Att åka tåg...

Scata

Trådstartare
Jag vet att det finns flera här som har för vana att åka tåg ;)
Jag är en fullkomlig novis på detta, har inte åkt tåg själv på 30 år :o så jag har en liten fundering som jag hoppas att någon kan svara på!
Jag har varit såpass teknisk att jag har fått min biljett skickad till mobilen via sms. Men sen då? Ska jag bara visa upp själva smset på tåget eller ska jag byta in det mot en pappersbiljett på tågstationen?
Hur gör jag - HJÄLP!

Se till att telefonen är laddad bara. Var ju nån härom året som blev avslängd eftersom han inte kunde visa sms-biljetten pga dött mobilbatteri.

• Gilla
Reactions: ptr
Eftersom jag är (lite) galen så brukar jag dels skicka den till mobilen, dels skriva ut den som pdf (två kopior) som läggs i olika väskor om det är möjligt, annars lägger jag ett ex i kattburen - och nej katten har aldrig kissat på den :D om det nu är så att min mobil blir stulen eller slutar fungera eller jag tappar den i marken, ja du fattar.

Men jag är mer än lovligt nojig och gammalmodig när det gäller biljetter överhuvudtaget. Annars älskar jag att åka tåg så förbaskat trevlig och avslappnande. Läsa, fika och mysa. Förutom när katten jamar konstant i fem timmar :meh: förutom när hon får godis. Hmmm....

Räkna inte med att det går att ladda mobilen, en del tåg har inte uttag vid sittplatserna.
Mer bra att veta för tågnoviser: det står oftast vilken ordning vagnarna kommer i, ställ dig på rätt del av perrongen och kliv på vagnen i den änden som är närmast din sittplats så går det snabbast. Om det är mycket folk underlättar du enormt genom att ställa dig på din plats och inte börja böka med väskor och jackor förrän alla har kommit på och hittat rätt.

Vilket jag önskar att alla gjorde.
E biljetterna är ett aber, viseringen tar 100 år eftersom nästan ingen har sin biljett framme utan det ska letas bland mail och helst öppnas gem olika biljetter innan rätt hittas.
Jag kan tänka mig det, jag har pendlarkort just nu och de flesta konduktörer verkar uppskatta det, ibland struntar de i att kolla att jag har aktiverat det innan jag har gått på tåget. Det har bara hänt en gång att jag funderade på att strunta i det när jag fick springa från bussen till tåget men jag såg att jag hade någon minut till godo så jag hann aktivera det innan jag klev på tåget. Det är så trist att behöva vänta en timme på nästa tåg.

Vilket jag önskar att alla gjorde.
E biljetterna är ett aber, viseringen tar 100 år eftersom nästan ingen har sin biljett framme utan det ska letas bland mail och helst öppnas gem olika biljetter innan rätt hittas.
Exakt, det är ju sånt kaos som en gammaldax lite lätt nervös resenär (jag) vill undvika :angel:

Räkna inte med att det går att ladda mobilen, en del tåg har inte uttag vid sittplatserna.
Mer bra att veta för tågnoviser: det står oftast vilken ordning vagnarna kommer i, ställ dig på rätt del av perrongen och kliv på vagnen i den änden som är närmast din sittplats så går det snabbast. Om det är mycket folk underlättar du enormt genom att ställa dig på din plats och inte börja böka med väskor och jackor förrän alla har kommit på och hittat rätt.
Här var det länge sedan det stod vilken ordning vagnarna kommer... Här är det rena gissningstävlingen varje gång, vagn två är oftast obokad för såna som mig som reser på pendlarkort, men den kan komma först, som vagn tre eller som vagn fem... Men det är sällan det är mer än fem vagnar totalt på tåget, oftast bara tre så det går ganska snabbt att gå till rätt vagn.

Här var det länge sedan det stod vilken ordning vagnarna kommer... Här är det rena gissningstävlingen varje gång, vagn två är oftast obokad för såna som mig som reser på pendlarkort, men den kan komma först, som vagn tre eller som vagn fem... Men det är sällan det är mer än fem vagnar totalt på tåget, oftast bara tre så det går ganska snabbt att gå till rätt vagn.

Det nog bara snabbtågen och vissa loktåg där vagnsordningen står.
En dubbeldäckare tex har så många olika alternativ beroende på hur den är vänd och hur de har kopplat vid en mult så risken är stor att det inte skulle stämma sen när tåget kommer ändå :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama