Att backa för hand

caan

Trådstartare
Det finns ju många metoder för hur man ska lära en häst att backa när du går brevid utan att du behöver slita och dra. Hur har ni lärt er att man ska få en häst att backa brevid/bakom? Jag har hört en som säger att man ska gå raskt, stanna, backa och backar inte hästen så rycker du i grimskaften tills hästen tar ett steg bakåt. Antingen har du grimskaftet virat runt nosen eller så har du en repgrimma.
Sen hörde jag från en annan som kör med en godismetod. Stanna och locka hästen bakåt.

Hur har ni lärt er?

Sv: Att backa för hand

Jag ställer mig "ansikte mot ansikte" med hästen och petar mot/på bogen/bröstet, backar han inte så går jag mot honom, backar han inte då heller så säger jag backa. Skulle han inte backa då heller så drar jag grimskaftet åt den riktning jag vill att han ska gå, framåt för mig och bakåt för honom (eftersom jag står åt det hållet vi ska gå på).

Sen kan det vara händigt att kunna backa när man står bredvid hästen, och då backar jag själv samtidigt som jag säger "backa" och backar han inte då så drar jag lite lätt i grimskaftet. Släpper efter när han gör som jag vill, och fortsätter backa.

Inget avancerat :)

Inlärning av ordet "backa" - klicker (som är en snabb metod för inlärning av röstkommando).

Jag står mitt emot hästen, gå emot henne och säger "backa". Backar inte hästen då tycker jag lätt på bogen/nosryggen. Ökar trycket gradvis tills hästen backar. Lättar direkt, beröm.
När hästen sen backar utan tryck ställer jag mig brevid och säger backa samtidigt som jag gör det. Backar inte hästen så lägger jasg handen på nosryggen och gör som ovan.

Till en början står jag framför hästen lägger till tryck på bogen samt kommando: backa, eller back. Min blick är riktad åt det håll hästen ska gå dvs, bakom hästen. Släpper trycket och berömmer direkt när hästen gjort rätt. När hästen lärt sig kommandot kan det användas vid körning, tömkörning, hantering, från marken eller ryggen. Använder sedan i första hand kommandot och lägger sedan till tryck eller visar med kroppspråk om hästen inte förstår eller inte lyssnar. Använder mycket kommandon överhuvudtaget när vi tränar:)

Låter lite väl brutalt att behöva vira grimskaften runt nosen på hästen för att få den att backa.
Min häst lärde jag backa genom att trycka lätt på bogen och smacka.

Låter lite väl brutalt att behöva vira grimskaften runt nosen på hästen för att få den att backa.
Min häst lärde jag backa genom att trycka lätt på bogen och smacka.

Jag tycker också att den metoden är lite väl oschysst. I det fall jag såg detta användes det på en häst som sparkat mot folk, dem satte väl hårt mot hårt. Det finns alltid bättre lösningar.

Delvis KL

Det verkar som att många lär in röstkommando, trots det har jag bara träffat en enda häst som backat bara på ett ord.

Att backa är ju att underkasta sig. Så kanske krävs det mer än när man säger "sida", "trava", etc?

Min backar på enbart kommando när vi behöver backa av praktiska skäl. Vid tömkörning/ körning ger jag en halvhalt/tag i tömmen innan jag säger back. Ofta förstärker jag nog med kroppsspråk utan att alltid tänka på det. Visar med ena handen t. ex. Men jag tror nog de kan lära sig det mesta på kommando. Var på en brukskörningskurs där hästen skulle backa in en vagn i en lada. Tröskeln tog emot så han fick ta i. Kusken stod på utsidan bredvid. "Back, lite till!" Vagnen hamnade lite snett, "Räta upp!" Så fixade hästen till vagnen så den stod rakt. Imponerad blev jag:)

"Lite till" använder vi en hel del. Först riktningen tex. back eller sida och sedan "lite till". Jag blir imponerad av hur fort det faktiskt går att etablera ett kommando.

Jag har inte lärt mig något utan har bara på ren instinkt alltid kört med att trycka lite på bogen och kanske säga back så flyttar hästen på sig. Jag har iofs ingen nytta av att min häst ska backa utan att jag rör på honom, utan jag nöjer mig med att han flyttar sig för tryck.

Jag är så klantig så om jag försöker betinga med läten skulle jag säkert bara förvirra hästen.

Menar du hur man bara allmänt lär den backa?

När jag ska backa min häst, tex för att "ställa på plats" i stallgången eller så, så antingen håller jag bara i grimskaftet/grimman och bara går dit jag ska så kommer hon efter, eller så lägger jag bara handen på bogbladet och "styr" henne genom det. Behöver jag vara tydligare nån gång så petar/trycker jag med ett finger tills hon backar undan -släpper trycket då

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar som att många lär in röstkommando, trots det har jag bara träffat en enda häst som backat bara på ett ord.

Antar att det var riktat till mig eftersom jag nämnde röstkommando. Du tvivlar alltså, eller hur menar du? Du får komma och hälsa på hos oss! :) Fast om du menar att hästen inte ALLTID backar för bara röstkommando har du rätt, ibland får man förstärka med kroppen. Men det gäller alla röstkommandon, eller hur?

Jag brukar peta lite på bogen, de brukar backa då. Lyssnar de inte får man "dra" lite i grimskaftet.
När de gör det brukar jag bara behöva peka mot bogen.

Även jag lär på röstkommando, en gång gick hästen (en hingst) genom stängslet (lös planka som satt fast fel på stolpen, lossnade när han ville nå gräset på fel sida), och han sprang till stoet som var dräktigt då.
Jag fick panik, iom att hästen då fortfarande inte var helt 100 i alla situationer, men jag SKREK "BACKA!" samtidigt som jag skyndade mig dit, varpå hingsten förvirrat stannar upp i sitt tänk att hoppa på henne och genast backade, sedan stod han där uppblåst men lydigt tills det agtt jag hann fram till honom. :love::love: Det är så jag vill att det ska sitta!

Jag lär in med kroppspråk, har ingen direkt "metod", vissa får man vara tydligare med (hand, pekpinne, grimma, rep etc), andra hästar förstår direkt och nästan slänger sig bakåt när man går mot dem och visar med sin hållning att det är bakåt man vill att hästen ska gå, då är det viktigt att snabbt bli mjukare i språket och genast belöna. Visa med hela kroppen vad du vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger back och en hand på bogen. Ett lätt tryck som ökar om hon inte backar. Nu när hon kan så säger jag bara back så backar hon i alla situationer hitills.

Jag gör ingen skillnad på det kommandot eller på något annat.

Min gamla häst som hade gått mycket som körhäst hade lärt sig att en viss smackning betydde backa, det blev endel missförstånd innan jag insåg att det var hon som gjorde rätt och jag fel :o Jag visste ju inte att just den smackningen betydde back för henne:rofl:

Jag lär mina hästar att stå still och backa enbart med rösten annars på äldre hästar är ett litet tjyvnyp i biceps ett par gånger en bra metod. Fungerar mycket bra när jag är ute och arbetar. (alltså man nyper inte för kung och fosterland utan merså att hästen fattar vad man vill;) hästar är mycket smartare än an kan tro)

Jag vill bara höra hur folk gör för att lära hästen backa, i och med att det finns många metoder.

Nej oh nej, jag tvivlar absolut inte på att det fungerar, det är ju inlärning. Jag personligen är kanske lite klen med att använda mig av rösten i sådana lägen, så jag blir ju imponerad av hästar som backar enbart med röstkommando. Hem och öva!

Snacka om effektivt, undrar vad som hänt om han inte kunde det kommandot :D

Jag lär in röstkommando, det funkar ofta även på håll t.ex. i stallgången om jag lämnar hästen och hon går nåt steg framåt så tjoar jag 'BACK' och i de flesta fall backar hon tillbaka då.

Lärde in det genom att peta i bogen eller dra i svansen och säga back. Funkar bra när man ska be henne gå ur hästsläpet också.

I och med att hästen tränas/är tränad att gå undan för tryck så backar den således vid tryck på bogen + ev. smackning. Sedan brukar jag av vana lägga till röskommando, dvs säga "back" samtidigt och så småningom räcker det med att bara säga "back".

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 935
Senast: Badger
·
Hästhantering jag ska iväg med min häst. Och hon ska åka transport själv. Hon har inte åkt mycket transport. Hon går in i transporten utan problem...
Svar
17
· Visningar
1 853
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama