Att bli av med virus i datorn

Boj

Trådstartare
Ja kan man ens det, utan att formatera om hårddisken? Jag har tydligen fått något skit i datorn, men var i från vet jag inte. Mest troligt är väl att någon av mina bekanta har skickat mejl, och har virus i sin dator utan att märka det.

Just nu så kan jag bara nå sidor som jag tidigare har varit på, allt annat stryps eller så skickas jag över till någon försäljningssida. Virusprogrammet kan och får inte uppdatera då den inte når någon server, det poppar ett fönster hela tiden som säger att jag har virus och att jag ska scanna men detta är inget som hör till mina vanliga program varför jag avslutar den hela tiden. Men detta går endast att göra genom aktivitetshanteraren, skulle jag klicka på detta så blir det bara fler och fler fönster.

Så frågan är nu, är det bara att sätta sig ner och formatera om hårddisken eller?

Ja jag har virussökt och får in flera saker, bla en som heter win.32.palevo samt en som heter P2P.worm något.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Skulle kanske skrivet lite mer detaljerat.

1. Tanka hem och install.
2. Koppla ner dig från internet.
3. Avaktivera/frigör ditt antivirus program och brandvägg.
3. Scanna med AMWB
4. Starta om datorn.
5. Avaktivera/frigör ditt antivirus program och brandvägg. (brukar gå på auto)
6. Scanna på nytt med AMWB (skall nu visa 0 infektioner)
7. Aktivera ditt ordinarie antivir program och kör en fullständig scanning. (just in case)
8. Klart! (förhoppningsvis)
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Tack för svar, kunde ju tanka hem detta program, men dessvärre stoppas det för uppdatering. Men provar och hoppas att programmet lyckas med att få bort vad som krävs. Återkommer med svar.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Ja nu har jag kört detta, och bägge programmen säger att det inte finns några hot, och datorn poppar iofs inte upp några konstiga fönster längre MEN.

Däremot har fortfarande inte virusprogrammet kunnat uppdateras, den misslyckas hela tiden likaså det program jag tankade hem får inga uppdateringar då den säger sig misslyckas med att få kontakt med servern.

Jag vet alltså inte om jag ska kunna känna mig säker ännu.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Vad har du för antivir program?
Tar för givet att det inte är licensen som strular för dig.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

F-secure har vi, och jodå samma :devil: virus dök upp igår kväll igen fast nu med ett annat namn. Vad den heter idag, vete :devil:.

Som det ser ut just nu verkar jag behöva formatera om hela klabbet, och det var ju något jag drog mig för.:(
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Den här skiten blockerar allt så fort jag försöker laddar ner något som har med virus eller annat att göra, länken stoppas alltså när jag klickar på den.

Den andra länken kunde jag ladda ner eftersom den gick via download, det reagerar den tydligen inte på men sedan sätter den stopp för uppdateringar så jag komm er inte åt kataloger och dyl i dessa program.

Licensen för F-secure är inget fel på, programmet ingår i vårt bredbands abonnemang.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Nu vet jag inte vad du har för OS men tanka hem fixen från annan dator, alternativt installera AMWB på annan dator o uppdatera, dra sen över uppdateringsfilerna/de nerladdade till din smittade dator till prog mappen från ett USB minne. (Ditt usb minne kan bli smittat under processen så scanna det efteråt)

Du kan även testa att köra/install prog i felsäkert.
Glöm inte att avaktivera internet när du håller på att ta bort Palevo.
Det går att ersätta den smittade filen med genom att skriva över den, men det vill jag inte råda dig till att göra sj.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Ja det skulle ju ha varit jättebra, jag kan ladda ner detta program men när den ska ta hem uppdateringar som stoppas den upp och inga sådana görs. Det här är ett sätt för detta virus att bli kvar, så tyvärr hjälper inte det mig så mycket. Möjligen om jag kan få tag i en dator och ladda ner på ett USB minne med alla uppdateringar så kanske det funkar. Ska prova i kväll när det finns mer folk hemma i husen.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

beroende på.. men vissa virus är ganska elakartade.. jag har gett upp att bråka.. virusprogram är jättebra för förebyggande men när skiten väl är inne brukar det ta lika lång/längre tid att bli av med det än att blåsa hårddisken och göra om.. risken är om du har fler windowsdatorer att den redan smittade smittar av sig på de övriga.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Jag har idag fått hjälp för att ev kunna komma åt problemet, det visade sig att skiten har lindat in sig i flera filer under Windowsmappen vilket gör att en omformatering verkar vara det enda som står till buds nu.
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Vad heter det "falska virusprogrammet" som poppar upp? Det låter som ett virus jag fick på datorn för någon månad sen..
 
Sv: Att bli av med virus i datorn

Ja det ser ut som windows säkerhetsprogram, men det är det inte. så gör den någon slags scanning och talar om att man har en massa infekterade filer. Jag utgår ifrån att meningen är att infektera datorn ännu mera.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Fick nyss ett meddelande från min kusin på MSN. När jag öppnade konversationsfönstret så reagerade virusprogrammet på en gång och sedan...
2
Svar
20
· Visningar
1 703
A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp