Att bli "vuxen"

Sv: Att bli "vuxen"

Finns inget dåligt. Den lyckligaste dagen i mitt liv var dagen jag fyllde 18. Hela min uppväxt var bara en plågsam väntan på att få räknas som vuxen. Framför allt för att inte längre vara "ägd" av mina föräldrar utan en egen person.

Det bästa är att man är fri och får ta hand om sig själv!

Det sämsta är att man är fri och får ta hand om sig själv.......:D;)

Sämst är väl att man inte längre kan lägga sig på golvet och skrika när något inte passar. Hade onekligen varit en skön problemlösare i många situationer.

Nej men allvarligt talat, hur mycket jag än saknar att vara en flummig och rätt typisk tonåring så skulle jag aldrig mer vilja vara utan insikten och erfarenheten att vara en egen person med frihet och makt över mitt eget liv, i den mån det nu är möjligt under staten (usch, nu lät jag nästan som en liberal). För min egen personliga del är jag gladast över att inte längre behöva vara "ägd" av min mamma.

Jag gillar dock inte de årliga ålderskrisarna som gjorde sitt inträde på min 18-årsdag.

Bästa: Friheten i att få göra vad man vill. Sen kanske man inte har råd/tid eller så, men att man får
Sämsta: Att man måste fixa och ordna saker själv och inte bara kan ropa på valfri förälder när något skiter sig ;)

Bäst är att slippa känna sig övervakad av sina föräldrar, sämst är att känna sig övervakad av en massa andra

Bästa: Dricka vin på en onsdag om man känner för det.
Sämsta: Alltid laga mat och diska själv. Betala räkningar kanske..

kl

Att få ta precis så mycket äppelmos man vill till gröten!
(För det minns jag att jag tänkte på under varje grötfrukost när jag var liten. Att jag nu tar mindre äppelmos än då, det tycker jag inte att vi behöver prata om :p )

Att få lägga sina pengar och sin tid på det man själv tycker är viktigt.
Även om man inte alltid kan.

Sämst: allt ansvar för sin egen tid och sin inkomst och sitt liv.

Det bästa är att jag får göra vad jag vill och äta vad jag vill.

Det sämsta är att jag har så mycket egenansvar över allting, måste jobba, planera ekonomi :p

Jag tyckte att jag blev vuxen först när jag flyttade hemifrån, vid 21, jag skulle nog säga att jag vid 18 fortfarande var en liten skitunge, trots att jag juridiskt var vuxen;)

Bästa: Friheten, lätt! Så simpla grejer som att gå ut genom dörren utan tusen frågor, bestämma dagliga rutiner själv osv.
Sämsta: Det enorma ansvaret. Även om föräldrarna fortfarande finns till hands så ''vill'' man ju klara sig själv. Räkningar, planera/handla mat, såna grejer, ingen gör det åt en längre. Och när en glödlampa går kan man inte lägre köra med ''Mammaaaa! Lampan dog!'' Är man vuxen får man snällt pallra sig ner till IKEA och köpa en ny.

Men det är värt det.

Jag kan ärligt talat inte hitta något jag inte gillar med vuxenlivet. Älskar friheten, älskar ansvaret. Älskar att få vara mig själv på mina egna villkor och inte inklämd in någon mall från skola/föräldrar/samhälle om hur ett barn/tonåring borde vara :yuck:

Det bästa är att man är fri och får ta hand om sig själv!

Det sämsta är att man är fri och får ta hand om sig själv.......:D;)

Ganska exakt vad jag tänkte skriva :D

Men för att då komma med något kanske lite nyare:

Bäst: Att man faktiskt blir lite klokare för varje år som går och bara man anstränger sig lite så kan livet bli bättre och bättre för varje dag som går. Hade tiden stått stilla och man inte hade blivit äldre, ja då hade ju inget kunnat hända heller.

Sämst: Eventuell åldersnojja och tankar på "vad man borde ha hunnit med" vid en viss ålder. Dessutom blir det svårare att få hjälp om man behöver hjälp med tex plugg, jobb och liknande.

Det bästa är att man får göra som man vill och att många nya möjligheter plötsligt öppnas. Man får möjlighet att förverkliga sina drömmar.

Det sämsta är att det blir svårare att drömma. Allt blir plötsligt skarpt läge och på allvar, och man måste ta ansvar hela tiden. Vill man göra något får man se till att göra det, man kan inte bara tänka "det gör jag när jag blir äldre", för då har tiden runnit iväg.

Jag saknar barndomen.

*kl*

Flyttade hemifrån när jag var femton.. Men jag svarar ändå.

Nackdelen är allt man måste "fixa själv", hålla koll på tider till bilbesiktning, läkare, tandläkare, räkningar som ska betalas, sotare som kommer och alla "måsten". Hur som helst så älskar jag att få bestämma själv. Om jag vill röka sju cigg till frukost samtidigt som jag äter ostbågar och dansar naken till valfri låt med David Hasselhoff, så gör jag det. Inte för att det händer nått vidare ofta, men man har möjligheten..

En grej jag har funderat över är dock det där med vuxet ansvar. Man måste ta ansvar för vad man gör och säger, att man inte sårar eller skadar andra. Det är lite jobbigt ibland, att vara mogen och visa massor med hänsyn överallt.

Det bästa är helt klart att vara fri och göra vad man vill. Det sämsta är alla krav och måsten. Ibland hade det varit skönt att vara ung, omogen och slippa ta ansvar över ens eget liv.

Men att vara vuxen gör livet mer intressant.

Sämst är helt klart att behöva städa, laga mat, tvätta osv själv. Och att inte längre få ekonomiskt stöd ;)

Bäst är att fritt kunna bestämma över sitt eget liv!

det sämsta för mig är det här med att jag personligen är ansvarig för att ha tak över huvudet för både mig och hästen, och mat på bordet. Det bästa är ju att få ta egna beslut, prioritera som man vill och bilda en egen familj. Tycker jag :)

Liknande trådar

Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
2 138
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar på kattungeköp… Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras...
Svar
17
· Visningar
877
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
633
Senast: Hawaii
·
Juridik & Ekonomi Vilket är det bästa ekonomiska beslut du tagit? Vilket är det sämsta ekonomiska beslut du tagit?
2 3
Svar
57
· Visningar
3 084
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar