförer (CE-körkort) och bi verksamheten är foder och utrustningsförsäljning, avel, köpa och sälja nån häst etc (typ allt inom häst :D)

BEST stod för Bemanning, Equistrian, Stuteri/Stall, Transporter

Väldigt fyndigt tyckte jag men det gick alltså åt skogen :crazy:

Namnet måste vara så pass neutralt att det funkar till båda verksamheterna är enda kravet...

Det ända jag kommer på är att använda mitt efternamn + sätta AB bakom och det är ju inte särskilt fantasifullt :rofl:

Sv: Att döpa sitt företag...

Går det inte att lägga till något då, mer precisa namn brukar ju vara lättare att få godkänt.

Välkommen till verkligheten! Företagsnamn är svårt, vi höll på i flera omgångar och det blev någon form av nödlösning till slut.

Bemanningsstallet AB kanske? ;)

Nädå, lycka till i letandet efter ett företagsnamn. Verkar vara svårt med detta tydligen!!

När vi ansökte om vårt namn så godkändes det med en gång...

Vi får ofta kommentarer, såväl positiva som negativa.

Vårt företag heter Team Happy HB och drivs av vår familj och är helt hästinriktat. Många tycker det låter varmt, hoppfullt etc. Detta är just tanken.
:rofl: Fast emellanåt är det någon fyndig som undrar om det är vi som står för köttleveranserna till en välkänd hamburgerkedja vars barnmeny heter Happy Meal..... Erkännas kan att vi nog inte tänkte på det då vi valde namnet, som för övrigt myntades på kliniken ett sånt där otursår.... Fast då team not so happy....
Just detta med Happy Meal får vi höra om vi har någon skadad/sjukling. Men vad fanken -det kan vi bjuda på.

Gira :banana:

Fan det var ju inte dåligt :rofl:

Att jag inte tänkt det själv!

Bequi-Tran kanske vissa har svårt att uttala? Men ett bra förslag..
Hmm

Gira; Min pappa har inte riktigt insett (vill väl inte, :D) att jag ska ha även syssla med hästar och sånt i företaget så han tyckte "Happy Worker" varpå jag genast kontrade med TEAM HAPPY
:rofl: :D

Just nu ligger nödlösningen på mitt efternamn vilket jag "vet" att jag får godkänt eftersom vi är ensamma om efternamnet och varken pappa el farbror (som har vårt efternamn i sitt företagsnamn) har konkurrerande verksamhet och ett ord till efter namnet.

Men det känns lite små tråkigt att använda efternamnet- har man så dålig fantasi liksom?

Alltså, QuickStar var väl en helkul idé?
Åkeri och bemanning som är "Quick:a" liksom!!!
Och så låter det som ett hästnamn (=hästar).

Kör på det! :)

Ja det var faktiskt riktigt bra ju mer jag tänker på det.

Vill man kunde man ju lägga till Bemanning & Equistrian efteråt.

Det är ju neutral också! Ska kolla mot registerna så det inte finns redan bara...

Japp, Happy du vet. Här vilar inga ledsamheter, så jag tycker vårt företagsnamn passar oss som handen i handsken.

Quickstar AB tycker jag är helbra. Satt och spånade på Traileq
men det är ju inte så fyndigt...

Gira -som ska till Anki och dräktighetskolla i em.

Jag tror på din ide med efternamnet och AB. Det är inte namnet som är det viktiga utan marknadsföringen och personen kring företaget!!
Gissar att om iden är bra blir du känd vilket namn du än tar!!!
LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!

Fan det var ju inte dåligt :rofl:

Att jag inte tänkt det själv!

Men det känns lite små tråkigt att använda efternamnet- har man så dålig fantasi liksom?

Nä precis! Det är smällbra -och du har ju faktiskt tänkt ut det själv en gång i tiden!
Dock skulle jag välja att ha det som det är utan att lägga till något, då är det lättare att komma ihåg som kund. Mindre att skriva och inte så överarbetat.

Efternamnet AB skulle jag välja bort. Dels är det tråkigt och du kanske vill sälja företaget i en framtid.

mvh Eva

Jag ser det tvärtom. Om du har bolagsformen med så upplevs det av många som mer seriöst vs att bara ha ett namn.

Att bara kalla sig för Quickstar kan vem som helst egentligen göra. Privatperson, företag etc. Men KB, HB samt AB visar ju iallfall på en viss seriositet där man bedriver sin verksamhet med syftena självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Vilket man förvisso även gör i enskild firma.

:) Tur att smaken är som baken delad....

Hola,
Jag menar alltså QuickStar AB (som jag skrev i första inlägget)

Inte lägga till en massa så det blir lååångt.. typ
QuickStar Bemanning & Equistrian AB

men det är valfritt, som du säger, tur smaken och baken är delad :)

mvh Eva

Senast ändrad:

Hola,
Jag menar alltså QuickStar AB (som jag skrev i första inlägget)

Inte lägga till en massa så det blir lååångt.. typ
QuickStar Bemanning & Equistrian AB

men det är valfritt, som du säger, tur smaken och baken är delad :)

mvh Eva

Ahhh, nu fattar jag. Nä jag tycker också att "bara" Quickstar AB känns bäst... *s* om jag nu får tycka...

Tips:
Tänk bara på att det hela som du beskriver är upplagt för bekymmer med Skatteverket om ni inte sköter korten rätt i starten!

Se till att biverksamheten är lönsam PÅ EGNA FÖTTER så fort som möjligt i en affärsplan för den delen. SKV kommer att skrika skattetillägg och hobbyverksamhet om ni skyfflar pengar från huvudverksamheten till biverksamheten för länge (dvs gör vinst i personaluthyrningen som ni kvittar mot förluster i hästverksamheten, eller drar en massa moms i hästverksamheten som inte motsvaras av intäkter från hästarna med utgående moms). Eftersom kopplingen dem emellan verkar svag är det högst otillåtet (dvs olagligt) om inte vinstsyfte tydligt kan visas för båda verksamheterna.

Första steget är nog att övertyga din pappa om att det här är högst seriöst och presentera hur intäkterna ska överstiga kostnaderna i den delen så fort som möjligt, dvs ge vinst. Om inte ens din "kompanjon" tror på det kommer ni förmodligen få enorma problem......

Tips:
Tänk bara på att det hela som du beskriver är upplagt för bekymmer med Skatteverket om ni inte sköter korten rätt i starten!

Se till att biverksamheten är lönsam PÅ EGNA FÖTTER så fort som möjligt i en affärsplan för den delen. SKV kommer att skrika skattetillägg och hobbyverksamhet om ni skyfflar pengar från huvudverksamheten till biverksamheten för länge (dvs gör vinst i personaluthyrningen som ni kvittar mot förluster i hästverksamheten, eller drar en massa moms i hästverksamheten som inte motsvaras av intäkter från hästarna med utgående moms). Eftersom kopplingen dem emellan verkar svag är det högst otillåtet (dvs olagligt) om inte vinstsyfte tydligt kan visas för båda verksamheterna.

Första steget är nog att övertyga din pappa om att det här är högst seriöst och presentera hur intäkterna ska överstiga kostnaderna i den delen så fort som möjligt, dvs ge vinst. Om inte ens din "kompanjon" tror på det kommer ni förmodligen få enorma problem......

Detta hade väl för bövelen inget med tråden att göra?

Detta hade väl för bövelen inget med tråden att göra?

Det beror på vad man anser har med tråden att göra. Ville bara tipsa om att din beskrivning KAN beskriva just ett sådant illegalt upplägg som är alltför vanligt och drabbar många ganska hårt (men rättvist) när de stora skattetilläggen kommer.

Det är lite som om någon frågar vilket namn min speditörs och drogförsäljningsfirma ska ha och sedan blir förbannad på om någon påpekar som ett tips att just knarklangning är olagligt i Sverige. Om det sedan framkommer att knarket är legala droger så är det ju bara bra.

Mitt allra bästa tips är att starta två oberoende AB (men samma ägare går ju bra) med de olika verksamheterna, om man inte kan hitta tydligare kopplingar mellan grenarna. Då har man betydligt bättre förutsättningar för att driva verksamheten på ett bra sätt.

Om man tar ut pengar privat (dvs skattad lön efter att moms och andra skatter är betalda i det företaget) från företag 1 får man gärna påföra det kapitalet till företag 2 utan att SKV blandar sig i den biten. Sedan OM det olyckligtvis skulle visa sig att företag 2 inte kan visa vinst även efter ett par år kan man avsluta det snyggt och fint, utan att påverka företag 1 och dra på sig gigantiska skattetillägg för företag 1. Det är ju tråkigt om en ekonomiskt misslyckad hästverksamhet ska dra med sig en lyckad uthyrningsverksamhet, eller tvärtom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka