Att äga en Shire

Farle

Trådstartare
Är det någon här som vill dela med sig av erfarenheter?

För och nackdelar?
Hållbarhet?
Driftkostander?
Någonsin nekad pga. storlek?

osv. Tell me everything! :up:
 
Sv: Att äga en Shire

Äger ingen, men vet att många hovisar tackar nej och/eller kräver bortåt 2000-2500 för att sko, sen måste de ju ha extrastor box så många stall lär ju inte kunna ta in dem. Samt att det måste krävas BE för att köra dem i släp :p
 
Sv: Att äga en Shire

Jag övervägde ett tag att ta en shire på foder men jag kom fram till att det skulle bli för jobbigt. Förutom det faktum att de äter mängder så behöver allt vara lite större än vanligt ;) Bara det att hitta utrustning som passar är ett helt projekt. Sen att hitta en hovslagare som ville ta hästen utan att man behövde betala multum var inte speciellt lätt det heller.

Jag såg inga direkta fördelar med att ha en shire förutom att det är jäkligt häftigt med en så stor häst.
 
Sv: Att äga en Shire

Har varit medryttare på en stor vallack förut.

Extra stora boxar krävs. Stallägare gillar generellt inte att de trampar sönder marken kring hagingångar m.m. i högre grad än andra hästar. Äter som elefanter, skiter som elefanter. Dyrt med hovis, om du ens hittar någon som vill ta sig an den. Jobbigt att nå för att rykta, sadla m.m. om man inte är ordentligt lång själv.

Men visst är de fräcka att rida om man gillar stort och tungt!
 
Sv: Att äga en Shire

Jag är själv närmare 190 lång och det skulle nångång vara "kul" att ha en häst där man inte känner sig stor och klumpig om ni förstår.

h_20121215_D300s_calgari_0141-Kopia_zps0fc8380b.jpg

Det här är på en häst som är 170cm... På gränsen till liten för mig.

Jag har förstått att det finns problem med hovslagare och att de äter mycket mycket mer... Men just det med hovslagare är väl det största problemet...
 
Sv: Att äga en Shire

Allt blir ju extra dyrt iom att det är en storlek utöver det normala. Specialskor, specialutrustning, specialstall osv. Är man villig att vara envis för att hitta och betala för allt det där så tror jag att det är superkul att ha en shire. Själva hästen i sig är ju inte konstigare än att den är lite extra stor liksom. Det är lite som att köra buss kan jag tänka mig... Planera svängarna, beräkna en ordentligt stoppsträcka och se upp för de mindre! :P

Beror på vart du bor, hur utbud av stall och hovslagare ser ut. Har du ridit shire förut? Om inte, testa först så du vet att det är något för dig. Clydesdale är snudd på likvärdigt och sådana turridningsstall vet jag att det finns ett par av.

Jag är 1,63 och fick klätta duktigt på vallacken som var 1,87 i mkh.
 
Sv: Att äga en Shire

Finns faktiskt en uppfödare här i närheten som jag tänkt höra med om man får komma dit och kolla på hästarna. :)
 
Sv: Att äga en Shire

Jag älskar kallblod, och jag älskar hästar över 170cm i mankhöjd, så jag har nog alltid önskat mig en shire. Kanske inte en på 2m, men det finns ju trots allt de som är runt 175-180cm också. Jag väntar ivrigt på att få möjligheten att prova att rida en (eller flera - alla är ju knappast likadana).

Men det har inte funnits, och finns fortfarande inte, möjlighet för mig att ha en så stor häst. Inte en chans - jag har inte råd. Utrustning skulle i mitt fall vara den lättaste biten, då jag utbildar mig till sadelmakare = göra själv efter hästens mått. Det blir ju större och därmed också lite tyngre, förstås. Men det största problemet som jag ser framför mig, är hovslagare. Dels kan jag tänka mig att det är varmskoning som gäller när skorna blir så stora, och dels är det nog svårt att få tag i någon som ens vill göra det. Och de som gör det, gör det knappast för ordinarie taxa - snarare åtminstone det dubbla. Sen är det stall. Det krävs ju stora boxar, förstås, samt högt i tak och breda stallgångar. De flesta anläggningar med de resurserna, så att säga, tar (iaf de jag stött på) en rejäl slant i stallhyra. Stallet jag står i nu skulle nog fungera för en "normalstor" Shire, förutom boxarna (de är rejält stora, men frågan är om ett kallblod på 180-190cm skulle få plats att ligga ner utan risk att fastna). Box-problemet försvinner ju dock om man har möjlighet att ha hästen på lösdrift. Det förutsätter ju att hästen funkar på lösdrift, men det är ju inte rasbundet :p . Då gäller det bara att hitta en lösdrift som inte förvandlas till lera omedelbart.
Förutom det, är det jag tänker på mest sådant som jag alltid tänker på med kallblod. Risk för skabb etc runt fötterna/hovskägget, sommarexem etc. Men som sagt - det är ju sådant som kan drabba t.ex. en tinker också.

Har man de ekonomiska möjligheterna att betala (skiljer sig säkert mycket beroende på var man bor också), så tror jag att det är roligt! De är ju :love: .
 
Sv: Att äga en Shire

Har ni uppfödare nära så har denne säkert en massa kontakter (tänker ex hovis) som du kan använda dig av om det skulle bli något köp. :)

Jag är en kortis, under 160, och tycker mitt halvblod är precis lagom. Men en hemlig dröm är en shire faktiskt... en skimmel... *love*
 
Sv: Att äga en Shire

Att äga en shire är LYCKA!!!!
Vi har 3 st!
De äter mer än vanliga hästar, behöver ca 25 kg hö per dag. Kraftfoder efter arbete.
Grejor är inte så särskilt svårt längre då det börjar finnas en hel del stora hästar både kall o halvblod i Sverige samt att det är enkelt att beställa från UK eller andra EU länder via nätet.
Hovslagare KAN vara problem. Kolla upp i din närhet innan du köper. Själv har jag inga problem...
Man behöver boxar som är lite större, beroende på hur stor den är. Samt en transport, bil o körkort som klarar vikten.
Ingenting som inte är oöverkomligt alltså.
Det är trevliga hästar som dock har nerv i sig, så tro inte att du köper ett stort, sävligt o lite halvdumt kallblod..... Men jag är helt såld på denna ras o deras mentalitet o användbarhet!!! Jag har tävlat sportkörning (enbett o par) samt dressyr med placeringar i Lätt:A samt hoppar lite till hushållsbehov, både på bana o i terräng.
Lycka till o hoppas att du hittar shiren med S!!
 
Sv: Att äga en Shire

En kompis har en som hon är jättenöjd med, både rider och kör den.

Men i stort sett ALLT är special.

Hon har fått en specialbyggd, stor box i sin grannes stall, mycket utrustning är specialgjord och när hästen ska transporteras får morbror rycka in med lastbilen han annars kör slaktdjur i. :p

Ett år fick hon en rundbal hö i julklapp, som lite extra stöd. :cool:
 
Sv: Att äga en Shire

Inte shire, men däremot en clydesdale :)
Han var 185, jag är 173 och han kändes bara bra. Dock var vi alltid två för att sela (loksele) för selen var så himla tung.
Sadla, rykta osv var däremot inga problem. Upp kommer man lätt med pall.
För och nackdelar?
Fördelar:
Båda raserna är fullkomligt underbara :love:
Man sitter rätt tryggt och stadigt där uppe på ryggen.
Våran kille var otroligt lätt att sitta på även barbacka
Bekant med shire säger detsamma om sitt sto.
Snälla hästar som inte jagar upp sig så lätt
Dem är grymt intelligenta

Nackdelar då:
De är ju som bekant väldigt stora, så de kräver större utrymme, utr osv och det kan bli rätt dyrt.
Det kan vara svårt att hitta utrustning i rätt storlek. Även skor kan vara svårt, hovslagaren hade inte i hans str så vi köpte själva.
Inte alla hovslagare som vill ta åt sig dessa bumlingar. Många kräver varmskoning och inte alla hovslagare gör det
Hållbarhet?
Så vitt jag vet är hållbarheten bra, men de väger ju en hel del så benskador är ju inte så vidare bra. Belastningen blir rätt hög på ett skadat ben.
Driftkostander?
Svårt och säga, beror ju om man har eget stall eller hyr plats, lösdrift/uppstallad osv. Fodermässigt är också svårt och säga något om eg, våran kille var svårfödd och föll ur lätt, men han var sjuk som föl så var en svit efter det.
Någonsin nekad pga. storlek?
Hovslagare har sagt ifrån då det tyckt att han varit för tung för dem.
Vissa stallplatser har vi fått neka till då det varit för litet, är ju bra om hästen kommer in i stallet ;)

Kolla bumblingtråden här på buke. Massor med folk där som har både shire och clydesdale
 
Senast ändrad:
Sv: Att äga en Shire

Ska genast kolla in bumblingtråden! Tack för intressanta svar!
 
Sv: Att äga en Shire

kl. Jag hade en shire på foder för några år sen. Världens snällaste och goaste :-) Jag är 1.59 cm lång och han var 1.80. Så visst var det svårt att nå upp när man skulle sadla och så, men jag hade alltid en IKEA pall nära till hands :-P
Utrustning tycker inte jag var så svårt heller, han hade en bomlös western sadel sen innan. Men dom gånger jag ville hoppa fick han låna min andra hästs allround sadel, som faktiskt passade bra. :-)
Jag har blivit nekad när jag ville låna en ridbana för att hoppa lite med honom, hon som ägde ridbanan tyckte att det skulle bli för stora märken när han landade efter hindrena.
Jag fick ha en speciell hovslagare till honom, en kille som kunde varmsko och som ville ta sig ann en tung häst, det var lite dyrare, men det var det värt för det blev bra gjort.
Sen är det klart att dom äter mera än "vanliga" hästar, dom är ju större. Och om man räknar som jag fick lära mig i skolan så ska det vara 1.5 kilo grovfoder per 100 kilo häst.
Haha kom just ihåg en gång när veterinären skulle raspa tänder på honom, då var "munstegen" för liten, eller remmen var för liten så vi fick göra en special lösning :-P
Jag var iväg en gång på en pay&jump, och snacka om att det var många som vände sig om när man red förbi :-P
Men som sagt det är väldigt goa hästar!
 
Sv: Att äga en Shire

Ska följa den här och bumlingtråden! :) Har alltid drömt om att ha en Shire på minst 185 i mkh att dundra fram på :D Men det verkar vara praktiskt svårt på många sätt.

Edit: hittar inte bumlingtråden, någon som har en länk?
 
Sv: Att äga en Shire

kl

Jag har haft en shire till låns för flera år sedan en period, skulle ev köpa men det blev inte så av andra orsaker.

Men en kompis i tyskland har ett gäng shirehästar och det är väldigt vackra och trevliga hästar :)
Hovslagare behöver inte bli ett problem, man kan ha dom barfota ;)
"Min" var barfota, även dom vi känner i tyskland.

En av hennes hingstar är väldigt välriden i dressyr och jag har ridit honom ett par gånger, det är speciellt med stora hästar :)

Det går ju såklart åt mer hö och det blir mer krångel med hästtransport. Det är väl nackdelar. Utrustning finns det ju bättre utbud av idag, man kan ju även köpa från andra länder som har mer utbud till stora hästar.
 
Sv: Att äga en Shire

Kl kom på ett problem som min kille hade, han hade skabb i hovskäggen. Det är väldigt vanligt bland hästar med mycket hovskägg. Det fick jag ständigt se över och tvätta rent. Det var något bättre när det var torrare väder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 308
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 310
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp