Att beviljas kejsarsnitt

I

IDontKnowWhatToDo

Är det svårt att bli beviljad ett kejsarsnitt? Man borde väl få bestämma själv över sin egen kropp..?

När ska man nämna detta? Så fort man känner att man kommit fram till det, eller i slutet av graviditeten?

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

jag tror att det är svårt att bli beviljad kejsarsnitt för att man "vill" ha det, det krävs stor psykisk anledning eller fysisk anledning (skada exempelvis).

Om du verkligen vet att du vill ha ett KS ska du nog prata med din BM om detta så fort som möjligt.
Skulle tro att man inte bara beställer ett utan får gå till kurator och prata lite först.
Men det behöver inte vara så...

Får man fråga varför du vill ha ett? Du behöver ju inte svara om du inte vill...

sen är vaginal förlossning "bättre" än kejsarsnitt för bebisen, det frisätts en massa hormoner o grejer i barnets kropp under påfrestningen av en förlossning, kejsarsnitt är ju som en andra utväg.

Förlossningsrädsla. Det är det enda som finns i mitt huvud, och jag får ingen ro alls. Jag vill bara lägga mig ner på golvet och gråta.
Rädd för smärtan (men jag vet att det kommer göra djävulskt ont efteråt ändå, men det känner mer hanterbart av någon anledning), rädd för att spricka, rädd för att inte ha någon kontroll över vad som händer med mig (känner mer kontrollerbart med snitt), rädd att bebis ska fastna på vägen och att jag kommer få panik, rädd att bebis ska få syrebrist och att det är mitt fel... Listan kan göras lång...

Jag tycker du ska ställa in dig på att försöka förlika dig med rädslan, ställ inte in dig på snitt utan ställ in dig på en bra förlossning. Sedan säger du till BM det första du gör så kommer du få remiss till aurora ( heter olika i olika kommuner ). Där får du prata om din rädsla med professionellt utbildade sköterskor/barnmorskor.

Börja där och se vart ni hamnar =)

Du ska absolut inte vänta till slutet av din graviditet med att nämna din oro, sådana saker som snitt och aurora tar tid, jag tycker som sagt att du ska nämna det för BM så fort som möjligt.

/ snittad

Förlossningen var ju det som bekymrade mig minst på hela resan... Men det hjälper ju inte dig ett skvatt....
MEN jag tycker verkligen att du ska börja jobba md detta så fort som möjligt :) Så att ni kommer fram till vad som blir bäst för dig!

Listan kan göras lång...

Och det är nog faktiskt något som alla gravida känner.

Prata med din BM, ställ in dig på att du ska ha en bra förlossning som Cala skrev.
Du vet ju att det är ett himla tjat om hormoner under graviditeten, och de ställer faktiskt om kroppen massor.
Jag var oxå livrädd i början, men sen växte det bort, och sen blev jag istället livrädd för snitt! Och de var ännu värre 2a graviditen.

Är det svårt att bli beviljad ett kejsarsnitt?
Det verkar vara väldigt olika beroende på var man bor och vilket sjukhus man går till.
Jag gjorde ks i somras pga stark ångest inför förlossning. Visserligen låg bebis i sätesbjudning, men snittet var redan planerat och beviljat innan det blev känt.
Till mig sa läkaren att de inte tvingar någon att föda vaginalt, att valet var mitt.
Men jag fick gå igenom en rad samtal med psykolog, bm och läkare först där min situation utreddes och där man berättade om risker osv.

Var ärlig med hur du känner, prata med din bm. Du kommer få hjälp. Bra hjälp. När graviditeten fortskrider så vänjer man sig med tanken på att bebisen ska ut i takt med att den växer. Förhoppningsvis kommer du över din rädsla med all hjälp som finns att få. Jag själv gjorde stora framsteg med min rädsla, men inte hela vägen :( Hade behövt mycket mer tid.

Prata med BM så att du kan få hjälp att hantera känslorna istället. Jag är tvärtom mot dig, livrädd att behöva snittas. 3 av mina 4 syskonbarn är akutsnittade så risken finns för mig med men jag vet ju hur mkt bättre det är för både mig och bebis med vaginal förlossning. Ett kejsarsnitt räknas till en av de största bukoperationer som finns och kan vara väldigt handikappande efteråt. Jag tror att man har tillräckligt mkt att tänka på med ny bebis hemma så man ska inte behöva fundera över ett stort buksår som ska skötas och läka också.

Hoppas du får den hjälp du behöver!

Men snitt går väl ändå inte i arv eller? Kanske om det handlar om trångt bäcken iofs...
Jag och mina 2 helsyskon är födda med snitt mellan 5-8v för tidigt och jag hade nog gått över om de inte satt ingång mig...

Förlossningar som drog ut alldeles för länge på tiden vid alla snitten. Och det var nästan likadant för mamma. Det gäller båda mina systrar så det är därför det är större risk för mig också. Hade det bara varit ena systern så hade det inte varit samma ju.

så länge hjärtljuden är bra och du må bra gör de inte akutsnitt vid långa förlossningar., inte på mig iaf.

Men nu måste jag rätta dig lite eller iaf ge del av en annan åsikt.

De flesta ks sker utan komplikationer och då är man inte alls så handikappad. Jag var uppe och gick samma dag som jag snittades, efter 2 dygn åkte vi hem och jag var inte hämmad pga av op. Såret läkte fint och utan skötsel, visst det drog lite den första veckan men sedan gick jag långpromenader som vanligt. Detta är trots en stor op de vanliga förfarandet efter ks..

+ att vaginal förlossning som krävt sys också kräver vård och omsorg, och inte är det smärtfritt direkt efter heller:D

Nu får jag väl en massa sk*t men... Kejsarsnitt är ingen mänsklig rättighet och normal förlossningsskräck har alla. Men, både mamma och barn mår generellt bättre av en normal förlossning.

Min sista tog 7 minuter, han som skulle komma med smärtstillande hann inte släppa kaffekoppen - försök göra om det med ett kejsarsnitt.

Vem vill ha en massa onödiga ärr??

Det är klart att det oftast är komplikationsfritt men det är ändå en större risk med snitt mot en traditionell förlossning. Speciellt om narkos krävs.

Comfort - Det här gäller alltså olika personer, olika sjukhus. Det enda gemensamma är att de är syskon. Och det har ju blivit akutsnitt, dvs mamma/barn klarade inte av situationen längre.

Det är klart att det kan gå väldigt bra, och gå fort. Men det kan även ta en djävulskt lång tid, och du kan spricka från hål till hål.

Ärr är absolut ingenting som stör mig det minsta.

Det är klart att det kan gå väldigt bra, och gå fort. Men det kan även ta en djävulskt lång tid, och du kan spricka från hål till hål.

Ärr är absolut ingenting som stör mig det minsta.

Du löper betydligt större risk för komplikatiner vid snitt än att spricka från hål till hål.
Dessutom läker underlivet bättre än buken, om man nu ska tänka så.

Och vi har så bra förlossning i sverige att spricker du från hål till hål är det av en anledning. Tex. att barnet mår så pass dåligt att kommer h*n inte ut nu så dör h*n. Då är det ingen som väntar på att kroppen är redo.

Komplikationer som förändringar i slidan och inkontinens är man i risk för oavsett hur barnet kommer ut. Det beror på hur mkt bäckenmuskelaturen sträcks ut under graviditeten.

Nja risken för komplikationer är väl snarare mindre ( eller ungefär i likhet med vaginal förlossning ) vid ks men komplikationerna om dom blir är mer omfattande.

Jag tycker och tror inte att man tjänar något på att skrämma upp TS för kejsarsnitt, jag tror mer på att hon ska få den hjälp via aurora som hon behöver för att kunna få en så bra förlossning som möjligt, för både henne och barnet.

Nasseman:

Den som är livrädd för att föda vaginalt tar nog det lilla ärret som döljs av trosorna. Tror du TS blir hjälpt av sådan inlägg?

/ snittad med full narkos

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka