Att betala som medryttare.

Sv: Att betala som medryttare.

jag har hittat en tjej som ska hjälpa mig med min häst någon dag i veckan, just för att jag inte hinner aktivera honom så som han behöver! Jag skulle aldrig ta betalt av henne eftersom jag behöver hjälpen! Hon sköter ju ridning, mockning och göra foder på hennes riddagar!

Däremot om någon kom och frågade (tror någon annan skrev nåt liknande :o )
om H*n kunde få rida min häst, så hade jag kunnat med att ta lite betalt iaf. Då är det ju kanske inte så att jag behöver hjälpen.

Och förra medryttaren gjorde jag en deal med- hon betalade 100:- per månad o fick rida ett par dagar i veckan OCH om hon slutade komma utan att meddela så skulle jag behålla pengarna. Om hon när hon ville sluta meddelade det ordentligt skulle hon få tillbaka allt hon betalat. Som ett sparande typ. Nu slutade hon pga av jag o hästarna flyttade för långt bort- o fick givetvis sina pengar tillbaka! (som hon satsade i köp av egen häst!)

Det tyckte jag var smart :D

Oj, vad svårt detta ämne är. Det finns nog hur många vinklingar som helst om man känner för det. Förstår precis hur TS tänker och visst finns det nyansskillnader i medrytteriet.

Själv halkade jag in på ett bananskal betr ridningen. Red som barn/tonåring. Av flera orsaker blev det sedan MÅNGA år utan häst/ridning. Träffade för några år sedan på min nuvarande stallkompis när hon var ute i skogen med sin äldre häst och jag var ute med hunden (jag 47 år och hon 64!!!). Blev stående och pratade om ditt och datt och det hela slutade med att hon frågade om jag hade lust att göra henne sällskap lite då och då för att både den äldre och den yngre hästen skulle få gå samtidigt. Efter nervöst funderande tackade jag ja utan att egentligen veta riktigt vad jag gav mig in på. Började alltså väldigt basic - nybörjarnivå utan tvekan - både vad gäller skötsel och ridning. Efter hand ökade antalet ridtillfällen och även min kunskap så att jag hjälpte till så mycket jag bara kunde på alla plan. Tog även hand om hästarna när ägaren var bortrest och jag kan lova att jag gjorde mer än min beskärda del av allt arbete det är med hästarna bara för att jag var så tacksam och tyckte det var roligt. Köpte även morötter, äpplen plus lite andra diverse smågrejor som behövs. Men har aldrig betalat en krona för själva medrytteriet. Idag har jag egen häst och väntar på min andra nu i april i samma stall som kompisen har sina hästar och vi hjälps åt med allt runt hästarna. Ett alldeles ypperligt sätt för mig att starta om igen med hästeriet och för min kompis att få sällskap och hjälp. Vi har pratat om pengafrågan många gånger men varit eniga om att det här har varit OK för oss båda två. Rätt eller fel - ja, det vet inte jag men för oss har det som sagt fungerat utmärkt.

Min medryttare betalar skoning 700:- typ var 7:e vecka! Hon får nyttja hästen som sin egen! Dvs träna, tävla, rida i skogen, köra, allt.. 7 dagar i veckan. När hon inte hinner så rider jag honom
Då jag har flera hästar å inte vill att hästen ska lämna gården. Så det är ju billigt för en "egen" häst. Tycker gott å väl en medryttare kan belala en slant! Det är inte billigt att ha häst i dagens läge!!!

Jag har haft en medryttare som blev totalchockad när hon först började och hörde att jag vill ha betalt för att hon skulle "hjälpa till".

Jag ser på det såhär: Jag hyr ut min häst.

500 är inte mycket pengar för typ 3 dagar i veckan. Då är ju skötseln och ridningen nästan 50/50 mellan ägaren och medryttaren, och ägaren betalar med all säkerhet över 500 kr i månaden.

"Hyra ut hästen"...jo visst om det bara var hästen & ridningen..men hyr du även ut mockningen och all annan skötsel också då ?:crazy:

Tillgång och efterfrågan, det är ju det som styr helt enkelt.

Finns det att välja på så kommer ingen att rida hästen som bara kan skrittas ute på långa tyglar gratis en gång. Men om det är den enda hästen som finns att vara medryttare på och man inte har råd med egen häst, hur mycket är det då värt?

Jag har en häst som jag framöver vill ha en medryttare till, inte för att jag inte har tid eller råd utan för att det blir tråkigt att rida själv hela tiden, har flera hästar. Hästen är ett guldkorn som medryttaren kommer att få nyttja så mycket den vill inprincip, träna tävla osv, på egen bekostnad. Det kommer även att finns möjlighet att rida andra hästar av varierande utbildningsgrad om man vill prova det. Hjälp i stallet kommer att bli minimalt då hästarna till största delen går på lösdrift, men jag kommer självklart att förvänta mig att hästen är väl omhändertagen när medryttaren varit där.

Jag kommer att vilja ha betalt för ovanstående och det tycker jag inte är oskäligt, alternativet är att låna ut hästen på foder och då får ju ryttaren ta hela kostnaden + all skötsel själv för samma förmåner (fast då blir jag ju lik förbaskat en ridkompis kort). Hur mycket har jag inte bestämt än, men troligen ca hälften av vad hästen faktiskt kostar per månad, exk försäkring.

OBS jag ska själv tävla pålle i sommar så jag är INTE på jakt efter medryttare ännu;)

När man hyr en bil betalar man ofta en fast summa för bilen, sedan en kostnad för varje mil man kör + att man får fylla upp tanken när man lämnar tillbaka. Det onda med det goda.

Jag har många gånger funderat på det där med medryttar betalning och kan på ett vis förstå att ägaren vill ha betalt för att medryttaren lånar hästen och kanske tar bättre ansvar om den får betala för sig.

Här är anledningen till att jag tycker att en medryttare ska vara med och betala! Dvs risken som hästägaren tar när den lånar ut sin häst, det kan ju faktiskt hända olyckor/skador.. Det är alltid så att man är mer försiktig när det kostar pengar!!

Ska man vara riktigt krass så är det ju så att om medryttaren inte är lika skicklig ryttare som ägaren, så "slits" ju hästen mera och kanske försämras, vilket jag tycker motiverar en kostnad. Framför allt om hästen lika gärna kunde stå i hagen som att att bli riden.. Om man dessutom tänker sig att hästen i sig är så välutbildad så att den utvecklar medryttarens ridskicklighet så är det väl värt för medryttaren att betala en slant för den utbildningen!!

Är däremot medryttaren skickligare än ägaren så ger ju medryttaren hästen ett "mervärde" genom utbildning och då bör ju det räknas, och motivera att man inte betalar lika mycket, eller ingenting alls.

Diskussionen (som förts i många medier) är egentligen lite märklig, eftersom det finns lika många lösningar som det finns medryttare, och "var och en blir salig på sin fason". Startades inte den här debatten av föräldrar från början, som inte riktigt förstod det här med häst, och att det finns olika sorters hästar och ridsport? Som tyckte att deras barn blev utnyttjade av "hästägarmaffia" som vill ha betalt av deras snälla barn som gjorde ett så fantastiskt arbete...

Kan inte folk få göra som de själva känner för?:laugh:

När man hyr en bil betalar man ofta en fast summa för bilen, sedan en kostnad för varje mil man kör + att man får fylla upp tanken när man lämnar tillbaka. Det onda med det goda.[/QUOTE:p]

Fast man betalar ju inte för att tvätta bilen, serva bilen, byta däck osv....:p

När man hyr en bil betalar man ofta en fast summa för bilen, sedan en kostnad för varje mil man kör + att man får fylla upp tanken när man lämnar tillbaka. Det onda med det goda.[/QUOTE:p]

Dessutom klarar bilen att stå i garage/på parkeringsplats i en vecka om man inte har tid att köra den... Tycker inte riktigt att medryttare är jämförbart med att hyra bil. Hur många kör bil varje dag bara för att det är roligt som hobby? Och utan att vara på väg någonstans.

Eeeeh. Som hästägare betalar jag:

1. hästinköp
2. utrustning
3. stallhyra
4. foder
5. skoning

Och tänk - jag får ändå göra allt jobb..... Tänk så fint att kanske istället ha en medryttarhäst enligt dina tankar. Åka dit - borsta av lite snabbt - rida - ställa tillbaks - klart, och gratis då.....

PS - glömde ytterligare en nätt fast utgift. Försäkring. Kostar drygt 12.000:-/år för min häst....

*kl*

Jag, som blivit av med båda mina hästar förra året (av skador & sjukdomar) och som gärna vill vara medryttare på en häst som man kan utvecklas tillsammans med, för en tränare och sedan kanske kunna tävla med.. Jag tycker inte det är ok att ägaren ska få betalt för att jag utbildar hennes häst.

Om man sen vill "hyra ut" sin häst, så är det klart en annan sak...

Svårt det där. Vissa verkar skaffa medryttare för att få avlastning ekonomiskt också, och det kan man ju såklart diskutera både hit och dit...

Jag har haft flera medryttare genom åren. Oftast har de betalat en summa på 50-100.-/gång.
Jag har själv varit i stallet den dagen ändå eftersom jag oftast haft flera hästar och även verksamhetshästar (inridning, utb, försäljning), men det har varit skönt med lite avlastning på mina egna. Jag har då oftast mockat och gjort mat själv. Har även ställt upp med träningar när jag hunnit för halva priset (oftast har ju dock medryttarna ridit på em/kväll, då jag haft träningar på andra håll).

Har nu inga hästar hemma, utlånade och sålda, pga graviditet och skada, där jag blev stelopererad. Har börjat rida lite smått för en månad sedan, som medryttare.
Jag är ju övermeriterad som medryttare och har blivit erbjuden att komma ut och få betalt för att rida gamla elever/kunders hästar, men valde att bli medryttare på en okänd häst. Dels har jag inte tid för det engagmenag och coaching som jag anser att jag borde lägga ner i att få betalt för att rida. Dels vill jag kunna mjukstarta efter steloperationen.

Hittade en medryttarhäst, med en bra vettig ägare, och där jag kan flexa tider lite om jag får förhinder en dag, vilket är guld värt med småbarn :bow:. Att betala 50.-/gång och fritt få rida hur jag önskar (inom rimliga gränser såklart) är helt okej för mig, av samma anledning som jag tagit betalt av mina medryttare. Betalar man inget, är risken större att man kanske drar sig för att åka till stallet om det exempelvis är riktigt dåligt väder.

Har dock haft ett par tjejer genom åren som ridit gratis, bla en gammal elev som jag red lektion för mig på ridskolan jag arbetade på innan. Hon ställde istället upp och hjälpte mig i stallet, samtidigt som hon fick praktisk utbildning i hästvård. Väldigt ung tjej, men guld värd var hon :bow:.

Denna fråga har debatterats många många gånger här på Buke och det är bara o inse att det finns lika många åsikter som användare. Tycker inte frågan är speciellt svår alls igentligen. Den hästägare som vill ha betalt av medryttare tar det och då utgår jag från att bara medryttare som är villiga att betala svarar på ex annonsen och de medryttare som inte vill betala letar efter en gratis medryttarhäst. Precis som om jag vill ha en billig ridtröja kollar jag hos Börjes och vill jag ha en dyr tittar jag på ex Kingslands sortiment. Var och en avgör om pris och produkt är relevant och något för var och en. Inget alternativ är mer rätt eller fel, bara passar olika personer olika bra.

Jag har nog sagt det här förr..... Det hela är väldigt enkelt!
Kan/vill man inte betala för att vara medryttare, se då till att hitta en hästägare som inte vill ha betalt. För dom finns, då hjälpen i vissa fall är viktigare än ekonomiskt bidrag.

För egen del BEHÖVER jag ingen hjälp, min häst går på lösdrift där daglig tillsyn ingår. Plus att vi som står där hjälps åt att kolla till varandras hästar. Däremot tycker jag att han gärna kan ridas mer än dom 4-5 dagar/vecka jag hinner dit. Det är dessutom en trevlig, okomplicerad och snäll häst som inte kräver tillridning eller utbildning (eller, jo, men det vill jag göra själv), så jag känner att jag är i min fulla rätt att ta betalt. Ytterst symbolisk summa dock, min nuvarande medryttare betalar 450/månad, då har hon haft möjlighet att träna om hon velat, fått välja dagar rätt fritt och fått rida ungefär som hon velat de dagarna (dock har vi ju kommunicerat så att det inte blir hårt jobb flera dagar i rad osv). Tyvärr, eller det är ju kul för henne;), ska hon nu köpa egen häst. Samtidigt som en häst flyttat från stallet och medryttaren på den blir utan häst. Så hon får ta över på min vartefter, hon är dock student och har inte råd att betala lika mycket. Men, hon vill mest rida i skogen, är väldigt flexibel med vilka dagar hon kan. Och ffa, jag slipper leta ny medryttare utan vet att jag får en jag tycker om och kan lita på. Då är det lätt värt att hon betalar lite mindre!

Varför låta folk rida ens häst gratis när man kan få betalt?

Varför ska alla som inte har häst åka snålskjuts på oss som har häst?

Jag betalar massor för min häst och då är det väl inte mer än rätt att personen ska betala för att rida den. Så tycker jag iaf.

Jag har haft medryttare en gång och det var för att ponnyn var svår att sälja för att den knäppade sig med nya ryttare, jag blev sjuk och kunde inte jobba. Så jag hade inte råd just då.

Jag vill helst inte att andra ska rida mina hästar för jag tycker inte dom blir lika trevliga sen när två olika rider dom men eftersom jag behövde det ekonomiskt så okej.

Nej du betalar för slitaget av bilen samt värdeminskning, och dess utrustning.;)

Nu ger jag mig in i diskussionen, har precis haft det med min mamma ganska nyligen. För mig är det självklart att medryttaren ska betala om det är en BRA häst, dvs. väluppfostrad, snäll, utbildad etc. så att medryttaren får ut något av det.

Jag satt och räknade härom dagen hur mycket jag lagt ut i tränarkostnader på min första häst (som jag fortfarande har i ägo) och på fem år är jag uppe i över 40 000... Denna häst är väldigt populär bland de flesta då han är harmonisk, lugn, välutbildad och härlig att rida på, och vad beror det på? Jo, för att jag lagt ut så mycket tid, pengar och energi på att få honom så pass lugn och välutbildad som han är (helspattig arab som allra helst vill rejsa skiten så fort han får möjlighet).

Okej om jag ville ha hjälp med utbildningen etc. men nu erbjuder jag faktiskt en välutbildad läromästare som du som ryttare kan rida och utvecklas med. Att ta betalt för detta + hjälp tycker jag inte är mycket begärt om vi ser på bakgrunden. Är det däremot en skogshäst som inte gör mycket annat än lullar i skogen så förstår jag att man inte vill betala, men när det är betydligt "mer" häst i spelet så tycker jag att det är en självklarhet att betala.

EDIT: Sedan vill jag också ha en seriös medryttare som verkligen vill rida och utvecklas inom sin ridning, och sådana tror jag inte att man hittar bland gratisridare, tyvärr.

Jag betalat runt 4 400 i månaden, för stall/foder/tränare/försäkring/hovvis och allt där emellan. Här i malmö är det inget ovanligt att man har medryttare av den enkla anledningen att man har inte råd annars, inte för att tiden brister.
Så det beror nog stor på vart man bor.
Jag vet att på landet så var där betydligt billigare, och fanns fler hästar, så det var lite mer för medryttarna att välja och vraka, där var nog fenomenet att man inte hade tid för alla sina hästar än att det var det ekonomiska aspektet.
Det är nog den stora skillnaden.

"Hyra ut hästen"...jo visst om det bara var hästen & ridningen..men hyr du även ut mockningen och all annan skötsel också då ?:crazy:

Fast att mocka, lägga fram mat osv hör hästlivet till, och jag tycker det är ganska naivt tänkt om man tror att man ska hitta en medryttarhäst och slippa detta..

För min del skaffade jag medryttare för att jag ville slippa stallet ett par dagar i veckan för att "ladda batterierna", då vill inte jag åka och mocka och fixa den dagen medryttaren ska rida. Och som så många sagt innan och som alla vet: det kostar att ha häst. Jag betalar inte 2000 kr+, "fullpris", varje månad när jag delar min tid med hästen 50/50 med någon annan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 360
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka