Att åldersbestämma en katt?

K

Kimz0r

Jag vet inte om det är möjligt ö.h.t., men frågar man inget får man ingenting veta.

Det hade ju varit bra om man hade kunnat få en liten idé om åldern... Katten i fråga är ganska liten, väger inte så mycket, är mager och har alla mjölktänder kvar. Inga tecken på att några mjölktänder var på väg att ramla ut kunde ses av mitt lekmannaöga.

Katten är större än och har inte lika ullig päls som min nu vuxna kattgubbe hade när han var åtta veckor, men utöver det har jag inte så mycket att utgå ifrån - jag minns inte hur någon av mina katter utvecklades i den åldern.

Sv: Att åldersbestämma en katt?

Bara en tanke - vi hittade ju en liten filur för 2,5 vecka sedan. Trodde att "hon" var runt 3 månader, mjölktänder, ville sutta på gamlingen, liten och tunn.

"Hon" växte milt uttryckt snabbt. Var hos veterinär för en vecka sedan, det var en liten kille på ca 6 månader!

Bara nyfiken - upphittad kattunge i krokarna? Kan den likna vår? Syskon kanske, vem vet?

Vi anmälde ju till polisen direkt, satte upp lappar, ringde djursjukhus etc. Ingen har hört av sig och här ska han stanna!

Förresten, efter mycket matande, växande etc vägde lillen 2,4 kg för en vecka sedan - hade säkert gått upp minst 600 g på ca 10 dagar trots försiktig matning.

Mvh Cissi

PS. Kom på att han ju vägde 2,4 på tisdag morgon. Fredag kväll vägde han 2 kg (och hade då varit här ganska prick en vecka). DS.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att åldersbestämma en katt?

Nu såg jag att du startat en tråd om samma sak - jag bläddrade inte tillräckligt långt bak i kattforumet. :eek:

Kisen är upphittad i Lund, upphittaren är helt säker på att det är en hona. Huskatt, brun, randig. Polisen och djursjukhuset har meddelats, samt en kattmatsaffär och en djurklinik i området där katten hittades. Affären och kliniken har satt upp lappar.

Är ännu inte bestämt vad som ska göras med den. Hittas inte den rättmätiga ägaren och det inte funkar att låta katten bo här så måste den flytta till katthem för omplacering.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 740
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 086
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 273
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila