Att avbryta en övning?

Michellan95

Trådstartare
Nu ska vi sätta fart på lastträning med Michelle efter att jag har läkt ut mina hjärnspöken och jag har givetvis funderat.

Man har ju alltid fått höra och är upplärd att om du påbörjar ngt t.ex. lastning så måste man slutföra det för annars kommer man aldrig få in hästen. Det jag funderar på är om det verkligen är så. Måste man verkligen till varje pris avsluta en övning, vilken som helst om det så gäller att få den över ett vattenhinder, för att "vinna" över hästen?

Om jag t.ex. får upp framhovarna på rampen men det händer inget sedan, hon växer fast. Kan man avbryta övning och fortsätta dagen efter eller är det kört då?

Har ni några egna erfarenheter att dela med er av? Då inte om lastträning specifikt utan om alla "övningar" ni har tränat på.

/Lina

Sv: Att avbryta en övning?

Om jag t.ex. får upp framhovarna på rampen men det händer inget sedan, hon växer fast. Kan man avbryta övning och fortsätta dagen efter eller är det kört då?

de finns ju risk att hästen tror att de är allt den behöver göra. att den bara behöver sätta hovarna på rampen å sen får man gå in i boxen/ut i hagen

Jag tror att du måste vara lite före hästen i tänkandet. Du kan säkert träna lastningen en bit i taget, men det måste nog vara du som bestämmer när ni ska sluta. Inte sluta för att man helt enkelt inte kom längre den dagen om du förstår vad jag menar. Om hon brukar hamna i ett fastvuxet läge på transportlämmen, så fort hon tänker framåt - sluta för dagen. Det tror jag kan fungera. Har dock aldrig testat.

Nja brukar och brukar... hon är inte lastad sedan aug 2005 av div anledningar men nu vill jag ta tag i detta och träna henne och sedan lasta henne med jämna mellanrum och t.ex. åka och rida för en tränare för att hålla lastningen i liv.

Michelles stora problem är att backa ur transporten (fick tvinga henne att backa) men senast fick hon gå ut fram efter att ha försökt få in henne 2½ timme i transporten. Så hon kan lika gärna knalla in i transporten på en gång som att hon vägrar gå upp på rampen. Så den stora sanningen är att hennes problem grundar inte i att hon inte vill gå in utan går hon inte in så behöver hon inte heller backa ut :D

Du behöver inte fullfölja HELA lastningen. Om du i förväg sätter upp ett mål, t.ex att hästen ska gå upp med frambenen på lämmen och sedan stå stilla där, så räcker det när hästen gjort det. Så har jag tränat de jag har haft, med resultatet att samtliga nu lastar sig själva. Sätter upp ett nytt delmål för varje gång, och tillslut så brukar hästarna tänka att "äsch, det är lika bra att få det överstökat" och så går de rakt på.

Om det är backningen som är problemet så varför inte träna på att backa genom passager och i nedförslut utan att vara i närheten av en transport? Har aldrig haft det problemet, men skulle kunna tänka mig att det kan fungera.

Jag har aldrig förstått argumenetet att man måste få in hästen i transporten varje gång annars lär den sig att inte gå in. Om man applicerar detta på andra områden så inser man att det inte blir hållbart. När man gör en skänkelvikning första gången så begär iallafall inte jag att hästen ska göra en perfekt sådan utan för mig räcker det att hästen tänker åt sidan. När den tänker får den beröm. När vi fattar galopp första gången begär vi då att hästen ska gå i rätt galopp eller nöjer vi oss med galopp? Om vi rider på en väg och vill vända tänker vi då vänder jag här idag så kan jag inte rida längre än såhär någonsin.
Varför gör man en sådan speciell sak av just transporten och kräver att hästen ska klara alltsammans på en gång? Jobba du lugnt med att gå en bit i taget men bestäm innan hur långt du vill gå och låt inte hästen välja när ni ska sluta för dagen. Märker du att hästen har svårare än du trodde kräv lite lite mer och sluta sedan så hästen får känna sig duktig.
Shaggy som inte kan lasta sin häst utan medhjälpare och lina :o (fast vi har heller aldrig övat på det).

Jag har inga problem att backa henne i alla andra lägen så jag vet inte vad jag ska öva på då? :confused:

Jag vill inte pressa min häst att backa eftersom jag inte vet hennes bakgrund men ja vet att hon har div konstiga skador som mycket väl kan ha uppkommit efter fall på rampen. Om det finns alternativ till slippa backa henne ur transporten tänker jag ta det lätta alternativet istället för att skapa onödig panik för min häst. :o

:bow: vilket bra svar! Det är "precis vad jag ville höra" för när jag tänker efter så är det ju faktiskt så jag gör med uteritterna :o jag tar 100 m för att nästa dag eller vecka ta 100 m till och det funkar ju kanon.

Jag är mållös men fick en bra tankeställare som jag ska utnyttja på måndag när vi ska börja lastträna sakta men säkert :)

Det enklaste sättet att slippa backa henne ur transporten är ju fronturlastning...;)

Nu ska vi sätta fart på lastträning med Michelle efter att jag har läkt ut mina hjärnspöken och jag har givetvis funderat.

Man har ju alltid fått höra och är upplärd att om du påbörjar ngt t.ex. lastning så måste man slutföra det för annars kommer man aldrig få in hästen. Det jag funderar på är om det verkligen är så. Måste man verkligen till varje pris avsluta en övning, vilken som helst om det så gäller att få den över ett vattenhinder, för att "vinna" över hästen?

Har ni några egna erfarenheter att dela med er av? Då inte om lastträning specifikt utan om alla "övningar" ni har tränat på.

/Lina

När jag lastningstränade för ett tag sedan körde vi fast efter att hon gått in två ggr... klockan va mycket o matte var trött. Hon gick upp på rampen, stod kvar ett tag innan jag bad henne backa.

Nästa gång vi tränade gick det hur bra som helst!

Så länge det är DU som avslutar och inte hästen så går det med andra ord bra. :)

det farliga med att avsluta en övning är att hästar som tycker att vissa saker är otrevliga som i många fall är lastning t ex, lätt lägger på minnet att te x " om jag naglar mig fast här på bommen så behöver jag inte göra mer" det blir som en reflex för att det fungerade förra gången och hästägaren då avslutade övningen. detta kommer ju hästen ihåg och har man otur så kommer den att fortsätta med det för att det fick den att må bra förra gången. men som det stod tidigare, låt hästen stå kvar en stund på bommen så att den får tänka och inse att det inte är någon stor fara, sedan räcker det om hästen tar bara ett steg till, låt den då stå still och tänka igen, och en massa beröm. ett steg längre in i transporten är alltid en bit mot segern. sedan brukar iof jag vara sån att jag inte vill ge mig förrän jag fått in hästen i transporten, även om detta kräver i många fall tid och en jävla massa tålamod :) men om hästen väl går in i transporten tillslut, massa beröm och avsluta övningen.. detta har funkat för mig. jag hade en häst som det tog timmar att lasta, men efter denna teknik så går han faktiskt på relativt snabbt nuförtiden :)
lycka till

Jo, jag var lite orolig efter att jag hade avslutat på det sättet. Men tydligen fungerade det eftersom det gick 1000 gånger bättre nästa gång vi tränade. Jag vet inte om jag hade slutat om jag inte fått in henne i transporten en enda gång, svårt att svara på såhär...

Det enklaste sättet att slippa backa henne ur transporten är ju fronturlastning...;)

Haha jag vet just därför är det det enda jag tänker använda och det var så hon fick gå ur transporten sista gången hon åkte så det är därför jag inte heller vet hur hon kommer att reagera på lastningen. Som sagt, antingen stannar hon eller så knallar hon rakt in :rofl:

När jag lastningstränade för ett tag sedan körde vi fast efter att hon gått in två ggr... klockan va mycket o matte var trött. Hon gick upp på rampen, stod kvar ett tag innan jag bad henne backa.

Nästa gång vi tränade gick det hur bra som helst!

Så länge det är DU som avslutar och inte hästen så går det med andra ord bra. :)

Ah men det låter ju bra, det finns hopp! :)

Dessa övningar ska jag lägga på minnet! Åh vad spännande det ska bli att prova för jag kan ju gå fram till transporter med ramperna ner fällda och bara gå förbi utan att hon bryr sig (vi står på sånt ställe där det kommer och går en massa hästar).

Den planen jag har i huvudet är att fälla både fram- och baklämmen så att hon kan se genom hela transporten (och kanske minnas att hon kan få gå igenom och slippa backa :D ).

Jag tänker börja med att bara få fram henne till rampen och se hur långt hon går.
Gången där på så försöker jag att få upp henne på rampen och fortsätter hon rätt in så är det ju bara att hänga på och problemet är löst ;)
Om jag får upp henne på rampen och hon växer fast så vet jag inte om man ska försöka få henne att ta ETT steg till framåt för att sedan backa henne på en gång men först måste hon nog få stå och tänka lite eftersom det är så min häst fungerar.

Men den dagen jag får in henne så tänker jag ge henne massa morötter och kärlek fast jag vet att många är emot att man ger mutor inne i transporten och sedan tänker jag lasta ur henne PUNKT! :) Vet inte om det är så lönt att köra ett varv när hon inte har något emot att åka i den, väl inne är hon som ett ljus :love:

Hmm... jag har så många planer och idéer. Ska bli kul att se hur det kommer att gå

Vad luddigt jag skriver men det får ni ta :D

mitt tips (som varit rädd för lastning av olyckliga omständigheter ett tag men kommit över det).

det viktigaste jag lärt mig om lastträning är att lära hästen att ta sig ut först - då kan den också lastas! en häst går inte in i ett utrymme den inte tror den kan ta sig ut ifrån.
och det funkar!

Ett steg fram på lämmen - ett steg tillbaka.
när det funkar
två steg upp på lämmen - två steg tillbaka (i samspel!).
osv...
till slut går både hästen in i transporten och kan gå ut ur transporten.

avslutar - det gör man genom att backa tillbaka hästen varifrån man nu hamnade och säga att det räcker. gärna när hästen är lugn förstås.... och det kan man göra när som helst varhelst hästen är lugn.

fokusera inte så mycket på själva lastningen I transporten som stegen framåt och bakåt i samförstånd så är man inne innan man anar det!
(det tar tid - men tid är det man ska ha när man jobbar med hästar...)

Jag vill också bekräfta att det absolut inte är någon fara med att avbryta lastövningen innan man kommit i mål.

När jag lärt "omöjliga" hästar att gå på har jag börjat med kanske 10-15 minuters arbete och varit nöjd bara dom nosat på transporten eller stampat lite med hoven på den.

När jag berömt och avbrutit övningen + släppt ut dom i hagen har dom nästan verkat lite förolämpade, och vid nästa träningstillfälle var det bara att fortsätta där man slutade sist - och följande delmål har avverkats på kanske 20-30 minuter.

Nä, man skall sluta när hästen fortfarande är "pigg i huvet" och ge den tid att smälta sina nyvunna erfarenheter.

Här är en film som vi spelade in när jag lasttränade vår nya häst häromdagen.

http://www.youtube.com/watch?v=Hz9_z-VBNdg

Vi har haft honom hos oss i 4 veckor nu. Han hade stått hos förre ägaren i två år utan att ha åkt transport en enda gång, och dit åkte han från danmark på lastbil.

Det här är första gången jag provar clickerträning vid lastning, och jag tycker det var en väldigt "bekväm" träningsmetod för både mig och hästen. Jag har inte handskar på mig, och under hela 30 minuters passet så har nog både jag och hästen vilopuls :-)

det viktigaste jag lärt mig om lastträning är att lära hästen att ta sig ut först - då kan den också lastas! en häst går inte in i ett utrymme den inte tror den kan ta sig ut ifrån.
och det funkar!

Om du inte får in en häst i transporten hur ska du då kunna lära den att gå ur den?! :confused:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 153
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar