Att åka i transport

Myy

Trådstartare
Hej!

Det finns säkert massor av trådar i ämnet och då får någon gärna hänvisa till dessa. Men om så inte är fallet tar jag tacksamt emot kloka ord och lite råd från er som har erfarenhet av detta problem.

Min häst har upptäckt att han kan hoppa över frambommen. Kul, tycker han ja:mad:

Min häst går in lugnt och fint i transporten och brukar åka ganska så lugnt. Visst ogillar han om transporten står stilla alltför länge (typ rödlysen eller bilköer) och protesterar då genom att börja hoppa och skutta i transporten. Men inget mer än så.

Nåväl. För två veckor sedan lånade jag en Fautras transport, vilket han aldrig har åkt i tidigare. Men han gick in snällt och jag, i min enfald, trode att han skulle uppskatta utrymmet i transporten. Nix, istället så hoppade han över frambommen (för första gången, någonsin) som löser ut. Ja, Fautras transporten har en sådan mekanism, och vips har min häst lärt sig att "om jag hoppar upp på bommen så trillar den ner och jag får gå ur transporten". För det var vad som hände. det var bara att lasta ur och byta transport. Då åkte vi i en vanlig Värmlandsvagn (som han bruka åka i) och under hela resan försökte han sedan hoppa upp på bommen. Han lyckades dock inte med det men väl med att ha sönder 3 nylongrimmor......

Så nu har jag långtidshyrt en Värmlandsvagn för att övningsåka med. Någon som vill dela sina erfarenheter med mig och kanske ge råd i frågan om hur jag ska lära honom att stå still i transporten?

Sv: Att åka i transport

Haha, det är inte så bra det där men det låter som om din häst har hittat nåt att fördriva tiden med i alla fall :idea:

Jag har aldrig varit med om detta men jag har en fundering kring hur det är om han har nåt att göra hela resan. Exempelvis om det finns mat eller nåt så det kommer in andra tankar i huvudet.

Bara en liten fundering, behöver inte vara nåt eller betyda nåt :p

Jo, han har alltid ett fyllt hönät i transporten när han åker. Kanske skulle jag prova en slicksten?

Tänkte öva med att jag själv åker med i transporten och säger till samt uppmuntar honom då han uppför sig. Men sedan då?

Man kanske kan stapla upp höbalar eller liknande framför bommen, men jag vet inte om det skulle hjälpa på lång sikt... :crazy:

Jo, han har alltid ett fyllt hönät i transporten när han åker. Kanske skulle jag prova en slicksten?

Tänkte öva med att jag själv åker med i transporten och säger till samt uppmuntar honom då han uppför sig. Men sedan då?

Jag skulle INTE utsätta mig för riskerna att dela transport med en bomklättrande häst...

I ditt fall, eftersom hästen tidigare åkt relativt lugnt, skulle jag först och främst fundera över VARFÖR hästen hoppar över bommen (tror inte det beror på att hästen hade mer plats i fautaras-släpet och nu gjort "en grej" av det). Ta först reda på varför problemet uppstått (smärta? rädsla? annat?), sen kan du hitta lösningen till problemet

Hej!

Jag tror orsaken till att han hoppade över bommen i Fautrassläpet var just för att det var ett nytt släp. Annat släp, annat utrymme och annat utseende. Fautras är ju som bekant väldigt olikt många andra släp. Och min har bara åkt Värmlandsvagnen tidigare.

Så det är nog grundorsaken. Rädsla för det okända. men nu glör han som sagt försök till bomöverhopp även i Värmalndsvagnen, vilket han aldrig gjort förut. Så frågan är hur jag löser problemet utifrån hans rädsla för det okända och det faktum att han även provar i det hemtama.

Du tycker inte jag ska stå bredvid och åka med. Hur skulle du då ha löst det? Min häst är trygg då jag är med i andra situationer så varför inte prova att ge trygghet i släpet?

hon menade nog bara att det kan vara farligt för dig att åka med om hästen skulle hoppa över och ramla och ja jag vet inte vad som händer har aldrig varit med om det men det var nog för att det är farligt som hon sa så.

ja men om du ställer upp massa hö balar så att han inte kan hoppa över och binder fast dom då, då kan han ju inte hoppa.

och kanske en kamera i transporten så att du kan se vad han gör?

Sedan en slicksten, hö och kanke en sån där godis grej som man hänger upp som dom kan slicka på? då har han ju nått att göra och få tankarna på andra saker.

och sen när du ställer in honom och innan du tar ut honom så beröm honom jätte mycket om han har stått still. med rösten och massa klappar och godis om det fungerar. liksom nästan överdrivet mycket så att han tycker att det är trevligt att åka transport och uppföra sig.

hon menade nog bara att det kan vara farligt för dig att åka med om hästen skulle hoppa över och ramla och ja jag vet inte vad som händer har aldrig varit med om det men det var nog för att det är farligt som hon sa så.

Jag har sett en häst hoppa över när jag stod utanför och jag skulle för mitt liv inte vilja sto inne hos en häst som gör det. Absolut inte i en stängd släpp. För det var enorma krafter som var i rörelse. Det såg ut som om hela hästen skulle landa framför bommen under själva hoppet. Att den sedan "bara" hängde på den när den var färdig är en annan sak. Men allt inne i släpen rörde sig under själva hoppet. Då var det ändå en ny och stabil boggisläp som stod still det hände i.

Hej!
Jag lider av precis samma problem. Min häst går lugnt och fint in i transporten, bryr sig inte särskilt mycket. Men sen när vi börjar åka hoppar han över bommen efter några meter. Jag har provat att ha kort kort grimskaft (trodde det skulle vara helt omöjligt att ta sig över, men det kunde han visst), lite längre grimskaft, han har fått stått helt själv i transporten med mycket utrymme,jag har haft mellanväggen i och senaste gången provade jag hänga upp ett hönät så han skulle ha något mer att pyssla med och att det blev mer som ett stopp framför honom, men nej han hoppade över ändå och lyckades fastna i hönätet. Det är väldigt obehagligt när han hoppar över bommen och det har varit nära på att det har skett allvarliga olyckor. Sen när han har kommit tillbaks ner igen från bommen står han där lugnt som inget har hänt och efter en sån händelse och jag provar att lasta om så går han direkt in igen utan problem så han verkar liksom inte vara rädd eller tycka att det är obehagligt att åka. Så har någon tips eller idéer om vad man kan göra? Jag har en dalavagnen, kan man bygga om den på något sätt?

Carro

jag har akt transport med hatstar kanske bara 10 ggr. alltsa inte sa jatte erfaren av transport trots 15 ars ridvana. men jag kan fortfarande inte forsta HUR dom hoppar over?

dom maste vall bara hoppa over med frambenen och sen ha magen pa bommen eller hur?

jag har akt transport med hatstar kanske bara 10 ggr. alltsa inte sa jatte erfaren av transport trots 15 ars ridvana. men jag kan fortfarande inte forsta HUR dom hoppar over?

dom maste vall bara hoppa over med frambenen och sen ha magen pa bommen eller hur?

I bästa fall så blir det så att de blir hängande på magen över bommen. Det är då det är helt suveränt med en panikbom som lätt går att lösgöra. Men om har otur så kan hela hästen komma över och fastna framför bommarna i olika ställningar. Ibland kan de också genom som kraft och tyngd trycka upp skötardörrana när det här händer. Eller så kan de förutom att komma över frambommen också delsvis komma över mellanväggen och bli hängande där.

Hej!
Jag lider av precis samma problem. Min häst går lugnt och fint in i transporten, bryr sig inte särskilt mycket. Men sen när vi börjar åka hoppar han över bommen efter några meter. Jag har provat att ha kort kort grimskaft (trodde det skulle vara helt omöjligt att ta sig över, men det kunde han visst), lite längre grimskaft, han har fått stått helt själv i transporten med mycket utrymme,jag har haft mellanväggen i och senaste gången provade jag hänga upp ett hönät så han skulle ha något mer att pyssla med och att det blev mer som ett stopp framför honom, men nej han hoppade över ändå och lyckades fastna i hönätet. Det är väldigt obehagligt när han hoppar över bommen och det har varit nära på att det har skett allvarliga olyckor. Sen när han har kommit tillbaks ner igen från bommen står han där lugnt som inget har hänt och efter en sån händelse och jag provar att lasta om så går han direkt in igen utan problem så han verkar liksom inte vara rädd eller tycka att det är obehagligt att åka. Så har någon tips eller idéer om vad man kan göra? Jag har en dalavagnen, kan man bygga om den på något sätt?

Carro

Hej!

Jag har samma problem! Lite smått orolig är man för att kunna transportera sin häst är viktigt för mig! Mitt tvåårs sto har jag tränat noga och lugnt med bästa förutsättningar. Jag har en regäl ljus boggi släp som hon lugnt och fint går in i och efter en liten stunds resa får panik och hoppar över och fastnar riktigt obehagligt!!
Klurar nu på hur jag ska göra. Funderar på om man ska rensa släpet så hon inte kan fastna i något och ha henne uppbunden på den sida dörren inte sitter. Är det någon som provat det?? Eller har andra knep mottages de med stor tacksamhet

Mvh EMilie

Min gjorde likadant en gång , p.ga att han blev stressad av att dem i stallet släppte ut hästarna precis när vi lastat in o precis skulle åka :crazy:

efter det har han försökt några ggr , med honom har dock ett väldigt bestämt NEJ ! räckt . han har alltid hönät som sysselsättning i föreb. syfte.
När han står i transporten, ex. mellan klasserna på tävling fäller jag ner bommen (han är såklart bunden & dt är alltid någon där), det är nästan inget utrymme mellan krubban och bommen så dt finns ingen chans att han kmr emellan
och jag slipper risken att om han får rycket så fastnar han inte (:

Nu när jag gör så står han jämt lungt , dock tror jag att det gick ovanligt snabbt att vänja av honom :)

Oj , vad längt det blev :p

Hej!

Du tycker inte jag ska stå bredvid och åka med. Hur skulle du då ha löst det? Min häst är trygg då jag är med i andra situationer så varför inte prova att ge trygghet i släpet?

Vill du riskera att bli klämd? Sparkad? Isåfall tycker jag att du kan prova att åka med hästen i släpet, annars avråder jag dig. Har sett hästar klättra över bommen vid ett par tillfällen, och det var inte bara bommen som fick ta smällarna... Ena hästen sparkade genom taket, andra sparkade sönder väggarna fram och mellanväggen, för att slutligen komma ut genom framdörren. Hade någon stått i något av de släpen tillsammans med de hästarna så hade de blivit allvarligt skadade.

Är skeptisk till att hästarna bryr sig om vilket märke på släp det är och hur släpen ser ut, det är nog mer lukter, ljud och stabilitet som de reagerar på i släpet Mina har åkt i många olika märken av transporter, Läckösläp (som jag själv hade) Boj, Sävsjö, Fobo, Brenderup, Trane, Ifor Williams, Kylinge, Henra, Star, Värmlandsvagnen och Chess. Det enda jag märkt är att den känsligaste av dem inte gillade Värmlandsvagnen, men det var troligen pga att det gick mkt mer ostadigt bakom bilen än något av de andra.

Hej!

Jag har samma problem! Lite smått orolig är man för att kunna transportera sin häst är viktigt för mig! Mitt tvåårs sto har jag tränat noga och lugnt med bästa förutsättningar. Jag har en regäl ljus boggi släp som hon lugnt och fint går in i och efter en liten stunds resa får panik och hoppar över och fastnar riktigt obehagligt!!
Klurar nu på hur jag ska göra. Funderar på om man ska rensa släpet så hon inte kan fastna i något och ha henne uppbunden på den sida dörren inte sitter. Är det någon som provat det?? Eller har andra knep mottages de med stor tacksamhet

Mvh EMilie

Idag fick min häst åka släp som han får stå på tvären i, alltså att han har vägg framför sig och bom på sidan istället. Det fungerar hur bra som helst.
Jag har också funderat på att sätta upp hästen som du tänkte, men jag vet inte hur stabil min transport blir om man tar bort bommen. Funderar på om man kan göra något liknande att hästen får stå på tvären fast i vanligt släp men vet inte hur =)

Idag fick min häst åka släp som han får stå på tvären i, alltså att han har vägg framför sig och bom på sidan istället. Det fungerar hur bra som helst.
Jag har också funderat på att sätta upp hästen som du tänkte, men jag vet inte hur stabil min transport blir om man tar bort bommen. Funderar på om man kan göra något liknande att hästen får stå på tvären fast i vanligt släp men vet inte hur =)

Grattulerar, måste ju vara hur gott som helst att åtminstonde hittat nån form.. men sen är det ju som du säger att få det att fungera i sitt eget släp.. du tror inte det finns nått annat släp du kan prova metoden om du inte tror ditt släp fungerar.. så kan man kanske testa metoden? Jag håller på med lastträning igen.. suck.. hon är inte så rädd.. men när man väl börjar köra är jag rädd att varken bommar eller balar som andra nämt som alternativ.. hon blie helt blockarad.. suck.. men enträgen vinner eller?!?

Grattulerar, måste ju vara hur gott som helst att åtminstonde hittat nån form.. men sen är det ju som du säger att få det att fungera i sitt eget släp.. du tror inte det finns nått annat släp du kan prova metoden om du inte tror ditt släp fungerar.. så kan man kanske testa metoden? Jag håller på med lastträning igen.. suck.. hon är inte så rädd.. men när man väl börjar köra är jag rädd att varken bommar eller balar som andra nämt som alternativ.. hon blie helt blockarad.. suck.. men enträgen vinner eller?!?

Ja det var hur skönt som helst att kunna åka någonstans utan problem. Ja precis för det är inte alltid man kan hyra eller låna släp och oftast måste man ha BE-körkort.
Min häst blir också helt blockerad och jag har aldrig sett honom så. Han är hur lugn och trygg som helst, men när han väl kommer över bommen hugger han och slåss. Klart att han har panik, men sen när han kommer tillbaks från bommen och står igen i transporten är han superlugn och bara står och väntar på att jag ska hitta på något att göra. Jag tycker det känns så svårt att träna just det här att dom inte ska hoppa över bommen. För det är så himla obehagligt när dom kommer över och man vet inte alltid hur det kommer att gå. Ett svårt problem...

Vad jag förstått får man inte köra utan frambom på en trailer, för den ska hindra hästen att åka ut genom väggen rakt fram vid en kollision. Men hur är det med lastbilar? jag har oxå en häst som hoppat över bommen, men har nu lasttränat honom att inte vara nervös längre, men däremot är jag jätte nervös för att det ska hända igen och funderar på att skaffa en lastbil där hästen står på tvären i - dvs ingen bom framför. Vet ju att man inte får köra med hästen lös i en trailer (den är ju som sagt inte byggd för att klara av lös last) men en lastbil då? Får man köra en häst lös i lastbil?

I ditt fall, eftersom hästen tidigare åkt relativt lugnt, skulle jag först och främst fundera över VARFÖR hästen hoppar över bommen (tror inte det beror på att hästen hade mer plats i fautaras-släpet och nu gjort "en grej" av det). Ta först reda på varför problemet uppstått (smärta? rädsla? annat?), sen kan du hitta lösningen till problemet

Håller med.
har du fönster på v-v? kanske var det det som var skillnaden?
det är svårt när de väl börjat.
palla upp med halmbalar framför som ngn tipsade om.
och motsatsen till tanken att den hade för gott om utrymme i fautras släpet (som jag tycker är rätt trångt i.of - fast kanske inte trängre än vv :D: kan det vara så att den känner sig trängd och vill åka brett? ta bort mellanväggen?
skulle backa lite på åkningen tills jag fått grepp om konkret tänkbara orsaker... det låter ju som den inte varit helt bekväm redan sen tidigare, i det du beskriver att den blir orolig när trailern stannar osv?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 334
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama