Sv: Att betala som medryttare.
Att betala eller inte betala som medryttare - det kan man nog debattera i evigheter. Jag tycker inte det finns något rätt eller fel. Det är omständigheterna som styr. Vart i landet man bor, alltså om det är dyrt eller billigt med stallplats, foderkostnad osv.
Frågan är ju VARFÖR man vill ha medryttare och vad det är värt för en själv. Jag kan bara relatera till mitt eget fall, har varit både medryttare och har hjälp till min egen häst.
När jag var medryttare så var jag det på en gammal häst 20+ som inte klarade av att vara pensionär för hon rev stallet. Motionsred hästen 4-5 dgr i veckan - betalade ingenting som medryttare, och ägaren bestämde vilka dagar jag kunde rida.
Nu har jag själv skaffat ridhjälp till min egen häst. 2 st kanonbra tjejer och de behöver INTE betala. Det beror på att jag får min häst i princip TILLRIDEN 2 gånger i veckan

.
Mitt behov av hjälp består alltså av att få hjälp med utbildning och utveckling för min häst. Jag vill att hon ska komma ut på tävlingsbanan och få meriter, vilket jag i nuläget inte själv fixar pga att jag rider för dåligt helt enkelt. Jag har en för bra häst för att hon ska harva runt som skogsmullehäst och då tycker jag det är bättre att hon tävlas av någon som fixar det bättre än jag själv.
Det är inte tiden som är problemet alltså, jag behöver inte ha hjälp med pass eller mockning (har stall hemma). Utan det är enbart utbildning av hästen som är viktig för mig.
Tjejerna rider bra mycket bättre än jag, och är hur engagerade som helst. Skulle aldrig falla mig in att ta betalt - egentligen skulle jag betala dem

.
Däremot - om det vore så att jag haft medryttare för att jag skulle frisätta tid över till annat, då skulle nog en medryttare få betala.
/Lizzie