Att åka i transport

Sv: Att åka i transport

Vill du riskera att bli klämd? Sparkad? Isåfall tycker jag att du kan prova att åka med hästen i släpet, annars avråder jag dig. Har sett hästar klättra över bommen vid ett par tillfällen, och det var inte bara bommen som fick ta smällarna... Ena hästen sparkade genom taket, andra sparkade sönder väggarna fram och mellanväggen, för att slutligen komma ut genom framdörren. Hade någon stått i något av de släpen tillsammans med de hästarna så hade de blivit allvarligt skadade.

Är skeptisk till att hästarna bryr sig om vilket märke på släp det är och hur släpen ser ut, det är nog mer lukter, ljud och stabilitet som de reagerar på i släpet Mina har åkt i många olika märken av transporter, Läckösläp (som jag själv hade) Boj, Sävsjö, Fobo, Brenderup, Trane, Ifor Williams, Kylinge, Henra, Star, Värmlandsvagnen och Chess. Det enda jag märkt är att den känsligaste av dem inte gillade Värmlandsvagnen, men det var troligen pga att det gick mkt mer ostadigt bakom bilen än något av de andra.

Okej, du tycker inte att jag ska ta risken att bli skadad. Det förstår jag mycket väl. Men vad har du för råd att ge?

Håller med.
har du fönster på v-v? kanske var det det som var skillnaden?
det är svårt när de väl börjat.
palla upp med halmbalar framför som ngn tipsade om.
och motsatsen till tanken att den hade för gott om utrymme i fautras släpet (som jag tycker är rätt trångt i.of - fast kanske inte trängre än vv :D: kan det vara så att den känner sig trängd och vill åka brett? ta bort mellanväggen?
skulle backa lite på åkningen tills jag fått grepp om konkret tänkbara orsaker... det låter ju som den inte varit helt bekväm redan sen tidigare, i det du beskriver att den blir orolig när trailern stannar osv?

Hej!

Skillnaden mellan släpen (synliga för ögat)

Fautras: Boggi (stabilare?), ingen mellanvägg (mer utrymme), fönster för hästen framtill (i huvudhöjd), ingen ramp (stiger direkt in i), rep baktill i stället för bom), två dörrar som stängs från sidorna och så litet sadelskåp framför hästen (som en vit låda).

Värmlands V.: Enaxlad, mellanvägg som sitter smalt, fönster framtill som nästan helt täcks av hönätet, ramp att kliva upp på, bommar baktill.

I övrigt så är båda ljusa inuti och han står uppbunden med två grimskaft, ett på var sida.

Status i nuläget: Vi lasttränar utan att åka. Han blir lite nervös och tycker det är jobbigt att äta i trailern, så länge han inte är lugn, så står trailern stilla. Har hyrt en V-V så nu jobbar vi en kort stund med vila från lastträningen var tredje dag. Så får jag se hur det utvecklar sig.

Mina funderingar på det du skriver är att hästen kanske alltid tyckt det varit obehagligt att åka transport, men pga enaxlat och smalt utrymme så har den haft fullt upp med att koncentrera sig på att hålla balansen. När hästen sen fick åka boggie (stadigare) utan mellanvägg (lättare att parera upp balansen genom att bredda bakbenen) så låg inte all koncentration på att just hålla balansen, utan istället började hästen hoppa (precis som den gjort vid längre stunders stillastående innan, när den känt att den inte behöver parera upp balansen hela tiden) och av ren otur så hamnade hästen över frambommen, som då löste ut.

Jag skulle själv börja om helt och hållet med transportträning, få hästen att inse att transporten är ganska trevlig. Lasta (utan att stänga för bakom), ge något gott att äta, prata, pyssla, beröm, lasta ur. När du känner att hästen är 100% avspänd i den situationen så kan ni börja stänga nedre luckan och upprepa allt positivt (mat, kel, gos osv), när även det kan göras utan att hästen blir osäker/spänd så kan ni gå vidare till att även stänga övre bakluckan. När det fungerar bra med en avspänd, lugn häst så är det bara själva resandet kvar. Tror att det då kan vara bra ifall hästen får åka brett (mellanvägg åt sidan) och bara uppbunden i ett grimskaft som fästs i främre väggen i transporten (inte i bommen). Då har hästen mer rörelsefrihet, och kan lättare balansera upp sig med hals/huvud. Kör extra lugnt och försiktigt i början, allt för att få transporteringen att bli en positiv upplevelse för hästen. Jag hade skippat hönätet. Dels pga risken för hästen att fastna och skada sig, dels pga att luften i transporten blir mkt sämre om hästen står och dammar med hö i det lilla, tillstängda utrymmet (även "dammfritt" hö dammar). Kanske t.o.m. kan låta hästen åka boggie för att göra det extra bekvämt att åka....
Eftersom hästen redan klättrat över bommen en gång, och visat tendenser till det fler gånger, så se till att transporten har säkerhetsbommar som kan lösas ut ifall det skulle hända igen.

För 100 år sedan hade vi ett russ som var tvungen att åka baklänges för att inte trassla in sig i bommen. Kanske skulle vara något att prova? Jag vet inte om det är tillåtet men det är en idé...

Det finns ju transporter där de ska åka baklänges, UME. Kan ju var något att prova :)

Tack för ditt trevliga svar!

Det är precis så jag gör nu. Fast jag har ett hönät. Inbillar mig att det är lugnande att kunna äta. Brukar fungera på mig och mina tävlingsnerver i vart fall ;).

Och till alla: Det börjar fungera bra! Han går in utan problem och står nu lugnt och äter med rampen stängd. Kanske, kanske kan vi åka 10 meter i morgon...... nu skyndar vi långsamt i vart fall, så kanske han hittar lugnet igen.

Håller tummarna för att allt fungerar bra för er. Uppdatera gärna. :laugh:

Hej Alla!

Här kommer en uppdatering.
Fönster och ljud, det är vad han reagerar på, har jag upptäckt. Om transporten har fönster i hästens ögonhöjd så hoppar han och skuttar. Om vi blir omkörda av lastbilar eller större fordon som låter, eller motorcyklar, då hoppar och skuttar han.

Har i höst bl.a. provat att transportera nattetid. Det gick kanonbra. Han har aldrig varit så lugn som den åkturen. En annan åktur hade han sprungit 54 km i ett 13 km/timman tempo, i backig och ljup sandterräng, då åkte han också mycket lugnt. Åt dessutom upp allt hö den gången. Där emellan åkte vi dock en tur som inte var så kul. Då ägnade han sig åt att ströa hela transporten med halm. Jag hade då staplat upp flera balar framtill, som han alltså roade sig med att ströa hela transporten med.

Nu är det dock tre månader sedan vi åkte sist och han har åter börjat bli lite orolig då han ser transporter på stallplanen, vill inte gärna gå fram hela vägen och titta, så nu ska jag åter igen ta tag i transportträningen. Ska introducera öronproppar och jag har skickat efter Monty Roberts CD om lastträning. Kanske finns det några gulldkorn där.

Japp, så ligger vi till i nuläget.

Vad jag förstått får man inte köra utan frambom på en trailer, för den ska hindra hästen att åka ut genom väggen rakt fram vid en kollision.

Frambom måste du ha om man lastar hästen så att den står i färdriktningen. I lastbilar och i en del släp står hästen diagonalt, åt sidan eller till och med bakänges. Då måste du inte ha en frambom. Det är vad jag har fått lära mig, har jag fel får någon gärna rätta mig

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 334
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama