Vi har preppat med mat för ytterligare minst en månad i händelse av smitta. Jag ska inte till någon affär utan vara just hemma på gården, isolerad.Därom tvista de lärde
Bättre att håll sig hemma, isolerad med en bössa riktad mot alla besökare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har preppat med mat för ytterligare minst en månad i händelse av smitta. Jag ska inte till någon affär utan vara just hemma på gården, isolerad.Därom tvista de lärde
Bättre att håll sig hemma, isolerad med en bössa riktad mot alla besökare
I händelse av att vi verkligen får en spridning av smittan i Sverige/världen så är en månads förråd inte mycket.Vi har preppat med mat för ytterligare minst en månad i händelse av smitta. Jag ska inte till någon affär utan vara just hemma på gården, isolerad.
Möjligen inte men med tanke på att de flesta inte ens har en krislåda för några dagar så skulle jag säga att en månad är ett bra steg på vägen.I händelse av att vi verkligen får en spridning av smittan i Sverige/världen så är en månads förråd inte mycket.
Nu skrev jag ytterligare en månad. Vi har redan ett ordentligt förråd. Hellre ha preppat för ett tag än inte alls.I händelse av att vi verkligen får en spridning av smittan i Sverige/världen så är en månads förråd inte mycket.
Exakt. Helt otroligt att folk inte är förberedda.Möjligen inte men med tanke på att de flesta inte ens har en krislåda för några dagar så skulle jag säga att en månad är ett bra steg på vägen.
I händelse av att vi verkligen får en spridning av smittan i Sverige/världen så är en månads förråd inte mycket.
Du har kanske och säker en del fler, jag har inte och inte "man" heller. Hade jag haft förvaringsmöjligheter och möjligheter att lagra bränsle så kanske. En lägenhet i stan gör den typen av planering direkt besvärlig. Och angående coronaviruset tror jag inte den typen av isolering kommer att behövas. Det krävs att jag säger upp mig från jobb för att sätta mig själv i total isolering. Jag tror att oroa kan bli besvärligt men inte att den typen av isolering skulle spela någon större roll.Det är därför man har minst tre månaders ätbart hemma...även om det kanske framåt slutet av tre månader känns lite ovarierad kost.
Det är därför man har minst tre månaders ätbart hemma...även om det kanske framåt slutet av tre månader känns lite ovarierad kost.
Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.
Man kan iallafall ha bunkrat för en vecka, det är en rekommendation. Både mat och vatten. Mediciner såklart.
Om man nu inte vill bunkra för tre månader så kan man ju bunkra för en kortare tid.
Jag tycker det är ganska svårt att "lagra" mediciner också. Många mediciner som är typ förkylningsrelaterade som nässpray, hostmedicin osv hinner nästan alltid passera bäst före-datum när det är dags för nästa användning så det är inte så effektivt ändå i min erfarenhetMånga har nog mat i kyl och frys så att det går att överleva en vecka även om man enligt moderna mått ”får skrapa”.
Vad är det för mediciner du tänker på annat än det vanliga man oftast har hemma oavsett -paracetamol , hostmedicin . Näsdroppar som bör bunkras?
Mediciner som du behöver för att klara dig, insulin osv. Att man inte hämtar ut när det är slut utan innan.Många har nog mat i kyl och frys så att det går att överleva en vecka även om man enligt moderna mått ”får skrapa”.
Vad är det för mediciner du tänker på annat än det vanliga man oftast har hemma oavsett -paracetamol , hostmedicin . Näsdroppar som bör bunkras?
Mediciner som du behöver för att klara dig, insulin osv. Att man inte hämtar ut när det är slut utan innan.
Det är ju jättelätt. Konserver, pasta och ris kan man ha var som helst. Alla lägenheter har väl något förråd. Perfekt att ha sådan mat i.Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.
Det måste ju gå en viss tid innan man kan hämta ut inom högkostnadsskyddet. Mediciner med uttagsintervall kan man ofta inte ta ut på innan de är slut eller i princip slut. Jag har t.ex en som räcker 30 dagar/förpackning och den har 4 veckors intervall.Mediciner som du behöver för att klara dig, insulin osv. Att man inte hämtar ut när det är slut utan innan.
Det är ju jättelätt. Konserver, pasta och ris kan man ha var som helst. Alla lägenheter har väl något förråd. Perfekt att ha sådan mat i.
Du får ju tänka att man inte kan frossa i tre månader men så du klarar dig iaf. Mycket energirik mat.För tre månader? Näe. Jag vet inte om du sett lägenhetsförråd tidigare men de brukar vara proppfyllda med allt annat än konserver.
Det måste ju gå en viss tid innan man kan hämta ut inom högkostnadsskyddet. Mediciner med uttagsintervall kan man ofta inte ta ut på innan de är slut eller i princip slut. Jag har t.ex en som räcker 30 dagar/förpackning och den har 4 veckors intervall.
En annan räcker 24 dagar och har 3 veckors intervall. Det blev problem förra året när den blev restnoterad.
Vid krissituation kommer alla att ta ut max vad de kan så då blir det många som blir utan.
Jag har desloratadin hemma för 300 dagar tror jag och Levaxin för 200 dagar.
Hamstrar så mycket jag kan men man måste ju tänka på hållbarheten också.