Att bli mött där man är och kommunikation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med kommunikation är nog bland det svåraste som finns. Man ser oftast inte mer än sin egen horisont. Jag blev nyligen varse att alla inte är medvetna om skillnaden mellan tankar och känslor. Å ja ba va? För mig är det så grundläggande att jag inte ens reflekterat över att andra inte har koll. Själv har jag även koll på mellanrummet som finns mellan mina tankar och mig själv. Det där kändes lite flummigt att skriva för några dagar sedan men när några andra bekräftat att de fattar vad jag menar så känner jag mig inte alltför konstig.

Om de jag möter inte full koll på vad de tänker eller känner, eller om de har det men inte har förmågan att förmedla det, (vilket även kan vara ett problem för mig själv ibland), så är det som bäddat för missförstånd. Det blir glapp i kommunikationen och man pratar förbi varandra. När jag inte kan se var den andre står har jag heller inte förmågan att möta den andre där den är.

Jag upplever att problemet är det omvända också. När jag själv knappt orkar skala en lök eller blir trött av många intryck, så är jag inte i så stort behov av matlagningstips eller tv. Då är det färdiga rätter att bara värma och tystnad som gäller (eller musik). Det är där jag har mina behov.

Mammor brukar vara tacksamma att illustrera saker. Min mamma utgår från sitt eget behov att känna sig duktig när hon kommer med hjälp till mig. Hon utgår inte från mina behov. Det i sin tur medför att jag inte känner mig sedd eller respekterad, vilket gör att jag känner mig ledsen och överkörd. Jag blir helt enkelt inte mött där jag är.

Att möta någon där den personen är, tycks vara en konst som inte är särskilt enkel att behärska.

Igår var jag ute och red med en vän jag inte träffat på 1½-2 år. Det fanns egentligen massor jag ville prata om, men orken fanns inte. Jag var/är mest lite luddig och avtrubbad i huvudet. Och när jag berättat något undrade jag efteråt om det jag sa var sammanhängande, för jag missade nog att ta med en del detaljer.

Innan jag började skriva det här inlägget tänkte jag att det var tre punkter jag ville ta upp, så jag tänkte notera punkterna lite snabbt. Haken var att jag kom bara ihåg en av dessa några sekunder senare när jag satt mig vid skärmen. Så en del saker fastnar liksom i porten och försvinner i dimmorna.

Jag försöker alltid köra med raka rör när jag snackar med folk, men kommunikation är ju så mycket mer än så. Ibland undrar jag om jag babblar för mycket men utan att egentligen säga så mycket. Undanhåller jag viktiga saker? I vissa situationer gör jag förmodligen det och det blir ju då också en källa till missförstånd.

En annan sak, som jag hörde senast igår, är att en tanke behöver inte vara sann. Det har jag hört fört (och köper det), men jag har faktiskt inte ägnat någon tid åt att reflektera över detta. Det är nog läge att göra det.

Men fasen, det är inte lätt att vara människa.

När det gäller tankar så har jag övat ganska mycket på sista tiden att lägga märke till "tankesagor", dvs tankar och berättelser som hjärnan skapar som egentligen inte har den minsta verklig grund. Så jag har plötsligt blivit lite misstänksam mot nästan alla mina tankar (stackarna)... ;) :p
Jag har nog mer och mer gått över till att se tankarna som redskap istället, som jag vill kunna lära mig använda för att skapa välbefinnande. :)

Det här med kommunikation är nog bland det svåraste som finns. Man ser oftast inte mer än sin egen horisont. Jag blev nyligen varse att alla inte är medvetna om skillnaden mellan tankar och känslor. Å ja ba va? För mig är det så grundläggande att jag inte ens reflekterat över att andra inte har koll. Själv har jag även koll på mellanrummet som finns mellan mina tankar och mig själv. Det där kändes lite flummigt att skriva för några dagar sedan men när några andra bekräftat att de fattar vad jag menar så känner jag mig inte alltför konstig.

Om de jag möter inte full koll på vad de tänker eller känner, eller om de har det men inte har förmågan att förmedla det, (vilket även kan vara ett problem för mig själv ibland), så är det som bäddat för missförstånd. Det blir glapp i kommunikationen och man pratar förbi varandra. När jag inte kan se var den andre står har jag heller inte förmågan att möta den andre där den är.

Jag upplever att problemet är det omvända också. När jag själv knappt orkar skala en lök eller blir trött av många intryck, så är jag inte i så stort behov av matlagningstips eller tv. Då är det färdiga rätter att bara värma och tystnad som gäller (eller musik). Det är där jag har mina behov.

Mammor brukar vara tacksamma att illustrera saker. Min mamma utgår från sitt eget behov att känna sig duktig när hon kommer med hjälp till mig. Hon utgår inte från mina behov. Det i sin tur medför att jag inte känner mig sedd eller respekterad, vilket gör att jag känner mig ledsen och överkörd. Jag blir helt enkelt inte mött där jag är.

Att möta någon där den personen är, tycks vara en konst som inte är särskilt enkel att behärska.

Igår var jag ute och red med en vän jag inte träffat på 1½-2 år. Det fanns egentligen massor jag ville prata om, men orken fanns inte. Jag var/är mest lite luddig och avtrubbad i huvudet. Och när jag berättat något undrade jag efteråt om det jag sa var sammanhängande, för jag missade nog att ta med en del detaljer.

Innan jag började skriva det här inlägget tänkte jag att det var tre punkter jag ville ta upp, så jag tänkte notera punkterna lite snabbt. Haken var att jag kom bara ihåg en av dessa några sekunder senare när jag satt mig vid skärmen. Så en del saker fastnar liksom i porten och försvinner i dimmorna.

Jag försöker alltid köra med raka rör när jag snackar med folk, men kommunikation är ju så mycket mer än så. Ibland undrar jag om jag babblar för mycket men utan att egentligen säga så mycket. Undanhåller jag viktiga saker? I vissa situationer gör jag förmodligen det och det blir ju då också en källa till missförstånd.

En annan sak, som jag hörde senast igår, är att en tanke behöver inte vara sann. Det har jag hört fört (och köper det), men jag har faktiskt inte ägnat någon tid åt att reflektera över detta. Det är nog läge att göra det.

Klok insikt att tankar inte behöver vara sanna. Ibland är vår hjärna och tankar till hjälp för oss och ibland är det just alla tankar som sätter krokben. Det går att tänka nya tankar och få andra sanningar, som gör livet bättre

Det där var något jag fick jobba mycket med när jag fick i gruppterapi.
Jag tänkte ofta en väldigt massa saker men när jag fick frågan vad jag kände så var det blankt. Jag tyckte att jag hade svarat redan eftersom jag berättade hur jag tänkte.
Att förstå att tankar och känslor inte är samma sak blev för mig ett ganska avgörande steg i att komma vidare.
Numera noterar jag att människor ofta låter sina tankar och föreställningar färgas av sina känslor. Ex jag har en syster som hyser rätt stort agg mot en av våra föräldrar. Där läser hon in väldigt mycket mer saker i förälderns handlingar än vad jag gör.

Att möta andra där dom är är en stor konst.
Min mamma behärskar det ungefär lika bra som din. ;) Tidigare blev jag irriterad över det. Nu ser jag det bara för vad det är. Hon behärskar inte den konsten, helt enkelt.
Att möta sig själv där man är är också en stor konst. Det har jag varit jättedålig på, men jag börjar bli bättre.
Däremot har jag alltid varit ganska bra på att möta andra där dom är. En förklaring till det tror jag är att jag övat upp den förmågan eftersom jag jobbat med människor i över 30 år.

Det där med att en tanke inte behöver vara sann fick jag också lära mig i terapin. När man verkligen tänker på det så känns det väldigt befriande. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 559
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat