Att belöna med kamp

Flixon

Trådstartare
Vår lillkille (schäfer, snart 9 mån) är just nu ganska mopsig vid hundmöten. Vis av erfarenhet med det förra monstret (som drev mig till tårar efter promenaderna... :angel:) vill jag/vi gärna stoppa detta så tidigt som möjligt förstås!

Så. När vi möter en annan hund försöker jag fånga hans uppmärksamhet. Så fort han ger minsta tecken på att släppa den andra hunden belönar jag, med godis eller kamp. Kampen sker ofta med kopplet, eftersom det alltid är med (av naturliga skäl ;)) och sommarkläder tillåter inte alltid en boll med snöre i fickan... Kamp-leken funkar mycket bättre än godis, så därför använder jag mig ofta av det. Han blir dessutom väldigt följsam och uppmärksam och allt igenom jättehärlig efter en stunds lek! Hunduppfostran 101.. ;)
Han har inga problem med att respektera att kopplet är "mitt" och har aldrig bitit i kopplet på eget bevåg.

Men min fundering är om det är dumt att belöna med kamp, att "dra igång honom" när han redan är uppjagad pga den andra hunden? Och om jag i så fall bäddar för framtida problem med detta? Godis är väl -rätta mig gärna om jag har fel- mer lugnande. Att kamp jagar upp och eggar igång är ju inte svårt att lista ut..

Sv: Att belöna med kamp

Jag tycker inte att det låter fel att belöna med kamp, framförallt inte om du kan bestämma när leken börjar och slutar och han blir mer följsam av den. Hade han kampat med dig, avbrutit leken och gjort vilda utfall mot mötande hunden så hade det ju varit en sak, men om kampleken är det som fungerar bäst för er så är det väl bara att fortsätta? Var glad istället för att du hittat ett belöningssätt han verkligen tycker om :)

Däremot kanske det hade varit bra att bryta fokus på andra hunden redan innan han blir uppjagad, i de fall som mötande hunden inte bara dyker upp plötsligt "från ingenstans" och det nog inte går att förbereda sig. Om du tränar på att han ska gå fint bredvid dig och ta kontakt med dig, utan störning, så borde ni sedan kunna få till det även med störning från en annan hund och då är det bara att säga åt honom att gå fint så fort du ser att andra hunden dyker upp. När ni sedan gått lugnt förbi så har du helt klart anledning att belöna för fullt.

Ofta (alltid?) gör de ju något innan de börjar göra utfall eller vad de nu gör vid hundmöten. Även min tant, som förr blev helt jäkla hysterisk och omöjlig att få kontakt med, visade innan hundmöten att hon skulle bli sådan, även om jag först inte märkte det. Hon spände sig, stirrade på den andra hunden och sedan gjorde hon utfall. Det var inte lång tid som hon gick och spände sig, bara någon enstaka sekund, men när jag lärde mig vara snabb och bryta redan där så blev det snabbt mycket bättre.

Så länge du upplever att du har hunden "med dig" och att den släpper den andra hunden och kampar som belöning så skulle inte jag se något problem med det.
Ibland är ju inte godis tillräckligt lockande för att hunden ska vilja avstå att blänga på den andra.

Jag belönar också min lille med kamp. Han bryr sig inte så mycket om andra hundar än, men vill gärna dra på fåglar. Då är det perfekt att kunna hala upp en dunderbelöning när han inte gör det. Att godisbelöna bort beteenden som hunden tycker är jätteroliga kräver en del tid och bra timing, och är ganska svårt när man är ute med tre hundar samtidigt.

Ang det där med att vara lugn vid hundmöten så är min erfarenhet att det kommer med åldern, även om du belönat med kamp. Förutsatt att du inte drar upp hunden till max då, samt att du varierar hur mycket belöning han får.

Om jag inte har helt fel för mig så bor du ganska nära mig? Lunds BK har öppen träning på torsdagar hela sommaren. Ett perfekt tillfälle att träna på hundmöten :)

Svarar er alla

Red_Chili - Jo jag brukar försöka få honom med mig redan innan han ens ser hunden. Oftast går det bra, men som du säger blir man överrumplad ibland! Han gör inte utfall men "låser" sig vid den andra hunden. Ska nog försöka kräva lite mer innan han får belöningen, istället för att locka honom med kampen och sen få uppmärksamheten.

Gabbi - nä det känns som att godis inte alltid är tillräckligt, inte vid närmare möten åtminstone!

cillamuffins - De där fåglarna är vår lille också himla förtjust i.. ;) Men han är lätt att bryta, även de få gånger vi stött på kanin har han vänt och kommit tillbaka!
Jo vi har en hund till, hon brukar (tyvärr) hamna i andra hand vad gäller hundmöten eftersom hon på sin höjd viftar på svansen och tar lite lekskutt. Men det är definitivt enklare när man bara har en hund!
Ska tänka på att variera intensiteten!
Ja det har du alldeles rätt i, sambon tränar ofta på brukshundsklubben här i Lund! Jag är inte medlem eftersom det är sambon som är träningsintresserad och det är i huvudsak hans hund, men det kan hända att jag smyger mig in där en torsdag nån gång.. :angel:

Då är det din sambo jag har sett. Det är en fin jycke ni har :). Av det lilla jag sett så verkar han ha ganska mycket i sig, så glöm inte att passivitetsträna också. Det är lätt hänt att det blir en massa ljud på schäfrarna när det blir för gasade annars. Kanske har din sambo full koll på vad han gör, men nu har jag sagt det i alla fall :).

Vi har en träningsgrupp i lydnad och bruks på tisdagarna på terminerna också, dit är alla med tävlingsambititioner välkomna. Det enda som krävs är att man har tillräckligt med kunskap för att planera sin egen träning. Kolla gärna hemsidan, www.lundsbrukshundklubb.se

Det är det alldeles säkert! :) Tack så mycket, han är en riktig pärla :love: Ja det har han, och då är det ändå ungefär hälften så mycket jämfört med förra schäfern... :grin: Jodå vi passivitetstränar också, förra veckan följde han med mig på Falsterbo, där blev det gott om "sitta och ta det lugnt i gräset" och han gjorde det superbra!

Va, ljud? Har jag aldrig hört? ;) Sambon kör sök med honom (träningsgrupp med Lars på lördagar) och tränar en del skallmarkeringar nu.. Jag har meddelat honom att det är INTE okej att göra inne i lägenheten elva på kvällen. :grin:

Kul, jag ska vidarbefodra det till sambon! Han kör annars mest själv, förutom i sökgruppen (som ju också har lite lydnadsträningar i veckorna).

Jag tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att belöna på. Jag gör likadant. Och vi har aldrig haft problem med att hunden skulle försöka ta kopplet själv eller att den inte skulle släppa. Så länge man är konsekvent så att hunden förstår att det är människan som bestämmer tidpunkt för dragkampen funkar det finfint!

Kamp är ett superbra sätt att både belöna, avleda och ha kul ihop med hunden! Jag tycker det är bra att ha en hund som är lite på tårna och VILL saker, han ska ju vara entusiastisk och glad när du jobbar med honom, inte nödvändigtvis lugn som en filbunke ;)
MEN jag skulle inte, personligen, använda kopplet. Kan du inte hitta en liten kamptrasa, en lagom mjuk repstump eller så, som du kan ha i fickan? Använder man kopplet kan han börja se kopplet som en leksak och tugga i det när han inte ska.

Jag köpte en mini dragleksak vars ögla jag fäste i kopplet! Alltid med, och stör inte! Dessutom skonsammare för hundens mun.
image_view.php

Jag köpte en mini dragleksak vars ögla jag fäste i kopplet! Alltid med, och stör inte! Dessutom skonsammare för hundens mun.
image_view.php

Smart grej, det ska jag kika efter!

Lena - Problemet är att jag inte alltid har fickor, om jag har exv klänning. Knyter bajspåsarna i koppelhandtaget och så går vi! Därför har det råkat bli kopplet, det är ju liksom alltid med! Plus att jag redan har det i handen, behöver inte krångla för att få upp det.. Men han har än så länge aldrig tagit kopplet på eget bevåg, även fast han ibland får bära det själv hem och liknande. Men jag ska kika på de små trasorna em-pirre visade!

Jag har också en sådan där minikampleksak, och den har en ögla till handtag som man lätt bär kring handleden.
En varning, dock - min hund (Beauceron) SVALDE en liknande kampleksak, trots att det borde varit omöjligt! Med åtföljande veterinärbesök, 3 sprutor kräkmedel och en eländig hund som framemot sena kvällen äntligen spydde upp eländet..... Låt hunden alltså inte dra iväg på egen hand med den i munnen, utan håll uppsikt! (Även om det i vårt fall rörde sig om cirka två röda sekunder....)

Min vovva har samma problem fast mer långt gångna (andra hundar får inte existera på denna planet). Hon hada även problem med stress i samband så jag använde godis.. Nu så måste jag minska på godiset på grund av hennes mage, så jag använder en boll istället. Det drar igång henne kan jag lova dig! Men det funkar toppen! Bollen får henne att tänka på annat längre stund än en godisbit, och bollen är mer motiverande!

Smart grej, det ska jag kika efter!

Lena - Problemet är att jag inte alltid har fickor, om jag har exv klänning. Knyter bajspåsarna i koppelhandtaget och så går vi!

Midjeväska :love::love:

Jag har alltid en med mig med godis, belöningsboll, klicker och bajspåsar. Skitsmidigt :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 444
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 669
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka