Att ändra åsikt gör ont!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har alltid hävdat att hästar ska gå på fri tillgång på hö om det går på lösdrift! Eller hur:o

Efter att ha levt efter den regeln denna vinter har jag två gamla ston som ser högdräktiga ut:D;)

Nu har jag lite panik, tanterna e gamla å måste bantas för att avlsta deras leder, jag trodde att man kunde rida av dom överskottet men när inte vädret har tillåtit det så har dom svällt över alla breddar!

Jag har nu fått ändra åsikt!

Damerna får nu utpotionerat över dygnet istället å får finna sej i att vara utan grovfoder korta stunder, det har inneburit att nu äter det inte lika mycket och jag kan skönja en viktnedgång!

Phu!

Sv: Att ändra åsikt gör ont!

Jag har alltid hävdat att hästar ska gå på fri tillgång på hö om det går på lösdrift! Eller hur:o

Efter att ha levt efter den regeln denna vinter har jag två gamla ston som ser högdräktiga ut:D;)

Nu har jag lite panik, tanterna e gamla å måste bantas för att avlsta deras leder, jag trodde att man kunde rida av dom överskottet men när inte vädret har tillåtit det så har dom svällt över alla breddar!

Jag har nu fått ändra åsikt!

Damerna får nu utpotionerat över dygnet istället å får finna sej i att vara utan grovfoder korta stunder, det har inneburit att nu äter det inte lika mycket och jag kan skönja en viktnedgång!

Phu!
Jo, fri tillgång i all ära, men tyvärr kan inte alla hästar gå på fri tillgång, så är det bara. Det största problemet är när man har en häst som blir fet för ingenting och kräver ungefär 0 i energi för att hålla hullet, medan en annan kan trycka i sig hur mycket energi som helst och ändå inte bli fet. Vissa lägger ut halm som sysselsättning, men begränsar högivan. Även om halm innehåller lite energi så går det ju att få till en hygglig foderstat på det sättet utan att hästarna behöver vara utan "plocket". Om jag hade möjlighet att förvara halm (platsbrist) så skulle jag nog försöka mig på den lösningen.

// Hasso med en tunna och två normalviktiga :)

Det beror ju väldigt mycket på vad det är för värden på grovfodret. man kan skaffa ett grovfoder med lite sämre värden till hästar som lätt går upp i vikt. Sen kan man ge fri tillgång på halm och många små portioner hö. Men jag anser fortfarande att lösdriftshästar ska ha så nära fri tillgång som möjligt. Fri tillgång på halm och så mycket hö dom kan äta utan att bli för feta.Hästar ska aldrig gå utan mat mer än 4 timmar,det kan lätt orsaka magsår. Hästar är betesdjur vars magar är gjorda för att äta i princip all vaken tid.

Ja hästar är gjorda för att ha något att tugga på nästan dygnet om, men de flesta är inte gjorda för att äta grovfoder med de värden som erbjuds idag.
Till och med de grovfoder med dåliga värden kan vara för mycket för en ponny.

Min ponny kan inte äta fri tillgång på halm, då blir hon fet som en gris.

Det är trots allt lättare att banta pållarna över vintern när man kan styra vad de får i sig. När gräset börjar skjuta fart framåt april så ratar i vart fall våra hästar lunchhöet (utom några snikna damer som tycker att inget får förfaras).

Vi har huggit ner en del buskar och mindre träd så att hästarna har lite att pyssla med i snödrivorna förutom att stå och vänta på foderautomaterna. Det har blivit väldigt populärt.

I know the feeling :cool:

I de allra flesta fall är ju fri tillgång att föredra men denna vinter har jag fått göra som du med mina lösdriftshästar. Hösilaget har extremt höga värden, vilket iof är bra men jag har fått portionera ut det och blanda upp med ett hö med sämre värden. De har fått nästan fri tillgång ändå men det går helt enkelt inte att ställa ut en bal i hagen.

Fri tillgång på halm och så mycket hö dom kan äta utan att bli för feta.Hästar ska aldrig gå utan mat mer än 4 timmar,det kan lätt orsaka magsår. Hästar är betesdjur vars magar är gjorda för att äta i princip all vaken tid.

Alla hästar är inte gjorda för att gå på näringsrikt bete med mkt gräs året runt.
Det finns vad jag vet många hästraser som kommer från miljöer där det inte finns tillgång till massor av mat året runt. Så jag vet inte om jag vill hålla med om att de är gjorda för det. Jag inser att du nog inte menar riktigt så heller men det är ju så många gör som kör ut ensilagebalar i hagarna.

Dessa är nog snarare gjorda för att gå på sparlåga under vinterhalvåret och vandra omkring i en terräng där det finns mer sparsamt med ngt ätbart. Jag är medveten om detta med magsårsrisken.

Men om jag hade gett min ponny massor av halm och sedan tänkt ge henne hö så hon inte blir tjock så hade hon fått vara utan hö. Hon kan inte stå på fri tillgång till halm. Då blir hon fet.

Ja hästar är gjorda för att ha något att tugga på nästan dygnet om, men de flesta är inte gjorda för att äta grovfoder med de värden som erbjuds idag.
Till och med de grovfoder med dåliga värden kan vara för mycket för en ponny.

Min ponny kan inte äta fri tillgång på halm, då blir hon fet som en gris.
Där sade du något. I vilt tillstånd måste det ju vara så att hästarna under en del av året bara har tillgång till gräs som har låga värden (även om tillväxt sker hela året på en del platser i världen så måste det ju vara så att värdena i gräset går upp och ner). Har de däremot kanonfoder hela året (precis som de får av oss) så borde det ju visa sig på något sätt (fet häst). Nu säger jag inte att man ska svälta hästarna vissa perioder av året, men kanske är det en anledning till att många hästar inte kan ha fri tillgång.

Det hö jag köpte var tydligen väldigt proteinrikt, nu har jag fått tag på hö med sämre värden så jag blandar!

Det konstiga är att det är på vintern dom går upp i vikt:confused:

På sommaren e som fina i hullet trots att dom delar på fem hektar!

Men nu får de det kraftiga höet utpotionerat över dagen men har "skräp" höet som fri tillgång!

Jag ser inte att det finns någon anledning att ge fri tillgång om man har en bra hage med mycket växtlighet- vilket jag förutsätter att du har om du har dem på lösdrift :p

Visst ska de ha så gott som fri tillgång på något att äta, men det behöver inte innebära att man serverar dem ett färdigt foder. Lite buskar och träd räcker gott och väl.
Nu är det ju lite väl mkt snö (iaf här..) men i vanliga fall kan de ju även gräva efter rötter och skit under snön också.

Hästar som rids är ju en sak, de behöver ju näring för att orka, men om hästarna bara går i hagen så klarar de sig gott och väl om man portionerar ut maten och låter dem söka föda resten av tiden.

Så tycker jag iaf :)

Det hö jag köpte var tydligen väldigt proteinrikt, nu har jag fått tag på hö med sämre värden så jag blandar!

Men nu får de det kraftiga höet utpotionerat över dagen men har "skräp" höet som fri tillgång!
På sommaren tar det längre tid att få i sig samma mängd foder eftersom ts i gräs kan vara så lågt som 20%. Kanske har med det att göra. Min gammelhäst tunnar ur på betet också så honom får man tillskottsfodra även då. De kanske rör sig mer också på grund av insekter och naturligtvis på grund av att all mat inte finns på samma plats sas :)

Äter inte hästar mer på vintern för att hålla värmen?

Fri tillgång då kan ju bli lite fel om det resulterar i att de äter "bra" foder hela tiden.

Rimligen borde det ju se annorlunda ut i vilt tillstånd typ: kall vinter=svårt att hitta mat=ät allt du kommer åt för att hålla värme och överleva...?

Funderar också på om de verkligen rör sig lika mycket under vinterhalvåret som på sommaren. Personligen skulle jag stanna där maten var om den betydde överlevnad. På ett sommarbete med gräs blir det kanske mer naturligt att leta ut det gottigaste (dvs knallande runt hagen för att hitta bästa stråna) eftersom det finns ett överflöd?

man kan ha fri tillgång ändå - är det för höga värden i höet eller dem ändå blir för feta så kan man ist ordna begränsad fri tillgång!

Själv har jag en stor hölåda med galler som jag fyller full med hösilage varje dag, hästarna har mat hela tiden (bra för magarna) men det är rätt mycket jobb att pilla ut höet genom gallret (tar lång stund). :)

Ha ha, kan nästan sälla mig helt till det du skrivit! Mina hästar har tidigare gått på fri tillgång, men nu har till och med den tidigare magra araben lagt på sig lite väl mycket. Som tur är så är båda hästarna åt det runda hållet, det underlättar dieten!

Nu har vi halm i lösdriften, och rundbalen som det strös från står inne i lösdriften. Så de kan plocka med det mellan högivorna. De står alltså aldrig utan stråfoder helt. Och så värst populär är inte halmen, de äter bara någon liten tuss då och då.

Men när det är riktigt skruttkallt, ja då får man ju fodra mer för värmens skull. Hade -20 här om natten igen.

Här är en till som fått ge upp tanken med fri tillgång till sina lösdrifthästar. En av hästarna fick till slut fång trots jättemagert hö. Känns inte alls kul att bara ge småpotioner när det är -28 ute som idag, jag lägger numera på dom täcken istället för att hålla värmen. Jag tänkte på detta med halm- funkar det verkligen till lättgödda hästar? För halm innehåller väl rätt mycket energi det också? Känns verkningslöst att byta ut magert hö mot halm som innehåller precis lika mycket MJ eller kanske t.o.m. mer..

Det beror nog på vad du menar med jättemagert hö. Det är väl oftast proteinet som det finns mindre av.

Men halm blir på något sätt bara tomma kalorier och om det är någonting som en lättfödd fånghäst inte behöver så är det nog just det.

När det handlar om fång så ska man nog inte bara räkna MJ då kan det bli helt fel. Det viktiga är vilken typ av kolhydrater det är i fodret som är det viktiga. Hö kan innehålla en hel del socker och fruktaner vilka kan vara i för höga halter för en fånghäst. Halm däremot innehåller mest cellolosa och andra fibrer. Dessa är betydligt ofarligare och kan inte utlösa fånganfall.

Därför kan det vara bättre att byta ut en del av höet till halm om den är av bra hygienisk kvalite (naturligtvis). Man måste bara se till så att hästen får tillräckligt med proteiner.

På sommaren:
- gräset har bra kvot mellan protein och energi, dvs de får garanterat i sig så mkt protein att muskelmassan bibehålls och därmed förbränner de mer och mag-och ryggmusklerna ger ett mer slimmat intryck. :)

- ts är så lågt att de kan äta typ 3 ggr så mkt innan de får i sig lika mkt som med ett hösilage med ts tex 60%.

- Maten är utspridd på 5 hektar, de går omkring och plockar i sig.

- Insekter håller hästarna i rörelse mer än på vintern.

. Matte rider mer:cool:

På vintern:
- All mat ligger på samma ställe, dvs de behöver i stort sett inte gå ett steg för att äta på hela dagen.

- Mindre ridning, mer koncentrerad mat, inget annnat att gå runt och plocka med eller göra. Inga insekter heller.

Min ponny klarar garanterat inte fri tillgång på nånting. Möjligen kvistar och granris. Halm äter hon som en dammsugare och hon blir fet osm en gris på ett normalt bete (gick från ca 430 till 508 i år trots motion, har fått skaffa nytt bete). Är nu nere på 438 igen efter mkt blod, svett och tårar. Halm är det sista hon får äta mkt av, hon behöver mkt protein och lite energi för att hålla sig snygg, precis tvärt emot vad halm ger. Hon får hö, lucern och så lite halm till natten bara.

Senast ändrad:

Har inte tänkt på att det är skillnad i socker, fruktaner etc. :idea:. Har bara jämfört MJ och protein. Det finns en bonde i närheten som säljer storbalar av vetehalm, vågar jag testa det? Jag har provat öka höet under köldknäpparna (vi har haft ned till -35 ibland) men hon får värme och puls i hovarna då :(. Drömmen vore att kunna ströa med halm eller ha en rundbal halm i hagen att tugga från!

Min personliga erfarenhet är att det kan funka att helt enkelt byta till blötare foder, så att man får "sommarbeteseffekten" dvs att det tar dem lång tid att få i sig det de behöver. Nackdelen med blötare foder är dock att det kan frysa när det är så kallt som det har varit periodvis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka