att anlägga en hage

pastejja

Trådstartare
Vi har börjat kolla på mark och gård, och igår kollade vi på en gård där det är odlat säd på en del av marken som följer med gården efter avstyckning. I övrigt var det inte mycket till hagar att skryta om. Hur gör man smartast för att få en fungerande hage snabbt? Kan man så in gräs i stubben eller är man tvungen att plöja-harva-så nytt och vänta vänta och vänta? Mest en generell fråga, det är garanterat inte enda avstyckade gården där det ser ut så här..
/U

Sv: att anlägga en hage

Jag tror det bästa är att göra ordentligt grundjobb, dvs så om (plöja, harva, så, välta, gödsla ev. vattna). Men jag har ingen personlig erfarenhet så jag kan ha fel! :o

Mest troligt så är det nog gjort insådd för vall till nästkommande år. Kolla med den som har haft marken tidigare!

Kul att ni går i gårdsköpartankar! :laugh: Och helt OT: Har fölis kommit? Visst var det i Juli?

Kicki :laugh:

Jag tror det bästa är att göra ordentligt grundjobb, dvs så om (plöja, harva, så, välta, gödsla ev. vattna). Men jag har ingen personlig erfarenhet så jag kan ha fel! :o

Jag tror absolut också att det är det bästa att göra det ordentligtmen det tar jusådan tid så om det hade gått ok på annat sätt hade det varit intressant (jag har nämligenlagt märke till att gräs är ganska ihärdigt och gärna förökar sig när det väl fått fäste (exempelvis i rabatter..)
/U

Mest troligt så är det nog gjort insådd för vall till nästkommande år. Kolla med den som har haft marken tidigare!

Kul att ni går i gårdsköpartankar! :laugh: Och helt OT: Har fölis kommit? Visst var det i Juli?

Den gården vi varit ute på sist hade än väldigt tjusig åker av något sädeslag (kollade inte så nära VAD), och eftersom det inte ser ut att det varit djur där de sista många åren så betvivlar jag att de sår in något.
Fölis kom 29 juni och växer som ogräs. En ganska underhållande dam som anser sig vara världens centrum och försöker backa bort sin mamma för att hon inte skall ta någon uppmärksamhet.. Men mammahäst bara tittar och undrar vad den lilla pysslar med:rofl: Stoföl blev det och som sagt väldigt social och tuff som en bandyboll, tror minsann att hon har lite hjärna också(2 virvlar i pannan). :D
/U

Åhå, 2 virvlar i pannan! :D Har ridit en som hade 3 st. samt en massa på kroppen åxå, och inte är sägnen om virvlar enbart skrock....:D Kul att hon är pigg och full av liv, du kan väl PM´a en bild vid tillfälle!?

Är det någon som har arrenderat marken eller har den stått för fäfot!? Isf. så går det ju att slå av och nyttja en del som hage tillsvidare och plöja och så in resten. Hör med Lan....nna så tippsar de om lämpliga blandningar som passar dina ändamål.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302
Hästmänniskan I en av våra hagar har vi problem med smörblommor. Inte i hela hagen, men en stor "fläck" är i stort sett helt gul och det växer bara...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama