Att betala som medryttare.

Sv: Att betala som medryttare.

Självsanerande.

Vill någon ha betalt och du inte vill betala - rid inte - problemet löst.

Om någon vill ha betalt och du tycker det är ok - rid på - problemet löst.

Om någon låter dig rida gratis - rid på - problemet löst.

Varför göra ett problem av något som inte finns?

De enda som egentligen blir upprörda över att någon har mage att ta betalt är de som vill rida gratis och tycker det är andras skyldighet att stå med häst om de bara "hjälper till". Alla har en möjlighet att tacka ja eller nej till ett erbjudande. Ingen tvingar någon annan att göra nånting eller betala nånting.

Om jag ställer upp och tar hand om någons häst så vill jag att ägaren ställer upp för mig när jag behöver hjälp. Det kan vara barnpassning, kattvakt eller vad ägaren nu är intresserad av och jag behöver hjälp med.

En fråga till er som är medryttare: VARFÖR väljer att ni vara medryttare? Är det enbart för att ni är snälla och vill hjälpa till? Eller är det så att ni faktiskt får ut något av det själva också..?

jag har en medryttare men hon hjälper inte till i ridningen och hon betalar 600 kr månaden och får rida 2 dagar i vecka och hon får rida lektion också.
Men hon rider en dag på hälgen och då vill jag gärna ha min häst då och då får hon betala lite mer. Och jag måste ha medryttare för jag ska ha råd för mina träningar.
Men det är skillnad med att ''hjälpa till'' och att ''hyra ut sin häst''

Jag har en medryttare på min ena häst. Hon betalar ingenting i pengar utan med arbete i stallet när hon är där. Hon rider kanske 3-4 ggr i veckan (därav en timmes lektion för en tränare). Det fungerar bra för oss, iofs så kanske jag inte skulle ha honom skodd om jag inte hade någon som red honom. Så det är ju en merkostnad som kommer till. Om hon utbildar honom? Tycker inte det, hon har inte den kunskapen. Jag har inte bett henne om att rida, utan hon kom och frågade mig om hon fick rida honom på lektion en gång och på den vägen är det....

kl.

Jag har en medryttare av två anledningar: ekonomisk hjälp och avlastning. Två ggr. i veckan. Hon motionsrider hästen och får i princip rida som hon vill, brukar prata med henne om hur det har gått och vart de ridit. Hon känns som en vettig person som tycker om att komma ut i naturen. En bra grundsits och "vettig" ridning/inställning var det enda jag begärde.
Jag själv rider hästen numera två ggr. i veckan och brukar då fokusera mer på att finslipa gångaterna och få honom i bättre form och frammåtbjudning. En gång i veckan rider jag på banan ca 30- 40 minuter och andra gången rider jag ut. Eller en kombination. Min medryttare har hittils ridit ut och det tycker jag är jättebra, jag har sagt att hon får göra som hon känner för: Rida ut, på volten, tömköra, longera what ever. Bara jag vet vad som händer så att jag nästa dag inte gör precis detsamma.

Jag tycker att det funkar bra och hon verkar fattat tycke för min häst, så jag har inget att klaga på :).

Jag skulle aldrig drömma om att låta min medryttare betala för att ta hand om min häst. Jag tycker det är helgalet!

När hon rider mockar hon ofta hela stallet, fixar foder och andra sysslor plus att hon rider min ena häst vilket gör att jag har minst två timmar extra den dagen att ägna på mina andra hästar eller kanske till något helt annat. Ibland rider hon inte ens (vilket ju är det roligaste för hennes del såklart) utan fixar bara stallet och bara är någon timme. Hon ställer upp oklanderligt när jag åker iväg eller behöver hjälp av någon annan anledning.
Jag betalar henne snarare än hon mig, hon får refillkort och ibland bensinpengar till mopeden och hon är egentligen värd ännu mer!

Jag skulle skämmas om jag tog betalt! Däremot tycker jag det kan vara OK att ta en summa om medryttaren bara rider, aldrig gör ngt annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 360
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka