Att älska sitt nyfödda barn?

Sv: Att älska sitt nyfödda barn?

Bra svar Madick, jag hade ju inte barnet på natten då dom hade alla på nattsal så mammorna skulle få vila (läs 6 dagar). Jag tyckte att han tillhör nog landstinget som det står på kläderna :cool:. Nja efter att jag kommit hem så började känslorna komma men det var inget jag fann onaturligt.

Det var en person som sa ungefär följande till mig häromdagen:

"- Första barnet, det älskar man inte på en gång. Det tar tid. Räkna med det. Man tycker inte om de alls. Andra barnet är mycket lättare".

Är det här ett "måste" att det är så -eller kan man älska sitt första barn från första stund?

Kanske lite klumpigt uttryckt men väldigt bra att någon säger det. Dock borde personen sagt att det kan vara så här.

Och det begriper du säkert.

Jag hörde till kategorin som nämnts här flera ggr, den som kännde: Jahapp, en ny flockmedlem och den både måste och vill jag ta hand om.

Detta var jag helt förberedd på att det kunde bli så här. Man får inte vara för enkelspårig i hur det ska vara. Graviditet, förlossning, föräldraskap, det blir som det blir och man får försöka leva med det och göra det bästa av det och njuta av det som är njutbart helt enkelt. Det är så olika för alla. Just att det är olika och att man inte på förhand kan veta är en bra inställning tycker jag.

För mig var kärleken omedelbar och helt passionerat intensiv från från första stund! Jag skulle kunna döda för att skydda babyn.
:love:

Så var det för mig också, men så kände jag även för både min systers bebis och mitt plastbarnbarn, när jag fick träffa dem första gången. (Ja, redan innan jag träffade min systers bebis, faktiskt. Jag hade gjort vad som helst för det barnet, osett.)

Men jag tror inte att de där första timmarnas känslor är avgörande, eller säger något särskilt om oss. Det kan bli precis lika bra även om känslorna tar lite mer tid på sig.

Hade någon istället berättat för mig hur MYCKET man kan älska sitt barn när det är alldeles nyfött, hade jag aldrig trott på dom.
Jag var totalt förälskad, kär, alldeles till mig från första ögonblicket. Så känner jag fortfarande, 14 månader senare. och kärleken växer varenda dag!

Det där är verkligen olika, precis som alla andra skrivit. och det är helt okej, vi är ju olika allihop.
Däremot hade jag svårare att knyta an när hon låg på insidan, men när hon var ute var kärleken total från sekund ett.

Det är väl olika! Med min första så kände jag kärlek med en gång, han skulle ju tas om hand. Jag var däremot kluven när jag väntade dottern, hur ska jag kunna känna likadant för henne, räcker kärleken till? Jag hade dåligt samvete emot sonen. Men vilken kärlek, mitt hjärta räckte till! Jag älskar dem båda så mycket! Det var ingen större skillnad från sonen. Men det är ju så jag upplevt det, hur någon annan känner vet bara den.

Jag kände väldigt olika med första och andra.

Med första visste jag ju ingenting vad som skulle hända och det som skulle göra så j*vla ont och ta 36 timmar med x-resor fram och tillbaka tog knappt en timme på förlossningen så låg en kladdig unge på bröstet på mig. Hur gick det till lixom?
Hemma så hade jag mera "ta hand om" känslor i början. Medans med andra barnet visste jag ju vad som skulle komma ut ;) Jag tog emot henne själv och höll om henne tight mot bröstet och det var verkligen tokmycket kärlek från första sekunden.

För mig var det tvärtom, första älskade jag gränslöst från första minuten. Den andra tog det säkert en - två månader att ta till mig ordentligt efter en otroligt jobbig graviditet där jag både blivit bankrutt och legat inne på sjukhus i över tio veckor. NU älskar jag såklart även honom gränslöst, känner nästa att vi har ett starkare band efter allt som hände under graviditeten än vad jag och nummer ett har (som jag naturligtvis fortfarande älskar gränslöst, men hon är lite pappas flicka efter det som hände).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 564
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 355
Senast: linnsan
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka