Att avbryta en övning?

Sv: Att avbryta en övning?

Jag tycker att det är lite upp till varje person.. Men samtidigt tror jag att mycket handlar om att ge hästen en motivation till att gå in. Inte för att den MÅSTE utan för att den VILL.
Däremot är jag helt emot spö, så den ska inte vilja gå in för att den annars får stryk... Enklast är att när hästen väl gått in (detta kräver att man har egen transport/daglig tillgång) får den sin mat där inne. Sedan ges helt enkelt alla måltider där inne. Jag tycker att de har gett snabbt och bra resultat. Hästen är bekväm därinne och numera gnäggar pållen varje gång en hästtransport dyker upp.
Naturligtvis får han inte alla sina måltider därinne numer, han får heller inte nått att tugga på (oftast inte), men han förknippar trots det transporten med något trevligt :)

hehe ungefär så fort som min häst ser små vita hinkar ;) då gnäggar hon också :rofl:

Ja din övning hade ju varit ngt om jag hade haft henne hemma och inte inackorderad och träffar henne bara 1 gng om dagen.

Haha ja något sådant :p aah, då va det lite svårt kanske :angel: Men sedan fanns det en metod där man leder hästen runt före transportrampen och bitvis närmar sig transporten. MAn leder sedan hästen snett över rampen, svårt som det låter, men det är ganska enkelt, efter ett tag :angel:

hoppas i varje fall att du får ordning på pållen ;)

Ja jag tror inte det kommer bli några större problem när man väl har övertalat henne att vi faktiskt ska gå in där ;)
Som jag tidigare skrev (tror jag) så ser hon nästan hästar dagligen som åker transport och som lastas i och ur och här om dagen var vi fram och nosade på en ramp :D idag har vi avsatt 1 timme för träning! =)

Oftast gör man affär av lastningen.
Om hästen är väluppfostrad o följer dig överallt, brukar lastningen sällan vålla några besvär.

ETT fel som många gör är att DE stannar vid ingången o gör just- affär av det.
Gå in bara.
Låt hästen nosa, men sen ska den följa med.

Att stå framför o försöka dra eller locka in den är inget för mig.
Man får inte hålla emot om den backar- då slår den upp huvudet i taket=obehag vid lastning.

Går den inte in- vänd bort från transporten o smacka-- beröm när den följer dig o gå på sen igen.

jag brukar övningslasta unghästen, i samma veva som den äldre har varit o tränat.
Den får gå in o äta sin mat o sen ut igen.
Vill sen att den går in själv- på samma sätt som man gör när den ska gå in i boxen- Gå in!

Varför då:confused:

Mina springer in själva.
Minsta lilla att de står vända inåt- ja då går de in i sitt andra hem:rofl:
Är noga med att säga åt dem NÄR det är dags.

Oftast gör man affär av lastningen.
Om hästen är väluppfostrad o följer dig överallt, brukar lastningen sällan vålla några besvär.

ETT fel som många gör är att DE stannar vid ingången o gör just- affär av det.
Gå in bara.
Låt hästen nosa, men sen ska den följa med.

Att stå framför o försöka dra eller locka in den är inget för mig.
Man får inte hålla emot om den backar- då slår den upp huvudet i taket=obehag vid lastning.

Går den inte in- vänd bort från transporten o smacka-- beröm när den följer dig o gå på sen igen.

jag brukar övningslasta unghästen, i samma veva som den äldre har varit o tränat.
Den får gå in o äta sin mat o sen ut igen.
Vill sen att den går in själv- på samma sätt som man gör när den ska gå in i boxen- Gå in!
Blev litet full i skratt,:D skulle skriva ett inlägg men såg ditt och jag tror du fick med allt, har alltid tyckt att det fokuseras för mycket på alla "delproblem" med hästarna. Har man ledarskap och förtroende så blir det sällan sådana.

Varför då:confused:

Mina springer in själva.
Minsta lilla att de står vända inåt- ja då går de in i sitt andra hem:rofl:
Är noga med att säga åt dem NÄR det är dags.

Ja men hade jag sagt till min häst att hon skulle gå in i boxen och inte använt ordet hem så hade det ju låtit lite bättre ;)

Fast vi tränade första gången idag och det gick så bra så. Två hovar på rampen och en massa kärlek och morötter!

Skönt med NÅGON likasinnad.

Jag kan lämna mina hästar(inte alltid) om jag har glömt ngt inne eller ställa hästen i ridhuset å gå ut till bilen o hämta ngt.
Övriga ryttare som inte känner till hästarna får spunk:D

OT
Jag kan också lämna min häst på det sättet men jag gör inte det för att det är ett levande djur som kan få för sig både det ena och det andra så det är till respekt för de andra jag inte lämnar min totto hur som helst.

Nu ska vi sätta fart på lastträning med Michelle efter att jag har läkt ut mina hjärnspöken och jag har givetvis funderat.

Man har ju alltid fått höra och är upplärd att om du påbörjar ngt t.ex. lastning så måste man slutföra det för annars kommer man aldrig få in hästen. Det jag funderar på är om det verkligen är så. Måste man verkligen till varje pris avsluta en övning, vilken som helst om det så gäller att få den över ett vattenhinder, för att "vinna" över hästen?

Om jag t.ex. får upp framhovarna på rampen men det händer inget sedan, hon växer fast. Kan man avbryta övning och fortsätta dagen efter eller är det kört då?

Har ni några egna erfarenheter att dela med er av? Då inte om lastträning specifikt utan om alla "övningar" ni har tränat på.

/Lina

NEJ!
DET ÄR INTE KÖRT.
MEN, du måste bestämma dig innan, vilket ditt mål är.
Ha inte som mål att du ska lasta in hästen hela vägen och stänga luckan första dagen.
Dela upp det.
Mitt mål var första dagen att han skulle nosa på rampen. Andra dagen en fot på rampen, andra dagen 2 fötter på rampen, 3e dagen 3 fötter på rampen, 4e dagen 4 fötter, 5e dagen en fot inne i transporten, osv...
jag höll på i 21/2 månad, från maj till slutet av juli innan jag fick in honom i transporten, kunde stänga och så. Men han var mycket svårlastad ändå, så jag fortsatte ytterligare en månad med ny taktik... jag stod utanför, och hade en lång lina runt bommen som jag höll i änden på utanför. Han gick på MYCKET lättare. Nu går han på som tåget. ALLTID.

Sätt ett delmål och se till att klara det. För mig kunde det ta alltifrån 10 minuter till 21/2 timme per kväll, de där månaderna jag höll på, och man var ju helt förtvivlad. Trodde aldrig jag skulle få in honom, och komma nånvart. Alla timmar helt bortkastade tänkte man. Man var vansinnig på hästkräket som aldrig gjorde som man ville. Men det var "bara" o bita ihop, inte säga nått, inte skälla, bara berömma vid rätt beteende. Rätt var det var gick han bara på, och så lossnade det.
Jag kan säga att alla de timmarna var MYCKET välinvesterade. Har aldrig gjort något bättre med min häst. Lastar honom alltid själv, han går på direkt och det är ALDRIGF några problem. En klippa, och han är idag 4 år. Tränade när han var 2, och jag kommer alltid (om ingen olycka händer) ha en bra och lättlastad häst.

STÅ PÅ och sätt upp delmål, se till att klara dem innan du går därifrån, bättre många små mål än ett gigantiskt!
:bump:

du behöver ju inte genomföra hela lastningen på en gång, låt henne gå upp så långt på lämmen hon klarar, gör sedan något trevligt, ge henne lite godis/ morötter, så att det blir TREVLIGT att gå in i transporten. fryser hon fast när hon bara satt en fot på lämmen och sedan inte går att rubba, visa att du vill gå vidare genom att med ditt kroppsspråk bjuda in henne att gå längre upp på lämmen ge sedan inte upp om hon inte går framåt, om ni så skulle bli stående så en timme, så ska hon ta ett litet steg framåt. annars kan du väl prova men longerlinor bakom henne ( såvida hon inte är jätterädd), inte för att tvinga in henne, utan för att hjälpa henne på traven uppför lämmen. komihåg att sluta när ni har gjort framsteg, och beröm henne jättemycket när det går bra!

Knappstöld

Vi har ju nu kommit igång och vi tränade i fredags och vi fick henne att gå upp med båda framhovarna på rampen. Imorgon ska vi fortsätta och då hoppas jag på att hon ska försöka att gå närmre med bakbenen.

Hon är inte ett dugg rädd men så fort någon kom bakifrån eller från sidan och bara la handen på henne utan att säga ngt så backade hon likaså om longerlinan drog i tränset eller om jag råkade smacka *skäms*

Jag tror att det kommer att bli så bra så bara man tar det i hennes takt, Michelle är ju en funderare och då behöver hon mycket tid att tänka på och imorgon tänker jag som sagt få hennes bakben lite närmre lämmen också.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 153
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar